PDA

View Full Version : [PC - MAC] Baldur's Gate Saga

Pages : [1] 2 3

Illuv
5th December 2007, 23:09
Baldur's Gate

http://i.imgur.com/YkG6u6D.jpg

Aangezien er op het hele forum geen enkele thread te vinden is die de gehele Baldur's Gate Saga onder de loep neemt, leek het me een goed idee om er dan maar zelf één aan te maken. Hell, ik heb momenteel toch niets beters te doen en ik zag de laatste tijd weer veel referenties naar dit spel op het forum. Let wel, ik richt me hier puur op de RPG tak voor de PC, en laat de actie georieí«nteerde offspring welke uitkwam voor diverse consoles even voor wat het is.

Baldur's Gate werd in 1998 gereleased door het toen nog onbekende Bioware. Een riskante onderneming, want RPG's waren verre van populair in die tijd. Sterker nog, er was al enkele jaren te spreken van een echte droogte als het ging om RPG's. Oldschool liefhebbers kwamen van 'oude' populaire franchises als Ultima, Might and Magic en Wizardry, maar hadden weinig nieuws om van te genieten in een tijd waar de meeste developers zich bezig hielden met populaire genre's als RTS & FPS. Ondanks dat sommige puristen de games niet konden waarderen door de focus op (realtime) actie en het gebrek aan vrijheid in vergelijking met de Ultima games was het toch een geweldige hit in RPG land.

Het spel besloeg verder zo'n 5 cd's en was gebaseerd op de regels van het populaire Advanced Dungeons & Dragons (2e editie). Het speelde zich af rond het Sea of Swords gebied van Faerí»n en kende in 1999 een uitbreiding met de naam: 'Tales of the Sword Coast'.

http://i.imgur.com/2ALF1He.jpg

Ondertussen was Bioware al druk bezig met Baldur's Gate II: Shadows of Amn, welke groter en vooral epischer qua verhaal moest worden. Het volgde (licht) het verhaal van BG1, waarbij ook enkele bekende karakters weer voorbij kwamen. Voorbeelden zijn Minsc en zijn spacehamster Boo, Jaheira, Edwin en Viconia (en natuurlijk Imoen). Om dit deel tot een succesvol einde te brengen (inclusief de meeste subquests) was je een goede 200 uur verder. Ook dit (uiterst succesvolle) deel kende een uitbreiding, met de naam: 'Throne of Bhaal' gereleased in 2001. Deze uitbreiding bood een redelijk complex gebied aan in het orgineel, met de naam: 'Watcher's Keep' en vervolgde verder het plot tot een uiteindelijk epische climax (en een aardig moeilijk eindgevecht, al zeg ik het zelf).

Beide games waren erg populair vanwege de grote vrijheid die je had (persoonlijk vond ik de map verkennen in BG1 leuker dan het daadwerkelijke plot volgen), gecombineerd met geweldige quests en dialogen. Het was een periode voordat het genre echt mainstream werd, waardoor je quests op moest lossen door daadwerkelijk na te denken en de meest krachtige items te verkrijgen waren door subquests op te lossen. Dit in contrast met de 'automagische' pijlen die je in hedendaagse RPG's naar je doel verwijzen en waarbij subquests nog maar een insignificant gedeelte behelzen van de totale ervaring.

Voor mensen die deze games nooit ervaren hebben, maar wel van diepgaande RPG's houden: waar wacht je nog op? Veel beter gaat het niet worden (althans, niet totdat ik soortgelijke threads voor Fallout en Planescape gemaakt heb B) ).

http://i.imgur.com/1PDAyWi.jpg

Alle twee de games (plus alle uitbreidingen!) zijn namelijk te bestellen (http://www.play.com/Games/PC/4-/1087410/Baldur-Gate-Compilation/Product.html) voor een kleine €16. Verder is hier (http://www.gibberlings3.net/widescreen/) een widescreen mod te downloaden, welke het mogelijk maakt om Baldur's Gate I & II te spelen in breedbeeld resoluties zoals 1440x900 en 1680x1050. En dan valt te zien dat de voorgerenderde achtergronden nog steeds een lust voor het oog zijn. Ondanks dat we anno 2007 heel ver zijn met 3D graphics en alle daaraan gerelateerde voordelen, haalt het het niet bij de sfeer die deze games nog steeds uitstralen.

Verder zijn er ook genoeg mods uitgekomen voor de serie, welke varií«ren van nieuwe avatars of voicepacks, tot volwaardige usermade expansions zoals 'Dark Side of the Sword Coast'. Klik hier (http://modlist.pocketplane.net/index.php?ax=list&cat_id=97) voor een aardig overzicht. De belangrijkste quote ik hieronder:

* Ascension, a mod primarily written by BioWare staff member David Gaider. It changes the ending of Baldur's Gate II: Throne of Bhaal, while increasing the difficulty of some encounters and providing a variety of bonuses. According to Gaider, Ascension is what Throne of Bhaal should have been like, if only the developers had more time to tinker with the game.

* Unfinished Business attempts to tie as many loose ends as possible by recreating and completing aspects of the game that were removed or left unfinished by the original developers in Shadows of Amn. The developers have recently started a Baldur's Gate version and a Throne of Bhaal version is also expected.

* BG1Tutu is a project which automatically converts the resources in a Baldur's Gate, or Baldur's Gate + TotSC install to the BGII engine, allowing for Baldur's Gate to take advantage of higher resolutions, as well as various other improvements in the BGII engine.[4] A simpler installation method, EasyTutu, is also available.[5] Most mods for Baldur's Gate are produced for Tutu distribution, primarily BG1 NPC Project.[6]

* Baldur's Gate Trilogy (BGT) combines Baldur's Gate, TotSC, Baldur's Gate II: SoA, BG:ToB into one massive game using BGII engine. The main advantages over Tutu is that BGT generate[s] some kind of [transparently to player] continuity between the events the Child of Bhaal experiences in the Sword Coast and subsequently Amn. Additionally it is compatible with a large number of mods [1], noticeably BG1 mods like Dark Side of the Sword Coast , Northern Tales of the Sword Coast, The Secret of Bone Hill, Drizzt Saga, BG1 NPC Project along with The Big Picture family of mods for BG2. They can be installed with BGT when BP-BGT Worldmap is installed after them all.

* Redemption: The Longer Road by "dorotea" of Spellhold Studios, is a mini-expansion that allows the player to incarnate Jon Irenicus, the tormented antagonist in Shadows of Amn.

* Kelsey by Jason Compton and Ghreyfain of Pocketplane Group and Solaufein by Westley Weimer are among the many popular mods which add romanceable NPCs to the game.[7] Several additional mods exist that add romance options with existing NPCs, including Valygar, Nalia, Imoen, Edwin, Kivan and Xan.

* The Darkest Day, Shadows over Soubar, Tortured Souls, Check the Bodies, Region of Terror and Return to Trademeet are large mods that add further adventures to the game, most of them unrelated to the main plot (i.e. side quests). Another mod, The Big Picture, allows you to play a game featuring all these mods except for Return to Trademeet, therefore they are traditionally called Big Picture family mods and are compatible with Baldur's Gate Trilogy.
Verder lijkt deze thread me ook uitermate geschikt om ervaringen te posten m.b.t. je party destijds, of te pimpen met het feit dat je BGII uitgespeeld hebt met één character. Persoonlijk maakte ik het mezelf vaak moeilijk door geen mage in mijn party te nemen, wat vooral in BGII een beproeving was door de vele gevechten met mages. Oh ja, en ik moet nog steeds een keer die Big Metal Unit (http://www.gamebanshee.com/baldursgateii/pantaloonsenigma.php) bemachtigen. En ik maar denken dat die Pantaloons useless waren...

aXe
5th December 2007, 23:25
Ik heb de saga al in huis :) Geweldig om te hebben en zal het zeker eens uitproberen op mijn widescreen.

Verder kende ik die mods nog niet, misschien doordat de Bioware site al zo vol met allerlei forums en subforums zit dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet.

Ik heb heel vaak langzaam zitten lopen met mijn beste spotter voor traps. Toen op een gegeven moment had ik er genoeg van en ging ik maar weer gewoon lopen. En ja hoor ik loop zo direct een paar vallen in en ben morsdood. Op zich niet zo'n drama maar ik was ook weer eens vergeten te saven |`(

Verder vind ik die stemmen ook erg leuk, zie je maar weinig bij andere games dat je ze zelf kan kiezen (en zelfs zelf kan maken). Heb toendertijd zelf eens gemaakt met wat schreeuwen en domme opmerkingen. Erg leuk als je het opstuurt naar een vriend en die het laat uitproberen :D

Verder heb je ook nog de Icewind Dale in soortgelijke engine. Ook erg leuk. Ooooh the good old days :)

Illuv
5th December 2007, 23:32
Ja, ik zat er over te denken om er een algemene thread van te maken voor Infinity engine powered RPG's. Maar dat topic werd in mijn hoofd al veel te groot, laat staan dat ik het allemaal daadwerkelijk uit wilde werken.

Misschien heeft iemand anders inspiratie voor Icewind Dale I & II, plus uitbreidingen? Compleet andere ervaring (vooraf al je hele party samenstellen), maar ook geweldige games inderdaad. Deel II was veruit de moeilijkste Infinity game die ik gespeeld heb.

Dalamar
6th December 2007, 10:45
Man man wat heb ik bizar veel tijd in de BG serie gestopt. Deel 2 was echt meer dan waar voor je geld, als je de sidequests een beetje goed oppakte was je hier makkelijk 100+ uur mee bezig.

ID2 was inderdaad de moeilijkste van deze games.

Fenix
6th December 2007, 12:04
Ik zou andere Infinity games een eigen volwaardige thread schenken, ik vind deze al groot. Zeker Planescape Torment verdient dat gerust O+

Ik heb de BG spellen met een enorm plezier gespeeld. Ik ben begonnen met 1, toen 2, en vervolgens ToB. Tales of The Sword Coast was in de tussentijd uitgekomen, die ben ik van plan nog eens te voltooien. Ik heb recent nog BG2 zitten coí¶pen met een huisgenoot, geweldig. Als er animo voor is wil ik dat zeker met een gebalanceerde Gnl groep een keer doen. (beginnen bij 1 natuurlijk B))

Lord Vampire
6th December 2007, 12:17
Ik denk dat ik in deeltje 2 wel 300+ uur heb gestopt, nadat ik de dungeon van Irenicus met alle mogelijke classes heb uitgespeeld en het spel met een good-aligned party en met een evil-alligned party heb gedaan, bijna alle sidequests die er zijn heb meegepakt en ook nog eens Throne of Bhaal heb gespeeld daarna :D Nog steeds de onbetwiste nummer 1 van alle games voor mij _O_

Baldur's Gate 1 heb ik trouwens ook (bijna) uitgespeeld, maar staat niet op de tweede plek voor mij, omdat ik hem iets minder vond. Hoewel ik er wel enorm veel tijd in heb gestoken, vond ik er minder echt memorabele momenten in zitten (behalve het vinden van Spider's Bane, het Two Handed Sword +2 waarmee je free movement kreeg en die vieze vervelende mijn in het zuiden van de map, waar je dat longsword +2 kon vinden en het vergeven was van de traps 8-) Brrr, wat was dat vervelend.

PS: eigenlijk wil ik BG2 nog een keer in mijn eentje uitspelen (zonder party) met een Kensai-Mage. Ik heb op internet gelezen dat er mensen zijn die hem zo uitspelen en dan op Very Hard ofzo :D Sick, maar wel erg leuk :D

Like-a-Bunny
6th December 2007, 12:36
Als er animo voor is wil ik dat zeker met een gebalanceerde Gnl groep een keer doen. (beginnen bij 1 natuurlijk B))
Best een leuk idee eigenlijk!

Ik heb ze, net als iedereen hierboven, ook helemaal kapot gespeeld. De sfeer in die games heb ik tot op heden nog niet in een game terug gevonden.

Oh ja...http://www.planetbaldursgate.com/allclasses/boo.gif

Black
6th December 2007, 13:29
Run Boo Run ! Briljante games, maar jammer genoeg geen uitgespeeld :( Toch die saga bestellen, want die is wel super :) Als het goed is komt volgende week mn CC binnen.

Dalamar
6th December 2007, 16:39
Minsc and Boo :D
http://www.minscandboo.com/

Vooral de quotes zijn weer erg leuk om terug te lezen :)

Like-a-Bunny
6th December 2007, 16:49
http://www.mocpages.com/user_brickshelf_resized/gallery/SaberScorpion/DungeonsAndDragons/BaldursGateII/char_minsc2.jpg_THUMB.jpg

Illuv
6th December 2007, 17:44
Hehehe, awesome. Leuk ook om te zien dat het spel voor veel mensen nog steeds hoog aangeschreven staat. Ben vandaag even druk en dit weekend kom ik weer terug naar NL, maar dan ga ik zeker nog een Planescape thread aanmaken. o^

Edit: geweldige quotes! Veel was ik er alweer vergeten...

Fool me once, shame on you, fool me twice, watch it! I'm huge.

Nelliej
6th December 2007, 17:55
Hehehe, awesome. Leuk ook om te zien dat het spel voor veel mensen nog steeds hoog aangeschreven staat. Ben vandaag even druk en dit weekend kom ik weer terug naar NL, maar dan ga ik zeker nog een Planescape thread aanmaken. o^

Edit: geweldige quotes! Veel was ik er alweer vergeten...

Fool me once, shame on you, fool me twice, watch it! I'm huge.
Planescape _O_ Helemaal kapot gespeed! Was destijds mijn nr1

RomeoX
6th December 2007, 18:16
Ik kan mij nog een quote herinneren van Jaheira:

A open wound in mother earth... I would plug it had I the power!

Edit:
Er schoot me net nog eentje te binnen van Jaheira:

Is grass not made of blades? Do stars not shoot? Nature be well armed and demands so of her servants!

djsonicx
7th December 2007, 02:04
IEmand met high res screens? Ben benieuwd of het de moeite is. Het lijken me namelijk vette spellen.

RomeoX
7th December 2007, 02:18
Dit is dan wel niet BG, maar Torment maakt gebruik van dezelfde engine, dus hier heb je denk ik wel een beetje een idee van hoe het er in hoge resolutie uitziet:

1440x900:
http://img218.imageshack.us/img218/3...ent1440al3.jpg (http://img218.imageshack.us/img218/3172/torment1440al3.jpg)

Ik vraag me alleen wel af of die mod ook werkt met niet-widescreen schermen, of zou ik dan gewoon balkjes onder en boven krijgen. Daar heb ik geen moeite mee, want ik moet zeggen het ziet er geweldig uit.

Illuv
7th December 2007, 12:18
Het schijnt ook te werken op 1280x1024!

Black
7th December 2007, 19:32
Heb die pack van play.com besteld. Hopelijk begin volgende week binnen :) Wil deel 1 sowieso weer spelen, kwam nooit verder dan Beregost als kind :+

Lord Vampire
7th December 2007, 19:49
Minsc: Fool me once, shame on you, fool me twice, watch it! I'm huge!
Minsc: Swords! Not words!
Minsc: Evil 'round every corner...careful not to step in any.
Minsc: There is strength in numbers, and I am two or three, at least.
Minsc: Butt kicking for goodness!
Minsc: Boo points, I punch - it's a very simple relationship, but it is effective!
Minsc: I grow tired of shouting battle cries when fighting this mage. Boo will finish his eyeballs once and for all, so he does not rise again! Evil, meet my sword! SWORD, MEET EVIL!

