User Tag List

Page 1 of 93 1 2 3 11 51 ... LastLast
Results 1 to 40 of 3688

Thread: [Algemeen] Virtual Reality & 3D gaming

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer

[Algemeen] Virtual Reality & 3D gaming

3D & de controverse

Met de komst van Hugo in bioscoop lijken diverse 3D haters te zijn bekeerd. Maar de controverse rond 3D is nog lang niet uit de wereld met de mededeling dat Samsung al eieren voor zijn geld kiest m.b.t. de technologie.
    Wat voor de gemiddelde consument misschien een nieuwe gimmick is in de (thuis)bioscoop, is voor een kleine groep enthousiaste gamers al meer dan een decennia een hobby. 3D gaming bestaat namelijk al veel langer dan de hype die na Avatar ontstond rondom de technologie.

Type
    Er zijn grofweg 2 serieuze 3D technologieí«n op de markt. Deze vallen onder de noemer 'Stereoscopic 3D' of S3D. De zgn. passive 3D welke je in de bios vind. Voordeel is goedkope wegwerp brillen en een redelijk rustige ervaring voor je ogen. Nadeel is dat deze technologie slecht vertaald naar de thuismarkt. In simpele bewoordingen: In de bios staan er 2 projectoren die tegelijkertijd het beeld projecteren, deze luxe hebben we niet in de huiskamer en worden er bijvoorbeeld bij de LG concessies gedaan met de beeldresolutie om dit effect te verkrijgen verkrijgen. De ander is "shutterglass" of "active 3D", waarbij de duurdere brillen middels een stroomsignaal het beeld snel '˜wisselen" tussen je linker,- en rechteroog. Deze methode heeft als voordeel dat je geen beeldresolutie verliest (althans tot op zekere hoogte, hierover dadelijk meer) als nadeel zijn de duurdere brillen en een wat onrustiger ervaring, al is dit laatste vrijwel verwaarloosbaar gegeven de ontwikkelingen rondom deze methode.

Gaming en 3D

'Ik word er misselijk van' , 'het voegt niets toe', 'ik zie het niet' . Veelgehoorde argumenten rondom 3D. Eén ding moet je echter voor ogen houden: Vergeet alle vooroordelen of gevoelens die je met betrekking tot 3D films hebt. 3D gaming is a whole other world. Om te beginnen lenen vectors , shaders en textures waaruit games bestaan zich veel meer voor dieptewerking. Men is niet afhankelijk van dure produktiekosten, twin 3D camera"s, speciale lenzen etc. Daarnaast heeft met name de PC de potentie tot (veel) hogere refresh rates waardoor je het misselijke gevoel uit de bioscoop die sommige ervaren, misschien erg meevalt.

Maar het is met name de aard van gaming: 'immersion' die 3D in gaming tot een unieke ervaring maakt. Batman die in Arkham city op het hoogste punt naar beneden kijkt, en de speler die zijn maag voelt draaien vanwege de hoogte. De angst die je voelt wanneer Isaac Clarke in Dead Space de diepe gangen van het vervloekte ruimteschip doorwandeld. Het gevoel alsof je Starcraft II aan het spelen bent in een Warhammer winkel, waarbij je je legers over een echte maquette lijkt te sturen. En Ezio Auditore die je meeneemt in een virtual reality versie van het oude Rome, dichter bij de beleving van een tijdmachine ben je nog niet eerder geweest.

Ok, ok, ok, wat heb ik er voor nodig?

Om te kunnen gamen in 3D zijn er ruwweg 2 opties:
    1) Reguliere 3DTVs/Projectors, een Playstation 3 en/of PC
    2) 120hz monitor met Nvidia 3D Vision (2).

1) 3DTVs – het voordeel van Stereoscopic 3D is dat er één standaard is. De content werkt op elke 3DTV. Een Playstation 3 support S3D voor alle 3DTVs. De games moeten het als zodanig ondersteunen, en er is momenteel een redelijk aanbod.

PCs en 3DTVs – Met een goede video kaart kom je een end, maar de koploper in deze is overduidelijk NVIDIA welke 3D omarmt heeft. Een Nvidia 4xx/5xx is aan te bevelen. Vervolgens kun je de volgende software gebruiken:
    Nvidia 3DTV Play (30 US$)
    Tri-Def (49USD)

Nvidia 3DTV ondersteund honderden games en gebruikt '˜frame packing" als drager (2 beelden over elkaar) waarbij je minder resolutie verliest. Tri-Def leunt zwaarder op de community, en werkt via half-sbs (side-by-side) beelden die je 3DTV omzet.
    Ok what"s the catch?

De huidige HMDI generatie (1.4) kan (slechts) 60 beelden per seconden (60hz) transporteren in 1080p. Aangezien 3D frame packing 2 beelden tegelijk moet verwerken resulteert dit in 3D beeld van 30 frames p/sec. Dat is geen ramp voor films, aangezien het 3D blu-ray formaat werkt met 24hz (de meeste films zijn dit per definitie) voor games is echter te laag, en val je terug naar 720p 60hz om een vloeiend beeld te bewaren. De Playstation 3 komt sowieso voor de meeste games niet hoger dan 720p in 2D, dus dit is geen ramp. Een PC is echter veel krachtiger, maar HDMI 1.4 gooit roet in het eten. Is dit een drama? Nee, 720p is prima te doen en het 3D effect maakt de terugval in resolutie meer dan goed.

