PDA

View Full Version : [PS3/Xbox360] Final Fantasy XIII

Pages : 1 [2] 3

tante soesa
4th March 2010, 19:05
wat is nzb??

Ik zit nu met een dilemma. De 360 of ps3 versie??

Lord Vampire
4th March 2010, 19:07
Hoofdplatform is de PS3 en er zit geen onlinefunctie in. Ik zeg Ps3, tenzij je de 360-controller echt veel fijner vindt.

TicTac
4th March 2010, 19:08
wat is nzb??

Ik zit nu met een dilemma. De 360 of ps3 versie??

nzb is evil!!!!

als je de keuze hebt dan kies je de ps3 versie. Why....? dunno.. gewoon gevoel

tante soesa
4th March 2010, 19:16
okej dan doe ik dat. Maar ik ben een beetje bang dat ik genaait word doordat de 360 versie DLC krijgt en de ps3 niet ofzo xD Hopelijk gebeurd dat niet.

Dega
4th March 2010, 19:32
okej dan doe ik dat. Maar ik ben een beetje bang dat ik genaait word doordat de 360 versie DLC krijgt en de ps3 niet ofzo xD Hopelijk gebeurd dat niet.
Dat scenario is gelijk aan een soort deling door 0. Zou het einde van het universum betekenen zoals wij dat kennen. Massa's PS3 fanboys zouden een leger vormen wat heel Japan tot zinken brengt met hun gejank. Vervolgens zouden alle Xbox360 fanboys keihard gaan lachen en het internet vol zetten met belachelijke statements in de trant van "LOL 360 pwnz PS3noobz!".

Als ik kijk naar de kwaliteit van de xbox360 versie, die ik eigenlijk niet verwacht had, kan ik me niet voorstellen dat er exclusieve DLC uitkomt. Er is zoveel moeite gedaan om beide versies vrijwel gelijkwaardig te houden dat ik niet geloof dat SE uiteindelijk een kant kiest. SE heeft veel te verliezen van een rare stap in DLC releases, dus denk niet dat ze dat zullen doen.

djsonicx
4th March 2010, 20:40
Komt zeker goed uit als ie morgen komt.

TicTac
5th March 2010, 10:32
plz laat ze vandaag bij Nedgame of FRS zijn!

Trellgoth
5th March 2010, 10:37
plz laat ze vandaag bij Nedgame of FRS zijn!
Ik zit ook te hopen op sms van GameMania!
Wil vanavond al onderuit op de bank zitten met deze titel ^^

Trellgoth
5th March 2010, 13:11
Xbox360achievements.org review.

Krijgt een 82/100

http://www.xbox360achievements.org/g...y-xiii/review/ (http://www.xbox360achievements.org/game/final-fantasy-xiii/review/)

XanaduNL
5th March 2010, 13:40
Hier een erg gedetaileerde comparison review:
http://www.eurogamer.net/articles/di...-xiii-face-off (http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off)

Kort samengevat:
de X360 heeft iets lagere resolutie en iets hogere framerate

Dus als je puur naar gfx kijkt wint PS3 (logisch, want daar is ff13 voor gemaakt).
Vind je achievements belangrijk, of wil je dvd1 zsm aan iemand doorgeven dan zou ik de x360 versie nemen.

Heb zelf nu ongeveer 6 uur in de xbox versie zitten, en vind het erg mooi, kon niet nog een week wachten op de ps3 versie. :P

Trellgoth
5th March 2010, 13:45
Heb zelf nu ongeveer 6 uur in de xbox versie zitten, en vind het erg mooi, kon niet nog een week wachten op de ps3 versie. :P
Dus je hebt em al ??
Via welke shop dan ?
Gisteren nog bij GameMania geweest met de vraag of ze vandaag verkocht zullen gaan worden.
Heel verhaal over streetdates enzo....
Ze krijgen de game wel vandaag binnen, maar gaan ze niet verkopen. Tenzij ze kunnen aantonen aan de leverancier e.d. dat de game op meer plaatsen verkocht wordt. Op dat moment gaan ze waarschijnlijk wel de verkoop in....

I keep my fingers crossed.

Wolfy
5th March 2010, 13:45
Hier een erg gedetaileerde comparison review:
http://www.eurogamer.net/articles/di...-xiii-face-off (http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off)
Vind je achievements belangrijk, of wil je dvd1 zsm aan iemand doorgeven dan zou ik de x360 versie nemen.
Je weet dat de PS3 tegenwoordig trophies heeft he?

XanaduNL
5th March 2010, 13:52
@ Trellgoth: Je moet maar net de juiste mensen kennen, aan een vreemde zullen de meeste winkeliers niet te vroeg verkopen nee.

@ Wolfy: Ja weet ik, maar ik denk dat veel mensen met beide consoles het liefst voor 1 van de 2 "serieus" gaan.

Wolfy
5th March 2010, 13:55
@ Wolfy: Ja weet ik, maar ik denk dat veel mensen met beide consoles het liefst voor 1 van de 2 "serieus" gaan.
Ah zo. Dat is wel logisch ja. Leek me ook al niet dat je niet van het bestaan van trophies afwist, hehe.

Ik loop misschien morgen even de stad in om te kijken of ze 'm ergens verkopen. Wilde eerst vanmiddag kijken, maar het is me toch te ver om vanaf het werk.

TicTac
5th March 2010, 14:02
Dus je hebt em al ??
Via welke shop dan ?
Gisteren nog bij GameMania geweest met de vraag of ze vandaag verkocht zullen gaan worden.
Heel verhaal over streetdates enzo....
Ze krijgen de game wel vandaag binnen, maar gaan ze niet verkopen. Tenzij ze kunnen aantonen aan de leverancier e.d. dat de game op meer plaatsen verkocht wordt. Op dat moment gaan ze waarschijnlijk wel de verkoop in....

I keep my fingers crossed.
Ik vermoed dat Xanadu via illegale wijze (nzb) FF13 heeft. Die was gisterochtend daar al te downloaden :(

Ik wacht nog toch morgen. Hopelijk is ie dan te koop

Lord Vampire
5th March 2010, 14:02
Oef, als je beide consoles hebt, wil je de PS3 versie hands down:

The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been.
However, experienced eyes out there know a legit shot when they see one, and soon the Xbox 360 version was being reported as 1024x576, with 2x multi-sampling anti-aliasing. This is up against native 720p on the original PlayStation 3 version, again with the same 2x level of MSAA, representing a fairly enormous drop of around a third of the overall resolution. So, are the stories about a reduced resolution on FFXIII 360 true? You betcha.
"Adequate but a touch disappointing" best sums up the Xbox 360 version. Fine edges lose precision, and while the effect is mitigated thanks to the MSAA along with the multitude of post processing effects the engine has at its disposal, the fact is that the lack of resolution can make the 360 build look sub-par. The clean CG look of the PS3 game in motion is unduly compromised, and while it's still a handsome enough title on Xbox 360, it lacks the pristine presentation of its sibling.
You'll see that while both versions can drop frames, it is the Xbox 360 version that is undoubtedly smoother on average. Minimum frame-rate is 26FPS on 360, and 20FPS on PS3. It's interesting to note that the character close-ups are seemingly no problem for the 360: 30FPS is maintained while PS3 struggles.
(enige positieve punt voor zover ik zie, komt door de resolutie)

Unfortunately, when any particular scene ramps up the motion, the encoding solution Square has employed collapses horribly. Detail disappears in a sea of macroblocking and banding, while the PS3 version remains pretty close to pristine thanks to the incredible amount of bandwidth (and thus video information) available.
The tragedy here is that the CG is a core part of the presentation in FFXIII and it seems to be the case that the company has paid little attention to the poor quality of the final assets on the Xbox 360 version.
So, occasionally fine, sometimes grim: a statement that effectively sums up how much of Final Fantasy XIII looks on Xbox 360 when compared to the PlayStation 3 game, meaning that if you own both consoles, there really is only one choice when it comes to the purchasing decision.

But bearing in mind that Oli Welsh's Eurogamer review is based on the superior PS3 build, commentary for those who only own an Xbox 360 is probably worthwhile. In this respect, Final Fantasy XIII is clearly still a worthwhile experience, despite the resolution drop and the frequently awful cut-scene quality. In terms of basic content, story, and core functionality, it's all there.

Trellgoth
5th March 2010, 14:11
Ik vind trouwens met die vergelijkings review de verschillen werkelijk minimaal.
Op sommige punten komt xbox beter naar voor, andere punten PS3.
De videotjes zie ik uberhaupt geen verschil tussen de platformen.

Nu heb ik enkel de screenshots en video's bekeken en de text niet gelezen van het artikel (iets te veel leeswerk voor hier op het werk).
Maar ik zie het verschil (bijna) niet.

Ik zie wel of ik toevallig een keuze "mag" maken als mijn pre-order binnen is.
Mag ik geen keuze maken en ben ik verplicht de platform te nemen waar mijn pre-order voor stond, dan wordt het gewoon de 360 versie.

Lord Vampire
5th March 2010, 14:20
Lees dan op zijn minst de vetgedrukte tekst van mijn post :P.

XanaduNL
5th March 2010, 14:42
Hoewel ze gelijk hebben, zijn het natuurlijk professionele miereneukers.

Niks mis mee, maar 90%+ van de gamers merkt het verschil niet eens. :P

Trellgoth
5th March 2010, 14:43
Lees dan op zijn minst de vetgedrukte tekst van mijn post :P.
Ik was al een tijd met mijn post bezig terwijl die van jou online kwam te staan.
Heb het achteraf gelezen, maar ik kan het verschil zelf persoonlijk gewoon niet zien.

edit,
voordat er wordt gezegt dat ik lang over een post doe... zit op werk, ben tussendoor steeds met dingen bezig :p

Lord Vampire
5th March 2010, 14:45
Ik vind normale vergelijkingen altijd mierengeneuk, maar ik vind dit toch aardige verschillen. Zeker een resolutie van 1024x576 ten opzichte van 1280x720 zie je wel als je een groot scherm hebt.

XanaduNL
5th March 2010, 14:50
Als je het weet, kan je het verschil vast wel zien, maar geloof me, het ziet er nogsteeds erg netjes uit op me fullhd 40 inchert.

Het verschil is 25%, terwijl het verschil tussen 720p en 1080p 50% is, en waar mensen ook van zeggen:
"pff, het verschil zie je toch niet".

Het is maar waar je op let.

TicTac
5th March 2010, 22:53
morgen zal ik toch ff proberen eentje voor de ps3 te vinden

RPGer
6th March 2010, 00:06
Gametrailers Review (http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/62720) 8.6
Team Xbox Review (http://reviews.teamxbox.com/xbox-360/1859/Final-Fantasy-XIII/p1/) 5.0
Eurogamer (http://www.eurogamer.net/articles/final-fantasy-xiii-review?page=3) 8.0
Gamespot (http://www.gamespot.com/ps3/rpg/finalfantasy13/review.html?tag=topslot,img,1) 8.5

Van positief tot lauw en onvoldoende. Precies wat ik al uit alle trailers haalde, je moet Japanner zijn of een hardcore JRPG fan, anders is het een mooi plaatje met weinig inhoud. Gemiste kans van Square om artistiek de JRPG weer op de kaart te zetten. Verkopen zal het wel.

mad max
6th March 2010, 00:33
Best vaag, in 2007 was ik hier behoorlijk gehyped voor (met name dankzij XII), maar hoe meer ik over de game lees aan reviews en impressies, hoe minder de game me kan boeien. Het lijkt er op dat ze een groot aantal dingen die XII zo goed maakten eruit hebben gehaald om een of andere reden. (waarschijnlijk tijdgebrek) Wat echt zonde is, want ik zit zelf niet echt te wachten op weer een FFX of iets in die richting.

tante soesa
6th March 2010, 13:19
^ NOujah ligt eraan wat je goed vind natuurlijk. XII vond ik namelijk geen goeie game dus ik ben wel blij met de veranderingen.

marco91
6th March 2010, 13:25
hey mensen, ik wil jullie even meedelen dat wij hem wegens omstandigheden vandaag al in de schappen hebben liggen, Mistery Media Nijmegen en Den Bosch.

gewoon zodat jullie het weten....PS die game is vet!!

Dega
6th March 2010, 13:41
Sinds gister de game in huis. Zit er nu ongeveer 5 uurtjes in. (Voordat ik naar mijn hoofd krijg geslingerd dat ik het download: het antwoord is nooit... zeker niet voor een FF. Heb de CE versie nu voor 360 gewoon in de winkel gehaald. Kan alleen niet zeggen in welke ivm de boetes die ik ze niet gun.)

Allereerst even iets de kop inhakken. Heb de ps3 en xbox360 versie hier liggen. (PS3 voor een vriend gehaald, 360 voor mijzelf.) Er is geen enkele overheersende reden waarom je je zorgen moet maken de 360 versie te halen. Simpel gezegd, het is echt de top van visuals voor zowel PS3 en 360 en de onderlinge verschillen zijn niet om van wakker te liggen. Als je een purist ben zou ik nog steeds voor de PS3 versie gaan, maar laat je niet gek maken door de vertekende berichten die ik van een hoop PS3 fanboys, en zeer puristische reviewers tegenkom. Je gaat dit mooi vinden, ongeacht de console, en je gaat niets tekort komen welke versie je ook koopt. De enige plaatsen in het spel waar je het verschil ziet zijn de voor 360 gecomprimeerde FMV cutscenes, en daar horen ook de in-game cutscenes bij die schijnbaar worden geprerendered. In deze cutscenes zie je vooral in de grote donkere gebieden tekenen van compressie. (Overigens kon ik niks vinden van deze compressie in de close ups van characters.) Als je van jezelf weet dat je je hieraan gaat irriteren, denk dan nog is goed na over welke versie je wil, de PS3 heeft hier namelijk de overhand. De ingame visuals verder zijn echter vrijwel niet van elkaar te onderscheiden (mits je niet op 20 cm van je beeldscherm zit gok ik....) en de frame rate dropt gewoon nooit... never. (Dit was mijn voornaamste zorg, maar nog geen enkele hiccup gehad in 5 uur.)