_O_

Minsc: There is safety in numbers. And I'm two or three at least.
Jaheira: You are amusing ... in a what the hell is wrong with you kind of way.
Minsc: Go for the eyes, Boo, go for the eyes!
Edwin: I do not understand this "mouse-magic" that makes me do your bidding.
Edwin: Elminster this, Elminster that. Give *me* 2000 years and a pointy hat and I will kick his arse.
Xzar: I have become death, destroyer of worlds.

Edwin was trouwens de coolste character in beide spellen _O_ En sowieso de sterkste mage om mee te spelen (enige met Intelligence 18, zodat hij alle Highlevel spells kon krijgen en dat amulet waarmee hij extra spells krijgt), en uiteraard enorm grappig :D

Greetings. I am Edwin Odesseiron. You simians may refer to me merely as "Sir," if you prefer a less... syllable-intensive workout.
Edwin do this, EDWIN DO THAT... somebody get this jerk a banana.
Well, it would seem the leader of our little group has impregnated the impressionable circus child. And here I thought she was merely getting chubby without the ring master's whip to keep her in shape.
I'm busy, okay? I'm BUSY.
I assure you, Viconia, this Thayvian male is as red-blooded as his cloak, and has left many a concubine gasping under his erotic onslaught.
[annoyed tone] O, YES, MASTER. What shall I FETCH NOW?!
Have you nothing else to do but bother me?!
Go bother someone else!
[grumbling] One day... one day...
[upon arriving in the pocketplane in ToB] What? Here? I hope this is important, you insufferable monkey! I was in the middle of a very important transaction! [in an undertone] And to think I had the wench bargained down to three gold for the night! Bah!
_O_

Hier nog veel meer quotes :D
http://en.wikiquote.org/wiki/Baldur&...win_Odesseiron (http://en.wikiquote.org/wiki/Baldur's_Gate_series#Edwin_Odesseiron)

Haha, de quotes uit Throne of Bhaal waren ook briljant, van Cespenar, de Imp
Cespenar the Imp
What? You uses sling? What is you, a big sissy?
Mmm... old rations? Do you clean pack sometimes or just pretend?
What's this? Stale cookie? (munching noises) Ugh... that is no cookie...
Mmm? What's this? You gots hammer? Bhaal once drop hammer on big godly toe. Jump around and swear for days, he did. Kicked poor me all the way to Baator. Very bad week, that.
Oooo... big weapon, this. You over-compensating, maybe?
Umm... Cespenar only serve the Great One. You'se nice maybe, but you'se still a nobody.
Mm. Cool bastard sword, oh yes. Why bastard, you think? No parent?
I keep looking, but I runnings out of recipes soon. Needs to find Martha, soon. She around Hell somewhere, I thinks.
Stupid friggin' Bhaal... (indistinct grumbling) ...not even a friggin' pension!
What's this? A book? Is good bedtime readings, maybe? Oh. Is Tome of Golems. Yuck! BOR-ing!
Ooo! Shiny ones!
Zelden zo hard gelachen bij een spel :D

RomeoX
7th December 2007, 21:17
Ik krijg steeds meer zin om ook de oude dozen weer tevoorschijn te halen en de handel te installeren. Ik ben alleen een beetje bang dat het niet meer die magie heeft van toen. Net als met tv-series uit die tijd, die in je geheugen een bijna mytische omvang hebben bereikt, en als je ze nu terug ziet op dvd dan valt het wat tegen, heb je in ieder geval niet meer dat gevoel wat het toen had.

Lord Vampire
7th December 2007, 21:23
Ik krijg steeds meer zin om ook de oude dozen weer tevoorschijn te halen en de handel te installeren. Ik ben alleen een beetje bang dat het niet meer die magie heeft van toen. Net als met tv-series uit die tijd, die in je geheugen een bijna mytische omvang hebben bereikt, en als je ze nu terug ziet op dvd dan valt het wat tegen, heb je in ieder geval niet meer dat gevoel wat het toen had.
Dat is precies de reden dat ik ook niet die DVD-box heb gehaald met BG 1, 2 en uitbreidingen. Het heeft gewoon een enorm coole indruk achtergelaten en dat wil ik zo houden. BG 1 zou ik ook niet meer leuk vinden denk ik, BG2 nog wel (heb onlangs IceWind Dale 2 voor het eerst gespeeld en die vond ik ook erg tof), maar ik hou het toch maar voor gezien voor de zekerheid :)

Dina
7th December 2007, 21:42
Player, Korgan, Yoshino, Viconia, Edwin en Imoen approve of this thread.

Black
7th December 2007, 21:43
Imoen.. stomme emo :D

Dina
7th December 2007, 21:52
Maar wel een bhaalspawn. Ergo, pwng.

En nog even wat random quotes, om de awesomeheid van deze game te onderstrepen:

Minsc: Flowers are beautiful, aren't they, Boo? I wish there were more to see.
Cernd: I see you have an appreciation for the small things, Minsc. You see the power in their simple nature.
Minsc: I don't understand much that is complicated, but the trees and the flowers are music to my eyes. Boo prefers the calm of the forest, though he suffers my company.
Cernd: Ah, you are his tree amidst the cities and people, and despite your bending and bowing in the wind, you are his stability, as I suspect he is yours.
Minsc: No, he is my hamster. You talk in circles, Cernd, but that's okay. Boo runs in them.
Jan: Korgy old pal, have I ever told you how much you remind me of my uncle, Uriah Twin-Hammers?
Korgan: Watch yer step, gnome. If ye make me angry, I"ll bury the head of me axe so far up yer backside yer breath will smell like magic metal!
Jan: That"s exactly the kind of thing Twin-Hammers would say. He was a ruthless, savage, bloodthirsty outlaw who would kill anyone or anything that got in his way. He used to repeatedly terrorize a certain gnomish village he frequently wandered through in his neverending quest for profit and bloodshed.
Korgan: A man after me own black heart! Carry on, gnome ... ye got me blood stirrin"!
Jan: Of course, all good things come to an end. Fed up with Uriah"s antics, the village hired a hero to protect them and enforce the law - the legendary Clint Hackman (so named for his habit of chopping his foes to little bits). With the townsfolk peering from their windows the outlaw and the famous lawman stared each other down in the center of the dusty, deserted street. Cold as ice, Uriah said: '˜I"ve killed women and children. I"ve killed everything that walks or crawls on this earth. And now I"m here to kill you." Alas, Uriah met his end on that street. With his first blow he broke his hammer on Hackman"s shield, and that was it. Weaponless, he wasn"t much of a match for the mighty Clint. If my uncle had only been named Two-Hammer because he carried two weapons he still might be alive today. But Uriah got his nickname for the mighty hammer he carried in his belt and the even mightier ... uh, '˜hammer" he had *beneath* his belt, if you get my drift. A fine instrument to have, but not much good in a fight.
Korgan: HAR! HAR! HAR! '˜Tis a good thing ye know yer audience, gnome ... me axe stays in me belt.
So awesome.

djsonicx
7th December 2007, 23:15
Dit is dan wel niet BG, maar Torment maakt gebruik van dezelfde engine, dus hier heb je denk ik wel een beetje een idee van hoe het er in hoge resolutie uitziet:

1440x900:
http://img218.imageshack.us/img218/3...ent1440al3.jpg (http://img218.imageshack.us/img218/3172/torment1440al3.jpg)

Ik vraag me alleen wel af of die mod ook werkt met niet-widescreen schermen, of zou ik dan gewoon balkjes onder en boven krijgen. Daar heb ik geen moeite mee, want ik moet zeggen het ziet er geweldig uit.
Ziet er goed uit hoor! thnx Keer BG aanschaffen. Hoef ik ook nie zo veel te scrollen :P

Fenix
8th December 2007, 01:48
Om maar te zwijgen van Aerie. Ugh, geef je d'r je liefde, blijft ze klagen.

Lord Vampire
8th December 2007, 02:14
Om maar te zwijgen van Aerie. Ugh, geef je d'r je liefde, blijft ze klagen.
Ach, alles beter dan dat man-wijf Kenau eeh Jaheira... Blegh! En maar zeiken over haar arme Paladin (die overigens in BG1 een prima character was om in je party te hebben).

Dina
8th December 2007, 02:46
Sja, evil heeft nu eenmaal de tofste characters. Viconia is zo'n geweldige bitch. Jan Jansen en Edwin zijn ook de shit, alhoewel niet female.

Lord Vampire
9th December 2007, 13:40
Sja, evil heeft nu eenmaal de tofste characters. Viconia is zo'n geweldige bitch. Jan Jansen en Edwin zijn ook de shit, alhoewel niet female.
En Korgan O+

En met Throne of Bhaal erbij Sarevok natuurlijk, die wel ranzige stats had :)

Liquidje
9th December 2007, 15:05
Heb Baldur's Gate I en II hier liggen. Wil die pack in principe wel bestellen voor de add-ons, maar dat doe ik later (als ik WEL geld heb :'))

Misschien vanavond maar even deeltje 1 erin gooien :D

En Torment heb ik ook nog liggen, als er 1 game echt epic is, is het dat wel :D

RomeoX
9th December 2007, 16:03
Ja Torment was ook geniaal, maar als je het over "episch" hebt in de zin van grootschaligheid dan vond ik BG toch epischer.

Icewind Dale wordt altijd wat minder genoemd, maar ik vond ook die spellen altijd erg sfeervol, daar hoog in de besneeuwde gebieden van Faerí»n.

http://www.cdprojekt.info/nasze_gry/icewind_Dale_HOW/karta_produktu/2.jpg

Lord Vampire
10th December 2007, 12:01
Ik had trouwens in Throne of Bhaal van Edwin een DragonKiller gemaakt, die in zijn eentje binnen 10 seconden een draak doodhad _O_

Standaard al stoneskin en protection from Evil op zichzelf en dan Timestop, Magic Missile (om de stoneskin van de dragon weg te halen), Pierce Resistance 2 keer, nog 3 Magic Missiles en Energy Blades, die ik dan vast begon te gooien welke iets van 60-80 damage per blade doen en waarvan ik er 6 per round gooide ofzo? Als dan de Timestop weer uitging, vloog alles door het beeld en hoefde ik nog maar 1 round van die dingen te gooien en de dragon was dood _O- Heb het bij 3 dragons zo gedaan, echt sick :D (Hij had dan ook de Robe of Vecna, waardoor je -5 op al je castingtimes krijgt)

Black
10th December 2007, 13:05
Jezus man, doe normaal, vind de orcs al hard genoeg :+

Black
20th December 2007, 21:03
Eindelijk die Box binnen van play.com. Ben nu BG1 aan het installeren, Candlekeep \o/ Gelijk even die Widescreen mod er overheen straks. Wel nostalgie, 200mhz or more.. aww.. cute <3

Liquidje
20th December 2007, 21:07
Eindelijk die Box binnen van play.com. Ben nu BG1 aan het installeren, Candlekeep \o/ Gelijk even die Widescreen mod er overheen straks. Wel nostalgie, 200mhz or more.. aww.. cute <3
WS mod doet het niet op BG1 vanilla :(

Black
20th December 2007, 21:13
Maar wel met BG1 + Tales ? Neem ik aan :p

Liquidje
20th December 2007, 21:22
Maar wel met BG1 + Tales ? Neem ik aan :p
Ik denk dan alleen voor Tales... Of is dat geen aparte executable? maw: kun je BG1 (non-tales) spelen in Widescreen als je tales hebt geí¯nstalleerd, of alleen tales, en dan BG1 niet?

Lord Vampire
21st December 2007, 17:05
Jezus man, doe normaal, vind de orcs al hard genoeg :+
Die gooide hij met zijn sling met 1 stone dood, zodat ze soms zelfs uit elkaar spatten :+ Na Throne of Bhaal ben je zo enorm hoog in level dat het echt niet leuk meer is bijna 8-) (BIJNA! o:])

CasB
25th December 2007, 21:30
Heb al een tijdje de box in huis, evenals de complete Icewind Dale serie :) Nu nog tijd hebben om te spelen :P

mixelz
28th December 2007, 17:12
Ik heb ze ook al een tijd in huis en iets van 3 keer "geprobeerd" te spelen (BG1).

Enige waarom ik elke keer weer stop is dat je zo vaak van die dingen moet doen die niets/weinig aan de gameplay toevoegen :S (waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij en speel ik gewoon enorm lomp oid) zoals searchen voor traps en elke keer moeten slapen om spells op te laden. En de laatste keer dat ik het probeerde kreeg ik mn muis sensitivity maar niet omhoog.

Misschien dat ik gewoon is aan BG2 moet beginnen, of is het daar hetzelfde? ;)

Liquidje
28th December 2007, 17:20
Ik heb ze ook al een tijd in huis en iets van 3 keer "geprobeerd" te spelen (BG1).

Enige waarom ik elke keer weer stop is dat je zo vaak van die dingen moet doen die niets/weinig aan de gameplay toevoegen :S (waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij en speel ik gewoon enorm lomp oid) zoals searchen voor traps en elke keer moeten slapen om spells op te laden. En de laatste keer dat ik het probeerde kreeg ik mn muis sensitivity maar niet omhoog.
Dat is de gameplay van de gemiddelde AD&D game :') En kom op, het searchen naar traps kost amper tijd, en resten al helemaal niet.

En ja, BG2 is op dezelfde game-engine (AD&D) gebouwd, dus ook traps searchen, resten en de hele mikmak.

Lord Vampire
28th December 2007, 18:38
Een vriend van me speelde BG zonder telkens te slapen voor spells, hij sliep gewoon 1 keer per 24 uur, niet als hij spells nodig had. Dat is ook wel een toffe manier, maakt het er een stuk moeilijker op, en wel veel realistischer... :)

Maar zoals Liquid zegt: dat is AD&D _O_

Liquidje
28th December 2007, 18:47
Een vriend van me speelde BG zonder telkens te slapen voor spells, hij sliep gewoon 1 keer per 24 uur, niet als hij spells nodig had. Dat is ook wel een toffe manier, maakt het er een stuk moeilijker op, en wel veel realistischer... :)

Maar zoals Liquid zegt: dat is AD&D _O_
Realistisch, maar onpraktisch :P

Overigens, je slaapt niet altijd, resten is ook goed.

Fleppie
28th December 2007, 20:11
Onvergetelijk moment In BG:

Toen ik Drizzt Do'Urden tegenkwam. Kom je zo een "omg they are gonna murder us savagely" groep van 10-20 orcs tegen (tenminste zo herriner ik me dat) en dan verschijnt deze koele drow en slasht er in minder dan 5 seconden doorheen. Ge-wel-dig!

mixelz
28th December 2007, 20:18
Dat is de gameplay van de gemiddelde AD&D game :') En kom op, het searchen naar traps kost amper tijd, en resten al helemaal niet.

En ja, BG2 is op dezelfde game-engine (AD&D) gebouwd, dus ook traps searchen, resten en de hele mikmak.
Denk dat het de combinatie van dat en wat andere zaken is geweest, maar ik zal nog is een poging wagen en het proberen deze keer wat langer vol te houden ;). Misschien dat ik niet snel genoeg in het verhaal kwam (de laatste poging is alweer een hele tijd terug)..

Die widescreen mod werkte bij mij iig niet (BG1 met uitbreiding), maar na een tijdje maakt dat (voor mij) niet veel meer uit hoe het eruit ziet (paar maanden geleden nog helemaal verslaafd geweest aan Lands of Lore :)).

Lord Vampire
28th December 2007, 20:36
Onvergetelijk moment In BG:

Toen ik Drizzt Do'Urden tegenkwam. Kom je zo een "omg they are gonna murder us savagely" groep van 10-20 orcs tegen (tenminste zo herriner ik me dat) en dan verschijnt deze koele drow en slasht er in minder dan 5 seconden doorheen. Ge-wel-dig!