Passieve 3D televisies (met 'wegwerp' brillen zoals in de bios) als de LG en nieuwe Philips generatie kunnen via hacks interleaved 1080p 60hz signaal aan waardoor je effectief met een polariserende lens 1080i overhoud. Er is wat discussie of dit beter of slechter is dan actieve shutterglass 720p, het is wat je zelf prettig vind. Voor wie echter een stap verder wil gaan is er nog altijd optie 2:

2) 120Hz monitor met Nvidia 3D vision
    PCs en monitors werken sinds een tijd met DVI-I, wat sterker is dan HDMI 1.4. DVI-I kan 120 beelden per seconden verwerken in hogere resoluties, en laat dat nu net handig zijn voor 3D. Nvidia heeft een eigen shutterglass kit die je in deze combinatie met dezelfde support aan games als in 3DTV play kunt gebruiken. Helaas is er nog geen monitor groter dan 27" die dit ondersteund, dus om op groot scherm te spelen, is de keuze altijd een 3D TV.

Nieuwe ontwikkelingen

De Oculus Rift is een kickstarter project, welke 3D introduceert i.c.m. virtual reality. De gebruikers zijn meer dan enthousiast en zien het als een geheel nieuwe ervaring in gamen, maar het valt of staat met software support, wat weer valt of staat met de vraag, het eeuwige kip/ei verhaal van dit soort nichí¨ producten.

UltraHD heeft niet alleen de potentie om 3D gaming in één klap tot veel hogere resoluties te brengen, maar maakt bril-vrij 3D mogelijk. Ook hier geldt weer helemaal voor wat de vraag uit de markt gaat doen. Daarnaast blijft de huidige HDMI 1.4 beperking tot 1080p 24fps en 720p 60fps gewoon van kracht, welke momenteel geen ondersteuning biedt voor content van dit type.

Tot slot:
    Ik heb getracht met deze post de belangrijkste zaken mbt 3D games op een rijtje te zetten, echter dit is slechts een greep uit de beschikbare technologieí«n en methode die er zijn en gaan komen. Er is een levendige community voor 3D games op de NVIDIAen Tri-Def site, met adviezen en de nodige reviews. Niet alle games werken even goed in 3D, maar de top games zijn een fenomenale beleving. Nvidia Vision leunt op de goodwill van de developer, maar de mod community komt ook een heel end, en b.v. Skyrim is dankzij menig mod langzaam gestegen op de coolheidsladder in 3D land.

Hier enkele games met uitstekende 3D support op de PC:

Trine 2
    Batman Arkham City
    The Witcher 2
    Max Payne 3
    Rayman Origins
    Dead Space 1&2
    Skyrim
    Metro 2033
    Dungeon Siege III

Op deze lijst vind je nog wat fixes die oudere games betere support geven: lijst

Zoals ik al eerder opmerkte kun je 3D gaming niet zondermeer vergelijken met 3D films, en als ik thuis een '˜show" geef van mijn setup aan vrienden/kennissen is een stukje Trine 2 of Arkham City vaak het hoogtepunt van de demo. Het visuele diepte aspect gecombineerd met de interactieve aard van games tilt je games naar een geheel ander level. Dus weg met die vooroordelen en zet je bril op!
    Meh. Ik haal hem nog wel eens in een Steam Sale.

ex-Moderator Lord Vampire's Avatar
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: Lord_Vampire
    In de laatste OPM stond ook een heel artikel over 3D gaming. Vooral belangrijk is het dat het voor games voor de ontwikkelaar 0,0 extra geld oplevert en ontwikkelaars het daarom vooral als opgelegd kwaad zien (van o.a. Sony), waar het voor filmmakers wel extra geld oplevert door duurdere bioscoopkaartjes en duurdere blu-rays etc.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Mooi helder stuk RPGer. Ik zie er de toegevoegde waarde wel van in wat games betreft, meer dan in films in ieder geval. Maar om er op dit moment een prima HDtv voor te vervangen gaat me te ver. Laat het maar lekker doorontwikkelen.