En kom op... je weet dat je het doet voor het aangezicht van die achievement pop up in een FF game. ;)

Kortom, tof als je de PS3 versie kan kopen, niet genoeg verschil als je de 360 perse wil hebben of geen PS3 hebt.

Ben verder nog erg aan het wennen. 5 uur in het spel wordt de battle system nog steeds uitgebreid met af en toe een tutorial. Zie wel hoe de battle system heel vet kan gaan worden, maar voor nu is het nog heel erg overweldigend en zit ik meer naar oplopende balkjes te kijken dan naar het spel zelf. Spel is schitterend verder, en de gebieden zitten goed in elkaar.

Nu weer snel verder. :)

Dicear
6th March 2010, 13:43
Gametrailers Review (http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/62720) 8.6
Team Xbox Review (http://reviews.teamxbox.com/xbox-360/1859/Final-Fantasy-XIII/p1/) 5.0
Eurogamer (http://www.eurogamer.net/articles/final-fantasy-xiii-review?page=3) 8.0
Gamespot (http://www.gamespot.com/ps3/rpg/finalfantasy13/review.html?tag=topslot,img,1) 8.5

Van positief tot lauw en onvoldoende. Precies wat ik al uit alle trailers haalde, je moet Japanner zijn of een hardcore JRPG fan, anders is het een mooi plaatje met weinig inhoud. Gemiste kans van Square om artistiek de JRPG weer op de kaart te zetten. Verkopen zal het wel.
Iedereen zeikt natuurlijk op Edge, maar de review van hen had toch wel erg sterke argumenten voor dit cijfer. Ik vrees het ergste.

TicTac
6th March 2010, 13:44
Final Fantasy 12 was geweldig qua vernieuwing. Lekker grinden, leuke battle system, verbluffende graphics... alleen het verhaal................ was saaaaai!

Hopelijk is 13 daarin verbeterd. Ik vrees dat ik de vrijheid ga missen, maar ach. Eerst nog maandag de game kopen.

Wolfy
6th March 2010, 14:26
Final Fantasy 12 was geweldig qua vernieuwing. Lekker grinden, leuke battle system, verbluffende graphics... alleen het verhaal................ was saaaaai!
Was heel erg veel politieke intrige, ik vond 'm geweldig en na deel VI is het ook mijn favoriete deel uit de reeks. Mooi hoe de meningen per deel altijd zo uiteen kunnen lopen. :)

Straks de stad hier eens in lopen, kijken of ze hem hebben.

RomeoX
6th March 2010, 14:34
Mooi hoe de meningen per deel altijd zo uiteen kunnen lopen. :)
Ja inderdaad, ik hou ook erg van FF12, maar reken ook nummertje 9 tot een van mijn favorieten.

Wolfy
6th March 2010, 14:36
Ja inderdaad, ik hou ook erg van FF12, maar reken ook nummertje 9 tot een van mijn favorieten.
Vond ik inderdaad ook een prachtige game. Terwijl ik deel tien dus weer geen hol aan vind, terwijl iedereen daar juist weer mee wegloopt, hehe.

TicTac
6th March 2010, 14:49
Vond ik inderdaad ook een prachtige game. Terwijl ik deel tien dus weer geen hol aan vind, terwijl iedereen daar juist weer mee wegloopt, hehe.
Tien was tegenvallend. English voice-acting was een hit-miss. 12 was imo te uitgebreid qua verhaal.

Beste FF waren 6-7-8-9. Als 12 een meer character-driven verhaal had dan was 12 misschien de allerbeste.

Deel 13 gaat waarschijnlijk iets tegenvallen zoals deel 10, maar I don't care! I NEED IT! Overigens ben ik benieuwd naar de spin-off van 13.

djsonicx
6th March 2010, 14:55
gvd ze verkopen m hier nergens. Echt batty. De FRS in EHV (station) vertelde gister dat ze m vandaag zouden verkopen. Bel ik vandaag, zeggen ze van niet.

marco91
6th March 2010, 15:05
zoals ik al zei verkopen wij hem al wel ^^

Zandmannetje
6th March 2010, 15:35
-

djsonicx
6th March 2010, 16:51
zoals ik al zei verkopen wij hem al wel ^^
Nijmegen ja :P Ik houd wel van gamen, maar niet zo erg om voor een game naar nijmegen te gaan.

Heb m nu bij de intertoys gekocht. Las alleen iets later dat de game bij alle frs'es te koop is. Wel zuur als dat zo is, want dan zat er voor ong dezelfde prijs een guide bij.

Mja boeie, game is erg vet ! Jammer dat er ook geen jap stemmen in de ps3 versie zitten. Of zoek ik verkeerd?

marco91
6th March 2010, 17:06
nope helaas, maar wat me wel opvalt is dat de game online toch als PSN/Xbox Live game staat, dus vraag me af of het anders toch niet later via een update komt

Kumiko
6th March 2010, 19:03
Werd vandaag gebeld door de Bart Smit. FRS had de straatdatum gebroken en nu hadden ze een mail gehad dat ze hem ook mochten verkopen.

Ga hem nu spelen.

tante soesa
6th March 2010, 19:06
Heb het bij Bart Smit gehaald. Ben nog maar net begonnen maar het is erg leuk :D

TicTac
6th March 2010, 19:17
music store bij eglantier apeldoorn heeft hem ook te koop. Kan pas vanavond spelen. Heb de ps3 CE gehaald. Heb er zin in!

XanaduNL
6th March 2010, 19:19
Zit er nu 10 uur in, disc 2, en hoewel het verslavend en leuk is, is de combat erg makkelijk, gewoon op A (of X) blijven drukken en je wint.

Ook zitten er lange stukken zonder verhaal in.

Ik geef het een 8.

Uber Marcel
6th March 2010, 20:03
ik vroeg me af of ze moeite hebben gedaan om de game nederlands te ondertitelen? Niet voor mezelf maar mijn vriendin. De discruimte lijkt mij niet meer de beperkende factor...

Wolfy
6th March 2010, 20:59
Zit er nu 10 uur in
Ik geef het een 8.
|`(

Kumiko
6th March 2010, 21:44
Wat zit er bij de CE bij?

XanaduNL
6th March 2010, 23:27
@ Marcel: Op de x360 versie in ieder geval niet.
@ Wolfy: Wat? Ik zie niks mis met die combinatie.
@ Kumiko:http://lmgtfy.com/?q=ff13+ce

tante soesa
7th March 2010, 00:29
Ik denk dat Wolfy bedoelt dat je te snel oordeelt omdat voor een game als Final Fantasy 10 uur pas het ''begin'' is. Denk ik......

XanaduNL
7th March 2010, 00:40
Nou, ben over de helft van het standaard verhaal. En zeg nou zelf, hoeveel Final Fantasies zijn aan het einde nou opeens veel beter. :P

djsonicx
7th March 2010, 01:17
Als een game na 10 uur nog kut is, is het echt wel kut hoor :P
FF is gelukkig super bruut en blijft boeien. Ga vanavond niet stappen. Lekker nerdy final fantasy-en.

Trellgoth
7th March 2010, 02:04
Nou, ben over de helft van het standaard verhaal. En zeg nou zelf, hoeveel Final Fantasies zijn aan het einde nou opeens veel beter. :P
Het hoofd verhaal loopt voor makkelijk 50 uur.... wou je zeggen dat je zelf al 25+ uur bezig bent ? Lijkt me sterk.
Laatste (uitgebreide) review die ik gelezen heb hadden ze het erover dat het na ongeveer 20 uur gameplay 100% op gang is.

Ik heb er overigens 6 uur opzitten. Ben behoorlijk onder de indruk. Het indelen van skills, gebruik maken van verschillende tactieken....
Sommige gevechten beginnen nu ook flink lastig te worden.
Toppertje weer o^

Wolfy
7th March 2010, 11:18
Ik denk dat Wolfy bedoelt dat je te snel oordeelt omdat voor een game als Final Fantasy 10 uur pas het ''begin'' is. Denk ik......
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Met +/- 10 uur kun je niet oordelen over een game die minimaal vijftig uur duurt én de setting ook nog eens volledig schijnt om te gooien ergens op de helft.

Ik vergelijk het altijd met de eerste Superman-film. Prima film en voor mij persoonlijk een dikke 9 tot het einde, waarbij Supes de tijd even terugdraait door een paar rondjes om de planeet te vliegen. Zo absurd, zo belachelijk en natuurkundig zo fout dat er een puntje vanaf gaat. Zelfde geldt mate voor het einde van Heavy Rain, daar is ook wel even een puntje vanaf gegaan hier.

Verder dikke +1 bij wat Trellgoth ook zegt.

Kadett
7th March 2010, 11:24
Ik heb bij elke FF de eerste keer wel een 'gewennings' periode gehad.

FF7: Tot voorbij Calm waar je een flashback hebt met Cloud/Sephiroth
FF8: Tot Disc 2 :)
FF9: Helemaal niets nu ik er zo over nadenk, het heerlijke RPG Cliche matige sprak me gelijk vanaf het begin aan
FF10: Vanaf Mi'hen High Road
FF12: Ben ik eigenlijk nooit ingekomen, Character developement was gewoon dramatisch, je leefde met geen enkele persoon mee en qua gameplay was het gewoon verpest. Bij FFX werd je in het begin nog gelimiteerd in je abilitie/klasse, maar bij FF12 kan je met een beetje grinden (Sand Sea anyone) genoeg punten verzamelen om gelijk alles te unlocken zodat je maar 3 personen nodig had om het spel uit te spelen. Naderhand is geloof ik wel de Zodiac Edition uitgebracht die elke character apart klasse van maakte.

FF13 geen tijd voor :( must..... resist..... BC2......

TicTac
7th March 2010, 11:52
@ Kadett. Dat van FF12 heb ik precies hetzelfde gevoel, ook met Sand Sea :) etc.

FF7 was bij penetreren van Shinra gebouw (ontmoeting met Rufus etc) juist gelijk perfect
FF8 was voor mij juist gelijk goed.
FF9 was vrijwel idd gelijk een lekkere warme deken.
FF10 begon ik me te irriteren aan de lvls op het einde.

Final Fantasy 13:
Ik heb maar 1 uurtje gespeeld. Vond geen hol aan....

...

nope I jokkebrok. Ik vond het wel weer lekker gamen. Combat is nogal makkelijk, maar visueel erg cool. Hoop dat ik gauw wel weer kan lvlen, want die lock is toch wel vervelend. De uitgebreide beschrijvingen van events, characters, history is top en zeker nodig om gelijk diep in het verhaal te zitten en het te snappen. Ik heb zelf nooit bij previews en reviews iets van het verhaal willen lezen uit angst voor spoilers.
Production Value van FF13 is echt torenhoog. Zelfs de menus zijn mooi. Nogmaals vooralsnog geniet ik met volle teugen.

Ik heb de C.E.
Bevat:
-Spel + boekje
-CD muziek
-Artbook
-Kaarten
-Stickers

marco91
7th March 2010, 12:47
combat is in het begin nog makkelijk, maar zodra je de Paradigms gaat gebruiken wordt het al lastiger.

enig nadeel tot nu toe is dat je als je sterft als Leader je ook meteen Game Over bent.

Kadett
7th March 2010, 12:50
Haha, je had me even 'Vond geen hol aan...'

Toch maar van de week even halen dan. De CE zijn geld waard?

KreKkeR
7th March 2010, 13:47
Als een game na 10 uur nog kut is, is het echt wel kut hoor :P
FF is gelukkig super bruut en blijft boeien. Ga vanavond niet stappen. Lekker nerdy final fantasy-en.
Ben het er mee eens dat een game niet pas na tig uur leuk moet worden.

Bij de FF games is het meestal zo dat je gaandeweg de rit in het verhaal wordt gezogen en je pas het maximale plezier uit de game haalt wanneer je blijft doorspelen... een volledig oordeel is voor die tijd niet mogelijk. Maar dat betekent inderdaad niet dat de game de eerste 10 of meer uren slecht mag zijn.

TicTac
7th March 2010, 19:47
Serah gekristaliseerd... Snow flashback. Nu met dat Paradigm aan de slag gaan

btw: graphics zijn echt mooi op sommige momenten. Ik had weleens gevoel van is het een filmpje of moet ik spelen? en ja... ik moest spelen :D

Trellgoth
8th March 2010, 11:21
Wat een heerlijke game is dit toch!
Heb er totaal rond de 11 uur inzitten. Zit op de tweede disc (nu al ? jup... disc 1 is een en al cinematics.... geen wonder dat die zo vol was).
Zit echter wel even vast bij een boss....
7x achterelkaar ben ik doodgegaan.... toen had ik het wel weer even gezien eigenlijk. Vanavond een herkansing.
Asociaal veel HP heeft die boss ook.

(niets zeggende spoiler - geeft niets weg van verhaal o.i.d.):
Normale vijanden hebben rond de 8 tot 10k HP.... beetje grotere vijanden (Beta Bahamuth bijvoorbeeld) zitten al snel op de 22 tot 30k HP... die zijn af en toe al lastig...
Maar waar ik nu vast zit... die heeft gewoon even 129k (!!!) HP. Mjah... heb 'm nog niet eens tot 50% weten te krijgen =(

Dega
8th March 2010, 13:03
Welke boss is dat dan eigenlijk?

Tot nu toe 1 keer een boss meerdere keren moeten doen en dat was op ongeveer 6 a 8 uur Odin eidolon battle.
Voornaamste probleem was de eerste attack wave daarin overleven. Dit was echter precies ook waar ik een van de weinige inzichten had in hoe vet de battle system was. Over het algemeen vind ik namelijk de 13 uur die ik nu in het spel heb zitten sloom en niet echt heel spannend kwa battle. Moet wel toegeven dat het fijn is hoe er telkens nieuwe battle systemen worden geintroduceerd. Een shift in characters, of character aantal helpt daarbij al, maar de meeste battle zijn toch gewoon een paar keer auto battle rammen. (Relentless Assault ftw.)