Je kunt hem in BG ook pickpocketen, lukt je bijna nooit, maar ALS het lukt, dan krijg je zijn Scimitar +5 (frostbite heet hij geloof ik)_O_

In BG2 is het nog veel cooler als je hem tegenkomt trouwens, dan is die dwerg uit zijn party namelijk zijn hamer kwijt "Excuse me, have you seen my red hammer anywhere?" Andere gast uit die party: "it's not red, it's pink..." Dwerg: "IT'S NOT PINK!!!" _O-

Frags
28th December 2007, 20:50
Ook de Baldurs Gate box gisteren binnen gekregen van Play.com dus het is even de uitbreidingen van Half Life 2 afronden en dan eens eindelijk beginnen aan Baldurs Gate eens zien dat ik dit keer verder kom. Toen ik de game destijds voor het eerst speelde snapte ik er weinig van dus ben ik niet echt ver gekomen maar het heeft altijd wel op mijn lijstje gestaan van games waar ik nog eens op terug moest komen, en 8 euro bij play is gewoon geen geld. Heb er zin in :D

Passenger
5th January 2008, 01:50
Hey hoi, ben nieuw hier. Net BG 1+2 geinstalleerd, straks ToB, wacht even met verder spelen (met BG1) totdat dat klaar is, wil de BG1 tutu mod* gebruiken om BG1 high res te spelen. BG2 zag er high res al een stuk beter uit, hoewel alles in >1200/>1000 wel erg klein begon te worden...
(*Of zijn er betere manieren dan de tutu mod?)

Passenger
5th January 2008, 01:53
Maar erg leuk btw dat er nog meer mensen opnieuw(/nu pas) mee bezig zijn! Voor mij is het een 2e kennismaking... heb het vorig jaar geprobeerd, maar ben toen vervolgens Neverwinter Nights gaan spelen. En die begon me een beetje tegen te vallen...

Like-a-Bunny
5th January 2008, 01:58
De meeste mensen die hier BG nog eens uit de kast getrokken hebben, of opnieuw gekocht hebben, speelden het vroeger ook al.
Ikzelf moet er ook nog eens de tijd voor nemen om het hele avontuur nog eens te doorlopen.

NWN is trouwens in mijn ogen een slap aftreksel van BG, maar hielp wel even het oude gevoel terug te krijgen. Je vraag over de mod kan ik trouwens niet beantwoorden, geen enkele ervaring mee.

Welkom by the way ;).

Fenix
5th January 2008, 02:08
Wel, er is een optie om de eerste campagne ook in de BG II engine te spelen...

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur's_Gate_series
* BG1Tutu is a project which automatically converts the resources in a Baldur's Gate, or Baldur's Gate + TotSC install to the BGII engine, allowing for Baldur's Gate to take advantage of higher resolutions, as well as various other improvements in the BGII engine.[4] A simpler installation method, EasyTutu, is also available.[5] Most mods for Baldur's Gate are produced for Tutu distribution, primarily BG1 NPC Project.[6]

* Baldur's Gate Trilogy (BGT) combines Baldur's Gate, TotSC, Baldur's Gate II: SoA, BG:ToB into one massive game using BGII engine. The main advantages over Tutu is that BGT generate[s] some kind of [transparently to player] continuity between the events the Child of Bhaal experiences in the Sword Coast and subsequently Amn. Additionally it is compatible with a large number of mods [1], noticeably BG1 mods like Dark Side of the Sword Coast , Northern Tales of the Sword Coast, The Secret of Bone Hill, Drizzt Saga, BG1 NPC Project along with The Big Picture family of mods for BG2. They can be installed with BGT when BP-BGT Worldmap is installed after them all.
Klinkt goed :)

Passenger
5th January 2008, 02:20
@ like-a-bunny: thnx!
@ exus: die bedoel ik idd. Alleen schijnen er aan BGT meer nadelen (bugs) te zitten dan aan tutu. Ook niet niks natuurlijk, nooit een spel gespeeld met de engine van een ander spel... (je hebt natuurlijk counterstrike -source, maar dat komt nog van Valve zelf)

Illuv
5th January 2008, 10:45
In de OP link ik ook naar een widescreen mod, welke het mogelijk maakt om enkele Infinity powered games te spelen in populaire (widescreen) resoluties. Ik heb het zelf nog steeds niet kunnen testen, maar de screenshots zien er erg fraai uit.

Passenger
5th January 2008, 12:31
@ illuvater: las ergens anders dat er een wide-screen mod is voor PT die het spel regelmatig laat crashen (als je in een kleine ruimte komt). Heb je zelf ook crashes ondervonden bij de mod die je noemde?

Illuv
5th January 2008, 12:56
Zoals ik aangaf heb ik het nog niet (uitgebreid) kunnen testen, maar ik las inderdaad over problemen i.c.m. PS:T. Officieí«l is de mod ook nog in beta, maar ik ken ook enkele mensen die hem zonder problemen gebruiken met BG2:ToB

Lamah
5th January 2008, 13:17
kewl een BG topic :D
Ben nu opnieuw begonnen met BG1tutu om de golden pantaloom quest te halen. Die hogere resolutie is echt een zegen, dat orginele schermpje is zooo klein. Het valt me wel op hoe ongeloooofelijk moeilijk BG1 is in vergelijking met BG2 en ToB. Even naar de undercity om sarevok in de pan te hakken en we kunnen op avontuur in Amn!

Liquidje
5th January 2008, 15:25
Dus dan zou je ook BG1 in widescreen kunnen spelen, ondanks dat die niet wordt gesupport \o/ (lijkt mij)

@ like-a-bunny: thnx!
@ exus: die bedoel ik idd. Alleen schijnen er aan BGT meer nadelen (bugs) te zitten dan aan tutu. Ook niet niks natuurlijk, nooit een spel gespeeld met de engine van een ander spel... (je hebt natuurlijk counterstrike -source, maar dat komt nog van Valve zelf)
Dat wordt zovaak gedaan. Er worden al vele jaren door ontwikkelaars games gemaakt die draaien op andere engines van mede-devs.

Passenger
9th January 2008, 00:50
@ Liquid_T<NL> Maar ook community-produced?> Ik weet er ook niet veel van iig :-)
Zow, afgelopen weekend BG2 en ToB geinstalleerd, easy-Tutu geinstalleerd en de degreenifier. Ziet er puik uit! Helaas m'n save games niet meer bruikbaar (maar zo heel ver was ik toch nog niet...) Vind het nu al leuker dan Neverwinter Nights!

Lequero
9th January 2008, 01:10
Heb hier ook die box liggen. Ben een tijd terug aan BG1 begonnen maar het lukte echt voor geen meter. Ging bij elke vijand dood.:(
Zal wel komen door het gebrek aan ervaring met old-skool rpg´s ofzo...

Liquidje
9th January 2008, 01:15
In principe waren de engines niet al te verschillend van BG1 en BG2, en waarschijnlijk is het gewoon een soort mod met alle content van de oude delen.
Er staat ook dat hij de content van BG1 omzet om te kunnen draaien in de BG2 engine.

Neemt niet weg dat het knap is gedaan ;)

Passenger
10th January 2008, 00:54
Heb hier ook die box liggen. Ben een tijd terug aan BG1 begonnen maar het lukte echt voor geen meter. Ging bij elke vijand dood.:(
Zal wel komen door het gebrek aan ervaring met old-skool rpg´s ofzo...
Moet toegeven dat BG1 wel echt een van de allermoeilijkste RPG's is die ik ooit heb gespeeld. Maar goed: Lands of Lore, KotOR en Neverwinter Night zijn ook gewoon niet zo moeilijk. Denk dat het lastigste voor mij tot nu Eye of the Beholder (2) was. Kwam niet eens voorbij eerste levels.

Passenger
10th January 2008, 00:55
Btw: niet dat BG1 niet te doen is, maar in het begin (als mage) moet ik toch erg vaak kiezen om een quest nog niet te doen omdat ik er nog niet sterk genoeg voor ben.

Liquidje
10th January 2008, 01:57
Btw: niet dat BG1 niet te doen is, maar in het begin (als mage) moet ik toch erg vaak kiezen om een quest nog niet te doen omdat ik er nog niet sterk genoeg voor ben.
Mage is erg afhankelijk van zijn teammates, die moeten hem beschermen. Een mage zuigt met melee, heeft slechte armor, weinig health en is gewoon vrij slecht in close combat zonder goede spullen en de juiste spells. Vaak komt het ook omdat mensen zich blindstaren op attack spells, terwijl defense zeker in het begin best belangrijk is.

Dina
10th January 2008, 10:18
Heb in de vakantie BG2 + ToB uitgespeeld. Party van Player (berserker), Korgan, Edwin, Viconia, Yoshimo (en later Imoen), Jan (en later Sarevok).

Ga het kort houden aangezien er al veel over is gezegd, maar wat een briljante game is BG2 toch. Echt de perfecte infinite-rpg. ToB vond ik daarom eigenlijk wat tegenvallen. Weinig area's, die super-skills vind ik ook maar vrij mwoa en het hele verhaal pakte me niet zo. Ook vrij kort eigenlijk.

Maar het was het waard voor enkel BG2 alleen.

Liquidje
10th January 2008, 13:01
Hoe lang heb je over BG2 gedaan?

Lord Vampire
10th January 2008, 14:37
kewl een BG topic :D
Ben nu opnieuw begonnen met BG1tutu om de golden pantaloom quest te halen. Die hogere resolutie is echt een zegen, dat orginele schermpje is zooo klein. Het valt me wel op hoe ongeloooofelijk moeilijk BG1 is in vergelijking met BG2 en ToB. Even naar de undercity om sarevok in de pan te hakken en we kunnen op avontuur in Amn!
BG1 is ook in Amn toch? De stad heet Athkatla waar je BG2 begint.

Die pantaloonquest is een van de weinige quests die ik nooit heb gehaald. Je hebt als het goed is ook een quest waarbij je in ToB een dwerg de bronze, silver en golden pantaloon moet geven, en dan krijg je een of ander item daarvoor terug geloof ik. Maar dat kan alleen als je vanaf BG1 met je character beide spellen helemaal doorspeelt en die pantaloons bewaard.

Maergok
12th January 2008, 18:07
Met die gouden pantaloon en andere dingen (uit BG1, BG2 en ToB) kun je een golem pak krijgen van een dwerg in ToB.

Als je alle drie die dingen hebt, kan hij namelijk een pak maken wat er voor zorgt dat je er niet alleen uit ziet als een golem, maar ook de krachten krijgt van een golem. Feitelijk moet je het meer zien als een gimmick, aangezien je veel te sterk was om het spel nog leuk te vinden.

Lamah
13th January 2008, 14:33
BG1 is ook in Amn toch? De stad heet Athkatla waar je BG2 begint.

Die pantaloonquest is een van de weinige quests die ik nooit heb gehaald. Je hebt als het goed is ook een quest waarbij je in ToB een dwerg de bronze, silver en golden pantaloon moet geven, en dan krijg je een of ander item daarvoor terug geloof ik. Maar dat kan alleen als je vanaf BG1 met je character beide spellen helemaal doorspeelt en die pantaloons bewaard.
je hebt gelijk tis idd allemaal Ahm. Ik dacht dat de gebieden onderverdeeld waren qua steden. Neways de golden pantaloom krijg je in de Friendly Arm Inn in BG1. De bronzen (of silver) krijg je met een quest als je die grave digger op et kerkhof betrapt en daarna de kidnapper vind op de brug. Et laatste item krijg je van een paar n00b roleplayers ,P in een dungeon in ToB. die spullen moet je naar een dwerg in een woestijn dorpje brengen. Dan krijg je THE BIG METAL UNIT. et doet me denken aan et power armor uit Fallout :P

kheb alle items wel eens apart gehad maar nog nooit met 1 char alles bij elkaar gehaald. je zou ook een chareditor kunnen gebruiken in ToB om alles te krijgen en het in elkaar te zetten. maja das toch niet helemaal etzelfde he :P

T3rr0r
31st January 2008, 03:06
Je kunt hem in BG ook pickpocketen, lukt je bijna nooit, maar ALS het lukt, dan krijg je zijn Scimitar +5 (frostbite heet hij geloof ik)_O_

In BG2 is het nog veel cooler als je hem tegenkomt trouwens, dan is die dwerg uit zijn party namelijk zijn hamer kwijt "Excuse me, have you seen my red hammer anywhere?" Andere gast uit die party: "it's not red, it's pink..." Dwerg: "IT'S NOT PINK!!!" _O-
Drizzt is geweldig, ik heb ook alle boeken die over hem zijn geschreven. Echt een geweldige character!

Vandaag NWN2 uitgespeeld en ben ook een aantal keer draken tegen gekomen, maar het is echt absurd hoe makkelijk die te verslaan zijn. Of m'n characters zijn te sterk of ze hebben het gewoon veel te makkelijk gemaakt. Met BG en Icewind Dale had ik nog wel als ik een draak tegen kwam zoiets van: 'Oh fuck.. dit gaat weer een zware battle worden'. Maar bij NWN is dat totaal niet helaas, gewoon flinke spells erop knallen en m'n PC (ranger, two weapon fighting, hoge AC) erop los laten hakken.

Op zich zou ik er echt geen bezwaar tegen hebben als ze weer BG3 zouden maken en deze dan weer vanuit hetzelfde perspectief als de voorgaande delen te laten zijn alleen dan met scherpere beelden en vettere spell-effecten :)

Lord Vampire
31st January 2008, 12:59
Ik heb ook al die boeken gelezen inderdaad, echt geweldig. _O_

BG3 zou inderdaad tof zijn, mits ze het zo houden zoals jij zegt, geen 3d of iets dergelijks, dat zou niet cool zijn...

Beest.
9th March 2010, 19:30
Baldur's Gate 3 zou ik erger vinden dan Wereldoorlog 3. Het verhaal is perfect afgesloten en de Infinity Engine zal uiteraard niet meer gebruikt worden, waar qua gameplay niet aan getipt kan worden en welke ik zelfs qua graphics superieur vind aan een game zoals Dragon Age (waar overigens qua graphics niks mis mee is en wat verder ook een geweldige game is hoor).

Nee, ik koester de Baldur's Gate saga als de beste game(s) ooit gemaakt en aangezien het oa. via mods oneindig vaak herspeelbaar is, ben ik er de komende decennia nog wel zoet mee.

Illuv
11th January 2012, 23:47
Zo. Een nieuw jaar, een nieuwe Baldur's Gate 2 playthrough. Dit keer met een party van 3 bestaande uit een Beserker (ik), een Conjurer (Edwin) en een Cleric (Viconia). Misschien dat ik mijn evil party nog aanvul met Korgan (twee Beserkers is misschien niet erg efficient) en als ik in ToB aankom, Sarevok. Voorlopig heb ik Minsc en die whiney Aerie nog bij me, maar die ruil ik direct in voor bovengenoemde NPC's, als ik de kans heb.

Qua mods/fixes heb ik de gebruikelijke zaken geinstalleerd:

- fixpack
- dungeon be gone
- unfinished business
- widescreen mod

Ik zal eens kijken of ik de motivatie op kan brengen om deze thread te updaten tijdens het spelen.

http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg3.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg3.jpg)
http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg2.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg2.jpg)
http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg21.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg21.jpg)

Lord Vampire
11th January 2012, 23:58
3 jaar verder en nog altijd de coolste game ooit wat mij betreft. Ik denk niet dat dat ooit nog gaat veranderen :).

Heb eigenlijk ook wel weer eens zin in een playthrough, wie weet begin ik dit jaar nog weer een keer.

Wat doet die dungeon be gone mod? Sla je dan de dungeon van Irenicus over oid?

