PDA

View Full Version : [ PSP ] Final Fantasy: Crisis Core

Ibus
31st March 2008, 21:31
Nog op gamer.nl of op het forum is informatie te vinden (of onvoldoende) over FF:CC.

Niet dat ik nu een berg informatie of een uitgebreide review ga posten maar wilde toch graag even laten weten dat het echt een top game is! Speel momenteel de NTSC versie en wat ik niet verwacht had is dat het FF:VII gevoel er echt goed in zit maar er toch voldoende is veranderd om als een nieuwe game aan te voelen :)

jwMakaveli
31st March 2008, 22:41
Hij is echt meesterlijk ! Kreeg weer helemaal het FF7 gevoel trug :)
Combat system is wel wat simpel maar mag de pret niet drukken

Ibus
1st April 2008, 01:33
Het combat system is inderdaad wat simpel, vooral omdat je in theorie geen invloed kan uitoefenen op levelen en het levelen van je materia. Al wordt er wel gezegd dat het spel achter de schermen de kans wel verhoogt om te levelen nav hoeveel foes je killed en hoevaak je materia gebruikt e.d.

Wolfwood
1st April 2008, 10:54
Is het verstandig om FF:CC te gaan spelen zonder FFVII echt te hebben gespeeld?

Ibus
1st April 2008, 11:30
Kort antwoord, ja.

Het spel speelt zich wel in hetzelfde universum af als FFVII maar het is geen must dat je FFVII hebt gespeeld. Het is wel leuk als je dat gedaan hebt omdat je bepaalde characters herkent en de setting erg vertrouwd aanvoelt maar het is zeker geen must. Ook als je FFVII niet hebt gespeeld is het een erg leuke game waar mn broertje het voorbeeld van is. Hij heeft FFVII nooit gespeeld maar vindt FFCC erg leuk.

R0nnNL
1st April 2008, 11:35
Dan mis je wel een hoop. Ik zou eerst FFVII spelen, want de game zit vol fan service en referenties naar het origineel. Als je die referenties niet opvangt, dan mis je de helft van de ervaring.

Ik heb het nu een paar uurtjes gespeeld en vind het echt een hele sterke game. Ik had de fan service al genoemd. Die is echt heel sterk. Zo kom je in Sector 8 van Midgar het busje tegen waarmee je in FFVII Midgar uitvlucht, evenals de straat van het openingshot waar Aeris loopt. Je ontmoet vanzelfsprekend ook een shitload aan karakters uit FFVII, zoals een jongere Yuffie in de oorlog met Wutai en natuurlijk ultieme slechterik Sephiroth, die in deze game nog een good guy is. Zelfs veel van de geluidjes zijn intact gebleven, evenals veel muziekstukken die een fraaie overhaul gekregen hebben.

De tussenfilmpjes zijn typisch Square-Enix en dus van zeer hoge kwaliteit. Aanvankelijk lijkt het een beetje een Advent Children aangelegenheid te worden waarbij je overrompeld wordt door de ene over the top scene na de andere. Gelukkig valt dit uiteindelijk allemaal erg mee en blijft de game redelijk down to earth (voor zover dat mogelijk is in een RPG natuurlijk). Ik heb nog niet zoveel van het plot gezien, maar het lijkt zich te ontwikkelen tot iets moois. De stemacteurs doen ook allen goed hun werk en het geheel is echt heel goed verzorgd.

Je moet niet verwachten dat dit FFVII-2 of FFVII-0 is, want de game speelt compleet anders. Je hebt een realtime combat systeem en speelt met maar één karakter. Ook is de game enorm rechtlijnig (naar ik heb begrepen blijft dit zo tot het einde). Wat dat betreft is de game erg geschikt voor een handheld. Dat blijkt ook uit de reusachtige hoeveelheid optionele missies die de game je biedt. Ze zijn allemaal compact en ideaal voor korte speelsessies, maar kunnen best uitdagend zijn en leveren je eigenlijk altijd hele mooie rewards op.

In het begin is het combat systeem erg simpel, maar ik heb het gevoel dat het verderop steeds complexer en interessanter wordt. Ik maak nu al regelmatig gebruik van de dodge en block buttons en ben er ook al achter dat je bijvoorbeeld critical hits doet wanneer je iemand van achteren raakt. Uniek is ook dat je veel aanvallen echt kunt ontwijken, waaronder spreuken. Dit geldt ook voor de vijand, dus je zult altijd goed moeten timen. Enige wat nog een beetje vaag werkt, is de DMW. Dit slotsysteem heeft invloed op de gevechten door je schijnbaar willekeurig buffs of debuffs te geven en soms wordt er een limit break mee geactiveerd. Het levelen van Zack en je Materia gebeurt ook willekeurig via dit systeem. Het is wat dat betreft zo'n typisch FF gameplaysysteem wat aanvankelijk nogal vaag is en pas na een aantal uren spelen een beetje duidelijk wordt.

Naar wat ik begrepen heb, kun je ook Materia fusen tot nieuwe Materia, maar zover ben ik nog niet. Klinkt erg interessant though.

Ibus
1st April 2008, 11:59
Dan mis je wel een hoop. Ik zou eerst FFVII spelen, want de game zit vol fan service en referenties naar het origineel. Als je die referenties niet opvangt, dan mis je de helft van de ervaring.
Zoals ik zelf al zei, het heeft wel toegevoegde waarde als je FFVII kent maar als je het niet gespeeld hebt ben je je er niet tot nauwelijks bewust van dat je referenties mist.