Wat dit betreft ben ik blijkbaar geen early adopter.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Lord Vampire,2605475
    In de laatste OPM stond ook een heel artikel over 3D gaming. Vooral belangrijk is het dat het voor games voor de ontwikkelaar 0,0 extra geld oplevert en ontwikkelaars het daarom vooral als opgelegd kwaad zien (van o.a. Sony), waar het voor filmmakers wel extra geld oplevert door duurdere bioscoopkaartjes en duurdere blu-rays etc.
    Maar de grap is dat het een developer vrijwel niets kost om 3D te implementeren, en voor de PC kunnen zelfs modders het doen. Een developer als CD Projekt heeft het juist uit liefde voor de technologie in The Witcher 2 geimplementeerd. Maar dat is ook weer die good-will waaraan ik refereer.

a.k.a.:PerfectExcuser PerfectExceeder's Avatar
    Mentioned
    101 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PerfectExceeder Steam ID: Perfect3xceeder
    Ik heb geen 3D tv, toen ik een nieuwe tv kocht waren die dingen namelijk nog redelijk prijzig en bespaarde ik het geld me liever (andere hobbies enzo, jullie weten t wel). Mijn broer heeft echter een maand o.i.d. geleden wel een 3D tv gekocht. Toen ik hem Killzone 3 zag spelen zag het er toch echt wel leuk uit, maar na een paar minuten begonnen mijn ogen toch constant te zoeken naar waar ze zich op moesten focussen waardoor ik echt last begon te krijgen. Nu weet ik niet of het lag aan het feit dat ik niet degene was die aan het spelen was maar je begrijpt ongetwijfeld dat ik niet zo weg ben van het gamen in 3D. Het zal overigens ook wel per game verschillen en ik heb maar één game gezien dus kan niet echt een oordeel vellen. Maar ik heb vorig jaar een nieuwe tv gekocht dus ik wacht nog mooi even met de aanschaf van een 3D tv.

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Dit soort berichten helpen natuurlijk ook niet echt mee:
    Samsung gelooft niet meer in 3D-tv.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Like-a-Bunny,2605485
    Dit soort berichten helpen natuurlijk ook niet echt mee:
    Samsung gelooft niet meer in 3D-tv.
    Link stond al in de OP . Overigens stoppen ze met marketing ervan, niet met de productie.

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by RPGer,2605493
    Link stond al in de OP . Overigens stoppen ze met marketing ervan, niet met de productie.
    Overheen gelezen inderdaad.

Tetten Sven's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: svenneh Steam ID: Svenneh
    Ik heb sinds kort ook een 3d tv, en vorige week even geprobeerd met Black Ops. Het is wel heeeel erg gaaf, alleen je kan je gewoon niet genoeg focussen op je omgeving. Dat had ik ook met de film Avatar 3d. Het is een beetje alsof het spel wil bepalen waar je je op moet focussen en dat vond ik nogal irritant.
    disestablishmentarianism electrocardiographically overindividualization electrophysiologically interdenominationalism deoxyribonucleoprotein overintellectualization anatomicopathological dicyclopentadienyliron antimaterialistically

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik denk overigens zelf dat de fabrikanten zich vergist hebben in de vraag op de consumentenmarkt. 3D thuis blijft iets voor de liefhebber, net zoals niet iedereen 8 speakers in de huiskamer zal zetten voor een DTS HD 7.1 installatie.

Neemt niet weg dat ik veel vooroordelen mbt de technologie persoonlijk wel irritant vind. Er zit een soort (negatief) sentiment rondom 3D wat gaming ook raakt (zeer ten onrechte imho) ook al hebben mensen het niet eens gezien hebben ze er een mening over. Ik merk ook dat enkele kennissen van mij het prachtig vinden om een filmpie bij me te kijken, maar zelf nooit zouden overwegen een 3DTV/Projector aan te schaffen. Misschien zit het toch wel een beetje aan de kant van het sci-fi-nerd-techlover terrein, echt anders kan ik het niet uitleggen.

Quote Originally Posted by Sven,2605495
    Ik heb sinds kort ook een 3d tv, en vorige week even geprobeerd met Black Ops. Het is wel heeeel erg gaaf, alleen je kan je gewoon niet genoeg focussen op je omgeving. Dat had ik ook met de film Avatar 3d. Het is een beetje alsof het spel wil bepalen waar je je op moet focussen en dat vond ik nogal irritant.
    Op de PS3 of PC? Volgens mij wordt blackops ook als één van de minste games gezien...dit is een aardige lijst. Je kunt enorm veel tweaken, dat vind ik ook het grote voordeel mbt de bioscoop, je kunt het naar eigen wensen afstellen.

Member Paralize's Avatar
    Mentioned
    94 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer,2605493
    Toch is de laatste alinea in dat artikel wél interessant voor de consument.
    Interessanter dan 3d tv blijkbaar.

Wij zullen nooit 3d tv in huis kunnen hebben omdat mijn vrouw het niet echt kan zien.

Ze is toen ze klein was geopereerd aan haar ogen en dat resulteert in een wat vage samenwerking die 3d wat lastig ondersteunt

Voor de PC echter is het misschien wel cool. Wellicht dat mijn toekomstige monitor wel met 3d zal zijn.

Choose Wisely The_wildcard's Avatar
    Mentioned
    65 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PsyKu Steam ID: STEAM_0:0:5264387
    Zoals RGPer het al zegt het is voor de liefhebber, dus het komt er op neer dat het een hobby is en hobbies zijn DUUR!!