Illuv
12th January 2012, 00:08
Yup. Na playthrough nr #13115 ben je die dungeon wel zat. Je start dan op het einde van de dungeon en hebt nog wel de keuze om Yoshi in je party op te nemen. Verder krijg je alle experience points die je zou krijgen na het completen van de quests en alle relevante items (Balduran's helm, Mail of the Dread (?) en die 2-hander +2.

Oh, mocht je Minsc en/of Jaheira mee willen nemen in je party, dan moet je dat eerst nog even doen, voordat je op de NPC klikt die je naar het einde van de dungeon stuurt. Volgens mij heb je daarna namelijk geen kans meer om dit te doen.

Lord Vampire
12th January 2012, 00:16
Ik vond het zelf nooit zo erg. Heb die dungeon tig keer gespeeld met iedere mogelijke class. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het leuk vind om de dungeon opnieuw te spelen.

Beest.
12th January 2012, 00:55
Ik vind de dungeon altijd wel leuk, maar het is inderdaad begrijpelijk. Die andere drie zijn wel vaste kost voor mij, samen met:

- Ascension
- Oversight
- Ease of Use
- Tactics
- Banter pack

Vichan
12th January 2012, 01:18
Ha, ik speel Baldur's Gate jaarlijks en elke keer ontdek ik weer iets nieuws. Mods helpen ook! :D

Manveru
12th January 2012, 10:47
Ik heb dit vorig jaar nog met een paar vrienden gedaan, zijn we bij BG1 begonnen en zitten nu nog ergens in throne of bhaal (helaas nog niet uitgespeeld). Ik speel protagonist en speel met mij als Wild mage + Aerie en Imoen. We hebben een Inquisitor die ook Minsc bestuurd en iemand die puur thief is.
We zitten er nu een tijdje uit alleen en zijn op het moment weer een paar mods te doen in NWN, maar Baldur's gate is gewoon legendarisch en kan nu niet wachten om weer verder te gaan... Thanks! :p

Knorretje
12th January 2012, 11:12
http://www.youtube.com/v/U88zyFLzIXQ
Blijft 1 van mijn favoriete game themes.

That said, meteen even alle BG's van GoG trekken voor in de trein. Te lang geleden dat ik ze heb gespeeld.

Like-a-Bunny
12th January 2012, 11:21
Nu wil ik ook weer spelen. :(

Illuv
12th January 2012, 11:32
Beest: ik heb tactics nooit gebruikt, maar ik las wel dat het sommige gevechten bizar moeilijk maakt? En dan echt door puur cheese (bizarre resistances e.d.). Klopt dat?

Banter pack ging ik me de laatste run wat aan irriteren, die skip ik nu even.

En Easy of Use is toch samengegaan met BG2 Tweaks? Tot op het punt dat de makers ook niet meer adviseren om het orgineel te gebruiken?

Ascension ben ik helemaal vergeten, dat is toch wel een must ivm de betere final battle...Weet alleen niet zeker of je de mod alsnog kunt gebruiken met huidige save games.

LaB: je weet wat je vanavond te doen staat ;)

Baukereg
12th January 2012, 11:33
Ik heb ze hier wel liggen maar nog nooit gespeeld. {schaamt zich diep}

Like-a-Bunny
12th January 2012, 11:35
Tja, waarom ook niet...

Illuv
12th January 2012, 11:40
Ik heb ze hier wel liggen maar nog nooit gespeeld. {schaamt zich diep}
Pak je agenda, reserveer een kleine 300 uur, koop de games via gog.com, doet dit:

1. Fully install Baldur's Gate: The Original Saga
2. Fully install Baldur's Gate II Complete. If you're installing from CD, make sure you update it to version 26498.
3. Download Baldur's Gate II Fixpack (Download links are on the left side) and extract it to your Baldur's Gate II directory.
4. Run the newly extracted setup-bg2fixpack.exe (if not automatically started).
5. It is safe to select yes for all the optional fixes, but if you want to learn about each in detail, consult the readme file that comes with the fixpack.
6. Download BGT-WeiDU and extract it in your Baldur's Gate II directory.
7. Run the newly extracted Setup-BGT.exe and follow the instructions. You may need to run it in administrative mode in Windows Vista/7.
8. Enter Baldur's Gate I's directory when asked (if not already provided)
9. Wait for BGT-WeiDU to finish installing.
10. OPTIONAL: Download and install Baldur's Gate 1 Unfinished Business as well as BG 2 Unfinished Business. These mods restore things that were previously cut from the released product, so while you don't need them, and they do add new content, they're pretty nice to have, especially if this is not your first time.
11. Download the widescreen mod and apply it in the same manner as the fixpack. This makes it possible to play the game in high resolutions and in widescreen format.
12. OPTIONAL: Download and install any user-created material (banter packs, expansion mods, new NPCs, etc.)
13. Go to your Baldur's Gate II directory, then find and run the file Setup-BGTMusic.exe and select 'Hybrid Baldur"s Gate/Shadows of Amn/Throne of Bhaal music'. This makes it possible to hear the original Baldur's Gate music when playing Baldur's Gate I.
14. OPTIONAL: (for more experienced users) Download Baldur's Gate II Tweak Pack and apply it in the same way as the fixpack. Consult the readme file for details of each tweak - too many to list here. If you don't know what a tweak does even after consulting the readme, just skip it.
15. Remove the Baldur's Gate I installation if you wish - it's done its job!

Et voila, je hebt BG1 en 2 aan elkaar geknoopt, wat je één bizar grote game geeft ;)

Obsidian
12th January 2012, 11:40
Nostalgic feelings embrace me!

Maergok
12th January 2012, 11:46
Pak je agenda, reserveer een kleine 300 uur, koop de games via gog.com, doet dit:

Et voila, je hebt BG1 en 2 aan elkaar geknoopt, wat je één bizar grote game geeft ;)
Goden...

Moet dit toch ooit ook eens gaan doen...

De Baldur's Gate serie zijn(samen met Planescape Torment!!!) nog steeds de beste games ever!

Hele vakantie's doorgebracht in die game...

mooie oude tijd! me wil wel weer terug naar toen!

Dina
12th January 2012, 11:49
Ik kan BG2 maar moeilijk weer doen. Na één keer uitgespeeld te hebben als hoe ik het wilde (voornamelijk met een goede party) en één keer met zo ongeveer de beste party ever (wat neerkomt op evil, dus met Player, Corwyn, Edwin, Viconia, Yoshino/Imoen, Jan/Sarevok), lukt het me niet weer om het weer eens te doen.

Lord Vampire
12th January 2012, 11:55
Waarom niet als ik vragen mag? Ik heb het namelijk op dezelfde manier 2 keer uitgespeeld en denk na over een 3e run.

Illuv
12th January 2012, 11:57
Dina: je laatste run was vorig jaar toch? Dan kan ik me het goed voorstellen...Vorig jaar ben ik ook begonnen, maar die heb ik nooit afgemaakt ivm lame character (Stalker) en party (geen evil).

Mijn huidige groep lijkt wel op die van jou, met de uitzondering dat ik me wil beperken tot een party of 3. Weet alleen niet helemaal zeker wie ik wil opgeven aan de evil kant, aangezien Edwin en Viconia eigenlijk essentieel zijn (aangezien ik een 'zerker ben). En Korgan is een beetje overbodig, als Beserker zijnde.

Manveru
12th January 2012, 12:08
Ik denk niet dat ik zomaar een evil party kan kiezen, ik zou de goede characters als Minsc en Aerie veel te veel missen waarschijnlijk :D

Illuv
12th January 2012, 12:09
Edwin en Viconia kunnen ook heerlijk tekeer gaan hoor ;)

De mooiste dialogen heb je echter in een mixed party, maar dat eindigt doorgaans in tranen..

Dina
12th January 2012, 12:12
@Ilu/LV

Ja, was vorig jaar, inderdaad. Ik heb nog wel wat knakkers gemist, zo heb je die Druid (Caernd? Baerd? zoiets) die ik echt nooit speel en Nalia en je kan natuurlijk ook lui uit deeltje 1, zoals Jaheira, Xan en Monteiro (of zoiets) nog proberen mee te nemen. Alleen zijn die lui, met uitzondering van Jaheira, niet echt goed ofzo :D

Minsc komt een heel eind in de evil party, overigens. Pas bij een reputatie van -15 ofzo gaat hij trippen. En Boo met hem.

Jan is trouwens wel de 'cornerstone' van de meest komische BG2 runs, al zijn Edwin Edwinia
en Viconia op hun manier ook geniaal. Turnips, jeweetzelluf.

Lord Vampire
12th January 2012, 12:14
Ik vond vooral Edwin, Jan en Korgan in 1 party geweldig. Jan en Korgan hebben eerst constant ruzie en later zijn ze de beste maten, terwijl Edwin (uiteraard) alleen maar loopt te zeiken =D.

Baukereg
12th January 2012, 12:20
Thanx Illuvater, ga er binnenkort eens naar kijken. Oef, dat soort gekut ben ik als console gamer niet meer gewend. :)

Illuv
12th January 2012, 12:22
Laat het maar weten als je vastloopt met de installatie, heb ondertussen alle variabelen wel meegemaakt denk ik ;)

Nu ga ik toch weer twijfelen, heb Korgan er eigenlijk nooit bijgehad...Maar dan wil ik Jan er toch ook weer bij..:cop:

Party of 5 it is.

Lord Vampire
12th January 2012, 12:25
Korgan is sowieso een goede tank met zijn constitution van 20 als ik me niet vergis.

Illuv
12th January 2012, 12:34
Klopt, maar zelf ben ik ook al een Beserker...Niet dat het kwaad kan natuurlijk, een paar meat shields is alleen maar handig, zeker in de Underdark.

Lord Vampire
12th January 2012, 12:42
Ik speelde zelf ook altijd als Berserker of Barbarian. Maar ik speel sowieso bijna altijd een fighterclass in RPG's. Blijft gewoon mooi :).

Illuv
12th January 2012, 12:49
Grappig ja, je wil niet weten hoe vaak ik tijdens de character creation een sorcerer/mage/cleric selecteer, om op het einde alsnog de class aan te passen naar melee. :kirby:

Dina
12th January 2012, 12:55
Tijdens mijn evil run was ik juist Mage, omdat ik al genoeg fighters had. Viconia mag dan wel een cleric zijn, ze kan wel raggen. Korgan eveneens en Minsc/Sarevok zijn ook fighters. Goeie mages daarentegen zijn een stuk lastiger te vinden. Edwin is gigantisch en Aerie is acceptabel, maar daarna wordt het minder.

Illuv
12th January 2012, 13:11
Sowieso zitten er bijna geen goede (stat wise) mages in BG/BG2. Niet persé een slecht iets, aangezien het wel realistisch is dat niet alle NPC's powerhouses zijn met full 18 sheets, maar qua mages is de keuze wel erg karig inderdaad.

Clerics overigens ook...Anomen is een pussy en arguably de slechts dual class NPC in het spel (Cleric met 12 wisdom is useless, al is dit te verhelpen met zijn persoonlijke quest), waardoor Viconia eigenlijk de enige optie is, maar dan moet je wel een party hebben waar ze in past qua alignment.

Manveru
12th January 2012, 13:13
Wild mage blijft briljant al zeg ik het zelf, hoevaak we daar wel niet mee uit de problemen (in de de problemen) zijn gekomen ^_^

Voorbeeld: Zit ik op 1 van mijn laatste spells en worden we bijna overlopen, krijg ik een wild surge en heb ik al mijn spells voor die dag terug :D

Het leuke aan Aerie vind ik de combinatie van cleric/mage, ze heeft zo belachelijk veel spells klaar staan dat het haast niet meer leuk is om door de lijst te scrollen :P En als je haar gaat buffen met zowel mage als cleric spells, dan is ze een killing machine ^_^

Illuv
12th January 2012, 13:18
Aerie is best aardig ja, maar dat constante GEZEIK. Dat kan ik niet nog een keer aanhoren ;)

Dina
12th January 2012, 13:24
Jaheira niet te vergeten, dat was toch ook een cleric? Of was dat een fighter/cleric?

Lord Vampire
12th January 2012, 13:27
Fighter/cleric inderdaad, maar ook zo'n zeikerd.

Keldorn is trouwens ook een mooie tank en, als je zelf geen paladin bent, de enige die Carsomyr kan gebruiken, wat zo ongeveer het beste wapen in het spel is.

Manveru
12th January 2012, 13:27
Aww een beetje medeleven mag ook wel! ;) Maarja daarom zou ik wel altijd een goody zijn, maar idd en ze kan ook Jaheira flink in de haren vliegen :D

Wat ook briljant is aan wild mage:
Ik: Laat ik je even buffen
Thief: Ok
Ik : *wild surge*
Koe: Mooooo
Thief: Nooo *splat*

Ofterwijl er viel een koe op zijn hoofd waardoor onze thief dood ging... xD

Jaheira was een druid/fighter

Dina
12th January 2012, 13:33
Ik vond Jaheira niet zo'n zeikerd eigenlijk. In BG1 waren zij en haar hubby juist mijn favoriete lui om mee te nemen, aangezien Minsc pas, imo, tot wasdom komt in deel 2.

Maar in deeltje 2 is het er nog maar 1 :( aww

edit: accent van Jaheira is ook leuk

Pipo the clown
12th January 2012, 13:37
Iemand de Big World Project al geprobeerd?

The BiG World Project aims to merge all games of the Baldur's Gate series and the additional contents created by its community in one massive adventure, including a modification of BG1 to run BG1 with the more modern engine of BG2, plus the added functionality of ToB expansion. Now all new functions which are introduced only with BG2 are also available for BG1. This signifies, BG1 uses just like BG2 the same graphic arts, the same character kits, the same magic and the same rules. Now even for those which know BG1 by heart this is a new play experience. Besides, it also includes an additional transition from BG1 to BG2. And all this can expanded with additional mods.
staat oa hier maar kan nog niet vinden hoe ik hem moet installeren:

http://www.shsforums.net/index.php?a...ads&showcat=72 (http://www.shsforums.net/index.php?app=downloads&showcat=72)

Dina
12th January 2012, 13:38
Deze opleving doet me trouwens beseffen wat voor impact deze reeks wel niet gehad heeft. Ik kan nog zo al die karakters opdreunen, al ben ik enkele namen wel kwijt. Maar ik herinner ze nog wel, tot aan de persoonlijke quests en items en builds toe. Vergelijk dat met Kotor 1 en 2, verder dan HK-47 kom ik niet. Jade Empire is helemaal blank, en zelfs Dragon Age: Origins staat me minder bij dan Baldur's Gate.

Lord Vampire
12th January 2012, 13:39
Ik vond Jaheira niet zo'n zeikerd eigenlijk. In BG1 waren zij en haar hubby juist mijn favoriete lui om mee te nemen, aangezien Minsc pas, imo, tot wasdom komt in deel 2.

Maar in deeltje 2 is het er nog maar 1 :( aww

edit: accent van Jaheira is ook leuk
Ik had ze in BG1 ook beiden mee hoor. Maar ik vind in deel 2 Jaheira een zeikerd geworden, vooral als je ook evil characters bij je hebt.

