PDA

View Full Version : TBS, or: How I learned to stop worrying about the genre and just play some classics.

Maergok
28th November 2007, 16:29
Hallo beste mede-gamer

Naar aanleiding van een aantal posts in het "Beste RTS game tot op heden" topic hier op de forums, besloot ik ook maar eens zo'n thread te maken aangaande TBS games.

Want laten we wel eerlijk blijven: als je echt doordachte strategische games wil spelen, dan ben je verplicht over te gaan tot turn based strategie. Deze spellen zijn vaak op verschillende punten veel uitgebreider ten aanzien van de wat meer "uitgeklede" RTS games (niet dat die niet vet zijn overigens). Denk bijvoorbeeld maar aan de hoeveelheid extra legers, extra manschappen, diplomatieke oplossingen en de gigantische scheepslading data en informatie die je voor je kiezen krijgt.

Aangezien in mijn ogen TBS games het toch minder van de graphics moeten hebben dan andere spellen, lijkt het me wel interessant om te weten te komen wat nou goede TBS spellen zijn om te spelen en waarom. Welk TBS spel bracht bij jou nou echt iets naar boven en wat was dat.

Om maar een opzetje te geven, zal ik een aantal TBS games beschrijven:

Heroes of Might and Magic (V):
Zelf ken ik enkel het laatste deel in de serie en dat was een redelijk goede game. Ikzelf was niet helemaal kapot van de manier waarop het spel in elkaar was gezet en was dan ook halverwege wel uitgekeken op het spel. Het had een aantal heel goede troeven in huis, zoals de graphics, maar jammer genoeg miste ik wat in de gameplay. Dit kan mede liggen aan het feit dat ik vond dat je te weinig groepen eenheden kon besturen en de grootte van de map en het slachtveld. Was het spelbord aan de ene kant soms zo groot dat je een tegenstander wel een uur kon achtervolgen voor je een battle kreeg, dan waren de slachtvelden weer zo klein dat je niet gigantisch veel tactische zetten kon doen. Al met al een leuke game, maar ik had er geen zin in om dagen en dagen in te steken.

Etherlords
Gemaakt door dezelfde mensen als HOMM V en dat zie je meteen aan alles. De gehele stijl van het spel is gewoon hetzelfde. Ik heb deze wel meer gespeeld dan HOMM V, maar dat kwam door de manier van de gevechten. Het was gewoon of je een iets simpelere versie van Magic the Gathering zat te spelen, wat nog steeds een geweldig kaartspel is (beste dat er is eigenlijk, alleen niemand die ik nu ken speelt het). Al met al een best leuk spel, maar wederom heb ik het niet af kunnen maken tot het einde.

Age of Wonders (II)

BEST TBS EVER!!! goden. dat spel heb ik dus helemaal kapot zitten spelen met alle mogelijke rassen en alles. Het enige wat me er ooit van weerhouden heeft om het helemaal uit te spelen was het feit dat me dat echt maanden van m'n leven zou kosten. De manier waarop het was opgezet met de grootte van de map, de hoeveelheid steden, de grootte van het slachtveld, alles klopte gewoon in mijn ogen. Een van mijn meest memorabele gevechten was in mijn hoofdstad waarbij ik een verdedigingstoren had gemaakt die elke beurt at random een paar dmg deed aan de tegenstander. De AI had echt 4x zoveel ventjes als ik en alleen dankzij die toren en hit & run strategií«n had ik na 1,5 uur spelen toch gewonnen. Goden wat was dat spel tof.

Civilization
Op één of andere manier heeft Civ mij nooit weten te vangen. Ik heb de laatste gespeeld en daarbij kon je zoveel door de computer laten doen dat het leek alsof je een RTS speelde. Aan de andere kant vond ik dan weer dat je als je alles zelf wilde doen wel zo gigantisch lang bezig was dat het me ook niet helemaal kon bekoren. Toch vond ik het wel een heel interessante game en speel het daarom nog steeds wel eens een keertje op m'n laptop.

Disciples
Als ik Age of Wonders (II) de beste TBS vindt, dan vind ik Disciples (II) De gaafste uitstraling hebben. Denk alleen maar aan het gebruik van kleuren en hoe je legers uitzagen. Alsof ze rechtstreeks uit de middeleeuwen kwamen gelopen waar een gigantische hoeveelheid gothische en duistere verf overheen was gemieterd. Echt zo gaaf dat het er uit zag. Ik vond de combat dan weer wat minder dan van AoW, maar echt, het spel had gewoon een geweldige sfeer in mijn ogen.