3D tv's zakken nu wel in prijs maar het is en blijft een investering PS3 is de Enige tot nu toe die het ondersteunt vraag me af of de WII U het ook gaat doen, Daarnaast wat ook al vermeld is in films vind ik het eerder irritant. 3d effecten zijn afleidend. Zoals het ook vermeld word vooral bij Avatar vond ik het zeer irriant. Ook bij Legend of the Guardians (Gahoole) Viel 3d mij heel erg tegen ja okay dingen komen heel mooi op je af. Maar bij deze films zitten vol Details en dat zie je lang zo snel niet met 3D

In gaming vind ik het nog te vroeg om er een oordeel over te geven gezien ik er geen ervaring mee heb snap best dat het een unieke ervaring kan geven.
    Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan

Ps3, GameCube, Amd 965 X4 Phenom II, 8GB Ram, Asus Formula Crosshair IV, EAHD6950, Xonar Xense With a Sennheiser PC350, Samsung 830 64GB SSD, 500GB HDD, 1TB HDD

So Say We All! Knorretje's Avatar
    Mentioned
    103 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: knorvocht Steam ID: kn0rvink
    Mooie post.

Zelf vind ik de techniek heel interessant maar ik zou het niet zo snel in huis nemen met als voornaamste reden dat ik simpelweg geen bril op wil zetten voor 3D. Ik wacht dan liever op dat de techniek zich verder ontwikkelt en dat je in de toekomst geen bril meer nodig hebt.

Quote Originally Posted by RPGer,2605479
    Maar de grap is dat het een developer vrijwel niets kost om 3D te implementeren, en voor de PC kunnen zelfs modders het doen. Een developer als CD Projekt heeft het juist uit liefde voor de technologie in The Witcher 2 geimplementeerd. Maar dat is ook weer die good-will waaraan ik refereer.
    Niet helemaal waar.
    Ik ben niet heel erg bekend met de technische details, maar voor de consolegame waar ik aan gewerkt hebt moest de game 2 keer gerendered worden voor stereoscopic 3D. Dit gaat natuurlijk zwaar drukken op de performance van een spel waardoor er dus concessies gedaan moeten worden om het spel alsnog op een stabiele 30fps te laten draaien.
    Dit resulteert dus in mankracht & kosten om een game ook goed draaiend te krijgen in 3D (denkende aan engine programming, QA die het spel checked voor 3D specifieke bugs, fixes etc.)

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Knorretje,2605532
    Mooie post.

Zelf vind ik de techniek heel interessant maar ik zou het niet zo snel in huis nemen met als voornaamste reden dat ik simpelweg geen bril op wil zetten voor 3D. Ik wacht dan liever op dat de techniek zich verder ontwikkelt en dat je in de toekomst geen bril meer nodig hebt.

Niet helemaal waar.
    Ik ben niet heel erg bekend met de technische details, maar voor de consolegame waar ik aan gewerkt hebt moest de game 2 keer gerendered worden voor stereoscopic 3D. Dit gaat natuurlijk zwaar drukken op de performance van een spel waardoor er dus concessies gedaan moeten worden om het spel alsnog op een stabiele 30fps te laten draaien.
    Dit resulteert dus in mankracht & kosten om een game ook goed draaiend te krijgen in 3D (denkende aan engine programming, QA die het spel checked voor 3D specifieke bugs, fixes etc.)
    That's the problem...sterke PC en no sweat. CD projekt had geloof ik in een weekje de 3D anamolies eruit gepatched, het is vergeleken bij andere technologieí«n niet vreselijk veel werk voor een developer om het toe te voegen. Zaken als Optimised voor Intel/AMD en support voor AEX worden ook toegevoegd / gesponsord, Nvidia 3D Vision ready en 3D PS3 support is niet veel anders. Software als 3D Vision en Tri-Def werkt voor talloze games zonder interventie van de developer. Games als Psychonauts en Deus Ex (1) kun je er ook mee spelen bv.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    934 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Ik ben persoonlijk ook echt niet onder de indruk van 3D in de bios, heb nu een tiental films daar gezien. Ik kom niet verder dan de indruk dat het erg "gimmicky" is en niet superveel toevoegt.

Met gamen moet ik het een keer checken, maar ik ga op dit moment niet specifiek een 3d tv kopen als ik voor een TV zou zoeken.

Overigens, ik heb een zooi jaar geleden wel een en ander gekloot met 3d, maar dan dmv kleuren. Het kostte je je kleur, maar het werkte wel goed. Ik had zelfs ergens een programma gevonden dat tussen de videokaartdriver en de renderer ging zitten en zo elke game die 3d rendered was ermee werkte

Mentioned
    103 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by RPGer,2605535
    That's the problem...sterke PC en no sweat. CD projekt had geloof ik in een weekje de 3D anamolies eruit gepatched, het is vergeleken bij andere technologieí«n niet vreselijk veel werk voor een developer om het toe te voegen. Zaken als Optimised voor Intel/AMD en support voor AEX worden ook toegevoegd / gesponsord, Nvidia 3D Vision ready en 3D PS3 support is niet veel anders.
    Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe een developer 3D wilt implementeren. Het kan inderdaad vrij rap, maar er zijn ook developers die er ook wat meer tijd in willen steken zodat het 3D effect optimaal gebruikt wordt zoals bijvoorbeeld HUD elementen op bepaalde 3D lagen zetten, specifieke 3D crosshairs etc.
    De meeste developers kiezen hier natuurlijk voor de makkelijke manier (wat niet wilt zeggen dat het meteen slecht is hoor) om de kosten beperkt te houden.

