User Tag List

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 40 of 87

Thread: Het algemene hete sauzen-draadje - Man's not hot

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Het algemene hete sauzen-draadje - Man's not hot

Sinds de opkomst van Sriracha beseft culinair Nederland steeds vaker dat het toch wel lekker is om een beetje pittigheid aan het eten toe te voegen. Nu was ik zelf al jaren verliefd op Indiaas eten en de bijkomende hete specerijen en pepers, maar een goede hete saus ontbrak eigenlijk altijd op de keukentafel. Gelukkig weet de YouTube-show Hot Ones van First We Feast aan populariteit te winnen, waardoor de kennis over hete sauzen steeds verder rijkt en eveneens het aanbod in Nederland wordt vergroot.

Aangezien ik zelf een foodie ben, bedacht ik mij dat een dergelijk topic LiquidBunny wel zou sieren. Wij houden toch allemaal van goed eten? Daarnaast lijken mij de wintermaanden een goed moment om te fantaseren over de BBQ, hamburgers, speklappen, kippenbouten en alle heerlijke sauzen die in de zomer in onze maag verdwijnen.

Hot Sauce staat ook wel bekend als chilisaus en bestaat voornamelijk uit chilipeper, maar ook suiker, zout, azijn en mogelijk andere groenten en fruit worden aan hete sauzen toegevoegd. Hierdoor bestaat er een groot aanbod aan allemaal verschillende hete sauzen die ieder een andere smaak en hitte hebben. De hitte wordt veroorzaakt door capsaïcine en is eigenlijk niet 'echt', omdat de receptoren op je tong alleen maar denken dat je mond 'in de fik' staat. Hete sauzen variëren qua scherpte eigenlijk tussen mild tot aan extreem heet. Waarvan Sriracha eigenlijk één van de mildste hete sauzen is. Maar stiekem wel lekker op een ei, pizza, stukje vlees of noedels. Dus waar combineer je hete sauzen mee?

Rood vlees kan je het beste combineren met een iets scherpere saus, die meestal donkerder van kleur is. Een hint van knoflook, ui of drank in de saus complimenteert een goede steak met regelmaat. Ook hete sauzen die een rooksmaak hebben passen bij uitstek bij rood vlees, maar gaan ook goed samen met wit vlees. Daar past overigens ook een fruitige saus bij, die ook goed samengaat met vis en zeevruchten. Denk aan sauzen met mango, ananas of een citrussmaak. Voor gerechten met tomatensaus kan je een vleugje hete saus aan toevoegen. Chili Con Carne en verschillende pasta's gaan goed samen met sauzen waar knoflook of ui in zit. Voor rijst en noedels ben ik zelf fan van Sriracha, maar een goed scherpe of fruitige saus kan het gerecht naar een ander niveau tillen. Natuurlijk hangt het er dan wel vanaf wat voor vlees je in je gerecht hebt zitten.

Dus waar kun je een fatsoenlijke hete saus aanschaffen? Je lokale supermarkt heeft tegenwoordig wel Sriracha in de schappen liggen. Jumbo en AH bijvoorbeeld. Zelf zou ik het merk Flying Goose aanraden, want die is niet al te scherp als je enkel naar een scherp randje op zoek bent. Helaas is het echte werk nog niet in de supermarkt te vinden, waardoor je eigenlijk gedwongen bent om een flesje via een webshop te bestellen. Daarom heb ik hieronder drie webshops neergezet die een redelijk aanbod hebben.

Disclaimer: ik heb alleen nog maar bij Heatsupply besteld. Daarom kan ik niet garanderen of die andere twee webshops wel deugen. Als iemand andere shops kent wil ik de OP sowieso aanpassen.

Member martha1989's Avatar
    Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Sriracha haal ik altijd bij de aziatische supermarkt.
    Sambal geprobeerd zelf te maken, maar ben ik niet helemaal tevreden over.
    Ben dol op aziatisch eten en sommige goede aziaten hebben een sambal waardoor je al klaarkomt bij het eten van een simpel bord nasi.

Ik combineer mn sriracha met noodles, zelfgemaakte Loempia's/ bunns.

Wat ik zelf wil kunnen kopen is de chili olie uit de Sichuan keuken (heerlijke pittige keuken overigens).
    Last edited by martha1989; 6th December 2017 at 14:39.

ill-tempered Seabass's Avatar
    Mentioned
    328 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: SeabassNL Steam ID: sebasmeer
    Goede sub-title

Vind zelf een beetje spicy wel lekker, maar hoeft van mij niet zo extreem.