Nou goed, dat zijn mijn ervaringen met TBS games. Ik zal er vast wel een aantal hebben vergeten maar dat is nu niet belangrijk. Wat zijn jullie ervaringen en herinneringen aan verschillende TBS games en waarom stak welke game er met kop en schouders bovenuit?

guest
28th November 2007, 16:48
JE VERGEET ADVANCE WARS!

Speel het nog steeds. Dual Strike houd het allemaal bij, heb het al bijna 800 uur gespeeld. En als ik de vorige 2 delen er ook bij voeg is het al makkelijk 1000+ uur. Dat is een anderhalve maand aan non stop gamen :+! Maar ik geef toe, mijn pa heeft 3/4 van alle speeltijd bij elkaar gemaakt :+ .

Also, ik speel nu CiV4! Leuke game :D.

Rhaegar
28th November 2007, 16:50
Ik heb niet zo veel TBS-games gespeeld, enkel:

- Alpha Centauri
- X-COM

Deze twee zijn me sterk bijgebleven. Heroes of Might & Magic en Civilization heb ik wel eens gespeeld, maar niet voldoende. Het was wel leuk, maar op de één of andere manier heb ik die games nooit erg lang gespeeld.

De twee genoemde games heb ik wel intensief gespeeld. Alpha Centauri door de briljante setting, en hoe geweldig de open gameplay in elkaar zat. X-COM is één van mijn eerste spel-ervaringen geweest, en maakte enorme indruk op mij. Het is allemaal niet zo vers meer, maar het zoog me in elk geval helemaal op. De ontwikkelaar van BioShock (Irrational) schijnt een opvolger te maken.

guest
28th November 2007, 16:53
- X-COM
Mede X-COM'mer :D. Wat een leuke game was dat ja :). Maar mijn pa heeft eigenlijk 't meest gespeeld. Kan me nog herinneren toen hij schreeuwde "IK HEB HET UITGESPEELD!!!". Hij heeft nog steeds elke uitbreiding en vervolg hier liggen. Ook UFO. Maar die laatste paar niet. Ik wil gewoon old school 2D xcom zien :).

nutral
28th November 2007, 16:54
Duck hunt en Sonic.

Maergok
28th November 2007, 17:02
JE VERGEET ADVANCE WARS!
Niet echt. Ik heb opzettelijk de console games eruit gelaten omdat dit het PC Gaming hok is B) Als ik namelijk ook nog eens naar consoles moet gaan kijken dan moet ik meteen Final Fantasy Tactics (advance) er in zetten. Dat spel speel ik nu weer voor de 3e keer op de GBA. Het toffe is dat ik bijna alles vergeten ben en dus weer alles opnieuw moet leren. Het is dan ook zo'n vet spel.

X-com 3 heb ik ook ooit gespeeld. Vond ik helemaal geweldig tot op het moment dat ik gewoon elke keer op hetzelfde punt dood ging en niet meer wist wat ik moest doen. Aangezien ik toen geen i-net had, kon ik ook geen walkthrough gebruiken en was ik genoodzaakt er mee te stoppen. Maar idd, nu je het zegt was dat mijn eerste TBS game.

ow, en :

Duck hunt en Sonic.
Als je niets zinnigs te melden hebt, zeg dan niets. duck hunt een tbs noemen...

Kudeta
28th November 2007, 17:04
Valt Worms ook in deze categorie?

Rappa
28th November 2007, 17:06
TBS?? Ken die afkorting alleen van al die gasten die steeds weer ontsnappen.

edit

Na wat denk werk bedoelen jullie cker Turn Based Strategie.

nutral
28th November 2007, 17:08
oh, ik had het woordje TBS niet gelezen, natuurlijk Heroes of might and the magic. Verder niet echt.

Argantos
28th November 2007, 17:16
Fire Emblem op de cube

geweldig spel mix van TBS en RPG heerlijke cocktail jammer zijn er niet veel meer van dit soort games.

Illuv
28th November 2007, 17:29
TBS. Oftewel, turn-based-strategy. Ver voordat RTS games het strategiegenre domineerden spendeerden gamers van 'mijn' generatie (begin jaren '80) al uren aan obscure TBS titels als: Civilization, Colonization, Masters of Magic, Warlords, Master of Orion, Panzer General en ga zo maar door. Fantastische spellen vanwege hun complexiteit en strategische (maar ook tactische) mogelijkheden.

Ondanks de opmars van RTS games halverwege jaren '90 bleef het TBS genre sterke titels afleveren zoals de eerste Heroes of Might and Magic, Warlords II & III en natuurlijk de meerdere vervolgen op de meest succesvolle TBS game tot op heden, Civilization. Toch gaven uitgevers en ontwikkelaars meer en meer de voorkeur aan het inmiddels volwassen geworden (en commercieí«l uiterst succesvolle) RTS genre. TBS games werden langzaam maar zeker projecten voor de kleinere, onafhankelijke studios die zo hun naam konden profileren in de industrie vanwege de relatief lage ontwikkelingskosten. Goede voorbeelden hiervan zijn Age of Wonders, van het Nederlandse Triumph Studios, Galactic Civilizations, van het Amerikaanse Stardock en Disciples van het 'grote' Strategy First. Al deze games waren uiterst succesvol, en werden ook door de meeste media geprezen met verscheidene awards.