Leuk spel, maar hoop toch wel echt dat het snel op pikt, want behalve de hoge productiewaarde die van het scherm afdruipt is het mij nog een beetje te tam, en teveel wachten op de uitdaging. (Wat stiekem wel belachelijk is na 13 uur.)

djsonicx
8th March 2010, 13:16
Later word het echt wel moeilijker hoor. Dat moet je ook echt tactics op normale mobs toepassen. Vooral opletten welke als snelste en als eerste moet sterven. Nu zijn er ook normale mobs die je kunnen instagibben als je het niet goed doet. (das niet echt een spoiler toch ?)

Trellgoth, welke boss is het dan? Misschien kan ik helpen. Ben daar wel al voorbij denk ik. Zit namelijk op de 15 uur.

Trellgoth
8th March 2010, 13:34
Welke boss is dat dan eigenlijk?
Trellgoth, welke boss is het dan? Misschien kan ik helpen. Ben daar wel al voorbij denk ik. Zit namelijk op de 15 uur.
Ik ben in het begin (ongeveer) van disc 2 (360 dus) bezig.
Daar ga je op een gegeven moment met een soort lift geloof ik omhoog. Boven krijg je dan een gigantisch beest die een soort van bloem op zijn rug heeft. Die bladen daarvan laat ie soms ronddraaien waardoor je eigen HP gelijk in het rode zit van beide party members.
Ik heb geprobeert om met Lightning als healer, en Hope als caster.... daarbij ben ik tot de 86k hp gekomen (van de 129)...
Odin wil ook niet bepaald helpen gezien die boss lichtelijk imuun is voor thunder.
Staat Odin daar.... Thundara! Thundara! Thundara!
DUDE! Not helping!!!
Vanavond ga ik het anders proberen... beetje spelen met de Paradigms, zoeken naar tactieken....

Ik ga de (eventuele) hulp nog niet lezen (dus zet deze in spoiler pls). Wil eerst zelf nog aantal dingen proberen :p
Daarnaast heb ik ook de Guide gekocht bij mijn aankoop van de game. Dus ik kan het sowieso opzoeken :p

Baukereg
8th March 2010, 13:44
Ik heb mijn besluit genomen: deze game laat is voorlopig links liggen.

Er zijn duidelijk concessies gedaan om de game voor een groter publiek aantrekkelijk te maken. Als een game meer dan 10 uur nodig heeft om í¼berhaupt uitdagend te worden, en na 20 uur de AI nog steeds bepaalde functies van de speler overneemt om het makkelijk te maken, dan is er iets goed fout gegaan in het designproces. De ontwikkeling van de characters is zo uitgekleed en voorbedacht dat je er eigenlijk niet eens van kunt spreken. Op dit punt lopen JRPG's achter op westerse RPG's.

Mijn grootste minpunten van vorige FF games zijn helaas nog steeds aanwezig... en nog verslechterd ook! Ik heb me in FF10 ontzettend geí«rgerd aan de lineaire opzet van de spelwereld, en dat is in FF13 alleen maar erger geworden. Ook zijn de dialogen nog steeds cheesy, en dat ligt niet aan de overzetting naar het Engels, dat is gewoon Japanse cultuur.

Pluspunt is dat ze eindelijk de moed hebben gehad om het vreselijk verouderde battlesysteem aan te pakken, en dat hebben ze op een goede manier gedaan. Tactisch zit het goed in elkaar, maar helaas helpen ze dit weer om zeep met de toevoeging van een Auto Battle knop. En dan zijn ook de summonings minder spectaculair als in voorgaande delen.

Natuurlijk is daar het geweldige verhaal en de hoge productiewaarde... maar daarvoor ga ik niet de volle 60 euro betalen.

djsonicx
8th March 2010, 14:01
Ik ben in het begin (ongeveer) van disc 2 (360 dus) bezig.
Daar ga je op een gegeven moment met een soort lift geloof ik omhoog. Boven krijg je dan een gigantisch beest die een soort van bloem op zijn rug heeft. Die bladen daarvan laat ie soms ronddraaien waardoor je eigen HP gelijk in het rode zit van beide party members.
Ik heb geprobeert om met Lightning als healer, en Hope als caster.... daarbij ben ik tot de 86k hp gekomen (van de 129)...
Odin wil ook niet bepaald helpen gezien die boss lichtelijk imuun is voor thunder.
Staat Odin daar.... Thundara! Thundara! Thundara!
DUDE! Not helping!!!
Vanavond ga ik het anders proberen... beetje spelen met de Paradigms, zoeken naar tactieken....

Ik ga de (eventuele) hulp nog niet lezen (dus zet deze in spoiler pls). Wil eerst zelf nog aantal dingen proberen :p
Daarnaast heb ik ook de Guide gekocht bij mijn aankoop van de game. Dus ik kan het sowieso opzoeken :p
Oh die is klote ja. K heb m op de ps3 dus heb geen discs :P

Dit is de tactic die bij mij werkte -?

Scan m gelijk, want hij switched steeds van mode.

Lighting als DMG, hope als buffer (anders doet dat ding TE VEEL DMG). Dan gewoon com/rav en hope laten healen zodra nodig. En zo nu en dan opnieuw buffen

Dega
8th March 2010, 14:35
Had eigenlijk geen moeite met die boss, maar moest wel echt een hoop paradigm swappen, en had moeite om hem te staggeren. Einde van de tweede stagger had ik hem.

Truc lag van mij in de buffs en debuffs. Zit even te twijfelen of Lightning of Hope nou ook SYN kon zijn, maar volgensmij wel. Protect ophouden of een SAB er even ophouden zodat de stagger gauge niet te snel zakt. Daarna naar Dual casting paradigm en nuken. (Niet vergeten te scannen eerst zodat auto battle alleen spells gebruikt waar hij weak tegen is.) Zodra hij in stagger mode zat direct switchen naar Relentless Assault en hopen dat je Lightning's launch abillity hebt zodat je hem hulpeloos in de lucht kan jugglen. In geval van nood medic en commando erop voor healen maar niet ten koste van de stagger bar.

XanaduNL
8th March 2010, 15:00
Zit nu op 24 uur, disc 3, en ben nu op
Gran Pulse, die groene, meer open wereld. Hier moet je lossie missies doen, en de normale mobs worden inderdaad wat pittiger, je moet meer paradigm shiften.

Jwizzman
8th March 2010, 17:50
Ik heb nu een uur of 14 gespeeld, ongelooflijk gave game

btw kleine tip: Het 1e wat je moet doen als je begint met spelen is: default cursor op ability zetten ipv auto-chain

Lord Vampire
8th March 2010, 17:53
Het valt me op dat nog maar weinig mensen het spel gekocht hebben, terwijl dit toch een aardige belangrijke titel is. Zou het komen door de timing? Ik heb hem zelf in elk geval nog niet aangeschaft, omdat Bad Company 2 en Heavy Rain net uit zijn, waardoor ik er voorlopig nog niet aan toe kom (naast de andere titels die ik nog heb liggen). Toch ben ik wel erg benieuwd naar het spel eerlijk gezegd.

Trellgoth
8th March 2010, 17:55
Het valt me op dat nog maar weinig mensen het spel gekocht hebben, terwijl dit toch een aardige belangrijke titel is.
Houdt er ook rekening mee dat een hoop winkels deze game waarschijnlijk nog niet verkopen omdat de "officiele" release morgen is.
Geef het nog even ;)

Lord Vampire
8th March 2010, 17:57
Houdt er ook rekening mee dat een hoop winkels deze game waarschijnlijk nog niet verkopen omdat de "officiele" release morgen is.
Geef het nog even ;)
Ah ok, daar zou het door kunnen komen dan inderdaad. :) Dit lijkt me namelijk een titel die de een na de ander aanschaft bij release.

XanaduNL
8th March 2010, 18:03
btw kleine tip: Het 1e wat je moet doen als je begint met spelen is: default cursor op ability zetten ipv auto-chain
Mjah, dit is niet echt nodig, of je wilt echt graag constant op A/X blijven rammen. :P

De auto-knop werkt erg goed, zodra je de vulnerabilties van je target "ondekt" hebt.

Zelfs bij boss fights heb je alleen de auto-knop nodig, en natuurlijk shiften.

Fell Beast
8th March 2010, 19:56
Ik zit zeer te twijfelen of ik dit wil spelen.

Ik heb ooit is FF7 gedaan, maar voor de rest geen enkele FF en ben ook geen fan ban JRPG's maar dit is wat minder turnbased. Ik zit echt te twijfelen of ik het leuk ga vinden..

EvilMonkey900
8th March 2010, 20:08
Had ik eindelijk de mogelijkheid om hem te kopen, is mn magneetstrip op mijn chipkaart verrot

bah :(

Naja net maar even op bp-games.nl gekocht (?). Was die 46 euro incl verzendkosten dus ben ik nog goedkoper uit ook :cop:

Lynxie
9th March 2010, 01:52
Het valt me op dat nog maar weinig mensen het spel gekocht hebben, terwijl dit toch een aardige belangrijke titel is. Zou het komen door de timing? Ik heb hem zelf in elk geval nog niet aangeschaft, omdat Bad Company 2 en Heavy Rain net uit zijn, waardoor ik er voorlopig nog niet aan toe kom (naast de andere titels die ik nog heb liggen). Toch ben ik wel erg benieuwd naar het spel eerlijk gezegd.
Als ik niet op dit forum had gekeken had ik rustig tot dinsdag gewacht met kopen. Aangezien ik er vanuit ging dat hij pas dinsdag te koop was.

Maar ik heb hem in huis (Heavy Rain heb ik vorge week in 8-10 uur uitgespeeld.)

Ik moet zeggen, ik heb nu 10 uur gespeeld en ik vind het geweldig, als het zo door gaat wordt dit echt mijn favoriete FF.

Alle karakters hebben een verhaal en ze lijken allemaal belangrijk te zijn en hun eigen rol in het hoofd verhaal te vervullen.
Altijd voelde de rest van het team meer als aanhang van het hoofd karakter, dit keer voelde dat voor mij heel anders. Dit is ook de eerste keer dat ik bijna alle karakters leuk vind, behalve Vanille, haar gedrag en stem irriteren mij mateloos. Ondanks dat ben ik wel benieuwd naar haar verhaal.

Vind het wel erg jammer dat ik geen Japanse stemmen kan kiezen.

Niet meer praten met NPC's! Ik vond dat altijd al saai en ik deed het alleen omdat het vaak nodig was.

Geen onnodige zoektochten naar de juiste weg. (tot nu toe) Lekker recht toe recht aan, de aftakkingen zijn vrij klein en alles is overzichtelijk. Ik zie geen meerwaarde aan rondzoeken. (Meestal pak ik er dan een guide bij, echt geen zin in. Ik wil mezelf ook absoluut geen rpg fan noemen in dit opzicht.)

De dorpen en steden mis ik niet, misschien dat ik het later ga missen...

Liniair is het zeker en dat vind ik juist de kracht van het spel. Ik heb ook totaal geen trek in het gedeelte waar je meer vrijheid krijgt, maar daar kan ik waarschijnlijk wel weer lekker vechten.

En vechten is eerste tijd zeer makkelijk (saai). Tot je ineens team tactieken kan gebruiken. Van zonder zorgen 5 sterren gevechten naar game over, game over, game over.... Vooral de eerste bos die je naar deze nieuwe optie krijgt, ben wel 15 keer dood gegaan, soms al na zijn tweede aanval.

Na die bos ging ook me gewone gevechten ineens heel slecht. Mijn karakters waren alle stats/spells/skills maximaal en nog bak ik er niks van.
Heb toen de battle speed van normal naar slow gezet en nu gaat het een beetje, nog steeds een slechte score.
Ik ben nu al blij met 3 sterren, maar krijg meestal geen ster.

Wat dat betreft heb ik liever turn base, al dat snelle hoeft van mij niet.
Maar ja... als het lukt en ik een nieuwe tactiek ontdek vind ik het wel weer leuk.

Nu ik hier lees zakt de moed me in de schoenen, ik ben nog helemaal niet op die stukken en ik heb het nu al moeilijk. :'(
Ik wou dat er een optie was voor noobs als mij, met pauze erin...

TicTac
9th March 2010, 02:01
Ik heb hem ook zaterdag gekocht :) zit op 9 uur gamen :D

Trellgoth
9th March 2010, 10:37
Heb gisteren in de eerste herkans poging de boss verslagen waar ik was gestrandt.
14 minuten was de target tijd, 17,5 erover gedaan. Maar ik heb hem wel :p

Ben nu aangekomen waar ik weer met Snow mag spelen. Heb voor het eerst Shiva mogen besturen in een gevecht. Ziet er werkelijk zooooo gaaaafff uit! Ben een heel stuk daar voorbij ook weer, waar precies weet ik niet meer zeker though... vanavond na t werk weer verder spelen ^^

XanaduNL
9th March 2010, 12:40
Ik zit nu op 27 uur ofzo, en het begint erg pittig te worden. Bijna elke mobfight lijkt wel een boss. :P

Even voor de geinteresseerden:
ik kwam op disc 2 na 8 uur,
en op disc 3 na 20 uur.

TicTac
9th March 2010, 16:18
spel is cool! Zit pas op 11 uur, maar knalt lekker door. Grinden to the max!