Manveru
12th January 2012, 13:49
Deze opleving doet me trouwens beseffen wat voor impact deze reeks wel niet gehad heeft. Ik kan nog zo al die karakters opdreunen, al ben ik enkele namen wel kwijt. Maar ik herinner ze nog wel, tot aan de persoonlijke quests en items en builds toe. Vergelijk dat met Kotor 1 en 2, verder dan HK-47 kom ik niet. Jade Empire is helemaal blank, en zelfs Dragon Age: Origins staat me minder bij dan Baldur's Gate.
Inderdaad, voor mij is het ook nog niet zo lang geleden dat ik ze gespeeld heb, maar toch weet ik nu al dat ik die namen over X(vul willekeurig getal in :P) aantal jaar ze nog steeds ken. Dat is ook een beetje de klacht van mij ten opzichte van games tegenwoordig, de games tegenwoordig zijn nog maar weinig gedenkwaardig. Zelfs spellen als Dragon Age speel je een keer en beland in de kast, maar Baldur's gate is naar 13 naar nog net zo (her)speelbaar als toen het net uit kwam _O_

Beest.
12th January 2012, 13:49
Korgan en Imoen zijn ook erg leuk samen, vooral in ToB. Imoen zit hem voortdurend te mocken en hij wordt er keer op keer door haar uitgeluld :D

Ik doe zelden een playthrough zonder Minsc, vind het zo moeilijk om hem weg te sturen, maar afgelopen september toch maar zonder hem gespeeld met de evil karakters + Haer'Dalis.

Beest: ik heb tactics nooit gebruikt, maar ik las wel dat het sommige gevechten bizar moeilijk maakt? En dan echt door puur cheese (bizarre resistances e.d.). Klopt dat?
Dat klopt ja. Vooral het gevecht met Mae'Var wordt er (relatief tov. vanilla) enorm moeilijk door. Cheesen met cloud kill werkt enigszins, maar na de tweede komt hij meestal wel op je af met z'n goons, dus dan is het of wachten tot richting het einde van chapter 2 of flink wat webs erop gooien en andere area effect spells, maar ik houd ik niet van dat soort tactieken, dus pak ik Edwin als ik hem in de desbetreffende playthrough wil en wacht dan met de quest afmaken tot later. Maar je kunt dus ook gewoon kiezen welke gevechten/elementen je wilt installeren en sommige zijn echt een zeer fijne toevoeging na vele playthroughs zonder met enkele leuke uitdagingen.

En Easy of Use is toch samengegaan met BG2 Tweaks? Tot op het punt dat de makers ook niet meer adviseren om het orgineel te gebruiken?
Hmm, ik dacht dat er wel wat verschillen inzaten, maar ik zie nu ook dat ik Tweaks niet gebruik, alleen EoU, dus het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt.

Ascension ben ik helemaal vergeten, dat is toch wel een must ivm de betere final battle...Weet alleen niet zeker of je de mod alsnog kunt gebruiken met huidige save games.
Volgens de FAQ kun je het ten alle tijden installeren, al wordt afgeraden dat te doen nadat je voor de laatste keer bij Balthazar bent geweest, maar ik neem aan dat je daar nog niet bent ;)

Illuv
12th January 2012, 13:54
Pipo: daar refereerde ik aan toen ik het had over BG1 + 2 aan elkaar knopen.

Jaheira vind ik inderdaad ook zo'n bore, met dat geneuzel over balance en die Harpers. Qua stats was ze ook niet echt goed toch?

Dina: Agreed. Ik heb ook het idee dat Bioware veel minder subtiele humor verwerkt in huidige games. De character interaction in Dragon Age vond ik ook echt matig, allemaal verschrikkelijk veilig. Helaas zal een game als deze niet snel meer voorkomen in het huidige klimaat. Zoals de lead designers zelf aangeven: ze hadden een engine die af was, waardoor ze zich met BG2 volledig op de content konden richten.

Tegenwoordig ontkom je er niet aan om een engine door te ontwikkelen, want een nieuwe game zonder grafische verbeteringen t.o.v. de voorganger lijkt niet meer acceptabel te zijn.

Daarnaast is voice acting tegenwoordig de standaard (waar ik overigens niet op tegen ben), wat ervoor zorgt dat de hoeveelheid interactie gewoon niet gelijkwaardig aan BG kan zijn zonder enorm veel tijd en geld te moeten spenderen aan dit aspect.

Beest.
12th January 2012, 13:54
Ik vond zelf Origins nog wel enorm goed (niet zoals BG uiteraard), ook bijna meteen een tweede playthrough achteraan gegooid. Maar verder heb ik ook bij KotOR 1 + 2, Dragon Age 2 en Mass Effect 1 + 2 (al is het bij ME het op zich nog wel waard voor de laatste 5 uur van de game) zoiets van: nooit meer. Jammer.

Lord Vampire
12th January 2012, 14:05
Ik kan me nu al niet meer herinneren hoe de characters van Dragon Age: Origins heetten, dus dat was echt verre van memorabel =D.

Vichan
12th January 2012, 14:20
Ik kan BG2 maar moeilijk weer doen. Na één keer uitgespeeld te hebben als hoe ik het wilde (voornamelijk met een goede party) en één keer met zo ongeveer de beste party ever (wat neerkomt op evil, dus met Player, Corwyn, Edwin, Viconia, Yoshino/Imoen, Jan/Sarevok), lukt het me niet weer om het weer eens te doen.
Corwyn? :?

De 'humor' ligt er in de latere Bioware games idd iets te dik op. Baldur's Gate 2 vind ik in dat opzicht toch het beste van de Bioware RPG's. (BG1 was soms ook te tongue-in-cheek qua references)

Als mensen nog een goede NPC-mod zoeken dan kan ik Kelsey aanraden, maar voor de rest vind ik de gemodde NPC's niet echt veel aan. Ieder z'n ding! :D

Dina
12th January 2012, 14:23
Korgan, Corwyn. Dwerg met bijl dus.

Ik kan me nu al niet meer herinneren hoe de characters van Dragon Age: Origins heetten, dus dat was echt verre van memorabel =D.
Meer een gevalletje van 'oh ja'. Morrigan, Alistair en Sten moeten je wel wat zeggen toch?

Vichan
12th January 2012, 14:26
Korgan, Corwyn. Dwerg met bijl dus.
Ah, ok. Dat is inderdaad wel de ideale fighter. :D

The Chosen One
12th January 2012, 14:30
Ik speel ook Minecraft, Deus Ex, Warzone 2100, KOTOR etc dus graphics zijn uiteraard niet alles maar zijn er ook HD mods zoals bij Deus Ex bijvoorbeeld voor enige BG games?

Manveru
12th January 2012, 14:38
Jup ik speel gewoon op 1920x1080 op mijn pc :) (met de widescreen mod, die eerder genoemt is)

En aangezien het 2D is, verouderen de graphics ook een stuk minder snel :) Vooral BG2/Throne of bhaal is heel erg sfeervol.

Lord Vampire
12th January 2012, 15:15
Meer een gevalletje van 'oh ja'. Morrigan, Alistair en Sten moeten je wel wat zeggen toch?
Ja, maar als je ze niet had genoemd, was ik echt op geen van die namen gekomen. Terwijl ik net als jij voor BG1 en BG2 nog vrijwel alle namen weet.

Illuv
12th January 2012, 15:36
Ik speel ook Minecraft, Deus Ex, Warzone 2100, KOTOR etc dus graphics zijn uiteraard niet alles maar zijn er ook HD mods zoals bij Deus Ex bijvoorbeeld voor enige BG games?
Widescreen mod voor infinity engine games (http://www.gibberlings3.net/widescreen/)

De screens in mijn post van gisteren zijn overigens clickable, daar kun je zien hoe het er @ 1280x720 uitziet. Mijn laptop's native res is 1920x1080, maar dat vond ik toch wat te klein, aangezien je je characters dan moeilijk kunt zien. En daarnaast voelen de gebieden kleiner aan, omdat je veel meer ziet dan de bedoeling was van de devs.

Het liefst zou ik gewoon in 800x600 spelen, maar mijn laptop support geen 4:3, dus dan maar de eerste widescreen res die beschikbaar is.

Illuv
12th January 2012, 16:57
Ik zat net even wat details te lezen over de tactics mod, maar de moeilijkheidsgraad gaat me denk ik frustreren...Ik bedoel:

The drow defenders of Ust Natha look like this:

Quote:
* Group A: disorganised raiders (about every five rounds)
o Three L9 fighters, two L9 archers, a L12/12 fighter/mage
o Two L9 fighters, two L9 archers
o Four L9 fighters, two L9 archers, a L10 cleric
o Four L9 fighters, a L11 mage
* Group B: serious war-parties (every four rounds)
Each party comprises six L9 fighters, four L9 archers, a L10 cleric, a L14 cleric, a L12/12 fighter/cleric, a L11 mage, and a L15 mage. There are four of these war-parties.
* Group C: elite battlegroups (every ten rounds, with another Group B war-party between each battlegroup)
o Four L9 fighters, three L17 mages
o Four L9 fighters, two L12/12 fighter/clerics, a L18 cleric, a L18 mage, a glabrezu, and two nabassu
o Two L11 mages, a L15 mage, a L22 mage, and four stone golems
o Six L9 fighters, two L10 clerics, two L12/12 fighter/clerics, a L14 cleric, a L20 cleric, two balors and two glabrezu.
Too much badassery voor mij!

Dina
12th January 2012, 17:00
Wel een hoop humanoid karakters zeg. BG2 had nou juist zulke badasses in de vorm van Mindflayers, Beholders, Liches, Cacodemons, etc.

Overigens blijven vijandelijke mages fucking shitty. De beste spells die je in BG2 kunt leren zijn zaken als Dispel Magic en Pierce Magic.

Illuv
12th January 2012, 17:03
BREEEEEACH!

Dat gevecht hierboven zijn overigens Drow @ Underdark. En er zitten demons tussen.

Ik weet nog wel dat ik tijdens mijn eerste run gek werd van Mindflayers, daar heb ik me een partij staan reloaden..Beholders zijn ook pittig als je Balduran's Shield niet gebruikt (want: cheese).

Lord Vampire
12th January 2012, 17:05
Magic Missile is altijd mijn #1 spell geweest. Casting van 1 (en met de Robe of Vecna op Edwin een Casting van -5 i.e. 0), waarmee je gelijk alle stoneskin, mirrorimage etc van vijanden afhaalt. Cast die gewoon 2 keer direct achter elkaar en je kunt iedereen, met uitzondering van Irenicus, Kangaxx en draken gelijk toe beginnen te takelen met je fighters. Overigens ook een geweldige spell om mages te onderbreken, omdat hij zo vreselijk snel cast.

Heb nu trouwens gelijk ook weer zin om verder te gaan met mijn onlangs aangeschafte "The Legend of Drizzt" D&D boardgame, die zich afspeelt in the Underdark :).

Dina
12th January 2012, 17:06
Hm die Robe of Vecna nooit echt gebruikt, maar op een gegeven moment werden Edwin en Player zo sterk dat ze allemaal wel een stuk of tien-anti magic spells hadden.

Manveru
12th January 2012, 17:45
Of met wish, waardoor je improved alacrity + extended timestop kon krijgen. Als ik dat had gingen mijn lan mates maar even koffie halen aangezien ik dan bijna eindeloos veel spells kon blasten xD

Lord Vampire
12th January 2012, 17:46
Hm die Robe of Vecna nooit echt gebruikt, maar op een gegeven moment werden Edwin en Player zo sterk dat ze allemaal wel een stuk of tien-anti magic spells hadden.
Ik geloof dat ik 3 jaar geleden in ditzelfde topic eens heb beschreven dat Edwin mijn drakenkiller was vanaf lvl 18. Hij had iedere draak binnen 30 seconden dood, in zijn eentje. :kirby:

Darvlok
12th January 2012, 18:28
Misschien moet ik weer is een keer starten met deel 1 (origineel met 5 discs), heb helaas deel 2 nooit gehad.

Like-a-Bunny
12th January 2012, 18:34
Eens (!!!) en zeker doen. Hoewel je deel twee ook voor een appel en een ei kunt kopen.

Illuv
12th January 2012, 18:36
Deel 2 kost nog geen €10 @ gog.com. Daar krijg je een kleine 200 uur aan plezier voor terug ;)

Illuv
13th January 2012, 11:10
Gisteren even de Copper Coronet gecleared. Ik was vergeten hoe een goed gemaakte inn ook alweer overkomt, in plaats van die halflege gebouwen in veel recente rpg's.

Hier heb je een inn waarvan de eigenaar een shady slavendrijver is die gestolen wapens verkoopt. Daarnaast zijn er meerdere NPC's waar je quests van kunt krijgen, is er een gladiator pit, een duel arena, een verborgen gevangenis en een entrance naar the sewer.

Het is gelijk ook de enige inn die me bijstaat waar ik tegen een panter, luipaard, twee beren en een beastmaster moest vechten ;)

Vanavond die quest van dat zingende zwaard afmaken in the sewer, grappig dat ik altijd vergeet welke vier items ik daarvoor nodig heb..

Lord Vampire
13th January 2012, 11:21
Lylarcor :D Het beste item wat je ooit hebt kunnen krijgen in een game:
"MURDER DEATH KILL! MURDER DEATH KILL! MWUAHAHAHA" =D

Illuv
13th January 2012, 11:55
Dit (http://www.bay12forums.com/smf/index.php?topic=81201.0) is trouwens een leuke Let's Play van iemand die een ironman (dus dood = dood) BG2 + ToB run doet, op insane difficulty en MET de tactics mod + Ascension geinstalleerd.

Zijn Engels is niet perfect, maar het is toch leuk leesvoer. Iets te moeilijk voor mij though ;)

Baukereg
13th January 2012, 12:00
Damnit, ok jullie je zin, ik ga ook aan Baldur's Gate beginnen. ;)

Illuv
13th January 2012, 12:04
Haha, join the party!

Black
13th January 2012, 12:14
Godfried het begint ook weer te kriebelen, hoewel ik nooit echt ver ben gekomen (40 uur max :+ ) blijft het me elke weer trekken. Ook echt een van de weinige games waarbij je doodsangsten uitstaat als je een treasure chamber inloopt met een ziljoen traps :-)

Like-a-Bunny
13th January 2012, 12:15
Hij staat er hier ook alweer op.

Black
13th January 2012, 12:16
Overigens lang geleden dat ik het heb gespeeld, en nog staat me het fort met trollen bij. en de circustent in die eerste stad met die gestoorde gnome wizard oid.

Is er trouwens ook een 2 pack te koop ofzo? dus met BG1+tales+BG+expansions

Lord Vampire
13th January 2012, 12:27
Er zijn ook zo ontzettend veel verborgen zaken, dat je bijna nooit ALLES kunt ontdekken volgens mij. Zo is er bijvoorbeeld in de Bridge district een deur, waar een portal achter zit. Als je die deur opendoet gebeurt er niets, tenzij je een Rogue Stone in je inventory hebt, dan word je naar een andere plane geteleporteerd, voor een gevecht met een hele sterke beholder, een lich, diverse wizards en demons etc. Een van de zwaardere gevechten uit het spel. Geniaal zulke dingen :D. Probleem is alleen dat een Rogue Stone iets van 1000 goud waard is, dus de meeste mensen verkopen die dingen gelijk :P.

Illuv
13th January 2012, 12:28
Black: zover ik weet niet. Maar heb je BG2 nooit gespeeld en alleen 40 uur in deel 1? In dat geval staat je nog wat moois te wachten!

Ik zal vanavond weer wat screens posten van mijn progressie.

LV: dat soort dingen zijn de voornaamste reden waarom ik het spel zo goed vind. De oude lead designer van BG2 (die overigens nu creative director is van Star Wars: The Old Republic :( ) gaf in een interview ook aan dat dit een belangrijk aspect van de game was, tijdens het ontwerp. En zoals eerder aangegeven: de engine was af, ze konden direct aan de content gaan werken.

Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor PS:T. Chris Avellone gaf al eens aan dat hij niet verwacht dat er de komende jaren (if ever) nog dit soort games gaan komen.