Anno 2007 zien we echter nog maar weinig TBS games gereleased worden. De Warlords reeks is weinig succesvol meer, vanwege het ronduit slechte 4e deel. Steve Fawkner (drijvende kracht achter de franchise) geeft aan dat er wel een design is voor een 5e deel, maar dat er nog geen publisher is die het spel wil (durft?) uitgeven. Het is triest om te zien dat het team zich nu moet focussen op games als Puzzle Quest, welke wel commercieí«l succesvol is. Ook de Heroes of Might and Magic franchise is in verval geraakt, na het faillisement van uitgever 3DO en de daaropvolgende sluiting van developer New World Computing. Deel V werd uitgebracht door het Russische Nival Interactive, maar werd redelijk kritisch ontvangen (en de uitbreiding zelfs ronduit slecht).

Natuurlijk zijn er nog wat titels die de liefhebbers van het genre hoopvol stemmen, zoals Sword of the Stars, van het nederlandse Lighthouse Interactive, het tweede deel van Galactic Civilizations van het eerder genoemde Stardock en Space Rangers II van Elemental Games. Verder is Disciples III nog in ontwikkeling (zonder het orginele team helaas) en zijn het eerste en tweede deel uit deze serie aan te schaffen via Steam, voor een bescheiden prijs. Helemaal uitgestorven is het genre dus nog niet, maar het is erg jammer om te zien dat weinig toonaangevende developers hun handen nog durven te branden aan TBS game met hoge production values, zoals een Civilization IV.

Zoals gewoonlijk doe ik er alweer te lang over om tot mijn punt te komen, maar het lijkt me leuk om de klassiekers van weleer weer eens de revue te laten passeren. Wat vonden we er zo leuk aan (of wat juist niet), zijn het vooral de nostalgische gevoelens waardoor we een bepaalde titel de hemel in prijzen, of worden ze simpelweg zo niet meer gemaakt?

Mijn persoonlijke top 3:

Heroes of Might and Magic II

http://www.dark-age.nl/pics/heroes.jpg

Civilization I

http://www.dark-age.nl/pics/civ.jpg

Warlords II

http://www.dark-age.nl/pics/warlords.jpg

Maergok
28th November 2007, 17:36
ehm...

nog een thread over hetzelfde onderwerp B) http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=73743

Zullen we em proberen samen te voegen? :D :D :D

MuperSario
28th November 2007, 17:41
oh, ik had het woordje TBS niet gelezen, natuurlijk Heroes of might and the magic. Verder niet echt.
Me2, hele vette reeks games. (wel allemaal zo goed als hetzelfde, behalve grafische verbeteringen).

Vanmiddag HoMM4 installeren :o, dank voor dit topic :D

Illuv
28th November 2007, 17:50
Je hebt helemaal gelijk. *kijkt mods lief aan..

En ik wilde natuurlijk het maximaal aantal characters in een threadname testen. :P

Disarmonia Mundi
28th November 2007, 17:50
Echt de eerste thread sinds weken hier en dan nog dezelfde _O-

Rhaegar
28th November 2007, 17:55
En ik wilde natuurlijk het maximaal aantal characters in een threadname testen. :P
Leuke titel. :P
Zeker afgeleid van een 'bepaalde' film.

Illuv
28th November 2007, 17:56
Ja, and now it's gone. o:]

/cries

Rhaegar
28th November 2007, 17:59
Uh ja, bij het mergen moet je de titel van de 'nieuwe' thread aangeven, en aangezien de thread van Maergok eerder was.

Mgoed, weer over TBS-games, de post van Illuvater geeft voldoende stof dunkt mij.

Maergok
28th November 2007, 18:02
Hmm, ik wil jouw topic naam gebruiken hoor B)
Moet je em wel nog even nog een keer zeggen, want kben em vergeten... :D

Overigens, Worms is inderdaad wel een vorm van TBS. Wel een heel andere dan normaal, maar het is een TBS! Aah, worms, hoe vet inderdaad. Wel de oude dan he, die nieuwe 3D vind ik een heel stuk minder dan de oude 2D worms.

Wel grappig: er zijn veel meer TBS games dan ik me kon herinneren B) Ik ben dan ook weer begonnen met het opzoeken van AoW2 en Disciples2! Die moeten allebij wel kunnen draaien op m'n laptop als ik hem meeneem op wintersport!!!