R0nnNL
1st April 2008, 12:07
Zoals ik zelf al zei, het heeft wel toegevoegde waarde als je FFVII kent maar als je het niet gespeeld hebt ben je je er niet tot nauwelijks bewust van dat je referenties mist.
Nee, maar dan is het mijn inziens ook meteen een stuk minder leuk en interessant. Misschien als je wat jonger bent en nog niet zoveel ervaring hebt met games kan het dan alsnog tof zijn, maar ik denk dat iemand als Wolfwood erg veel zou hebben aan voorkennis over FFVII wil hij een beetje in de game getrokken worden.

Wolfwood
1st April 2008, 12:53
Dan zal ik maar eerst een nieuwe versie van FFVII gaan kopen. :)

Kadett
1st April 2008, 17:39
Dit zou voor mij een game zijn die een PSP kopen waardig zou zijn. Zat stiekem te azen op een Crisis Core bundle uit japan vandaan, maar mij iets te duur :)

BTW @Ronn: Ik blijf erbij dat het Aerith is :)

jwMakaveli
1st April 2008, 18:02
Heb hem net uitgespeeld, leuk einde en er word een hoop duidelijk! Ook ten opzichten van ff7
Go play the game! :)

R0nnNL
1st April 2008, 18:03
Dit zou voor mij een game zijn die een PSP kopen waardig zou zijn. Zat stiekem te azen op een Crisis Core bundle uit japan vandaan, maar mij iets te duur :)

BTW @Ronn: Ik blijf erbij dat het Aerith is :)
Vooruit, jij je zin. :P Om eerlijk te zijn zeg ik meestal ook Aerith ipv Aeris. Sowieso bekt het net wat lekkerder. :+

Ibus
7th April 2008, 11:52
Heb hem net uitgespeeld, leuk einde en er word een hoop duidelijk! Ook ten opzichten van ff7
Go play the game! :)
Hoeveel playtime had je staan op het moment dat je 't had uitgespeeld en hoeveel % van de missies had je op dat moment gedaan? :)

Betrap mezelf erop dat ik weer materia aan het grinden ben, alle missies aan het spelen ben, en vooral alle summons probeer te halen :P

jwMakaveli
7th April 2008, 18:30
Ik ben eigenlijk puur voor het verhaal gaan spele, stonden iets van 13 a 14 uur hooguit op de teller. Had iets van 10% van de missies. Ga hem binnenkort nog een keer spelen op hard en dan wel alle missies enzo doen.

TicTac
7th April 2008, 18:41
Spel was best goed. pick en play was erg goed verwerkt. Verhaallijn kon me soms totaal niet boeien en sloot niet 100% aan FF7 imo. Toch al met al een zeer goede game (alleen geen AAA-titel) Ik ga zeker nog meer lvl-grinden tijdens de 2e run.

Ibus
21st April 2008, 13:55
Moet zeggen dat ik het ergens wel vervelend begin te vinden die missie's. Voel me verplicht ze te doen omdat je dan wat meer kan levelen en wat meer leuke dingen kan krijgen. Speel de missie's niet meer omdat het leuk is maar meer om de gear /items te krijgen :(

R0nnNL
21st April 2008, 14:34
Mja op een gegeven moment zijn die missies niet meer zo heel leuk. Ze gebruiken constant dezelfde omgevingen en het einddoel is altijd hetzelfde: ren langs een grotendeels lineair pad om het monster te vinden wat je moet bevechten. Eentonigheid troef dus. Dé reden om ze te blijven spelen is om meer materia en gear te verzamelen. Dat hebben ze dan ook wel goed verwerkt en de missies zijn allemaal bite sized waardoor ze ideaal zijn voor onderweg, maar het wordt toch ook wel behoorlijk geestdodend.

Het is ook zo dat de combat toch erg oppervlakkig blijft. Sure, je hebt aardig wat magie en special attacks, maar in feite heb je het bijna nooit nodig. Het is allemaal hakken, hakken, hakken. Ik probeer de boel nog een beetje af te wisselen met dodgen en blocks, maar volgens mij is zelfs dat niet echt nodig. Een vriend van me speelt het bijv. door alleen maar nonstop op de attack button te rammen. Dat hem dat blijft boeien is voor mij ook een raadsel.

Het verhaal is nogal hit en miss. De dialogen zijn niet echt zo goed geschreven. Sommige momenten komen gewoon erg awkward en ongepast over. Heb je net zo'n clone van Genesis verslagen, komt dat meisje van de Turks er aan (die je net gered hebt) en het eerste wat ze zegt als ze het lijk met grote engelvleugel ziet liggen: 'when I was a child, I always wanted to have wings.' Uhhh...ja, dat had ik op zo'n moment ook als eerste gezegd... :? Sommige stemmen zijn ook wat meh, zoals die van Sephiroth bijvoorbeeld. Beetje teleurstellend af en toe.

De DMW blijft ook maar zo random als maar kan. Er is geen pijl op te trekken en dat is niet zo handig in een RPG natuurlijk.

Het is een redelijk goede actie-RPG, maar er schort genoeg aan.