R0nnNL
9th March 2010, 18:25
Ik heb deze thread nog niet echt actief gevolgd, dus ik weet niet of ie al gepost was, maar ik link 'm toch maar even omdat ik dan in één keer mijn algehele impressie van de game kwijt ben. :P

Mijn review van Final Fantasy XIII:
http://www.eurogamer.nl/articles/fin...-xiii-review_2 (http://www.eurogamer.nl/articles/final-fantasy-xiii-review_2)

De algehele toon van deze review mag behoorlijk negatief zijn, toch is Final Fantasy XIII verre van een slechte game. Ondanks dat de algehele gameplay behoorlijk uitgekleed is, neemt dit niet weg dat de game tot in de puntjes verzorgd is. De presentatie is geweldig, het gevechtsysteem is ijzersterk, de uitwerking van de wereld steekt bijzonder goed in elkaar, en het verhaal is uiteindelijk vermakelijk genoeg om tot het einde te blijven volgen. Hoe je het echter ook wendt of keert, Final Fantasy XIII weet nergens de klassiekerstatus te bereiken die we stiekem allemaal verwachten van een game als dit. Was de game korter geweest, dan had dat al heel veel gescheeld. De onnodige oprekking, de enorme lineairiteit en de minder brede gameplaystructuur zorgen er al met al voor dat het vlaggenschip van de JRPG toch wel wat van z"n oorspronkelijke glorie kwijtgeraakt is, een uitstekend gevechtsysteem ten spijt.
Cijfer: 8

Kom maar met de flames! ;)

XanaduNL
9th March 2010, 18:28
Ik gaf het 2 paginas terug ook een 8. \o/

bartpetat
9th March 2010, 18:32
Krijg net bericht dat mijn LE voor de xbox pas eind van de week aankomt

Primate Ryan
9th March 2010, 18:45
review
http://i47.tinypic.com/2en728n.jpg (http://i47.tinypic.com/2en728n.jpg)

Zo'n hoog cijfer? Hoe durf je!

Dega
10th March 2010, 00:09
Ben er nog niet de grootste fan van maar het blijft wel groeien. Punt is dat ik op 15 uur zit en het nog steeds niet op 100% gaat voor mijn gevoel....

Het is Final Fantasy, en het vind zichzelf weer opnieuw uit. Alles is weer op de schop genomen, en toch zijn de kernwaardes weer typisch FF. Dat alleen al is de reden waarom het voor iedere game fan een mooi momentje in het jaar moet zijn.

Nu weer fijn verder. Cijfer doe ik wel als ik er klaar mee ben.

Trellgoth
10th March 2010, 10:39
Bijna 15 uur erin zitten nu. Sommige gevechten beginnen nu toch wel pittig te worden.
Ben nu aangekomen in de woning van Hope. Vlak daarvoor nog een "wtf" moment gehad. Snow was gewond en er komt een vrij huge boss op het platform te staan. Natuurlijk wil onze "hero" Snow, Hope beschermen waarop Hope reageert dat hij lekker normaal moet doen. Sta je vervolgens met enkel Hope voor de boss.... met ruim 380k health! WTF! Ik heb ruim 10 minuten mezelf staan healen en zitten vloeken op de bank! Elke keer als ik wou aanvallen moest ik weer switchen naar healer....
Na 10 minuten ging ik dood... bleek dus dat dat de bedoeling was.... "ja godver! had dat gezegt gek!"
Fang en Light kwamen te hulp!

Awesome game!

Baukereg
10th March 2010, 13:58
Da's typisch FF en iets waar ik me ontzettend aan erger.

TicTac
10th March 2010, 14:00
???

Wolfy
10th March 2010, 14:25
Maar jij vindt FFXIII per definitie toch een kutgame zonder 'm gespeeld te hebben dus hoeveel waarde moeten we daar aan hechten?

Mesijs
10th March 2010, 14:40
Ik vind de filosofie achter dit spel gewoon fout. De maker zei: we hebben geen towns erin gestopt omdat dat teveel tijd (moeite, geld) zou kosten en we focusten ons meer op de graphics van de nieuwe generatie.

Dat is toch ongehoord? Dan maak je dus kennelijk liever een mooi lineair spel dan een GOED spel? Volgens mij zijn ze in Japan echt de weg kwijt wat games maken betreft, ik wacht wel op Fallout: New Vegas.

Wolfy
10th March 2010, 15:16
Ik vind de filosofie achter dit spel gewoon fout. De maker zei: we hebben geen towns erin gestopt omdat dat teveel tijd (moeite, geld) zou kosten en we focusten ons meer op de graphics van de nieuwe generatie.

Dat is toch ongehoord? Dan maak je dus kennelijk liever een mooi lineair spel dan een GOED spel? Volgens mij zijn ze in Japan echt de weg kwijt wat games maken betreft, ik wacht wel op Fallout: New Vegas.
Ik vind dat zo'n ongelooflijk raar argument wat ik de hele tijd lees. Alsof eerdere delen in de reeks niet lineair waren! Dat kenmerkt de JRPG ook. Wil je een RPG spelen met 1640 side-missions waarvan er slechts een paar echt betrekking hebben op het hoofdverhaal en de main quest suf en extreem kort is, by all means, leef je out met Fallout. Een veelvoud toegevoegde fedex-missies, of het toevoegen van een overworld zoals in de eerdere FF-delen betekent niet per definitie dat een game non-lineair is. Dat is een illusie en niets meer of minder.

Wil je een echt non-lineaire rpg spelen? Pak dan EVE Online. Dat is een non-lineaire game. FFXIII doet in de basis niet heel veel anders dan FFX, IX of VI in de eerste uren en ik snap het commentaar wat daar ineens op komt dan ook absoluut niet.

Dega
10th March 2010, 15:37
Nouuuu...

Ben het gedeeltelijk met je eens. De meeste RPG's zijn sowieso vrij lineair, ookal suggereren sommige een bepaalde vrijheid. In sommige gevallen vind ik het ook een beetje fake aanvoelen. De illusie van keuze zogezegd. FFXIII pretendeert niets en heeft een duidelijke keuze gemaakt voor deze aanpak. Dat gezegd te hebbende is het wel het toppunt van lineairiteit. Elk level waar je doorheen loopt is een soort mooi aangeklede gang, waar elk zijpaadje nooit meer dan een paar meter is.

Lineairitiet boeit me ook niet zoveel. Geef daar in ieder geval niet evenveel gewicht aan in mijn beoordeling als menig ander.

Waar heb je overigens die quote vandaan Mesijs? Ik vond het een briljante keuze om er geen towns in te stoppen. Ik haat towns in rpg's. Juiste persoontje vinden voor quest A, niet vergeten met iedereen te praten zodat je niets mist, kijk in bloempot C voor een potion. Haalt bij elke RPG die ik ken de snelheid er uit, en is maar bij een paar RPG's de bedoeling voor mijn gevoel. (Om een soort balans van actie en rust af te wisselen.)

Kan me bijna niet voorstellen dat Square daar in een brainstorm zat en besloot towns er uit te halen zodat ze meer tijd hadden voor de rest. Voelt veel meer als een keuze om de vaart er in te houden (wat prachtig rijmt met de battle system) En zoals gezegd, ik ben nog steeds niet er over uit wat ik nou van het geheel vind, maar towns er uit halen is een dikke win voor mij.

R0nnNL
10th March 2010, 15:40
FFXIII doet in de basis niet heel veel anders dan FFX, IX of VI in de eerste uren en ik snap het commentaar wat daar ineens op komt dan ook absoluut niet.
Precies ja. Die games worden wat verderop al veel meer 'open' met sidequests, dorpjes/stadjes en meer open omgevingen, terwijl FFXIII tot de laatste chapter niet meer is dan van punt A naar punt B wandelen met tussendoor echt alleen gevechten. De structuur heeft veel meer weg van een actiegame dan van een RPG. De game richt zich echt voor 90% op de actie en combat, daar kun je niet onderuit. Tuurlijk zijn JRPGs allemaal behoorlijk lineair, maar FFXIII spant hierin toch echt wel de kroon hoor.

Dega
10th March 2010, 16:05
Ik weet dat het een bullshit statement is, maar dit is waarschijnlijk ook waarom SE het zelf ook geen RPG vond.

TicTac
10th March 2010, 16:11
Ik vind dat zo'n ongelooflijk raar argument wat ik de hele tijd lees. Alsof eerdere delen in de reeks niet lineair waren! Dat kenmerkt de JRPG ook. Wil je een RPG spelen met 1640 side-missions waarvan er slechts een paar echt betrekking hebben op het hoofdverhaal en de main quest suf en extreem kort is, by all means, leef je out met Fallout. Een veelvoud toegevoegde fedex-missies, of het toevoegen van een overworld zoals in de eerdere FF-delen betekent niet per definitie dat een game non-lineair is. Dat is een illusie en niets meer of minder.

Wil je een echt non-lineaire rpg spelen? Pak dan EVE Online. Dat is een non-lineaire game. FFXIII doet in de basis niet heel veel anders dan FFX, IX of VI in de eerste uren en ik snap het commentaar wat daar ineens op komt dan ook absoluut niet.
_O_ ben het met je eens..

Ik mis nog wel een open world met random battles, puur omdat ik van lvlgrinden houd, maar towns waren vaak eerder vervelend dan een welkome toevoeging. Neemt niet weg dat ik ze niet meer hoef, maar zoals Wolfy al medlen was het vaak zoeken naar juiste persoon.
Overigens wat FF13 beter doet dan voorgaande delen is terwijl je wandelt je partijgenoot met je communiceert. Het zijn maar paar zinnen, maar het maakt het rondwandelen niet meer zo eenzaam als bij bijvoorbeeld deel 10.

Ik hoop dat volgende echte deel een mix zal zijn van openworld van deel 12 en battlesysteem van deel 13 met een verhaal zoals deel 7.

OF MAAK EEN REMAKE VAN DEEL 7!!

Trellgoth
10th March 2010, 16:15
OF MAAK EEN REMAKE VAN DEEL 7!!
Ik ben voor!! _O_

Wolfy
10th March 2010, 17:30
met een verhaal zoals deel 7.
Moet dat?

*komt aan bij stadje*
"Is Sephiroth hier?"
"Nee, die is net weg, daar en daarheen."
"Oh."
*gaat daar en daarheen*
"Is Sephiroth hier?"
"Nee, maar ik heb gehoord dat 'ie in dat andere dorpje verder van hier is."

Argh. Ik ben niet zo'n fan van het verhaal van VII. :P

TicTac
10th March 2010, 17:42
Moet dat?

*komt aan bij stadje*
"Is Sephiroth hier?"
"Nee, die is net weg, daar en daarheen."
"Oh."
*gaat daar en daarheen*
"Is Sephiroth hier?"
"Nee, maar ik heb gehoord dat 'ie in dat andere dorpje verder van hier is."

Argh. Ik ben niet zo'n fan van het verhaal van VII. :P
Whow jij hebt echt veel meegekregen van het verhaal |`(
Zo kan je elke verhaal van een game/boek/film matig vinden als je maar een aspect van het verhaal meekrijgt.

Nogmaals een remake met FF13 graphics... (Zie techdemo van FF7 op de PS3) dat zou ik wel zien zitten.

Helaas tijdens dit berichtje besefte ik me dat ik nog liever een middeleeuwse/magische FF wilde, eentje zoals deel 9. Back to the roots als het ware.

aristocat
11th March 2010, 01:32
effen een snelle vraagje hoor, hoe lang duurt dit spel ongeveer?

Ik ben ruim 20 uur doorheen, en ik heb het gevoel dat ik pas bij de helft ben ofzo.

Wolfy
11th March 2010, 01:33

Ik ben ruim 20 uur doorheen, en ik heb het gevoel dat ik pas bij de helft ben ofzo.
Dat klopt zo ongeveer ook wel.

mad max
11th March 2010, 02:53
Ik heb hem nu toch maar gekocht (zwak als ik ben), want hoewel ik er eigenlijk niet bijster veel van verwacht moet ik hem eigenlijk wel spelen, omdat ik er na XII zo lang op heb gewacht. :P

Wolfy
11th March 2010, 09:51
Ik heb hem nu toch maar gekocht (zwak als ik ben), want hoewel ik er eigenlijk niet bijster veel van verwacht moet ik hem eigenlijk wel spelen, omdat ik er na XII zo lang op heb gewacht. :P
Als je geld teveel hebt mag je het ook gewoon naar mij overmaken hoor. :P

Maergok
11th March 2010, 10:33
Yeay, heb hem eergister binnen gekregen en damn wat ziet het er vet uit.
Heb al wel 2 hele uren gespeeld ^^

Kon me ook niet bedingen. Heb nog nooit een FF op de normale consoles gespeeld, maar wel alle ff die op de ds en gba zijn uitgekomen, dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten.

Nu nog bedenken wanneer ik hem kan spelen...

Trellgoth
11th March 2010, 10:35

Hoofd verhaal loopt tot ongeveer 50 - 60 uur.
Met alle andere quests en missies kun je rond de 80 uur komen.
Voor 100% achievements / trophies kom je rond de 150 uur.

warcryptic
11th March 2010, 11:45
Ik heb hem thuis liggen, de eerste half uur gespeelt, en heb er gelijk weer zin in. Nu maar is tijd hebben om er werkelijk een start mee te maken.

80 uur voor een final fantasy spel is normaal, ik vind altijd grappig dat de prijs van dit soort spellen altijd hetzelfde is als spellen die je in 8-12 uurtjes uit hebt. Ik zou niet verbaast zijn geweest als sommige uitgevers dit soort spellen in prijs zouden verhogen omdat er meer content in zit.

XanaduNL
11th March 2010, 15:46
50 uur haal je niet met het hoofdverhaal alleen hoor.
Er zijn 13 chapters, en na 26 uur zit je al in 11.
100% achievements, dan kom je wel een stuk verder ja, want die zijn extreem.

Lesley
11th March 2010, 16:00
Yeay, heb hem eergister binnen gekregen en damn wat ziet het er vet uit.
Heb al wel 2 hele uren gespeeld ^^

Kon me ook niet bedingen. Heb nog nooit een FF op de normale consoles gespeeld, maar wel alle ff die op de ds en gba zijn uitgekomen, dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten.