That said, even een vraagje.
    Hoeveel was je in totaal kwijt aan je gehele 3D setup?

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Knorretje,2605553
    That said, even een vraagje.
    Hoeveel was je in totaal kwijt aan je gehele 3D setup?
    Ik heb zelf een Optoma HD33, een 3D projector. Deze kost rond de 1500 euro excl. de brilletjes (100 euro p/stuk). Meer geld dan de gemiddelde 3D TV, maar één van de weinige betaalbare 3D beamers momenteel. Ik vind zelf een 3DTV voor films een beetje een kijkdoos, het echte cinemagevoel krijg je imho alleen met een beamert. Op die Optoma kun je ook prima gamen, en daar had ik hem in de eerste plaats niet eens voor gekocht.

Ik overweeg wel een NVIDIA 3DVision kit + 120hz monitor erbij te nemen. Dit laatste kost je tussen de 600-800 euro.

Tetten Sven's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: svenneh Steam ID: Svenneh
    Quote Originally Posted by RPGer,2605501
    Ik denk overigens zelf dat de fabrikanten zich vergist hebben in de vraag op de consumentenmarkt. 3D thuis blijft iets voor de liefhebber, net zoals niet iedereen 8 speakers in de huiskamer zal zetten voor een DTS HD 7.1 installatie.

Neemt niet weg dat ik veel vooroordelen mbt de technologie persoonlijk wel irritant vind. Er zit een soort (negatief) sentiment rondom 3D wat gaming ook raakt (zeer ten onrechte imho) ook al hebben mensen het niet eens gezien hebben ze er een mening over. Ik merk ook dat enkele kennissen van mij het prachtig vinden om een filmpie bij me te kijken, maar zelf nooit zouden overwegen een 3DTV/Projector aan te schaffen. Misschien zit het toch wel een beetje aan de kant van het sci-fi-nerd-techlover terrein, echt anders kan ik het niet uitleggen.

Op de PS3 of PC? Volgens mij wordt blackops ook als één van de minste games gezien...dit is een aardige lijst. Je kunt enorm veel tweaken, dat vind ik ook het grote voordeel mbt de bioscoop, je kunt het naar eigen wensen afstellen.
    Op de PS3 .
    disestablishmentarianism electrocardiographically overindividualization electrophysiologically interdenominationalism deoxyribonucleoprotein overintellectualization anatomicopathological dicyclopentadienyliron antimaterialistically

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    43 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer,2605474
    Met de komst van Hugo in bioscoop lijken diverse 3D haters te zijn bekeerd.
    Ongetwijfeld, maar Ebert heeft nog steeds een hekel aan 3D. Hij vond het 3D in Avatar ook goed werken, dus één film gaat zijn standpunt niet veranderen.

Ik ga ooit dit 3DTV gebeuren doen, maar pas wanneer ik in een wat ruimere woning zit. Mijn huidige TV, die ik een paar maanden geleden heb gekocht, is ook geen 3DTV. Inmiddels zijn er toch wat fatsoenlijke 3D films verschenen en de '50's 3D films lijken me erg tof. En wat gaming betreft heb ik het altijd veel geschikter geacht voor 3D dan films, puur omdat je het altijd vanuit één perspectief bekijkt. Wat het constanter maakt. Hoe is jouw ervaring daarmee, RPGer? Hoe vermoeiender is het dan regulier gaming? Moet je na twee uur pauzeren, of valt het mee?
    I'm on to Cincinnati.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Rhaegar,2605580
    Ongetwijfeld, maar Ebert heeft nog steeds een hekel aan 3D. Hij vond het 3D in Avatar ook goed werken, dus één film gaat zijn standpunt niet veranderen.
    Ik zal de 3D 'haat' nooit snappen. Het haalt mensen weer naar de bios en het is op zijn minst gewoon een extra feature net als Dolby Surround Sound e.d. Ik vind het rumblings of old men too be honest.. Regisseurs als Ridley Scott en Peter Jackson hebben al aangegeven dat ze wat hun betreft niet meer terug willen naar 2D omdat ze er veel potentie in zien en zoveel lol mee hebben. Het is niet voor iedereen en voor elke film (verre van) maar haat? Really?