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Hooooootsaaaaaaaauce

Ik heb op dit moment een 4 pack van Blair's Death sauce
    Queen Majesty Scotch Bonnet and Ginger Hot Sauce,Queen Majesty Scotch Bonnet and Habenero Hot Sauce, en Pain is good Louisiana style
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    969 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Ik heb redelijke tolerantie voor iemand die eigenlijk niet echt spicy eet, maar ik zoek het verder niet op ofzo, vind het nooit echt mega bijzonder. Moet wel zeggen, tegenwoordig op werk op vrijdag als we vis halen dat ik de samuraisaus wel kan waarderen (als we die onder dezelfde noemer mogen scharen).
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Senior Member Zebby's Avatar
    Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Heb 2x zelf sambal badjak gemaakt, kwam er goed uit in smaak, maar had pittiger gemogen. De houdbaarheid nadat het potje open is blijft wel een dingetje, zo veel eet ik er ook weer niet van. Ik heb nu Pain is Good met knoflook open, smaakt goed maar is al flink aan de pittige kant. Ook een aardig flesje, dus ik vrees dat hij niet goed meer is

Ik heb nog een Canadese staan met scorpion peppers en allerlei warning labels. Dat is dan echt twee druppels per gerecht en je bek vlamt open. Ben benieuwd naar de smaak...

De chipotle van Heinz is erg lekker, veel rooksmaak, maar mist duidelijk pit. De sriracha opkomst ga ik nog proberen. Bij de AH zie ik nu naast alleen spaanse pepers ook een aantal anderen liggen, dus het is inderdaad duidelijk aan grond aan het winnen!

Hot Ones is fantastisch overigens.

Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Tonne View Post
    Hooooootsaaaaaaaauce

Ik heb op dit moment een 4 pack van Blair's Death sauce
    Queen Majesty Scotch Bonnet and Ginger Hot Sauce,Queen Majesty Scotch Bonnet and Habenero Hot Sauce, en Pain is good Louisiana style
    Wat raadt je aan? WIl ook wel eens wat meer proberen. Dit gaat meer de amerikaanse dan de Aziatische kant op? Waar eet je dit bij? Pizza's en tosti's? Mexican?
    @Zebby : Heb je de potjes van te voren uitgekookt? Mijn sambal badjak is al best lang goed. Vond hem echt een stuk te zoet, mijn rode pepers waren niet zo lekker.

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Pain is Good Louisiana Style is een van de beste sauzen. Medium heet, dus niet over de top, maar uitermate geschikt om te gebruiken bij rood vlees. Hot Sauce is inderdaad meer een Amerikaans fenomeen, terwijl sambal badjak en sweet chili overduidelijk uit de Aziatische keuken komen. Maakt verder ook niks uit. Gewoon mengen, experimenteren en genieten.

@Tonne

Hoe is die Queen Majesty Scotch Bonnet?

@Zebby , zolang er geen fruit in zit kan je een flesje saus vrij lang bewaren. Zolang je het flesje maar niet op je aanrecht hebt staan en continu door zonlicht warm laat worden. In de kast of desnoods de koelkast als je het niet zeker weet.

@Seabass

Ik kon het niet laten, hahaha.

Last edited by Valerious; 6th December 2017 at 15:06.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by martha1989 View Post
    Wat raadt je aan? WIl ook wel eens wat meer proberen. Dit gaat meer de amerikaanse dan de Aziatische kant op? Waar eet je dit bij? Pizza's en tosti's? Mexican?
    @Zebby : Heb je de potjes van te voren uitgekookt? Mijn sambal badjak is al best lang goed. Vond hem echt een stuk te zoet, mijn rode pepers waren niet zo lekker.
    De hype is momenteel toch wel rondom de Amerikaanse sauzen. Ik eet het zelf eigenlijk bij alles wat rijst, noodles of pasta als basis heeft Op tosti's heb ik een pittigere Heinz ketchup.

Ja, potje was van te voren goed schoon, altijd met een onaangetast lepeltje erin geschept en in de koelkast bewaard. Ruim 3 maanden volgehouden denk ik, maar het was een aardig potje Mijn pepers kwamen uit de biologische tuin van mijn ouders, en waren goed pittig. @Valerious : Geen fruit, wel knoflook, lemongrass en nog wat andere smaakmakers. Gemalen en gebakken.

Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Oja, 3 maanden zit ik ook nog niet aan:-). Ik bewaar het wel altijd in de koelkast inderdaad.

Had laatst ook sambal trassi gemaakt, maar men, die trassi die daarin zat was Extreem vies haha.

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @Zebby je sambal badjak was dus bedorven?

Volgens mij kan Pain is Good in ieder geval wel langer meegaan dan een jaar.

Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik gooi echt overal hot sauce op. Ik ehb het liefste hotsauce waar ene beetje smaak aanzit integenstelling tot enkel hitte. Ik zou Pain is good kunnen aanraden. en bij Heat supply en hetesaus heb je verschillende giftpacks. Ideaal om te kijken wat je smaak is.