Mrmonkey3
13th January 2012, 13:17
Iemand alles zover gespeeld dat ze Crom Faeyr hebben gecraft en ook demilich Kangaxx hebben gekilled ?
Heeft me meerdere playthoughs gekost om alle items te vinden die nodig waren om dat item te maken en die vervloekte lich te kunnen killen voor die ring die hij dropt :)

Manveru
13th January 2012, 13:27
Iemand alles zover gespeeld dat ze Crom Faeyr hebben gecraft en ook demilich Kangaxx hebben gekilled ?
Heeft me meerdere playthoughs gekost om alle items te vinden die nodig waren om dat item te maken en die vervloekte lich te kunnen killen voor die ring die hij dropt :)
Crom Faeyr helaas niet, maar die demilich was redelijk te doen mits je genoeg scrolls of freedom hebt (aangezien hij elke keer imprisonment cast) die scrolls zijn volgens mij in de adventure mart te krijgen, heel veel summons en het zwaard daybringer helpt ook een boel.

Dat was de enige manier hoe wij met zijn 3en die demi lich konden verslaan (tig keer geretried)

Illuv
13th January 2012, 13:30
Mrmonkey: ik denk dat de meeste mensen hier dat wel gedaan hebben. Kangaxx is trouwens goed te doen, aangezien hij - uit mijn hoofd - maar twee gevaarlijke spells heeft. Time Stop en Imprisonment, beide te elimineren dmv een protection from magic scroll (of een protection from abjuration spell).

Maar tijdens mijn eerste playthrough duurde het ook even voordat ik doorhad hoe ik hem moest verslaan. Volgens mij ging er pas een lampje branden toen ik zag dat Minsc protected was van Imprisonment tijdens zijn enragement. Daarna was het een kwestie van hem een +4 wapen geven en vervolgens geduld hebben.

Onderstaande wil ik overigens wel eens proberen. De Siege of Ust Natha (de improved version door de SCSII mod en insane difficulty):

http://www.youtube.com/v/LYHJgD1O8cs&hd=1

Baukereg
13th January 2012, 13:30
Is er trouwens ook een 2 pack te koop ofzo? dus met BG1+tales+BG+expansions
Ik heb ooit op bol.com een 'Best of Atari' pack gekocht met BG1+exp en BG2+exp, maar die is helaas niet meer te krijgen. Wel zijn er twee packs met BG1+exp en BG2+exp. Maar hij staat ook op GoG.

Anyway, net de game geí¯nstalleerd, zonder mods want daar hecht ik nu niet zo veel belang aan. Als het goed is kan ik mijn saves gewoon importeren in de andere versies. Het begint goed, met lekker een character in elkaar flansen en alvast wat in het eerste dropje rond kijken. Ik speel met een licht-chaotische dwerg die graag met bijlen zwaait. Maar nu gaat 'ie uit, want er moet ook nog gewerkt worden vandaag. :(

Beest.
13th January 2012, 14:09
SCSII ken ik nog niet, zal ik de volgende keer eens erbij gooien. Insane is de enige moeilijkheidsgraad die ik accepteer :P

En aangezien het 2D is, verouderen de graphics ook een stuk minder snel :) Vooral BG2/Throne of bhaal is heel erg sfeervol.
Ik beschouw goede graphics sowieso al heel lang niet meer als nieuwere technologie, de laatste keer was denk ik toen ik enorm onder de indruk was toen Unreal uitkwam. Het gaat me er om hoe de graphics gebruikt worden en zoals jij zegt doen BG2 en de rest van de Infinity Engine games dat enorm sfeervol.

Lylarcor :D Het beste item wat je ooit hebt kunnen krijgen in een game:
"MURDER DEATH KILL! MURDER DEATH KILL! MWUAHAHAHA" =D
Find someone rich, and kill them! Then find someone richer, and kill them too! Hack and slash your way to fortune! Whoo-hoo!!

I beschouw hem ook bijna als een must-have 6e NPC :D

Lord Vampire
13th January 2012, 14:11
Allebei gedaan, Kangaxx 2 keer, Crom Faer alleen de eerste keer, de tweede keer miste ik 1 item.

Crom Faeyr is HEEL erg sterk, vooral in de eindfase van het spel en in ToB, omdat je de kracht van een Stormgiant (of Cloudgiant?) krijgt (STR. 25) en alle Golems (en giants geloof ik ook) met 1 hit doodmept. Maar de losse onderdelen zijn vaak net zo nuttig (belt of en gloves).

Kangaxx is trouwens een eitje om te verslaan als je weet hoe (geen cheats en nog veel makkelijker dan Manveru voorstelt): Hem als lich aanvallen met alles wat je hebt, zodra hij de demi-lich wordt je hele party naar een hoekje brengen, player in de Slayer veranderen en er Haste op casten. Daardoor krijg je 10 aanvallen per ronde, waardoor hij in no time dood is, voordat jij weer terugveranderd. De Slayer is namelijk immuun tegen imprisonment.

Find someone rich, and kill them! Then find someone richer, and kill them too! Hack and slash your way to fortune! Whoo-hoo!!

I beschouw hem ook bijna als een must-have 6e NPC :D
"HOT butteeeeehhhh!!!!" =D.

Mrmonkey3
13th January 2012, 14:18
Allebei gedaan, Kangaxx 2 keer, Crom Faer alleen de eerste keer, de tweede keer miste ik 1 item.

Crom Faer is HEEL erg sterk, vooral in de eindfase van het spel en in ToB, omdat je de kracht van een Frostgiant krijgt (STR. 25) en alle Golems (en giants geloof ik ook) met 1 hit doodmept.

Kangaxx is trouwens een eitje om te verslaan als je weet hoe (geen cheats): Hem als lich aanvallen met alles wat je hebt, zodra hij de demi-lich wordt je hele party naar een hoekje brengen, player in de Slayer veranderen en er Haste op casten. Daardoor krijg je 10 aanvallen per ronde, waardoor hij in no time dood is, voordat jij weer terugveranderd. De Slayer is namelijk immuun tegen imprisonment.

Ye ik had Crom faeyr en Axe of the Unyielding +5 (vorpal wapen, kans op instant decapitation) dualwielded in ToB, samen die skills die je in ToB erbij krijgt zoals Whirlwind, dan ben je echt een wandelende gehaktmolen :P

Darvlok
13th January 2012, 15:52
Deel 2 kost nog geen €10 @ gog.com. Daar krijg je een kleine 200 uur aan plezier voor terug ;)
Dankje, en besteld. Het is €8,03, de prijs was 10 dollar.

Black
13th January 2012, 16:09
Black: zover ik weet niet. Maar heb je BG2 nooit gespeeld en alleen 40 uur in deel 1? In dat geval staat je nog wat moois te wachten!
Ja 40 uur in deel 2. En toen was ik nog niet zo ver, kan me er ook nog weinig van herrineren. Buiten de eerste dungeon natuurlijk. Die eigenlijk ook al briljant is.

En ongeveer 15 uur in deel 1, maar toen was ik nog wel erg jong en snapte er de ballen van.

Van deel 2 trouwens ook, begreep de regels niet en het spel irriteerde me meer dan dat het leuk was omdat het wel verdomd moeilijk was in tegenstelling tot Neverwinter Nights, wat je ook nog eens online kon spelen :D

Ben nu *iets* ouder ;)

Illuv
13th January 2012, 16:22
Dan weet je wat je te doen staat ;)

Je kunt het best deze (http://www.gog.com/en/forum/baldur_s_gate/baldurs_gate_2_essential_mods/page1) stappen aanhouden.

En uiteraard hier je ervaringen delen!

Manveru
13th January 2012, 16:36
Wat ik ten zeerste aan kan raden is NPC project voor BG1 te installeren. Dit geeft interactie tussen alle NPC's in BG1 zoals je ook in BG2 hebt. Ook vind ik het altijd wel leuk om extra "banter packs" te installeren voor BG2, voor extra interactie

Black
13th January 2012, 16:57
Dan weet je wat je te doen staat ;)

Je kunt het best deze (http://www.gog.com/en/forum/baldur_s_gate/baldurs_gate_2_essential_mods/page1) stappen aanhouden.

En uiteraard hier je ervaringen delen!
Oeh ziet er nice uit :)

Dina
13th January 2012, 17:38
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat je na je besluit naar Irenicus's eiland te verschepen, je pas heel laat weer terugkomt in Ath'Katla. Zo 'moet' je het liefst alle quests uit alle districts afmaken voordat je verder gaat met het hoofdverhaal, maar mis je zo dus wel Imoen voor het grootste gedeelte van het spel. Verkas je meteen al, dan ga je het bijzonder moeilijk krijgen in The Underdark omdat je geen goeie wapens, armor en spells hebt.

Lord Vampire
13th January 2012, 17:53
Mee eens, helemaal als je Yoshimo bij je hebt.

Dina
13th January 2012, 17:56
Kiek dan!

http://i.imgur.com/aSX7z.jpg (http://i.imgur.com/aSX7z.jpg)

Illuv
13th January 2012, 18:06
Hehe, ik had die hele oude versie van BG1, in zo'n geval van karton (met sleuven waar de CD's in gaan).

Imoen laat erbij boeit me niet, die wil ik toch niet in mijn party ;)

Like-a-Bunny
13th January 2012, 18:19
Hehe, ik had die hele oude versie van BG1, in zo'n geval van karton (met sleuven waar de CD's in gaan).
Die ligt bij mij ook nog ergens op zolder. Volgens mij heb ik hem sowieso drie of vier keer.

Kiek dan!
:wenkbrauw:

http://i.imgur.com/Dm2hp.jpg (http://i.imgur.com/Dm2hp.jpg)

Lord Vampire
13th January 2012, 18:38
Ik denk dat ik die box ook nog maar eens moet halen. Ik heb alleen TotSC en BG2 als box liggen. BG1 en ToB heb ik destijds geleend (BG1 ook die versie met die sleuven en 5 discs).

Illuv
13th January 2012, 18:42
Ik heb geen enkele fysieke kopie meer, enkel nog de digitale versies van GoG.

Maakt de installatie overigens ook veel fijner ;)

Vichan
13th January 2012, 18:42
Wil ook nog even kwijt dat ik de voice-acting ge-wel-dig vond.

Spoilers uiteraard:

http://www.youtube.com/v/r6LbhhoOSIw

Zitten zo veel geweldige momenten tussen. (10:00, 17:35) _O_

Black
13th January 2012, 18:55
Ik heb BG2 + Throne of Bhaal nog *ergens* liggen in een box. Dat zou mooi zijn :)

Baukereg
13th January 2012, 20:38
Nice, die box heb ik dus ook!

Manveru
13th January 2012, 21:17
Zo ik heb de maak weer te pakken en ben weer begonnen vooraan met BG1 :D

Zo ziet het eruit op 1920x1080:

http://i.imgur.com/VeOYX.jpg (http://i.imgur.com/VeOYX.jpg)

Een Cleric/ranger die flails dual wield!

Tot over een paar maand allemaal! ;)

Kirov
13th January 2012, 21:39
Het ziet er nog best goed uit voor zo'n oud spel :P

Darvlok
13th January 2012, 21:45
Het ziet er nog best goed uit voor zo'n oud spel :P
Huizen zien er goed uit maar de characters niet echt.

Weet iemand trouwens een hd / graphic mod voor BG2?

Illuv
14th January 2012, 11:23
De Widescreen mod is de enige die het spel grafisch aanpast dmv hogere - widescreen - resoluties te supporten.

Gisterenavond even dat praatgrage stuk metaal gezocht:

http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr008.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr008.jpg)

En daarna nog veel te lang gedaan over dat Slaver schip.

http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr007.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr007.jpg)

Was even vergeten hoe lastig het spel kan zijn op hogere moeilijkheidsgraden, zeker als je nog niet de party hebt die je wilt. Dat gaat mijn volgende doel maar worden, asap Edwin en Viconia erbij.

Darvlok
14th January 2012, 12:26
De Widescreen mod is de enige die het spel grafisch aanpast dmv hogere - widescreen - resoluties te supporten.

Was even vergeten hoe lastig het spel kan zijn op hogere moeilijkheidsgraden, zeker als je nog niet de party hebt die je wilt. Dat gaat mijn volgende doel maar worden, asap Edwin en Viconia erbij.
Ik had hem eerst op hard staan, eerste level kwam ik goed door, maar na dat je die portal door kwam, moest ik hem op normaal zetten. Dat stuk was me toch moeilijk.

En bedankt zal de mod is opzoeken.

Black
14th January 2012, 13:03
Fuck a duck, ik heb ook gewoon die 4 pack liggen :D _O_ Vanmidag gelijk even die lijst van je volgen Illuv :)

Like-a-Bunny
14th January 2012, 13:09
En bedankt zal de mod is EENS opzoeken.
Sorry lieve Darvo, maar ooit zul je het moeten leren.

Tijdje geleden trouwens dat ik een BG gespeeld heb. Dexterity is hier erg belangrijk om raak te meppen, toch? Aangezien ik me meen te herinneren dat je in het begin enorm vaak mis zwiept.

Illuv
14th January 2012, 14:22
Dexterity is belangrijk, maar ook je (of je tegenstanders) thac0 (to hit armor class 0) en resistances.

Aan het begin sla je meer mis dan dat je raakt ja, maar dat is vooral zo in BG1. Low lvl characters zijn nogal frustrerend in D&D crpg's, vind ik. Dat element komt ook niet lekker over op de computer tov P&P games, heb ik gelezen.

Lord Vampire
14th January 2012, 14:34
Komt omdat je bij P&P zelf met de dobbelstenen rolt en precies weet wat je bonussen zijn, de AC van je vijand en waardoor je raakslaat of mist. Op de computer heb je al die stats niet, dus is het voor sommigen niet zo duidelijk waarom je mis slaat. Dexterity zorgt er inderdaad voor dat je makkelijker hit, Strength weer dat je makkelijker wound als je een hit doet.

In BG2 heb ik nooit geinvesteerd in Dexterity, omdat ik altijd als fighter of barbarian speel en Strength en Constitution dan veel belangrijker zijn.

Hoe weet je of ik hem niet direct heb opgezocht? Dan is het wel juist.
Nee ook dan niet.

Darvlok
14th January 2012, 14:34
Sorry lieve Darvo, maar ooit zul je het moeten leren.
Hoe weet je of ik hem niet direct heb opgezocht? Dan is het wel juist.

Darvlok
14th January 2012, 14:37
In BG2 heb ik nooit geinvesteerd in Dexterity, omdat ik altijd als fighter of barbarian speel en Strength en Constitution dan veel belangrijker zijn.
Trouwens hoe kan het in BG2 dat als je Magic, Con en wisdom op 18 hebt staan en str en dex op 4 hebt staan. Dat je nog steeds maar met 35 hp start?

Lord Vampire
14th January 2012, 14:43
Omdat je als level 7 of 8 speler start en afhankelijk van je class krijg je je hitpoints toebedeeld (wizards 4 per level, rogues 6 per level, fighter 10 per level, etc). Hoe hoger je constitution, hoe hoger de bonus dan nog is die je daar bovenop krijgt.

Vanaf constition 19 of 20 (dacht 20) krijg je dan zelfs langzame regeneration van je health. Real time niet zo heel erg merkbaar, omdat het maar 1 hp is per zoveel tijd, maar als je van het ene gebied naar het andere gebied gaat (hoe verder hoe beter), dan ben je ineens gezonder geworden. Korgan heeft dat standaard, als enige NPC in het spel, maar je kunt het met je eigen speler ook krijgen natuurlijk, of door middel van items die je constitution omhoog helpen.