Quote Originally Posted by Rhaegar,2605580
    Hoe is jouw ervaring daarmee, RPGer? Hoe vermoeiender is het dan regulier gaming? Moet je na twee uur pauzeren, of valt het mee?
    Zoals gezegd kwam ik pas in aanraking met het 3D gaming verhaal nadat ik de beamer had aangeschaft. Ik was zelf nogal skeptisch aangezien ik me niet kon voorstellen lange gamesessies te houden in 3D (en dan ook nog op een 100" scherm). De eerste week moest ik wennen, en toen leek ik een soort grens gepasseerd te zijn, nu game ik 3 uur achter elkaar zonder stop en heb werkelijk nergens geen last meer van, terwijl ik laatst in de bios bij kuifje toch aardig gaar was na 1 1/2 uur. Ik durf nu zelfs te zeggen dat hier niet meer of minder intensief is dan achter een monitor 3 uur Starcraft te spelen.

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    43 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer,2605588
    Ik zal de 3D 'haat' nooit snappen. Het haalt mensen weer naar de bios en het is op zijn minst gewoon een extra feature net als Dolby Surround Sound e.d. Ik vind het rumblings of old men too be honest.. Regisseurs als Ridley Scott en Peter Jackson hebben al aangegeven dat ze wat hun betreft niet meer terug willen naar 2D omdat ze er veel potentie in zien en zoveel lol mee hebben. Het is niet voor iedereen en voor elke film (verre van) maar haat? Really?
    Hij heeft er ooit een artikel over geschreven: http://www.thedailybeast.com/newswee...hould-too.html
    I'm on to Cincinnati.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Rhaegar,2605600
    Hij heeft er ooit een artikel over geschreven: http://www.thedailybeast.com/newswee...hould-too.html
    Ik ken het artikel en het is echt te belachelijk voor woorden. Omdat ik eigenlijk niet wil dat deze thread weer een 3D or not 3D discussie gaat verzanden (daar zijn er genoeg van op het web) en het met name mij om games gaat in de OP zal ik er niet al te inhoudelijk reageren, op dit na:

[edit en vervolgens doe ik het toch]

IT ADDS NOTHING TO THE EXPERIENCE. Recall the greatest moviegoing experiences of your lifetime. Did they 'need' 3-D? A great film completely engages our imaginations. What would Fargo gain in 3-D? Precious? Casablanca?
    Speak for yourself. One of my greatest moviegoing experiences? Avatar 3D in de sneak preview in IMAX Amsterdam - ik zal het nooit vergeten. Deze drie films die hij noemt zijn overduidelijk zijn persoonlijk keuze in 'greatest lifestime experience' (Precious.. kuch..) Afgezonderd van zijn smaak zouden deze drie films geen enkele voordeel hebben van 3D aangezien het een heel ander type films betreft die de kijker op een andere manier aanspreken. Hij geeft het zelf al aan:

I CANNOT IMAGINE A SERIOUS DRAMA, SUCH AS UP IN THE AIR OR THE HURT LOCKER, IN 3-D
    No shit sherlock. Met name fantasy, sci-fi en animatie als The Hobbit, Avatar, Prometheus, How to train a Dragon, etc. dat zijn films die ervan profiteren. Dat doet niets af van de technologie, maar blijkbaar zijn juist die films waar het wel wat doet simpelweg niet zijn ding...tja hardrock is ook niet mijn ding, maar om dan te schreeuwen dat distortion gitaren niets met muziek te maken heeft..

WHENEVER HOLLYWOOD HAS FELT THREATENED, IT HAS TURNED TO TECHNOLOGY: SOUND, COLOR, WIDESCREEN, CINERAMA, 3-D, STEREOPHONIC SOUND, AND NOW 3-D AGAIN
    Dat heet innovatie. It ain't a bad thing Ebert...

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    43 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Je klinkt boos.

Ik denk dat alles in 3D kan. Hugo heeft dat aangetoond. Het is in principe niets meer dan een extra diepte, die je in kunt vullen. Meer ruimte om zaken in kwijt te raken. Het opent het scherm. Filmmakers moeten de diepte alleen niet gebruiken van "jeutje, wat kan ik ver kijken". Dan leidt het af, wordt het een gimmick en is het vooral vermoeiend. Maar mensen als Scorsese en ik weet ook zeker dat Scott, Cuaron en Del Toro er interessante dingen mee gaan doen, gaan aantonen hoe het gebruikt dient te worden. En dan zal de B-garnituur wel volgen om te adapten.

Hier zegt Scorsese het mooi, in een Q&A met Paul Thomas Anderson:

I'm on to Cincinnati.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Rhaegar,2605621
    Je klinkt boos.
    Ik kan er slecht tegen als oude mannen het plezier van jongere proberen te bederven

Mooi stukje van Scorcese! Ik hou wel van die "waarom niet?" approach. Ben erg benieuwd naar Hugo die ik ondanks mijn thuis setup van de week echt even in de bios gaat checken.

Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: STEAM_0:1:11048896
    *knip*

Overigens, in betrekking tot de thread: Eerst proberen, dan beslis ik wel of ik het iets zal vinden. Ik ben meer een persoon die gameplay omarmt dan wat dan ook, al, moet ik zeggen, atmosfeer heeft ook wel wat. (Skyrim? STALKER? )

Incorgnito Randroid's Avatar
    Mentioned
    279 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vraagje: als je eenmaal een game in 3D hebt gespeeld, is het dan nog mogelijk om fatsoenlijk een 2D game te spelen en daarvan onder de indruk te zijn? Of is het once you go 3D, you can't go back?