Quote Originally Posted by Valerious View Post
    Pain is Good Louisiana Style is een van de beste sauzen. Medium heet, dus niet over de top, maar uitermate geschikt om te gebruiken bij rood vlees. Hot Sauce is inderdaad meer een Amerikaans fenomeen, terwijl sambal badjak en sweet chili overduidelijk uit de Aziatische keuken komen. Maakt verder ook niks uit. Gewoon mengen, experimenteren en genieten.

@Tonne

Hoe is die Queen Majesty Scotch Bonnet?
    De Ginger en de habenero zijn echt awesome. Heel smaakvol en er zit een goeie hitte aan.
    Perfect voor wings en ribs.
    - Frank Murphy

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @Zebby je sambal badjak was dus bedorven?

Volgens mij kan Pain is Good in ieder geval wel langer meegaan dan een jaar.
    Laatste beetje ja, dat vermoed ik. Ik zal van de Pain is Good de opening weer eens goed schoonmaken, kijken of dat helpt. De rest lijkt vooral oliebasis, dat zou inderdaad goed moeten blijven.

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    190 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    Sambal met Madam Jeanette. Poe hee! Dat is lekker pittig.

Sterker door strijd Doc's Avatar
    Mentioned
    226 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Undutchable PSN ID: Undutchabled
    Quote Originally Posted by Obsidian View Post
    Sambal met Madam Jeanette. Poe hee! Dat is lekker pittig.

Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Doc View Post
    Hahaha heb laatst nog zitten zoeken of ik zijn sambal ergens kon kopen. Rotterdams cultureel erfgoed natuurlijk.

Sterker door strijd Doc's Avatar
    Mentioned
    226 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Undutchable PSN ID: Undutchabled
    Hahaha heb laatst nog zitten zoeken of ik zijn sambal ergens kon kopen. Rotterdams cultureel erfgoed natuurlijk.
    Ik heb hem een keer gezien (en zijn sambal geproefd) toen ik bij Melief Bender op het terras zat. Kwam hij langs met zijn karretje achter zijn fiets. Geweldige vent!

aka PjotrStroganov Cloud's Avatar
    Mentioned
    141 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Pjotrstroganov PSN ID: Pjotrstroganov Steam ID: Pjotrstroganov
    Sriracha in de stamppot is trouwens ook een aanrader. Even die extra bite erin.
    De volgende post hier onder plaatsen aub.

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vanavond weer een flinke lading Sriracha door de mie.

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    108 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Sriracha is niet heet.

Haal de gebakken sambal van Fat Kee in Den Haag. Da’s lekker pittig en qua smaak fan-tas-tisch
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Zeker een milde saus qua hitte, maar hij moet nog op... Binnenkort maar weer een order bij Heatsupply plaatsen voor een nieuw flesje Pain is Good. Of toch even zien of @Tonne zijn aanraders iets zijn.

Junior Member SpiceLover's Avatar
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Sriracha is bij veel dingen erg lekker, maar vrij mild inderdaad. Favoriete Sriracha is wel van Huy Fong, niet Flying Goose. Op Heatsupply verkopen ze ook 3-packs Huy Fong Sriracha zag ik.

Pain is Good is wel nice inderdaad. Die Louisiana is ook best mild, die Pain is Good garlic style of Jamaican Jerk is al een stuk pittiger. Die laatste is echt mega lekker bij kip. Voor de rest is Belizean Heat van Marie Sharp's echt nice, maar mijn favoriet zijn de CaJohns sauzen met bourbon. Stonden ook op heat supply.
    @Tonne waar heb je die Queen Majesty sauzen gehaald? Ben er ook benieuwd naar. Hier in Europa niet of nauwelijks te krijgen ...

Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by SpiceLover View Post
    Sriracha is bij veel dingen erg lekker, maar vrij mild inderdaad. Favoriete Sriracha is wel van Huy Fong, niet Flying Goose. Op Heatsupply verkopen ze ook 3-packs Huy Fong Sriracha zag ik.

Pain is Good is wel nice inderdaad. Die Louisiana is ook best mild, die Pain is Good garlic style of Jamaican Jerk is al een stuk pittiger. Die laatste is echt mega lekker bij kip. Voor de rest is Belizean Heat van Marie Sharp's echt nice, maar mijn favoriet zijn de CaJohns sauzen met bourbon. Stonden ook op heat supply.
    @Tonne waar heb je die Queen Majesty sauzen gehaald? Ben er ook benieuwd naar. Hier in Europa niet of nauwelijks te krijgen ...