Nu nog bedenken wanneer ik hem kan spelen...
Je avatar: _O_.

Ik ga vandaag eens kijken of ik nog een LE kan scoren bij de Bart Smit. /me keeps fingers crossed...

Fell Beast
11th March 2010, 20:08
Nou ik heb hem gehaald zit nu 3 uur speeltijd ongeveer, net voor het eerst de paradigms ofzo.

Ik weet het nog zo niet. Ik houd niet zo van turn based en JRPG(nou ja echt RPG vind ik het nog niet heb niet veel keuzes en attribute gezien misschien komt dat nog) maar dit leek me wel vet en ik wilde turn based en JRPG de laatste kans geven.

Helaas leek het voor mij dat je tijdens de gevechten zelf rond kon lopen, maar dit bleek dus niet zo te zijn, maar zo erg vind ik dat niet. Wat ik wel erg vervelend vind is dat mijn gemiddelde gevecht 10 seconden duurde en ik half inslaap vallend op X bleef drukken... en dit na al 3 uur spelen, en met de paradigms word het alleen maar makkelijker.(dus hopen dat er sterkere vijanden komen)

Beetje gemixte gevoelens hierover... ik vrees dat turn based en JRPG dus echt niet mijn ding is, racen heb ik al opgegeven na GT5 Prologue en Fuel. Maar desalniettemin vind het ik wel zeker leuk genoeg om door te spelen gelukkig

EDIT: jah dit is zo goed als mijn eerste Final Fantasy ;)

En het loop gedeelte vind ik ook wat raar, je kan alleen maar rechtdoor bijna en de gevechten starten is ook wat knullig :P eerst wachten tot ieder op z'n plek staat hehe

Kadett
11th March 2010, 20:37
Dat gevoel had ik bij FF12 wat betreft monsters/bazen verslaan. Zolang je maar sterk genoeg bent had je alleen Melee Attack + Cure (Cura/Curaga) nodig en je wint elk gevecht. Nu hopen dat ik dat dus niet bij FF13 ook krijg, want 2 mindere titels achter elkaar (3 als je X-2 meetelt) doet mijn FF ziel auw :)

mad max
11th March 2010, 23:37
Maar FFXII is de enige echt goede final fantasy kadett.

:P

Dega
12th March 2010, 12:09
Vond FFXII ook geniaal. Zou hem zo weer spelen als het een beetje meer HD en een beetje minder pixels waren. :p

Paradigm is wel vet, maar het hele systeem is er wel op gebaseerd dat je weet welke formatie wat voor jobs heeft, en dat kost me echt wel wat moeite als de game weer eens switched naar andere characters en ik opeens op 3 jobs tegelijk moet letten.

Vermakelijk in ieder geval. ben nu wel echt toe aan het open gedeelte van het spel.

XanaduNL
12th March 2010, 17:40
Zou hem zo weer spelen als het een beetje meer HD en een beetje minder pixels waren. :p
HD is juist meer pixels. ;)

djsonicx
12th March 2010, 20:12
Mijn beta key werkt niet (krijg je als je de game registreert).. hebben jullie dat ook?

Tyspolir
12th March 2010, 20:25
Vond FFXII ook geniaal. Zou hem zo weer spelen als het een beetje meer HD en een beetje minder pixels waren. :p
.
Meer pixels bdoel je :P

Ik ga FF binnenkort ook halen. Het enige jammere vind ik dat er geen dorpen in zitten, maar dat het verder geen open-world is vind ik wel beter.
Battlesysteem heb ik al even geproefd en dat lijkt goed te werken. En natuurlijk kan ik de kans om een FF op een Xbox te spelen niet laten schieten.

TicTac
12th March 2010, 20:27
Vandaag paar uur zitten gamen. Het in nog steeds een game waar ik soms echt geniet van de geweldige graphics!!! De summons zijn echt een lust voor het oog, net als de meeste vrouwelijke characters! *nomnomnom

ik zit nu
Snow en Hope moeten tegen een grote draak/robot vechten...aardig lastig. Tips zijn welkom want krijg hem niet 1,2,3 dood.

RomeoX
12th March 2010, 20:43
Mijn beta key werkt niet (krijg je als je de game registreert).. hebben jullie dat ook?
Had ik ook, maar als je copy/paste doet, en eerst niet de spaties er tussenuit haalt, dan ontbreekt het laatste blok karakters. Dus eerst even in kladblok plakken, dan spaties eruit halen, en dan pasten op de site. Dat lostte bij mij in ieder geval het probleem op. :)

djsonicx
12th March 2010, 21:00
Had ik ook, maar als je copy/paste doet, en eerst niet de spaties er tussenuit haalt, dan ontbreekt het laatste blok karakters. Dus eerst even in kladblok plakken, dan spaties eruit halen, en dan pasten op de site. Dat lostte bij mij in ieder geval het probleem op. :)
lol dat is het ja :D

Primate Ryan
13th March 2010, 00:40
Oh oh oh, consumentenhoer. :D

Ik wist niet dat je FF ook speelde. Of is 12 een van de weinige FFs die je echt gespeeld hebt?

[edit] Ik zie dat ik om de een of andere reden op een relatief oude reactie reageer. Maar ik ben het met je eens dat XII een goede FF is. Ik kan het alleen met 7,8 en 10 vergelijken, maar die vond ik allemaal een stuk minder. Ik heb hier op het forum een broeder gevonden! Kom laten we ons bloed delen.

Lord Vampire
13th March 2010, 12:24
Ik ga hem binnenkort ook maar eens halen, aangezien het mijn eerste Final Fantasy zou worden. Ik denk dat het me daarom niet vreselijk tegen zal vallen, maar ja, moet wel de tijd vinden om het te kunnen spelen.

TicTac
13th March 2010, 13:46
Aangekomen bij Hopes vader...Helaas kan ik de rest van de dag niet meer gamen :(

Oja Fang is imo echt ideale gamevrouw!

TicTac
14th March 2010, 21:50
http://finalfantasy13ultima.com/wallpapers/final-fantasy-13-wallpaper-fang-001-1280.jpg (http://finalfantasy13ultima.com/wallpapers/final-fantasy-13-wallpaper-fang-001-1280.jpg)

tante soesa
15th March 2010, 01:20
ja ze is cool.

Wat wel raar is: de personages kunnen hoog springen, niet normaal, maar zodra ze in een cutscene iets moeten beklimmen hebben ze er hartstikke veel moeite mee xD Dan klimmen ze als ''echte'' mensen.

mad max
15th March 2010, 01:44
Mja sowieso hebben alle main characters ook een plot armor van titanium. Bijv aan het begin waar snow en iedereen naar beneden donderderen, daar overleven hij en zn buddy het makkelijk terwijl de rest allemaal doodgaat. :P

RPGer
15th March 2010, 02:29
Ik ga hem binnenkort ook maar eens halen, aangezien het mijn eerste Final Fantasy zou worden. Ik denk dat het me daarom niet vreselijk tegen zal vallen,

Ik voorspel: eerste tien uur zit je WOOOOW, 10-20 uur slaat de verveling toe, 20 uur+ je stopt met een vieze nasmaak.

tante soesa
15th March 2010, 02:52
Ik vind het anders steeds leuker worden.

Trellgoth
15th March 2010, 12:08
Ik vind het anders steeds leuker worden.
Same here.
Heb er nu 22 uur op zitten.
Ben pas aan disc 3 begonnen.

En damn... einde chapter 9 was echt een bitch. Die boss die je daar krijgt heb ik werkelijk (bijelkaar) uren over gedaan... ging steeds weer dood, en vaak pas tegen het einde. Maar ben er uiteindelijk wel voorbij gekomen.

Ik vind de game steeds leuker worden. Maar misschien dan ook omdat veel stukken nu steeds uitdagender worden. Heerlijk!

Dega
15th March 2010, 13:37
Zit op 30+ uur en eindelijk zijn er wel wat dingen die ik zijdelings kan op pakken. Er is wat meer bewegingsvrijheid in waar ik heen kan in ieder geval. Bijkomstigheid is wel dat alle optionele gebieden ook gelijk wel erg moeilijk zijn. Voornamelijk end-game materiaal dus.

Zou eigenlijk alleen maar kunnen bitchen over de game. Verhaal zit goed in elkaar maar is overdreven complex op de verkeerde plaatsen, wat volgensmij komt doordat je eigenlijk je codex bij moet houden als er nieuwe entries zijn. (Af en toe kijk ik even, maar ik wil dat het verhaal me de grote lijnen geeft, niet de codex. Dit mis ik vooral in de introductie van karakters, events en organisaties.)

De battle system is met vlagen geniaal, maar na 30+ uur ken je de meeste enemies en weet je welke strategie werkt. Nadeel daarvan is dat de 'strategie' dus bijvoorbeeld gewoon is: Delta attack > Mystic tower > Relentless Assault. Uiteindelijk voegt een battle dan niets toe, en is alleen maar nodig om sterker te worden.

Daar ligt dan wel weer het sterke punt want character development is verslavend, en is sterk merkbaar als je net upgrades gekocht hebt.

En toch... blijf ik het spelen. Het is een echte FF in het gevoel dat alles, muziek, graphics en karakters, in balans zijn met elkaar. Tuurlijk zou ik de vrijheid willen hebben om Hope gewoon een knal voor zijn kop te geven als hij weer begint met janken, maar ik vind het ook wel weer eens fijn om niet "good" of "evil" te hoeven kiezen, en gewoon passief de storyline te kunnen volgen.

Lynxie
15th March 2010, 13:40
Ik voorspel: eerste tien uur zit je WOOOOW, 10-20 uur slaat de verveling toe, 20 uur+ je stopt met een vieze nasmaak.
De eerste uren genoot ik omdat het er mooi uit zag. Echter het battle systeem wordt later pas leuk en was dus erg saai en makkelijk in begin (de eerste 10 uur).

ik zit nu op 30 uur en vind de battle systeem alleen maar leuker worden, en het verhaal vind ik nog steeds goed.
Tot nu toe is het verhaal constant aanwezig en dat vind ik echt geweldig, echter heb ik hier en daar al gelezen dat je na 30 uur eruit wordt gehaald en vrijheid hebt en ik ben bang dat ik daar nu ben. :(
Ik kijk hier absoluut niet naar uit... Hopelijk valt het allemaal mee.

Ik moet uitkijken geen spoilers meer te lezen, ik wil niet weten wat er verder gebeurd.

Tyspolir
15th March 2010, 14:49
Moet je ook grinden in de game?

Dega
15th March 2010, 19:25
Niet verplicht in ieder geval. Maar je kan behoorlijk grinden als je:

* Je wapens en items wil upgraden. Meer farmen dus.
* Je na de main storyline alle sidequests/hunts/etc wil halen.
* Je alle achievements/trophies wil halen. (good luck with that...)

Trellgoth
15th March 2010, 19:27
* Je alle achievements/trophies wil halen. (good luck with that...)
Schijnt niet al te moeilijk te zijn.
Vele sites geven "fairly easy" aan.

Ibus
15th March 2010, 19:38
Lees her en der dat het alleen wel rond de 100/120 uur kost :) Waar het spel ongeveer 60 uur in beslag neemt.

Trellgoth
15th March 2010, 19:48
Lees her en der dat het alleen wel rond de 100/120 uur kost :) Waar het spel ongeveer 60 uur in beslag neemt.
Klopt. Er gaat inderdaad wat tijd inzitten (tussen 100 - 150 uur).
Maar het is niet verschrikkelijk moeilijk verder (van wat ik lees dan.... ik zit zelf net op 230 / 1000 achievements).

Derper
15th March 2010, 21:16
net 4 uur in de game.....wat een pracht, en groot verschil met 8 die ik weer aan het spelen ben :P
het enige wat op dit moment tegen staat zijn de menu geluiden en dan vooral die tijdens het vechten.....waarom kan dit in godsnaam niet uit???
ook het grinden en backtracken is een stuk minder heb ik me laten vertellen, toch wel jammer want dat is toch een van de dingen die FF voor mij zo leuk maakte omdat het altijd zo goed was uitgewerkt.

Dega
16th March 2010, 01:22
Kan me eigenlijk weinig FF voor de geest halen waar backtracking echt een issue was. (Behalve nummertje XI dan...) Misschien voor een uber weapon dezelfde stad in, maar echt zelfde dungeons opnieuw doen... nee.

Ik zou geen idee hebben hoe moeilijk kwa skill-level de achievements zijn. Maar mijn comment ging dan ook om de tijd die je er in moet stoppen. Alle characters de sphere grid rond is wel echt heel pittig kwa tijd, en ook de achievement om alles wapens en armor te hebben gehad lijkt me redelijk tijds intensief door de upgrade system.

Al me al denk ik dan ook niet dat ik deze game aan mijn rijtje met 1000's ga toevoegen. Vooral door de tijdsdrempel.

TicTac
17th March 2010, 12:02
Wie heeft soms ook moeite met de controller neer te leggen omdat je wilt maximum levelen?

Ik ga echt geenéén vijand uit de weg. Alles moet dood voor mijn grindfestijn!

btw:

als je op zo'n vliegschip zit en je loopt buiten op platformen honderden km hoog in de lucht... ik had toch wel een whow moment qua graphics. Artistiek gezien en performance-wise zijn ze echt wel druk geweest

TicTac
17th March 2010, 21:13
Bijna 23 uur erop zitten. Game wordt wel beter... maar nu mag ik mijn party samenstellen :( Plotselinge vrijheid.... Is wel fijn, maar ik vond het eigenlijk wel lekker snel gamen met voorgekauwde teams. :D

Derper
17th March 2010, 21:31
Kan me eigenlijk weinig FF voor de geest halen waar backtracking echt een issue was. (Behalve nummertje XI dan...) Misschien voor een uber weapon dezelfde stad in, maar echt zelfde dungeons opnieuw doen... nee.
Dat is ook iets persoonlijks, ik vind het wel mooi dat je de planeet nog is over kan zoals in 7 en 8.

en de menu geluiden tijdens het battelen kunnen dus niet uit :( beetje jammer.
zit op 11 uur nu, als dit een andere game dan FF was geweest had ik er al mee gestopt.....het is zo linear en voor gekauwd in het begin dat het gewoon saai is. graphisch maakt het een hoop goed en ook van het verhaal heb ik nog hoge verwachtingen maar tot nu toe is het allemaal een beetje slap.