En misschien echt een domme vraag, maar de enige 3D gaming die ik ken is van de 3DS, en hiermee had ik dezelfde problemen als met 3D films: het is me te blurry, het gamed gewoon niet lekker omdat ik sneller dingen over het hoofd zie, etc. Ik heb dan toch liever, net als met films, een 2D ervaring met een superstrak HD beeld. Dus euh ja de vraag is 3DS/PS3 3D, vergelijkbaar of is het heel anders?
    Heb je het al gehoord, ik heb een nieuwe tv.

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Oh god ja, S.T.A.L.K.E.R. in 3D.

놀자 Tyspolir's Avatar
    Mentioned
    77 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik heb zelf nog geen ervaring met 3d gaming (weleens in een winkel gezien) maar ik snap niet waarom de vergelijking met films met betrekking tot misselijkheid enzo niet gemaakt kan worden. Met films krijg ik namelijk echt hoofdpijn van dat 3D effect, en ik ben bang dat het met gaming gewoon niet anders is. En voor mij is het sowieso vervelend omdat ik al een bril draag, dat zit gewoon niet lekker met nog een bril daaroverheen.

Verder vind ik het nog echt een gimmick en zie ik de toegevoegde waarde niet in gaming, het is nu alleen maar extra grafisch geweld, het voegt nog helemaal niets toe aan de gameplay. En ik denk dat het over een tijdje wat rustiger wordt en de 3D hype verdwijnt, ik bedoel, mensen in de bioscoop zijn er ook wel klaar mee. Het is belachelijk dat je sommige films niet meer in 2D op de gewone manier kan kijken. Ik kan me toch niet voorstellen dat er straks games komen die alleen in 3D te spelen zijn.
    Skill is mandatory! Cheating is optional.

- 한샷 한 길 태연

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Tyspolir,2605830
    Verder vind ik het nog echt een gimmick en zie ik de toegevoegde waarde niet in gaming, het is nu alleen maar extra grafisch geweld, het voegt nog helemaal niets toe aan de gameplay.
    Niet helemaal mee eens, aangezien ik het in de voorbeelden die RPGer aanhaalt wat Assassin's Creed, Batman, etc. betreft wel terug kan zien. De beleving van een game wordt natuurlijk wel sterker wanneer je ook echt het gevoel hebt bovenop een groot gebouw te staan of je achter een auto verschuilt of voor mijn part de stukken beton op je af ziet vliegen als je cover kapotgeschoten wordt. Dat voegt voor mij genoeg toe aan de hele beleving en indirect ook aan de gameplay.

Member martha1989's Avatar
    Mentioned
    183 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hoe goed werkt dit eigenlijk?

Ik bedoel: Hoe 3d is 3d? Bijvoorbeeld i.v.m. bioscoopfilms, waar ik het altijd maar tegen vind vallen.

Mentioned
    103 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Je gaat echt diepte zien in je 3D wereld. RPGer en LaB geven al goede voorbeelden.
    Je moet het eigenlijk gewoon zelf ervaren. Ik vind het 3D effect in games dan ook veel beter werken dan in films.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Simpel gezegd zie je in een game dit:

Terwijl een film vaak dit is:

Een 2D achtergrond met wat poppetjes ervoor geplakt, dat zie je met name in post production 3D waar tijdens de opnames geen 3D cameras gebruikt zijn.

Die laatste beperking is er in games niet, omdat omdat in veel games een groot deel van de voorgrond uit vectors is opgebouwd. Uiteindelijk is er wellicht een 2D achtergrond (Uncharted, Arkham etc.) maar het diepte effect in de voorgrond is gewoon veel beter.

Een shot als deze:

Is dus pretty damn amazing..

PS Tyspolir: hoop mening, weinig ervaring..

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    43 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer,2605941
    Een 2D achtergrond met wat poppetjes ervoor geplakt, dat zie je met name in post production 3D waar tijdens de opnames geen 3D cameras gebruikt zijn.

Die laatste beperking is er in games niet, omdat omdat in veel games een groot deel van de voorgrond uit vectors is opgebouwd. Uiteindelijk is er wellicht een 2D achtergrond (Uncharted, Arkham etc.) maar het diepte effect in de voorgrond is gewoon veel beter.
    Waarschijnlijk dan ook de reden dat het in animatie films vaak beter werkt.
    I'm on to Cincinnati.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik heb nog even en en ander aangepast aan de OP. Ik ben zo wows van 3D gaming dat ik bijna niet meer in 2D game, zo erg is het. Ik heb zojuist voor mijn gameroom een Panasonic plasma aangeschaft en het 3D effect in games is minstens zo goed als op mijn Optoma projector. Ik kan niet meer benadrukken dat als je enigszins een fanatieke gamer bent je dit geprobeerd moet hebben. Serieus: Trine 2 framepacked 720p (Nvidia 3DTV) en je bek valt open, je ziet een maquette voor je ogen tot leven komen. Te bedenken dat je nu al een uitstekende 3D TV heb voor 500 euries en het op de meeste tvs al standaard zit, komt het voor veel mensen steeds dichterbij, of misschien heb je het zelfs al...