Zijn er overigens mensen die voor de stats maar 1 keer rollen en die stats kiezen? Ik heb destijds bij mijn eerste run echt een halve dag zitten rollen met die dobbelstenen voor de stats, om ze maar zo hoog mogelijk te krijgen en de punten te verdelen. Had toen echt alles op 18 (of 19 door race), alleen wisdom was maar 12 en intelligence had ik op 4 gezet. Dat heb ik geweten met de mindflayers... :o Was mijn dualwielding half-orc barbarian ineens echt helemaal NIETS meer waard, want iedere mindflayer cast gelijk een spel zodra hij je ziet, waardoor je een intelligence-check krijgt en, als je die niet haalt, je niets meer kunt doen. =D.

Illuv
14th January 2012, 14:44
HP advancement werkt anders voor mages (lees: minder HP erbij na level up). Daarnaast kan je pech hebben met het aantal HP wat je erbij krijgt, als je niet de max hp bij level up optie aan hebt staan.

Topstalk
14th January 2012, 14:48
Die 4 in 1 box heb ik ook, ooit gekocht bij Dimension Plus. Maar die zijn ter ziele gegaan, heb ik begrepen.

Damn myself for alt-tabbing tijdens een swtor laadscherm en het lezen van deze thread. Nu wil ik BG ook weer gaan spelen.

Darvlok
14th January 2012, 15:21
Omdat je als level 7 of 8 speler start en afhankelijk van je class krijg je je hitpoints toebedeeld (wizards 4 per level, rogues 6 per level, fighter 10 per level, etc). Hoe hoger je constitution, hoe hoger de bonus dan nog is die je daar bovenop krijgt.

Vanaf constition 19 of 20 (dacht 20) krijg je dan zelfs langzame regeneration van je health. Real time niet zo heel erg merkbaar, omdat het maar 1 hp is per zoveel tijd, maar als je van het ene gebied naar het andere gebied gaat (hoe verder hoe beter), dan ben je ineens gezonder geworden. Korgan heeft dat standaard, als enige NPC in het spel, maar je kunt het met je eigen speler ook krijgen natuurlijk, of door middel van items die je constitution omhoog helpen.
Oke, dankje!

Pipo the clown
14th January 2012, 15:22
Ik ga het ook proberen te spelen met het Big World Project. Heb nog nooit een spel van deze serie gespeeld dus ben zeer benieuwd:)

Illuv
14th January 2012, 15:34
LV: meestal re-roll ik een paar keer, maar aan powergaming doe ik niet met BG. Mijn huidige Beserker heeft ook een wisdom van 6 ofzo, maar wel een enrage ability waardoor elke vorm van mind control onmogelijk is.

Black
14th January 2012, 15:38
Rare vraag, maar welke executable moet ik nu runnen nadat ik ook dat ding heb geinstalleerd waardoor BG1 en 2 'samen'zijn?

- ah die van bg2, en dan kan je 1 of 2 kiezen. nice

Beest.
14th January 2012, 16:26
Zijn er overigens mensen die voor de stats maar 1 keer rollen en die stats kiezen?
Net als Illu re-roll ik altijd wel een paar keer en ben dan al snel tevreden als het ergens in de 80 punten zit. Maar af en toe doe ik wel degelijk powergamen gepaard met mods die het een stuk moeilijker maken (de volgende keer ook met SCSII, kende die helemaal niet, begin er al zin in te krijgen :P) en met The Darkest Day erbij voor de extra gevechten/experience en enkele geweldige items en in die gevallen doe ik ook flink aan re-rollen. Zo'n playthrough met allerlei zieke gevechten kan heel leuk zijn kan ik je vertellen.

Vichan
14th January 2012, 16:29
http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr007.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/Baldr007.jpg)
Jaheira en Yoshimo de party uit gezet? :P

Dina
14th January 2012, 17:09
Blegh ik heb hier echt geen tijd voor, maar wil het toch.

edit: Als, dan overweeg ik het weer es te doen met een goodie two-shoe group.

Dus dat zou betekenen
Aerie als Cleric/Mage
Nalia als Thief/Mage
Keldorn als Fighter
Anomen als Fighter/Cleric
Minsc als Ranger

En ikzelf als? Wat zou hierbij passen? Of zou ik beter Valygar en/of Mazzy kunnen gebruiken?

Black
14th January 2012, 17:16
Net weer aan BG1 begonnen, Friendly Arm Inn huzzah ^^

Manveru
14th January 2012, 17:34
Ik ben net aangekomen in Beregost, ik was even vergeten hoe moeilijk het begin van BG is :D

Beest.
14th January 2012, 18:35
En ikzelf als? Wat zou hierbij passen? Of zou ik beter Valygar en/of Mazzy kunnen gebruiken?
Je hebt al een redelijk rond team, dus je kunt aardig wat kanten op:

- Berserker of kensai: voor als je Anomen te zwak als fighter vindt en daarom nog wel een tank kunt gebruiken.
- Archer: als je denkt geen extra tank nodig te hebben is dit altijd enorm sterk.
- Sorcerer: voor als je spells wilt die bijna niet te vinden zijn qua scrolls.

En als je eigelijk wel heel graag een van de laatste twee (of iets anders specialistisch, assassin ofzo) wilt hebben maar ook vindt dat je een extra fighter kunt gebruiken kun je idd Anomen nog vervangen met Valygar of Mazzy aangezien Aerie ook cleric spells heeft.

Illuv
14th January 2012, 18:40
Jaheira en Yoshimo de party uit gezet? :P
Die heb ik lekker laten staan. Vanavond even die quests doen om Edwin erbij te krijgen en daarna Viconia van een gewisse dood redden. Dan kunnen Aerie en Minsc weg en wellicht neem ik Jan nog mee, want op hard komen sommige traps hard aan.

Dina
14th January 2012, 19:13
Je hebt al een redelijk rond team, dus je kunt aardig wat kanten op:

- Berserker of kensai: voor als je Anomen te zwak als fighter vindt en daarom nog wel een tank kunt gebruiken.
- Archer: als je denkt geen extra tank nodig te hebben is dit altijd enorm sterk.
- Sorcerer: voor als je spells wilt die bijna niet te vinden zijn qua scrolls.

En als je eigelijk wel heel graag een van de laatste twee (of iets anders specialistisch, assassin ofzo) wilt hebben maar ook vindt dat je een extra fighter kunt gebruiken kun je idd Anomen nog vervangen met Valygar of Mazzy aangezien Aerie ook cleric spells heeft.
Hm dat is wel een idee ja. Misschien Minsc maar vervangen voor Valygar en dan ikzelf als Sorc.

edit: toch maar niet. "Valygar's family has long lived in the shadow of magic. His own mother went mad from it and was destroyed, consequently, Valygar is disdainful for all things magical. If the player character is a mage or other frequent practitioner of magic, Valygar will be badly predisposed to him, especially if the magic in question is often used to perform ill deeds. He is found as a criminal wanted by the Cowled Wizards."

Dan maar Minsc.

Like-a-Bunny
14th January 2012, 19:14
Halleluja, een ware Baldur's Gate revival. :D

Illuv
14th January 2012, 19:27
Goed om te zien! Ergens zou ik van mijn playthrough wel een kleine Let's Play willen maken (tekst en screens), maar ik ben bang om te comitten en vervolgens niet genoeg vrije tijd te hebben.

Ik denk er eens over na, anders blijven het gewoon wat screens zo nu en dan.

Vichan
14th January 2012, 21:29
Hm dat is wel een idee ja. Misschien Minsc maar vervangen voor Valygar en dan ikzelf als Sorc.

edit: toch maar niet. "Valygar's family has long lived in the shadow of magic. His own mother went mad from it and was destroyed, consequently, Valygar is disdainful for all things magical. If the player character is a mage or other frequent practitioner of magic, Valygar will be badly predisposed to him, especially if the magic in question is often used to perform ill deeds. He is found as a criminal wanted by the Cowled Wizards."

Dan maar Minsc.
Zo badly predisposed vond ik Valygar niet in mijn mage-playthroughs, de gesprekken die je dan met hem krijgt vond ik ook enorm interessant.

Manveru
15th January 2012, 01:21
Ondertussen al in Nashkel geraakt, hier een aantal screenies van vandaag.

Die NPC mod geeft alle NPC's in BG1 net zulk commentaar als dat ze in BG2 hebben:

http://i.imgur.com/x9hhl.jpg (http://i.imgur.com/x9hhl.jpg)

Wie kent Lord Foreshadow nog? Hehe, die referentie is briljant _O_ (Op 1 of andere manier doet mijn degreenifier het niet alleen, en is al mijn water groen :()

http://i.imgur.com/A6SVT.jpg (http://i.imgur.com/A6SVT.jpg)

Like-a-Bunny
15th January 2012, 11:02
Herschreven commentaar -> I've done had enough of this?

Illuv
15th January 2012, 11:19
Mijn party begint eindelijk vorm te krijgen. Edwin, Viconia en Jan erbij (al is de laatste hier nog niet te zien) zodat ik eindelijk Aerie kon achterlaten. Minsc staat ook op punt van vertrekken, maar ik wil nog snel even zijn quest oplossen.

Jammer dat Kelgorn zo 'goed' is, die had ik er graag bij gehad. Maar ik denk niet dat hij het lang in gezelschap van Edwin, Viconia en Kolgarn vol zou houden.

http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg01.jpg (http://darkagen.test.shared.easynet.nl/pics/bg01.jpg)

Black
15th January 2012, 13:14
Jullie kennen dit spel al te goed :(

Ik ben net in Nashkel aangekomen en ben Edwin tegen gekomen, ik wil zijn quest gaan doen in het gnollen fort. Maar toen dacht ik ok gooi ik Jaheira er uit, maar dan ben je die andere tank ook kwijt :P

WAar kan je trouwens de party members die je hebt weggestuurd terug vinden? in de Inn ofzo?

Illuv
15th January 2012, 13:21
Doorgaans vertrekken ze naar een inn in een grote stad ja, wellicht Beregost of de FAI? Mijn BG1 kennis is wat rusty ;) In deel 2 kun je kiezen of ze blijven waar je ze achterlaat, of dat ze naar een inn vertrekken.

Dat fort met gnollen is trouwens pittig @ low level en met een gereduceerde party. Succes!

Ik wil nu die Robe of Vecna kopen die je casting speed met 4 versnelt, maar met mijn huidige reputatie (evil party) en charisma (1 8) kost dat kreng nog steeds 29k. Maar goed, dan is Edwin wel settled.

Lord Vampire
15th January 2012, 13:35
Halleluja, een ware Baldur's Gate revival. :D
Ik ben gister zelfs naar Mediamarkt geweest om te kijken of ik die box kon vinden met alle vier de games erin =D. Helaas niet geslaagd. Eens kijken of ik hem nog via internet ergens kan bestellen en anders misschien ook maar eens via GoG aanschaffen. :)

Ik wil nu die Robe of Vecna kopen die je casting speed met 4 versnelt, maar met mijn huidige reputatie (evil party) en charisma (18) kost dat kreng nog steeds 29k. Maar goed, dan is Edwin wel settled.
Heeft mij ook echt een rib uit mijn lijf gekost destijds, maar hij is het dubbel en dwars waard. Beste robe voor Edwin in het spel voor zover ik weet.

Black
15th January 2012, 15:02
Doorgaans vertrekken ze naar een inn in een grote stad ja, wellicht Beregost of de FAI? Mijn BG1 kennis is wat rusty ;) In deel 2 kun je kiezen of ze blijven waar je ze achterlaat, of dat ze naar een inn vertrekken.

Dat fort met gnollen is trouwens pittig @ low level en met een gereduceerde party. Succes!

Ik wil nu die Robe of Vecna kopen die je casting speed met 4 versnelt, maar met mijn huidige reputatie (evil party) en charisma (1 8) kost dat kreng nog steeds 29k. Maar goed, dan is Edwin wel settled.
Pittig stuk inderdaad, vooral de carrion crawler in de cave. Heeft even geduurd maar dan krijg je ook 450 xp :D Hele fort nu wel leeg gehaald maar geen Dynaheir te vinden? :?

Baukereg
15th January 2012, 15:25
Vraagje voor de mensen met de "4 in 1 boxset"...

Ik probeer nu alle delen te installeren, en dat gaat prima tot BG2 Throne of Bhaal. Als ik die installatie run, dan is alles in het portugees. Vervolgens is de ingame interface ook portugees. Hebben jullie daar ook last van gehad, en zo ja, hoe opgelost?

Illuv
15th January 2012, 15:59
Pittig stuk inderdaad, vooral de carrion crawler in de cave. Heeft even geduurd maar dan krijg je ook 450 xp :D Hele fort nu wel leeg gehaald maar geen Dynaheir te vinden? :?
Heb je die meest rechtse pit bekeken (als in: naar binnen, want NPC pop-up wil nog wel eens dodgy zijn in BG) ?

Like-a-Bunny
15th January 2012, 16:01
Vraagje voor de mensen met de "4 in 1 boxset"...

Ik probeer nu alle delen te installeren, en dat gaat prima tot BG2 Throne of Bhaal. Als ik die installatie run, dan is alles in het portugees. Vervolgens is de ingame interface ook portugees. Hebben jullie daar ook last van gehad, en zo ja, hoe opgelost?
Ik niet, alles was in het Engels.

Ah, ik zie het al, check de achterkant: quickstart in het Portugees. ;)

Black
15th January 2012, 16:11
Heb je die meest rechtse pit bekeken (als in: naar binnen, want NPC pop-up wil nog wel eens dodgy zijn in BG) ?
Langs gelopen inderdaad. Had het even opgezocht, kreeg er geen dialogue en zag er niets.. misschien over heen gekeken. Toch even terug travelen :)

Manveru
15th January 2012, 16:17
Dynaheir zit in het fort in de rechter van die 2 pits, waar al die gnolls omheen staan (ik heb het fort net leeg gemaakt :)) Je moet er echt in lopen, en als je Minsc in je party hebt moet je het binnen x aantal dagen doen anders wordt hij boos :P

http://i.imgur.com/DLivg.jpg (http://i.imgur.com/DLivg.jpg)

Mmm ik merk nu alleen dat ik een foutje gemaakt hebt, ik heb Imoen laten dual classen in een wizard, en nu heb ik Dynaheir in mij party, maar geen rogue meer |`(

Baukereg
15th January 2012, 16:37
Ik niet, alles was in het Engels.

Ah, ik zie het al, check de achterkant: quickstart in het Portugees. ;)
Nja bij mij is de game dus ook in het Portugees na de installatie, dus blijkbaar niet alleen de quickstart. Als het niet lukt koop ik wel de complete bundel op GoG, want dit is ook niks waard. Frustrerend, ik wil zo graag met BG verder.

Illuv
15th January 2012, 16:44
Is het niet zo dat - als je de quikstart gebruikt om te installeren - dat je dan de Portugese versie krijgt? Anders even de normale setup gebruiken?

Dina
15th January 2012, 16:53
Geen Korgan, Illu?

Baukereg
15th January 2012, 17:02
Nee, ik kom er echt niet uit, de installatie wil alleen maar in het Portugees. Ik ben nu geheel legaal een torrent aan het downloaden, aangezien ik al betaald heb voor de game. Weet ik meteen dat ik de laatste patch heb. :)

Damn ben ineens helemaal into de ouwe meuk. Ik heb vandaag ook Caesar 3 geinstalleerd, ook zo'n baas spel!

Black
15th January 2012, 17:37
Net wel Dynaheir gevonden, je moet er inderdaad inlopen. Wist niet eens dat het kon :P

MAar kreeg van Edwin geen dialogue of een reward.. ook zo maf.