TicTac
18th March 2010, 02:07
Ben toch ff doorgegaan met FF13. Zit nu bij chapter 10 volgens mij. Na verslaan van Barthanlus ofzo. Was wel schrikken dat hij ineens Doom op Lightning castte. Ineens moest de tempo erin!!

Game wordt toch wel steeds beter. Beetje upgraden van equipment, teams samenstellen, lvlen en de beste chains zien te maken. Het begint nu toch wel aardig strategischer te worden. De ietwat saaie gevechten van het begin zijn eigenlijk nog maar een verre herrinering. Nu is het een licht/actie festijn met nadruk op actie en snelle beslissingen van je volgende move.

Qua verhaal valt het niet tegen, ben erg benieuwd wat er komen zal. Ik ben net een plottwist tegengekomen over m'n Focus (doel van de L'Chie)

Het is vooralsnog niet de beste Final Fantasy, maar het is zeker een van de betere. Deel 6,7,8 en 9 zijn nog beter. Ben benieuwd wat mijn mening is als ik hem uitgespeeld heb.

Trellgoth
18th March 2010, 11:39
Ik zat op het einde (volgens mij) van chapter 10. Ruim 23 uur erop zitten ook.
Krijg vervolgens mijn Xbox een E-74 Error met een flashing red light >.<
Garantie verlopen ook (ouder dan 3 jaar).
Daar ging mijn plan om Final uit te spelen.

Al met al, het was wel fijn om je party zelf samen te kunnen stellen (met uitzondering van je party leader tot nu toe). Krijg veel meer het idee - sowieso bij boss fights - dat je moet kijken welke character de beste opties heeft als het gaat om taktieken. Heerlijk!

Ik hoop dat ze nog iets met mijn Xbox doen...
En anders kijken of ik mijn 360 versie ergens kan ruilen voor een ps3 versie.
Dan maar overnieuw beginnen (wat ik niet eens zo super erg vind bij ff13).

tante soesa
18th March 2010, 19:03
^ Wat kut voor je Trellgoth. Hoop voor je dat het nog gemaakt kan wordne ;)

Trellgoth
18th March 2010, 19:10
^ Wat kut voor je Trellgoth. Hoop voor je dat het nog gemaakt kan wordne ;)
Het kan wel gemaakt worden. Tegen een prijskaartje van 108 euries.
Paar tientjes erbij en ik heb een nieuwe xbox. Maar ik kan het de komende tijd (maanden) niet veroorloven om een nieuwe aan te schaffen.
Meer info in het xbox 360 hok though.

TicTac
18th March 2010, 23:03
@ Trellgoth, damn dat zuigt!!

made Cid my bitch :D

TicTac
19th March 2010, 17:10
Chapter 11 bereikt. Echter ben ik achtergekomen dat er maar 13 chapters zijn in de game -> ben dus bijna het einde aan het naderen.

Beetje jammer, want ben nog lang niet uitgekeken. dit is eigenlijk de eerste FF13 die ik non-stop gespeeld heb. Meeste Final Fantasies hadden fragmenten dat het verhaal behoorlijk inkakt, waardoor mijn interesse verdween en soms moest ik me na een paar dagen behoorlijk pushen om verder te spelen. Met name 3-5-7-9-10 hadden dit.

Dit is nog niet voorgekomen bij 13 _O_

aristocat
20th March 2010, 16:48
Chapter 11 bereikt. Echter ben ik achtergekomen dat er maar 13 chapters zijn in de game -> ben dus bijna het einde aan het naderen.

Beetje jammer, want ben nog lang niet uitgekeken. dit is eigenlijk de eerste FF13 die ik non-stop gespeeld heb. Meeste Final Fantasies hadden fragmenten dat het verhaal behoorlijk inkakt, waardoor mijn interesse verdween en soms moest ik me na een paar dagen behoorlijk pushen om verder te spelen. Met name 3-5-7-9-10 hadden dit.

Dit is nog niet voorgekomen bij 13 _O_
Ik heb chapter 1 t/m 10 binnen 23 uur gedaan ofzo. Maar chapter 11 is echt HUGE, vooral als je de Stone mission gaat doen. Ben nu denk ik ruim 20 uur bezig ofzo met chapter 11, en geen idee hoe lang het nog gaat duren _O_

Dega
21st March 2010, 16:08
Net bij chapter 12. Chapter 11 is wel erg lang inderdaad doordat je voor het eerst van het vaste pad af kan. Las echter al dat je veel van de marks en quests beter in end game kan doen dus ben alvast doorgegaan. Denk dat chapter 11 me zo'n 12 uur gekost heeft met een minimaal aantal sidequests.

Hoop echt dat end game de overige quests leuk zijn en hunts leuk zijn, want vind dit een van de mindere FF die ik gespeeld heb. (4-12 allemaal gespeeld.) Vind vooral de keuzes die door de karakters gemaakt worden om de verhaal lijn op gang te houden totaal niet logisch en overdreven emotioneel. (We moeten eigenlijk onze focus doen, en de badguy zegt dat we dat ook moeten doen, maar we kiezen ons eigen pad! YEH!... owja... eh, we gaan wel verder doen wat de badguy zegt trouwens... just so you know.... sniff.... sob) De meeste characters zijn ook echt blah kwa diepgang. Lightning is wel oke, en Fang is cool, maar de rest is ... niet echt memmorable.

En wapens upgraden... PFFFFFFT! Doet iemand dat eigenlijk...? Heb 1 wapen van Lightning 26 levels ge/upgrade en een wapen van Fang maar het is weer zoiets wat overdreven complex is gemaakt zonder reden...

Oke genoeg geklaagd, hoop dat end game iets unieks neerzet waardoor ik me toch nog wat meer in het spel kan vinden.

Lynxie
21st March 2010, 17:31
Uitgespeeld!
70 uur en 20 minuten over gedaan, volgens mijn end game save.

Ik heb 26 missions gedaan in totaal (van de 64) Hiervan zijn een aantal verplicht.

FFXIII is nu officieel voor mij de leukste FF die ik gespeeld heb. (Ik heb FFVII t/m FFXIII gespeeld)
De enige irritatie die ik soms had was dat het soms te moeilijk was. Maar nu ik erop terug kijk was het eigenlijk juist goed en was ik gewoon te ongeduldig.

De afwisseling van actie en verhaal was voor mij precies goed.
Het verliep allemaal lekker vlot en ik vond elke scene leuk om te zien.
Het team voelde als een echt team voor mij. Dat was voor mij het sterkste punt van de game.
Er word echt veel meer de nadruk op het hele team gelegd en dat zorgde ervoor dat dit mijn favoriete FF is.

Dit zorgt wel dat je een groot deel van het spel vast zit aan teams die je niet zelf kan samenstellen. Dit vind ik een groot voordeel en zo heb je ook een veel beter idee wat de sterke punten zijn van elke karakter. (Ik heb dan ook regelmatig verschillende teams gespeeld toen ik de keuze had, ik had geen voorkeur team.)

Op het juiste moment krijg je wel de vrijheid. Ik was bang dat het me zou tegen vallen, maar ik vond het juist wel leuk.

Ik heb niet aan grinding gedaan, wel heb ik weinig ontweken wat op mijn pad kwam.
Erg moeilijke battles op Gran Pulse heb ik wel ontweken en vlak voor het einde heb ik ook wat battles ontlopen.
Van de ene missie naar de andere missie ben ik onderweg ook de meeste battles gedaan die ik tegen kwam. In chapter 13 heb ik denk ik 50% van de battles ontweken, omdat ik ze te pittig vond en ik graag het einde wou zien.

Heb echter nooit gevochten omdat ik mijn karakters sterker wou krijgen.

Ik ben blij dat ik niet aan grinden heb gedaan en ben ook blij dat ik niet te veel missies heb gedaan, tot het einde was de game uitdagend en leuk. Grinden en alle missies doen maken de laatste stukken (denk ik) te makkelijk.

Het upgraden van weapons en accessoires heb ik ook bijna niet gedaan.
Ik kon geen keuzes maken en dacht steeds doe ik later wel.
Mijn hoogste lvl weapon is Light's Lionheart, (lvl 13)
De rest had 1 lvl 3 wapens en Fang had alleen maar lvl 1 wapens.

Het koste ook zoveel items om dit te doen en die had ik dus niet en ik had ook niet veel geld.

Ik heb chapter 1 t/m 10 binnen 23 uur gedaan ofzo. Maar chapter 11 is echt HUGE, vooral als je de Stone mission gaat doen. Ben nu denk ik ruim 20 uur bezig ofzo met chapter 11, en geen idee hoe lang het nog gaat duren _O_
Ik had chapters 1 t/m 10 volgens mij ruim 35 uur of meer over gedaan! En ik heb niet lopen grinden, maar heb ook weinig ontweken in de eerste 10 chapters.
Bij elke crystal upgrade had ik meestal bijna alles op max van de jobs die ze standaard hebben. Tenminste t/m chapter 10.
Pas in chapter 11 begon ik dingen echt te ontwijken.

TicTac
21st March 2010, 18:07
Goede post Lynxie. Kan me helemaal in jouw ervaring vinden. Echter ik heb wel wat zitten grinden. Puur omdat het lvlen lekker werkt. Helaas kost het veel CP om later in het spel sterker te worden

aristocat
21st March 2010, 20:44
#Lynxie

Kan je na het uitspelen van FF13, darna verdergaan en dan die stone mission verder afmaken?
Of zijn die stone mission alleen maar beschikbaar bij chapter 11?

XavierHendriks
21st March 2010, 22:15
#Lynxie

Kan je na het uitspelen van FF13, darna verdergaan en dan die stone mission verder afmaken?
Eind chapter 12/begin chapter 13 heb je nog kans om terug te gaan via een portal.

Dega
22nd March 2010, 02:35
Strategy guide zegt ook dat het spel vrijwel vloeiend doorgaat na de laatste boss als je nog andere dingen in FF land wil doen.

Lynxie
22nd March 2010, 13:47
Trouwens niet iedereen zal er zo lang over doen als ik denk ik, ik lees overal dat het gemiddeld 40 / 50 uur is.
Ik vraag me af hoe dat kan, ik ben wel vaak dood gegaan en veel gevechten duurde rond de 4 minuten en sommige vijanden wel 12 min.

Vind vooral de keuzes die door de karakters gemaakt worden om de verhaal lijn op gang te houden totaal niet logisch en overdreven emotioneel. (We moeten eigenlijk onze focus doen, en de badguy zegt dat we dat ook moeten doen, maar we kiezen ons eigen pad! YEH!... owja... eh, we gaan wel verder doen wat de badguy zegt trouwens... just so you know.... sniff.... sob) De meeste characters zijn ook echt blah kwa diepgang. Lightning is wel oke, en Fang is cool, maar de rest is ... niet echt memmorable.
Ik vind de karakters juist allemaal erg sterk. De dialogen zijn soms wel een beetje cheesy, maar daar erger ik me niet zo aan.

Ik vind de emoties juist heel goed weergeven, ik kan hun tweestrijd begrijpen en hoe ze met de situaties omgaan. Dat vind ik juist het sterke punt van dit spel.

Sazh vind ik de best uitgewerkte kakarkter (ik vind de stem van Sazh echt geweldig passen bij het karakter), daarna volgt Lightning, de rest heb ik geen voorkeur van. Hope zijn dialogen zijn wel het zwakste, maar zijn verhaal vind ik wel interessant.
Vanille heb ik echt leren waarderen. Snow en Fang zijn voor mij leuke karakters vanaf het begin, echter niet zo mooi uitgewerkt als Sazh en Lightning.

Smaken verschillen, waar jij je aan stoort is wat juist voor mij deze game zo geweldig maakt.

#Lynxie

Ja dat kan, je krijgt een portal en kan je als het goed is alles nog halen wat je niet gehaald hebt. (Ik ben echter pas hiermee begonnen dus durf het niet met 100% zekerheid te zeggen)

Ik ben nu bezig met alle missions te vinden en ik wil ze allemaal met 5 sterren gaan halen, dus ik ben wel even zoet.

@TicTac
Ik heb nu het verhaal is afgelopen wel zin om lekker te levelen! En alle missies te voltooien.

Trellgoth
22nd March 2010, 14:35
http://media.share.ovi.com/m1/s/1877/80edb19498b3402c92f0b9e3b026f766.jpg

O+

Dega
22nd March 2010, 18:14
Smaken verschillen, waar jij je aan stoort is wat juist voor mij deze game zo geweldig maakt.
Uiteraard. Baal er eigenlijk ook vooral van dat ik deze FF niet optimaal lijk te apprecieren, waar ik voorheen toch altijd helemaal opging in de FF delen. Ben ook wel echt te spreken over een hoop keuzes die andere weer niet tof vinden. (Towns er helemaal uitknikkeren is voor mij de geniaalste actie die ik in lange tijd heb gezien.)

Denk dat ik redelijk dicht bij jouw eindtijd terecht kom. Zit nu op 55 uur en ben ergens halverwege de laatste dungeon. Heb nu wel 3 wapens naar de 2e fase geupgrade, waarvan ze dan ook weer op hun max level zitten. Wel een hoop gepuzzel met items, wat van mij totaal niet hoeft. (Gewoon punten dumpen in een item om het te levellen is wat mij betreft dan stukken beter.)