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Waarheid, ik ben stiekem ook al even rond aan het kijken.

VR Gunslinger Pfipfo's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Pfipfo
    Hoi,

Ben inmiddels al weer een half jaartje aan het 3D gamen. Daarvoor gebruik ik een GTX580 + ASUS VG278H 3D Monitor. Een kleinde 900 euri aan investering dus. Maar: wel de beste investering die ik ooit op gaming gebied heb gedaan!

Hard Reset, Batman (beide games), Portal 2: niet meer normaal zo absurd mooi als het eruit ziet. Niet alle games hebben een goede 3D ondersteuning, bijv. Deus Ex HR en Crysis 2, maar gelukkig is er een fanatieke communty met mods bezig: http://helixmod.wikispot.org/gamelist

Ik vind 1 van de tofste ervaring wel Portal 2, als je met je portal gun de diepte in duikt, keert je maag om, en wel op een goede manier! En het spijt me om het te moeten zeggen: 2D gamen hoeft voor mij niet meer. Ik vind 3D gamen zo gaaf dat ik binnenkort 2 nieuwe grafische kaarten en 2 extra 3d monitoren ga aanschaffen: 3D vision surround, dat is dus ruim 2 meter aan 3d geweld, verspreid over 3 beeldschermen. Hoe cool gaat dat zijn!

Ook ik vind veel negatief sentiment op internet over 3d gamen van mensen die het nog nooit hebben gezien. Dit in tegenstelling tot de mensen die ik het laat zien en ervaren. Die kopen daarna meestal zelf een setje

Vergeet idd zoal RGPer zegt, de 3D bioscoop, daar wordt voornamelijk troep gemaakt. Gamen daarentegen is JUIST uitermate geschikt voor 3D. (overigens vind ik 3D voor de ps3 op zijn zachts gezegd een beetje tegenvallen).

Quote Originally Posted by Tyspolir,2605830
    Ik heb zelf nog geen ervaring met 3d gaming (weleens in een winkel gezien) maar ik snap niet waarom de vergelijking met films met betrekking tot misselijkheid enzo niet gemaakt kan worden. Met films krijg ik namelijk echt hoofdpijn van dat 3D effect, en ik ben bang dat het met gaming gewoon niet anders is. En voor mij is het sowieso vervelend omdat ik al een bril draag, dat zit gewoon niet lekker met nog een bril daaroverheen.

Verder vind ik het nog echt een gimmick en zie ik de toegevoegde waarde niet in gaming, het is nu alleen maar extra grafisch geweld, het voegt nog helemaal niets toe aan de gameplay. En ik denk dat het over een tijdje wat rustiger wordt en de 3D hype verdwijnt, ik bedoel, mensen in de bioscoop zijn er ook wel klaar mee. Het is belachelijk dat je sommige films niet meer in 2D op de gewone manier kan kijken. Ik kan me toch niet voorstellen dat er straks games komen die alleen in 3D te spelen zijn.
    Geen zorgen: je HOEFT een game helemaal niet in 3D te spelen. Je kunt nl ALTIJD switchen tussen 2D en 3D. Alleen zou ik niet weten waarom je nog in 2D gaat spelen, als je dat ook in 3D kunt, tenzij je maar 1 oogt hebt natuurlijk.
    ONTDEK er op de loer ligt in de SCHADUWEN.

Mentioned
    1013 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik moet binnenkort echt eens naar en 3D-monitor uit gaan kijken. Het kriebelt me veel en veel te veel.

Mentioned
    103 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

DayZ in 3D spelen?

VR Gunslinger Pfipfo's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Pfipfo
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny,2647026
    Ik moet binnenkort echt eens naar en 3D-monitor uit gaan kijken. Het kriebelt me veel en veel te veel.
    Hoi, de ASUSVG278H is verreweg de beste monitor, moet je wel een Nvidia kaart hebben:

http://maxict.nl/product/3325927/asu...imgid=10252798

O ja, mocht je tot aankoop overgaan: na het installeren van 3D, de maximale schermdiepte op 100 procent zetten en met CTRL-F4 de schermdiepte ook DAADWERKELIJK op 100 procent zetten. De fabrieksinstelling zijn namelijk heel erg conservatief.

Veel plezierm, ga je geen spijt van krijgen!
    ONTDEK er op de loer ligt in de SCHADUWEN.

Swaglord RPGer's Avatar
    Mentioned
    602 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Let wel zoals ik ook in de OP schrijf dat je met een monitor niet hoger komt dan 27", maar je wel icm. NVIDIA 3Dvision 1080p 60hz 3D krijgt in je games. Op een TV is 720p de resolutie waar je aan gebonden bent, maar dan heb je weer een groot scherm. Pro's en Con's dus....

Zit net Rayman Origins te spelen, ook te gek in 3D zeg...

Tags for this Thread