Illuv
15th January 2012, 18:34
Geen Korgan, Illu?
Jawel, die had ik er als eerste bij ;)

Achteraf ook wel nodig, aangezien ik het bij een party van 5 ga houden. En anders was ik zelf het enige meatshield geweest, aangezien Edwin, Vic en Jan allemaal squishies zijn.

Grappig hoor, ben weer helemaal hooked. Vanavond eens lekker het Graveyard District clearen. Die casting speed van Edwin met de Robe of Vecna is wel echt bizar, low level spells zijn gewoon instant.

Black
15th January 2012, 22:11
Mijn bg1 party is nu ik (longsword fighter), edwin, drow cleric vizenica ofzo? En dan die groene mage die je tegen komt op de weg van candlekeep. Moet even de
Juiste mensen weer opzoeken. Ik zit te denken aan 2 tanks, 1 thief, 1 cleric en een mage.

Lord Vampire
15th January 2012, 23:03
Mijn bg1 party is nu ik (longsword fighter), edwin, drow cleric vizenica ofzo? En dan die groene mage die je tegen komt op de weg van candlekeep. Moet even de
Juiste mensen weer opzoeken. Ik zit te denken aan 2 tanks, 1 thief, 1 cleric en een mage.
Viconia respectievelijk Xzar als ik me niet vergis. :)

Black
15th January 2012, 23:43
Die 2 ja :) Ben slecht in namen :D Die halfling Montaron is overleden in het de Gnoll Stronghold, maar ik kan zijn lichaam niet terugdragen.. ik meende me te herrineren dat dat kon ik BG1? Anyway nu niet, en reviven bij de tempel werkt dan niet.. dus ik heb hem maar achter gelaten :P

-edit- Oh ik speel met de Core Rules, dus wel permanent death. Mmmm :D

Lord Vampire
15th January 2012, 23:51
Montaron heb ik maar 1 keer een stukje meegenomen, weinig de moeite waard, dus daar mis je imo niet zoveel aan. Over dat lichaam meenemen, dat kan ik me niet meer herinneren. Zit niet in BG2 in elk geval, maar zou kunnen dat dat in deel 1 nog wel zit (omdat je niet hoog genoeg in level kunt worden om resurrection te leren). Had je te weinig gewicht over in je backback soms? Of lag er helemaal geen lichaam?

Illuv
16th January 2012, 00:08
Je hebt dood (met een grijs portret) en dood (splatter). Bij laatstgenoemde is er geen redden meer aan, dan heb je echt teveel damage ontvangen.

Lord Vampire
16th January 2012, 00:12
Dat laatste kan niet zomaar gebeuren toch? Heb ik nooit meegemaakt in elk geval, alleen bij bijzondere gebeurtenissen, zoals die elven wizard Xan met zijn moonblade, die doodgaat door het instorten van die mines waar je naartoe moet
.

Black
16th January 2012, 00:17
Maar ik kon ook geen lichaam oppikken, dat is wel apart. Kan nooit als iemand dood is gegaan, (grijs portret). Apart?

Baukereg
16th January 2012, 02:04
Damn, pittig spel! Ik speel ook core, dus dood is dood. Quicksaven is echt een must. Je komt al snel in het spel vijanden tegen die je behoorlijk kunnen toetakelen. Het vechten vind ik geweldig, steeds op pauze zetten en je party aansturen, op tijd de juiste members naar achteren halen of de juiste spell inzetten. Ik weet nog niet hoe ik het spel precies spelen moet, maar dat maakt het zo vet. Ik ben al helemaal van de mainquest af (als er í¼berhaupt zoiets als een mainquest bestaat) en ben al helemaal in andere zaken verstrikt geraakt. Ik vermaak me voorlopig prima!

Manveru
16th January 2012, 10:41
Maar ik kon ook geen lichaam oppikken, dat is wel apart. Kan nooit als iemand dood is gegaan, (grijs portret). Apart?
Je kunt geen lichaam oppikken, wel alle items. Dan naar een tempel gaan en op zijn portrait klikken en dan raise dead doen, dan staat hij weer naast je en kun je hem al zijn items terug geven. Als je hem uit de party gooit terwijl hij dood is dan zie je hem nooit meer terug :) Volgens mij als iemand te veel damage doet (weet niet hoeveel precies) dan is hij niet meer te raisen.

Gisteren ook, ik kom van gnoll fortress terug loop daarbij recht tegen 2 giants aan *dood*, reloaden en wegrennen bij giants, ren ik recht in op een xvart village word ik overspoeld, weer dood :'( Oh the pains of being level 1...

Black
16th January 2012, 11:00
Ah werkt dat zo. Nice. Gelukkig dat het dan een onbelangrijke karakter is (en irritant) :) Ik quicksave en reload ook een hoop :P

Die 2 giants kan je omkopen toch, of als je ze dood maakt vind je bracers of dexterity. Dat is wel nice.

Weet iemand trouwens war je de mayor of Nashkell kan vinden? ben hem 1x tegen gekomen en nu istie weg.

Manveru
16th January 2012, 11:07
Nee die had ik wel vrij makkelijk dood, ik ging vanaf daar naar area in het noorden, daar kwam ik ze tegen. En die major van Nashkel zou rond de begraafplaats in Nashkel zelf rondlopen geloof ik, trouwens je moet die graven eens aanklikken en dan de opschriften lezen _O_

Black
16th January 2012, 11:23
Oke vanavond even kijken :) Veel quests nog open staan omdat ik ze op een of andere manier volgens de engine niet heb afgerond. Zo heb ik Dynaheir al gedood, maar nog niets gehoord van Edwin (en kan ook niet met hem praten.. the fuck). Ook de journal entry staat er nog in.

Heb wel het gevoel dat ik er 'door heen' vlieg omdat ik nu al bij Chapter 4 ben na de mijnen gecleared te hebben. Ik neem aan dat dit een illusie is :+

Lord Vampire
16th January 2012, 11:39
Over het algemeen betekent dat, dat er nog iets volgt in de quest, wat dan later voorkomt. In jouw geval volgens mij problemen :P.

Illuv
16th January 2012, 11:56
Oke vanavond even kijken :) Veel quests nog open staan omdat ik ze op een of andere manier volgens de engine niet heb afgerond. Zo heb ik Dynaheir al gedood, maar nog niets gehoord van Edwin (en kan ook niet met hem praten.. the fuck). Ook de journal entry staat er nog in.

Heb wel het gevoel dat ik er 'door heen' vlieg omdat ik nu al bij Chapter 4 ben na de mijnen gecleared te hebben. Ik neem aan dat dit een illusie is :+
Je gaat wel redelijk snel ja, maar heb je alle losse gebieden al gehad (die niet direct quest related zijn) ? Dat is voor mij de sterkste troef van deel 1, alle random encounters en gebieden.

Baukereg: mooi dat je het naar je zin hebt! Moet geweldig zijn om het weer voor het eerst te spelen.

Black
16th January 2012, 12:03
@LV: kut :D
@Illuv: Aha, ja ik zag die al staan en daar moet ik eens rondneuzen. O.a. de cloud peak mountains. Met m'n level 2-3 party lol. Ogre Mages :(

Illuv
16th January 2012, 12:10
Ik weet dat ik in deel 1 die Sword Spiders echt een nuisance vond, net als die grote sprinkhanen...en die djinni vlakbij een brug. Die laatste was 100x reloaden ;)

Black
16th January 2012, 12:17
Nuisance is toch iets wat je totaal niet boeit omdat het heel makkelijk is? :P Ben nog geen sword spiders tegen gekomen. Wel huge spiders. Maar die waren appeltje eitje :)

En een mountain bear, ook bitchy als je net geen spells meer hebt :P

Manveru
16th January 2012, 12:20
Nuisance is een irritatie omdat iets zo lastig zijn :P
Ik heb bijna heel mijn party bogen/crosbows gegeven, vooral handig in het begin om te zorgen dat je niet geraakt wordt. Daarnaast doet de sleep spell wonderen :)
Maar zoals Illuvatar al zei, zoveel mogelijk gaan verkennen, je komt echt de briljantste encounters tegen :D

Illuv
16th January 2012, 12:21
Nuisance is iets waar je last (of in bepaalde context overlast) van hebt. En dat had ik nogal van Sword Spiders, zeker omdat je in die gebieden (volgens mij ergens in het oosten van de map) nogal makkelijk vast komt te zitten in een web (je hebt op low level een gare saving throw), waarna die Sword Spiders binnen no time gehakt maken van je low hp chars. Ze zijn ongeveer zo snel als jouw characters na een haste spel.

Black
16th January 2012, 12:23
Die uitdrukking vast eens verkeerd meegekregen dan :D

Klinkt lekker die dingen. Ontwijk ze maar nog even ;)

Lord Vampire
16th January 2012, 12:23
Nuisance is toch iets wat je totaal niet boeit omdat het heel makkelijk is? :P Ben nog geen sword spiders tegen gekomen. Wel huge spiders. Maar die waren appeltje eitje :)

En een mountain bear, ook bitchy als je net geen spells meer hebt :P
Nuisance is iets wat vervelend is.

Sword spiders zijn inderdaad klote, zelfs in BG2 kunnen ze nog massive damage doen. Overigens is het wapen Spider's Bane (type: ) (2-handed sword +2 en permanent free movement)
wel heel erg goed en handig tegen spinnen.

Weet niet of je al Ankhegs bent tegengekomen, maar die wil je ook zoveel mogelijk vermijden. Die deden ook grof pijn in deel 1 :P.

Illuv
16th January 2012, 12:27
Ah, Ankhegs..Die bedoelde ik hierboven - dat zijn die sprinkhanen toch? Heel erg vervelend ja..

Lord Vampire
16th January 2012, 12:33
Ah, Ankhegs..Die bedoelde ik hierboven - dat zijn die sprinkhanen toch? Heel erg vervelend ja..
Mwah, sprinkhanen? Ze lijken er wel op, maar het zijn een soort kevers, met harde shell (waar je een sterk armor van kunt laten maken) en graven zichzelf onder de grond. Je kunt er wel een character vinden in dat gebied (Ajantis, de paladin
), die best wel nice is om in je party te hebben :)

Ik heb trouwens thuis nog steeds een PC Gameplay zomerspecial liggen (uit 1998 ofzo?) met een complete walkthrough van deel 1. Tegenwoordig kun je alles op internet vinden uiteraard, maar is toch wel leuk om zoiets op papier te hebben :D.

Illuv
16th January 2012, 12:35
Dat zijn ze. In mijn hoofd zien ze eruit als sprinkhanen ja ;) Ze zijn groen, lelijk en doen pijn - dat is wat me is bijgebleven ;)

Manveru
16th January 2012, 12:48
Mmm, met zoveel fans zouden we eigenlijk een keer Baldur's gate 1 met 6 player coop moeten doen, al zou dat haast een kriem zijn om te organiseren...

Illuv
16th January 2012, 13:03
Zou heel erg leuk zijn, maar als ik naar mezelf kijk dan is het haast niet te doen. Weet haast nooit wanneer ik even een moment heb om te spelen (werk, kinderen, sport), waardoor het heel erg lastig is om zoiets met een grotere groep te doen.

En volgens mij werkt het grootste deel van de bezoekers van deze thread, dus ik zal vast niet de enige zijn met deze uitdaging ;)

Black
16th January 2012, 13:13
Geen kinderen wel een klein meisje :+ Inderdaad onmogelijk om te regelen, of het gaat traag als stront :D

Manveru
16th January 2012, 13:13
Jah inderdaad daar ben ik ook bang voor :P De goeie oude tijd dat ik nog op de uni zat en we bijna elke week Baldur's gate over lan speelden is helaas voorbij :(

Pipo the clown
16th January 2012, 13:14
Iemand het al via Tunngle of iets dergelijks geprobeerd? Wij krijgen het niet voor elkaar dmv tcp/ip connectie..

Manveru
16th January 2012, 13:25
Wij speelden meestal over lan, maar ik meen me te herinneren dat via Hamachi of gameranger ook goed werkte :)

Black
16th January 2012, 13:27
Hamachi _O_ Wat een HEERLIJK programma is dat.

Primate Ryan
16th January 2012, 15:28
Iemand het al via Tunngle of iets dergelijks geprobeerd? Wij krijgen het niet voor elkaar dmv tcp/ip connectie..
Naar aanleiding van een Icewind Dale 2 run afgelopen jaar (we zijn er volgens mij letterlijk een jaar mee bezig geweest) kan ik je vertellen dat de netwerkcode van die game en dus waarschijnlijk alle Infinity-games bijzonder ruk is. Geregeld lag en rare fratsen in ieder geval en we konden alleen met elkaar verbinden nadat we ports hadden geforward in de routers (met andere programmatjes kregen we het vreemd genoeg niet aan de praat). Je zal even moeten kijken welke dat precies zijn.

Ik kan je in ieder geval niet verzekeren dat het een leuke ervaring gaat worden over het internet en je moet wat doorzettingsvermogen en een hoge drempel voor ongeregeldheden hebben anders kom je niet ver. ;)

Manveru
16th January 2012, 16:02
Mmm wij hadden er volgens mij niet zoveel problemen mee, we speelden dan ook voornamelijk via lan, maar ik meen ook een aantal keer via het internet gedaan. Mocht BG het niet lukken via internet dan kan ik Neverwinter Nights1 ten zeerste aanraden, zoek een paar vrienden (3 of 4) en ga de Aielund saga of Prophet series spelen. Gegarandeerd vele uren aan multiplayer plezier in een enigszins soorgelijk spel dat bedoelt is om in mutliplayer te spelen.

Darvlok
16th January 2012, 16:09
Speel het spel nu met de xbox360 controller, kreeg toch last van RSI van deel 2.

Illuv
16th January 2012, 16:26
Wacht even, je speelt Baldur's Gate 2 met een controller? In combinatie met een toetsenbord? Hoe cast je spells? Hoe lockpick/search for traps je?

Mind is blown.

Darvlok
16th January 2012, 16:30
Wacht even, je speelt Baldur's Gate 2 met een controller? In combinatie met een toetsenbord? Hoe cast je spells? Hoe lockpick/search for traps je?

Mind is blown.
Nee, alleen via controller. http://xpadder.com/ kost je 6,99 en doet precies wat die zegt. Je voegt gewoon de muis toe aan de controller en enkele belangrijke toetsenbord functies voeg je ook toe. Daarna start je het spel op met de controller (voor Windows kun je hem ook gebruiken) en dan het spel spellen met de controller. Je moet alleen even aan de snelheid tunen en dan even wennen.

Lord Vampire
16th January 2012, 16:31
Je kunt in BG in principe alles met de muis doen, met uitzondering van pauzeren, wat met spatie gebeurt. Waarom zou je het eigenlijk niet met een controller kunnen spelen? Het is niet optimaal, maar kan wel lijkt me.

Illuv
16th January 2012, 16:34
Nu ik erover nadenk moet het wel kunnen ja. Het is even een cultuurshock, that's all ;)

Ik doe namelijk zelf 90% met keyboard shortcuts in BG. Met de muis selecteer ik enkel.

Darvlok
16th January 2012, 16:35
Je kunt in BG in principe alles met de muis doen, met uitzondering van pauzeren, wat met spatie gebeurt. Waarom zou je het eigenlijk niet met een controller kunnen spelen? Het is niet optimaal, maar kan wel lijkt me.

Links onderin staat de knop voor pauzen. Alleen looten gaat een beetje onhandig, verder werkt het perfect.

Baukereg
16th January 2012, 17:12
Met mijn Logitec controller zou het prima kunnen. Stel ik één stickje in als muis, één als de pijltjestoetsen en de rest van de knoppen aan verschillende shortcuts. Ik ga het binnenkort eens proberen, ik speel ook liever vanaf de bank op mijn TV dan achter mijn bureau.