Ga daarna inderdaad ook aan de marks. Ben erg benieuwd of ik daar de uitdaging in kan vinden die ik zoek.

Derper
25th March 2010, 03:13
ben ik nou gek of staat er geen vraag bij de "prijsvraag" op de frontpage?

Wolfy
25th March 2010, 12:02
Lastig he, lezen. ;)

Dega
25th March 2010, 14:44
Uitgespeeld. Redelijk vervelende boss fight. 3 keer doodgegaan door een cheap death-achtige move waar ik niks aan kon doen.

Zeer mooi einde wel, sowieso de laatste paar cutscenes waren epic. Snap nu ook eindelijk het logo, maakt het geheel wel af. Een zeer waardig FF einde, en misschien wel een van de betere in het algemeen....

Ben nu volop bezig met de sidequests en hunts. Erg leuk allemaal. Mooie gebieden buiten de main storyline gebieden.

Derper
25th March 2010, 14:52
Lastig he, lezen. ;)
aardige mensen hoe gaan we ermee om.....

Argantos
25th March 2010, 15:15
mijn xbox gister gecrashed. eindelijk van dat vervelde vannile sazh duo af om weer met sterke ventjes te kunnen spelen aantal hangups en toen rrod:'(

Obsidian
27th March 2010, 14:08
Ik kan maar niet wennen aan het combat systeem. Ik vind het zo godvergeten saai. Paradigm Shiftje hier, Paradigm Shiftje daar, pff. En dan lees ik dat de game pas op gang komt na 20 uur! Nee, deze game is jammer genoeg niet aan mij besteed.

TicTac
27th March 2010, 17:02
Ik kan maar niet wennen aan het combat systeem. Ik vind het zo godvergeten saai. Paradigm Shiftje hier, Paradigm Shiftje daar, pff. En dan lees ik dat de game pas op gang komt na 20 uur! Nee, deze game is jammer genoeg niet aan mij besteed.
tis idd zo dat de vrijheid echt pas later komt, misschien voor teveel mensen te laat. Ik zit tegen het einde aan. Ben benieuwd. Helaas vandaag geen tijd want moet tentamen leren :(

Japperd
27th March 2010, 21:54
Ik heb nu ook de game. Moet zeggen dat ik het wel een hele vette game vind. MAAR, je wordt wel erg strak aan het lijntje gehouden.. Kan niet wachten op de vrijheid want daar verlang ik echt naar.

Is het trouwens ook mogelijk om (later in de game) Deceptisol te kopen?

XavierHendriks
28th March 2010, 21:43
Ik heb nu ook de game. Moet zeggen dat ik het wel een hele vette game vind. MAAR, je wordt wel erg strak aan het lijntje gehouden.. Kan niet wachten op de vrijheid want daar verlang ik echt naar.

Nope niet mogelijk... Ik zou ze goed bewaren als ik jou was.

ShadowXRain
29th March 2010, 16:45
Ik zat op het einde (volgens mij) van chapter 10. Ruim 23 uur erop zitten ook.
Krijg vervolgens mijn Xbox een E-74 Error met een flashing red light >.<
Garantie verlopen ook (ouder dan 3 jaar).
Daar ging mijn plan om Final uit te spelen.

Al met al, het was wel fijn om je party zelf samen te kunnen stellen (met uitzondering van je party leader tot nu toe). Krijg veel meer het idee - sowieso bij boss fights - dat je moet kijken welke character de beste opties heeft als het gaat om taktieken. Heerlijk!

Ik hoop dat ze nog iets met mijn Xbox doen...
En anders kijken of ik mijn 360 versie ergens kan ruilen voor een ps3 versie.
Dan maar overnieuw beginnen (wat ik niet eens zo super erg vind bij ff13).

Da's wel klote.

Ik moet wel eerlijk zijn, dat de XBOX 360 arcade / pro eigenlijk veel dingen niet aan kunnen. Van de Elite weet ik het niet, maar de Pro wel. Ik was zelf in bezit van een Pro en had ook RROD. Games worden veel te mooi uitgebracht voor de Xbox360 en raakt dus overhit.

nutral
29th March 2010, 16:47
wat je nu zegt is puur onzin en leugens. de reden dat de xbox nog rrod's krijgt is puur een fout in de bouw van de xbox waardoor warmte door gebruik het moederbord sloopt. Maar dit is al weg bij de nieuwe xboxen die nu in de winkel liggen.

Trellgoth
29th March 2010, 16:49
Games worden veel te mooi uitgebracht voor de Xbox360 en raakt dus overhit.
Wut :S
Denk niet dat dat er iets mee te maken heeft though.
Xdoos van mij heeft z'n tijd gehad... 3 jaar en paar maanden. Veel verplaatst geweest (verhuizingen)...
Denk niet dat het grafische ook maar iets te maken heeft met het oververhitten van de Xbox....

ShadowXRain
29th March 2010, 17:00
Wut :S
Denk niet dat dat er iets mee te maken heeft though.
Xdoos van mij heeft z'n tijd gehad... 3 jaar en paar maanden. Veel verplaatst geweest (verhuizingen)...
Denk niet dat het grafische ook maar iets te maken heeft met het oververhitten van de Xbox....
Het is bekend gemaakt, dat Final Fantasy 13 grafisch beter is op de PS3 dan op de Xbox360. Dat zegt al voldoende. Er zijn meer licht/blur effecten toegevoegt bij de PS3 versie.

Trellgoth
29th March 2010, 17:07
Het is bekend gemaakt, dat Final Fantasy 13 grafisch beter is op de PS3 dan op de Xbox360. Dat zegt al voldoende. Er zijn meer licht/blur effecten toegevoegt bij de PS3 versie.
[edit - verkeerd gelezen]
PS3 versie is inderdaad "ietsjes" beter. Echter is dit enkel in de cutscene's terug te zien (als je goed kijkt).
Verder is het verschil 0,0.
Plus: DVD vs. BluRay... hmmmm...

En dan nog... omdat een game grafisch goed inelkaar zit heeft nog steeds geen invloed op het oververhitten van een consolle...
Tenzij je een bron kan vermelding waar dit staat... if not -> lies!

mad max
29th March 2010, 18:25
Dat zegt niets, aangezien de white engine in eerste instantie voor de ps3 is ontwikkeld en in een half jaar tijd even naar de xbox is geport.

Maar los daarvan, hoe mooi een game is heeft echt totaal niets met RROD's en dergelijke te maken. Dat probleem wordt veroorzaakt door goedkope materialen en falend design in met name de systemen die voor de falcon werden uitgebracht. Deze zorgden ervoor dat de xbox makkelijk oververhitte wat natuurlijk schade aan de hardware toebrengt.
Daarnaast zeggen de graphics ook niet zoveel over de belasting van het systeem, mooie graphics kunnen natuurlijk zorgen voor een hoge belasting, maar slechte graphics betekenen zeker niet dat de load op een gpu/cpu niet erg hoog is.

Glory
29th March 2010, 19:23
Voor de mensen die twijfelen over een aanschaf: MM Groningen had FF XIII vandaag voor 39 euro liggen.

Dega
29th March 2010, 19:50
Meer licht en blur effecten? Echt niks van gemerkt. Enige waarneembare verschil zit hem in de artifacts die je ziet door de compressie van preloaded cutscenes. Irriteerde me er aan in het begin, maar zodra je uit het donkere eerste gedeelte bent gaan ze veel minder opvallen. (Compressie zie je meestal meer op een donker beeld dan licht.)

Voor de mensen die serieus aan het grinden zijn post game hier een tip. Idee kwam niet van mijzelf, maar inmiddels wel geperfectioneerd. Spoilers voor mensen die hem nog niet uit hebben.

Op Eden, op de plek waar de Adamantoise door de glazen vloer zakt kan je met een 2e adamantoise vechten die voor het gedeelte wat overkapt is rondloopt. Deze is vrijwel niet te verslaan (Met 3 maxed role levels ben ik in 2 attacks kapot.) maar hier komt de "death" spell van pas. Voor ik verder ga een paar aannames die wellicht niet juist zijn, maar voor mijn gevoel werken, en er voor zorgen dat ik gemiddeld iedere 2 battles met een Adamantoise win.

* Vigilance heeft effect op de kans dat "death" ook echt instant death veroorzaakt.
* Hoge magic levels zorgen er voor dat Death meer kans heeft van slagen.
* Debuffs zorgen er voor dat Death meer kans heeft van slagen, en dat je meer tijd hebt.

Er is maar 1 persoon die Death kan casten en dat is Vanille. Haar Ochi rod (Of was het iets met Marlboro rod? In ieder geval de rod met Debuff II) is een must maar ook Sprint shoes om zoveel mogelijk death te casten helpen. Met nog een whistlewind scarf heb je een synthed abillity: Boost. Gebruik je overige slot(s) om magic+ artikelen toe te voegen. De tiara die vigilance geeft heeft geen zin, want die is uitgewerkt als je de eerste fase door bent. Overige party members: Sazh als core Synergist en Fang als Saboteur.

Ga de battle in en summon direct als Vanille. Hierdoor valt het beest en heb je ongeveer 8 a 10 keer de kans om death te casten. (Ook geen damage gaan doen met je summon, casten > cutscene cancellen > gestalt > cutscene cancellen > uber move > .... helaas... kan je niet cancellen. :P )

Met hoge magic (dus ook afhankelijk van hoe ver je bent in het crystarium) kan ik ongeveer 9 keer dit beest killen per uur. Geeft 40.000 CP per keer, grote kans op platinum ingot (a 150.000 gil) schijnbaar een kans op de traphezium. (sp? Nog geen enkele gezien...)

Overigens na de battle kill je de 2 guard enemies die net buiten staan voor de TP. (Handig om hierbij TP verhogende items te equipen.) Daarna save je bij de save point en ga je naar het titel scherm. Reloaden en voila, daar zijn alle enemies weer. Repeat!

Nogmaals, heb dit trucje niet zelf verzonnen, maar heb wel het idee dat deze tips er omheen helpen. Iemand anders nog CP of gil tips?

Derper
29th March 2010, 22:12

dat had ik ook, het is dat het Final Fantasy is maar anders had ik deze game echt allang weggelegd. het duurde dik 20 uur voor we alle personages vrij konden gebruiken. nu is het wel vet om gewoon beetje rond te lopen en de beste combinaties te zoeken in het paradigm systeem.

Argantos
31st March 2010, 15:19
kun op een bepaald moment ook die grootste beesten aan die daar vrij rondlopen.
ik ben er namelijk pas net en viel er een voor de grap aan.
beest stampt 2 keer op de grond en ik ben dood :P

Derper
2nd April 2010, 02:24
kun op een bepaald moment ook die grootste beesten aan die daar vrij rondlopen.
ik ben er namelijk pas net en viel er een voor de grap aan.
beest stampt 2 keer op de grond en ik ben dood :P
hehe dat had ik dus ook :D
je kan tegen ze vechten dus kan je ook winnen lijkt mij.
en ik heb in een trailer gezien dat ze korte metten maakte met zon "dinoliraf".
gewoon potje grinden ;)

Argantos
2nd April 2010, 15:47
ik zit nogsteeds wat te klooien wat ik met mijn party moet vooral wie.
ik heb nu light fang vannille alleen fang gaat zo vaak neer en misschien dat ik beter snow kan pakken, wat denken jullie (heb iedereen op lvl3 zitten met main classes ben bijna klaar met 4 van een van de classes van alle chars

Dega
2nd April 2010, 19:08
ik zit nogsteeds wat te klooien wat ik met mijn party moet vooral wie.
ik heb nu light fang vannille alleen fang gaat zo vaak neer en misschien dat ik beter snow kan pakken, wat denken jullie (heb iedereen op lvl3 zitten met main classes ben bijna klaar met 4 van een van de classes van alle chars
Dat is wel raar eigenlijk, want Fang is samen met Snow een van de stevigere party members. (Later zelfs ook sterker dan Snow, denk ook niet dat Snow voor Fang ruilen veel uitmaakt.) Waar zit je ongeveer in de game? En wat voor paradigms gebruik je? Misschien iets meer gebruik maken van Fang als Sentinel? (En uiteraard zorgen dat ze alle abillities en zoveel mogelijk HP spheres heeft.) Diversity (Sentinel/Commando/Healer) is een goede als je het heel zwaar hebt, en goed om als begin paradigm te laten staan. Als je een voet aan de grond heb kan je dan switchen naar Mystic tower (Sen/RAV/RAV) om je enemy te staggeren en af te maken met relentess assault.

Mijn party was voornamelijk Lightning Fang en Hope. Hope is een geweldige healer en een degelijke ravager. Ik denk dat je de subroles van iedereen nog wat meer moet levellen voor HP spheres, dat zal je party wat stabieler maken.

TicTac
2nd April 2010, 20:40
Wie gebruiken jullie het meest als main-character.

Ik voornamelijk Lightning.

tante soesa
2nd April 2010, 21:55
Ik ook Lightning. Maar probeer zoveel mogelijk af te wisselen.

Argantos
2nd April 2010, 23:14
Dat is wel raar eigenlijk, want Fang is samen met Snow een van de stevigere party members. (Later zelfs ook sterker dan Snow, denk ook niet dat Snow voor Fang ruilen veel uitmaakt.) Waar zit je ongeveer in de game? En wat voor paradigms gebruik je? Misschien iets meer gebruik maken van Fang als Sentinel? (En uiteraard zorgen dat ze alle abillities en zoveel mogelijk HP spheres heeft.) Diversity (Sentinel/Commando/Healer) is een goede als je het heel zwaar hebt, en goed om als begin paradigm te laten staan. Als je een voet aan de grond heb kan je dan switchen naar Mystic tower (Sen/RAV/RAV) om je enemy te staggeren en af te maken met relentess assault.