Ik dacht eens kijken welke van de twee ik heb, maar die verpakkingen zijn wel lekker onderscheidend zeg...

Gebakken Sambal zoals ik hierboven ergens voorbij zag komen is inderdaad echt godlike.
    De gele sambal die ze bij de Surinamers die ik in Rotterdam bezoek gebruiken is overigens voor mij wel de limit voor wat betreft pittigheid.

Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Haha, ze zien er wel bijna hetzelfde uit inderdaad. Maar het gaat niet om het uiterlijk, de smaak is wel anders.

Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik zag trouwens dat ik mijn post per ongeluk had verwijderd.
    @Tonne Waar heb je die Queen Majesty besteld? Ik kan ze nergens vinden. Of ben je in Amerika geweest ofzo. Ben wel benieuwd naar die sauzen

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1059 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Welkom @SpiceLover

Ik heb je post even teruggezet.

Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Welkom @SpiceLover

Ik heb je post even teruggezet.
    THANKS!

Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik heb de Queens Majesty gewoon via hun site besteld.
    Shippen gewoon worldwide. Het is iets duurder dan heatsupply oid. maar ik was echt te nieuwsgierig.
    - Frank Murphy

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @SpiceLover ik lees ook alleen maar goede dingen over de Sriracha van Huy Fong, maar die is helaas niet in de supermarkt te vinden. Die 3-pack is mij iets te veel van het goede, maar misschien bestel ik wel gewoon een flesje bij mijn volgende order.

Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik heb de Queens Majesty gewoon via hun site besteld.
    Shippen gewoon worldwide. Het is iets duurder dan heatsupply oid. maar ik was echt te nieuwsgierig.
    Coool. Heb even gekeken, maar de verzendkosten zijn $23,50

Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @SpiceLover ik lees ook alleen maar goede dingen over de Sriracha van Huy Fong, maar die is helaas niet in de supermarkt te vinden. Die 3-pack is mij iets te veel van het goede, maar misschien bestel ik wel gewoon een flesje bij mijn volgende order.
    Nee, klopt. Maar ik denk dat je van dit soort niche producten (Sriracha is dat misschien iets minder) sowieso niet in de supermarkt moet zijn. Haha, ja zo'n 3 pack is voor de grootverbruikers.

Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by SpiceLover View Post
    Coool. Heb even gekeken, maar de verzendkosten zijn $23,50
    Klopt het is een tikkeltje duur. Het was ook een behoorlijke impuls aankoop.
    Trouwens Amazon.de heeft ook een hele hoop sauzen die naar nederland verstuurd kunnen worden. Misschien eens leuk om door te browsen.
    Evenals een hoopje Us Food webwinkels die wat interessante sauzen verkopen
    - Frank Murphy

東城会 Valerious's Avatar
    Mentioned
    93 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Moderator Rappa's Avatar
    Mentioned
    777 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Rappa1985 PSN ID: Rappa1985 Steam ID: Rappa1985

Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Die Karma en die Dawsons wil ik proberen!
    - Frank Murphy

ill-tempered Seabass's Avatar
    Mentioned
    328 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: SeabassNL Steam ID: sebasmeer
    Ik heb thuis enkel Go-tan Extra Hot Chili saus en Remia Blazing Luke Smokey Hot Cocktail. Dat telt zeker niet in deze thread? I AM NOT WORTHY!

Ik hou van een beetje hitte als het maar smaakt heeft.

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    190 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    Quote Originally Posted by Seabass View Post
    Ik heb thuis enkel Go-tan Extra Hot Chili saus en Remia Blazing Luke Smokey Hot Cocktail. Dat telt zeker niet in deze thread? I AM NOT WORTHY!

https://www.heatsupply.nl/product/cholula-hete-saus/

Mentioned
    459 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Seabass View Post

Dat zijn de lekkerste Hot sauce voor mij. Die Queen's Majesty die ik heb. Dat is echt een heerlijke saus.
    Die hitte komt er gewoon bij.
    - Frank Murphy

Mentioned
    197 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Dit at ik in New York op mijn broodje pulled pork geloof ik, geweldig spul.
    Ik ga naast mijn collectie aziatische sauzen me ook meer eens in de richting van texmex begeven denk ik:-)

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Dat zijn de lekkerste Hot sauce voor mij. Die Queen's Majesty die ik heb. Dat is echt een heerlijke saus.
    Die hitte komt er gewoon bij.
    Ik heb er een van Heinz met hele kruidige rooksmaak maar weinig pit - ook heel lekker. Ik zoek eigenlijk nog een saus die ik echt lekker vind, maar ook wat pittiger is dan dus gemiddeld. Uit het filmpje klinken er veel lekker, kijken of ze die voor normale prijzen ergens te koop aanbieden hier...