(ps mods/sandro: kun je illuvators post niet meteen na mijn openingspost knallen, dan hebben we een nog mooier overzicht aan het begin :D )

Rhaegar
28th November 2007, 18:08
(ps mods/sandro: kun je illuvators post niet meteen na mijn openingspost knallen, dan hebben we een nog mooier overzicht aan het begin :D )
Nope, alles gaat chronologisch op dit forum. Je kunt wel een linkje geven naar die specifieke post, maar het staat toch op de eerste pagina en het valt op. Geen nood. :P

Titel is aangepast op verzoek.

guest
28th November 2007, 18:34
Van de oudere TBS games heb ik M.A.X heel veel gespeeld. aardig leuke game.

Koei
28th November 2007, 19:21
Incubation \o/
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/42/Incubation_screenshot.jpg

Illuv
28th November 2007, 19:32
Incubation was erg leuk ja. De graphics waren destijds ook geweldig, voor zover ik het me kan herinneren.

Overigens zou ik deze titel meer onder turn-based tactical combat games willen plaatsen, naast games als: X-com, Jagged Alliance, Fallout Tactics, etc.

imannoying
28th November 2007, 19:35
Vond Homm3 super, verder nog Civ4(de andere heb ik gespeeld toen ik jonger was, maar toen snapte ik er niets van). Daarnaast heb ik Age of Wonders 2 ook kapotgespeeld, vond ik ook erg leuk. Heb jammer genoeg de uitbreiding nooit kunnen krijgen. :(

Ik geloof dat Triumph ook AoW3 wil maken, dacht ik ergens gehoord te hebben.

Ravaged
28th November 2007, 20:27
Ik geloof dat Triumph ook AoW3 wil maken, dacht ik ergens gehoord te hebben.
Hoop het. Kocht Age of Wonders op de gok uit de budgetbak en heb er toen erg van genoten. Age of Wonders 2 kocht ik bij release en was daar helemaal aan verslaafd voor een tijd. Was er wel redelijk slecht in, moet ik eerlijk toegeven...

Verder heb ik Advance Wars: Dual Strike en Tactics Ogre voor m'n Nintendo DS (hoewel Ogre meer combinatie van TBS and RPG is...)

Fenix
28th November 2007, 21:33
Age of Wonders was helemaal te gek, samen met Colonization (gevolgd door Civ II) en X-Com toch wel mijn TBS favorieten. Worms ook maar da's meer... turn based action :)
Ik speel ze alleen weinig omdat ze zo verrekte veel tijd kunnen vreten.

Maverock
29th November 2007, 01:42
Fallout 1 en 2!

imannoying
29th November 2007, 18:43
Fallout 1 en 2!
Zijn dat geen rpg's?

Illuv
29th November 2007, 18:47
Zie mijn vorige post. Dit zijn games welke tactical turn-based combat elementen bevatten, maar geen fully fledged turn-based strategy games.

Maverock
29th November 2007, 19:21
Fallout is naar mijn inziens turn-based combat :) met een geweld-ige verhaallijn! Enorm scala aan wapens, armor etc...
hoop echt dat er nog een serieus vervolg op zal komen.. ooit :(

Illuv
29th November 2007, 19:34
En met serieus bedoel je elke developer behalve Bethesda? B)

Kirov
29th November 2007, 23:37
Prutsers :( nergens Final Fantasy Tactics, Fire Emblem of Tactics Ogre genoemd :(

Ravaged
30th November 2007, 10:41
Ik noemde toch echt Tactics Ogre...

Daarnaast is het meer een TBRPG met strategische elementen, niet echt een strategy-game.

Kudeta
30th November 2007, 11:30
http://www.dark-age.nl/pics/civ.jpg

Omfg dit ziet er echt schandalig slecht uit :D:D:D

Liquidje
30th November 2007, 11:43
Hoewel worms anders TBS is dan X-com bijvoorbeeld, is Civ III bijvoorbeeld ook heel anders dan anderen, ook wel de 4X games genoemd, wat dus kort staat voor games die de volgende 4 X'en bevat:
Xplore
Xpand
Xploit
Xterminate

De grap is dus dat deze klassificatie ook wat lekken vertoond, waardoor games die eigenlijk weinig gemeen hebben met Civ hier ook onder vallen, waarbij het beste voorbeeld de X-games is: X-BTF, X-Tension en alle delen erna. Sterker nog: volgens mij stonden exact die 4 woorden ook op de doos van X toen ik hem kocht :P

Maar mijn echte nostalgie gaat uit naar 5 games:
Civ 3
Call to Power
Jagged Alliance 2
Alpha Centauri
Masters of Orion