Mijn party was voornamelijk Lightning Fang en Hope. Hope is een geweldige healer en een degelijke ravager. Ik denk dat je de subroles van iedereen nog wat meer moet levellen voor HP spheres, dat zal je party wat stabieler maken.
ik heb op dit moment light,vanille,fang
en volgende paradigms:
rav/med/sent
rav/rav/com
med/med/sen
com/sab/syn (af en toe wel handig)
com/med/com
com/rav/com

het is op dit moment niet zo super moeilijk alleen als ik soms even niet goed oplet dat gaat de helft zo neer

Dega
4th April 2010, 14:36
Kan wel echt RAV/SEN/RAV (Mystic tower) aanraden. Als ik het zo zie bij jou zou het wel eens kunnen dat je battles lang duren doordat je weinig RAV gebruikt...(?) Misschien proberen meer te spelen op een makkelijke stagger met meer RAV's. Smart bomb (RAV/SAB/RAV) is ook vet. 2 commando's heb je niet zo heel veel aan. Ik gebruik agression soms na een stagger maar als je all out kan gaan heb je meer aan 2 RAV's zolang de stagger meter oploopt.

Heb nu iedereen zijn crystiarum op lvl 5 met hun 3 main jobs, en ben nu bijna aan het einde van de 1e sub jobs. Kost dus ongeveer 2,5 miljoen CP om zo'n roll vol te krijgen.... Heb wel Titan's trials gecleared, en moet nog 6 marks. Volgensmij is er alleen geen reden om daarna verder te spelen.... we'll see.

ShadowXRain
6th April 2010, 13:16
Ondersteund Final Fantasy 13 720p of 1080p?

Welke instellingen speel je ?

Lord Vampire
6th April 2010, 13:45
Op de PS3 1080p. Op de 360 volgens mij lager (zie de vergelijking die enkele pagina's terug werd gemaakt).

bartpetat
6th April 2010, 13:54
de 360 ook 1080P maar bij beide consoles wordt het geupscaled (merk je niks van overigens)

Lord Vampire
6th April 2010, 14:21
de 360 ook 1080P maar bij beide consoles wordt het geupscaled (merk je niks van overigens)
Ik heb het nog even nagezocht. De PS3 is 720p native en wordt naar 1080p geupscaled zo je wilt. De 360 is 576p native en wordt naar 1080p geupscaled zo je wilt, zie de citaat:

Xbox 360 version was being reported as 1024x576, with 2x multi-sampling anti-aliasing. This is up against native 720p on the original PlayStation 3 version, again with the same 2x level of MSAA, representing a fairly enormous drop of around a third of the overall resolution.
Of je het verschil wel of niet ziet laat ik even in het midden.

Argantos
7th April 2010, 15:39
heb het eergister uitgespeeld na 52:45 uur.
je moet echt behoorlijk sterk zijn wil je het laatste stuk een beetje lekker kunnen spelen.
aan het einde van de game was ik bij iedereen zijn main classes op het max zitten.
dat was maar goed ook want er zitten een aantal hele moeilijke gevechten bij.
ik heb er zelfs moeten vermijden omdat zie zo frusty waren.

ik heb eigenlijk niet vaak het einde opnieuw hoeven te doen 1a2 keer maar.
wel Idioot veel HP heeft de eindbaas

LunaticPandora
8th April 2010, 15:32
Kan iemand mij een boost geven om dit spel weer op te starten.
Heb het al vanaf 10 maart in huis maar krijg maar niet de kriebels om verder te spelen, wat ik dus wel had bij alle andere FF's behalve deel 12, (wat een rot FF, de enige die ik nooit uitgespeeld heb).
Ben inmiddels in het tweede gedeelte, nadat ze Snow's fiancee hebben gevonden en ik heb geeneens zin om met m'n vriend te ruzií«n over wanneer wie de PS3 mag gebruiken.
Liever start ik een PS1,2/gamecube spel op om te spelen.

M.a.w., vooralsnog vind ik deze FF vooral, veel pracht en praal met weinig inhoud. Het voelt als een film met interactieve elementen.
Wat ik tot dusver heb gelezen stemt me ook niet bijster hoopvol.
Een spel wat je eerst uit moet spelen en dan nog de optie krijgt om sidequests te spelen?
Wat is daar de lol in?
Ik sta op het standpunt dat als ik een spel uitspeel het ook echt uit moet zijn. Eindbaas, filmpje, the end....eventueel secret ending als je sidequests had gedaan. Maar toch niet daarna nog een keer? Of heb ik dat nou verkeerd gelezen/begrepen?

Wolfy
8th April 2010, 15:43
Simpele boost: je bent op een fractie van een verhaal wat zo'n 40+ uur duurt. Als je nagaat dat bijna ieder boek of film (bijvoorbeeld) ook zorgvuldig moet opbouwen tot het gaaf wordt moet dat genoeg zijn. ;)

Edit: en XII was geweldig. Ik blijf het zeggen en ik weet dat ik in een minderheid ben, hehe.

Argantos
8th April 2010, 15:54
je kunt al een groot aantalsidequests doen daar hoef je het niet voor uit te spelen.
het is zelfs aan te raden om het te doen. anders wordt het einde zwaar klote.
er zijn iets van 56 sidequests waarvan een stuk of 15 niet te doen zijn voordat je het hebt uitgespeeld (niet te doen omdat de vijand zo sterk is)

LunaticPandora
8th April 2010, 16:19
Maar waarom zou je nog verder spelen als je het verhaal al heb uitgespeeld?
Ik verlies gelijk m'n interesse in doorspelen of í¼berhaupt dingen verzamelen als het eigenlijk niet meer nodig is.
Wat is de meerwaarde van die overgebleven missies/sidequests of hoe je ze ook maar wilt noemen?
Voldoening in het doen alleen is voor mij niet voldoende.
Zo heb ik bv Penance in FF10 ook nog steeds niet gedaan, omdat die eigenlijk pas te doen was na het uitspelen van het verhaal, nee boeide me niet meer.

Wolfy
8th April 2010, 16:27
Trophies/achievements/omdat het gewoon een leuke game is, misschien?

Zo te zien heb je al besloten dat het een waardeloze game is die niet aan jouw verwachtingen voldoet en gaan we je daar niet vanaf helpen. Kap er mee en ga wat anders doen als het je niet zint en als je geen zin hebt 15 uur te spenderen voordat het een beetje op gang komt (wat ik me goed kan voorstellen).

LunaticPandora
8th April 2010, 17:10
Nou nee hoor, dat wil ik niet beamen.
In eerste instantie snapte ik niet veel van wat er gebeurde, maar na het lezen van de datalog begon het iets te dagen, in ieder geval dat het wel wat kan worden met het verhaal, wat ik een van de belangrijkste pijlers vind van een RPG, dan de gameplay en pas als laatst de graphics.
Helaas valt de gameplay mij zwaar tegen (ik druk vooralsnog enkel op het X knopje, nou leuk hoor.....) en daarom kriebelt het ook niet om verder te spelen.
Maar als dat beter wordt wil ik heus wel verder spelen hoor ;)

Derper
9th April 2010, 15:19
de 360 kan technisch toch helemaal geen game op 1080p spelen?
en dat je er niks van merkt wil ik wel in twijfel trekken als ik zo sommige screens en vergelijkings videos zie.
het is niet een groot verschil, maar het is er.
het grootste nadeel voor de 360 gebruiker lijkt mij 3 dvd's ipv 1.

TicTac
9th April 2010, 18:27
Vanille en Fang tegen de Eidolon :( Net te laat met het op vierkantje drukken om hem te veroveren.

Ben van verdriet maar weer gaan grinden zodat ze hun main-jobs op level 4 hebben.

Lord Vampire
9th April 2010, 18:48
de 360 kan technisch toch helemaal geen game op 1080p spelen?
en dat je er niks van merkt wil ik wel in twijfel trekken als ik zo sommige screens en vergelijkings videos zie.
het is niet een groot verschil, maar het is er.
het grootste nadeel voor de 360 gebruiker lijkt mij 3 dvd's ipv 1.
Tegenwoordig wel volgens mij.

En die 3 dvd's valt wel mee, je hoeft ze maar 1 keer te wisselen, verder niet. Dus 2 keer in totaal.

Derper
14th April 2010, 16:37
Vanille en Fang tegen de Eidolon :( Net te laat met het op vierkantje drukken om hem te veroveren.

Ben van verdriet maar weer gaan grinden zodat ze hun main-jobs op level 4 hebben.
dat is wel aan te raden dus om lvl4 te worden?
we zijn hier thuis al tijdje beland op het stuk dat je aan de side missie's kan beginnen en zijn nu bij missie 16, deze is alleen wel ff te lastig op het moment.

is er nog veel verhaal te spelen op dit moment? en kan ik beter eerst nog wat grinden of ben je in principe op dit deel van de game al sterk genoeg om door te spelen met het verhaal?

Wolfy
14th April 2010, 16:44
Dat is toch veel leuker om zelf uit te vinden, of ligt dat nou aan mij? Voor mij is dat de lol van gamen: doorspelen en we zien het wel. Als ik alles van tevoren weet hoeft het voor mij echt niet meer.

Niet lullig bedoeld trouwens hoor, vroeg het me even af.

TicTac
14th April 2010, 17:11
dat is wel aan te raden dus om lvl4 te worden?
we zijn hier thuis al tijdje beland op het stuk dat je aan de side missie's kan beginnen en zijn nu bij missie 16, deze is alleen wel ff te lastig op het moment.

is er nog veel verhaal te spelen op dit moment? en kan ik beter eerst nog wat grinden of ben je in principe op dit deel van de game al sterk genoeg om door te spelen met het verhaal?
Ja, beslist aan te raden. Helaas weinig tijd om te gamen nu, anders zou ik nu nog een poging wagen

Derper
14th April 2010, 17:19
Dat is toch veel leuker om zelf uit te vinden, of ligt dat nou aan mij? Voor mij is dat de lol van gamen: doorspelen en we zien het wel. Als ik alles van tevoren weet hoeft het voor mij echt niet meer.

Niet lullig bedoeld trouwens hoor, vroeg het me even af.
je hebt gelijk hoor, maar met deze game heb ik dat minder.....ik speel het uit omdat het FF is, niet omdat ik de game nou zoooo geweldig vind.
en het gaat hier imo om een klein iets, alleen of het aan te raden is om even te lvl'en.

maar ty Tic Tac, dat wordt nog even rond rennen over de steppe dus

Dega
15th April 2010, 13:41
Ben pas met de hunts begonnen na de main quest afgerond te hebben. Zitten echt wel wat leuke quests bij, maar het lijkt allemaal stukken makkelijker dan de vorige delen. Zelfs de laatste hunt (Vercingetorix) was niet de uitdaging die het in mijn ogen had moeten zijn. Leuke battle wel (Je moet echt switchen naar paradigms als SEN/SEN/SEN of SYN/SYN/SYN om een kans te maken.) maar past slecht in het rijtje ultimate boss battles van de afgelopen FF's.

Derper
15th April 2010, 14:17
Ben pas met de hunts begonnen na de main quest afgerond te hebben. Zitten echt wel wat leuke quests bij, maar het lijkt allemaal stukken makkelijker dan de vorige delen. Zelfs de laatste hunt (Vercingetorix) was niet de uitdaging die het in mijn ogen had moeten zijn. Leuke battle wel (Je moet echt switchen naar paradigms als SEN/SEN/SEN of SYN/SYN/SYN om een kans te maken.) maar past slecht in het rijtje ultimate boss battles van de afgelopen FF's.
ik ben juist begonnen met de side missies om iedereen op lvl4 te krijgen.
dat is gelukt en nu ga ik verder met het verhaal, bij missie 17 stopt het ook, de volgende zit verder op dus je zal wel door moeten. maar er zitten wel 2 of 3 missies tussen waar ik echt even voor moest gaan grinden omdat ik nog niet sterk genoeg was.

vanille en fang tegen de eidolon was appeltje eitje, mede doordat ik fang ook cure heb geleerd.

en dan nu weer verder met het verhaal, ben wel van plan alle side missies ooit is te gaan doen. de eerste paar zijn trouwens wel aan te raden omdat je dan toch leuke dingen vrij speelt zoals op een chocobo rijden

Trellgoth
30th April 2010, 18:19
Ik dacht dat de ps3 versie japanse stemmen zou hebben ?
Optie staat er helemaal niet tussen in option scherm.... >.>'

tante soesa
30th April 2010, 18:21
Ik dacht dat de ps3 versie japanse stemmen zou hebben ?
Optie staat er helemaal niet tussen in option scherm.... >.>'
Volgensmij heeft de ps3 versie ook geen japanse stemmen. Er was sprake van maar ze hebben het toch niet gedaan ofzo om een vage reden als ik me het goed herinner :P

Obsidian
30th April 2010, 18:34
Vanwege de lip syncing voor de Amerikaanse stemmen.

Lord Vampire
20th May 2010, 01:15
Final Fantasy XIII al meer dan vijf miljoen keer verkocht

Square Enix heeft bij de presentatie van hun fiscale jaar, dat afliep op 31 maart, bekend gemaakt al meer dan vijf miljoen schijfjes van Final Fantasy XIII te hebben verkocht. In Japan zijn er 1,85 miljoen over de toonbank gegaan, in Amerika 1,79 miljoen en in Europa 1,77 miljoen. Weer indrukwekkende cijfers van het paradepaardje van Square Enix.

Naast Final Fantasy maakte de uitgever ook de verkoopcijfers van hun andere toptitels bekend. Het lijstje ziet er als volgt uit:

'¢Final Fantasy XIII – 5,55 miljoen stuks
'¢Dragon Quest IX – 4,26 miljoen stuks (Alleen in Japan uitgegeven)
'¢Batman: Arkham Asylum – 3,24 miljoen stuks
'¢Kingdom Hearts: 358/2 Days – 1,49 miljoen stuks
'¢Dragon Quest VI – 1,29 miljoen stuks
'¢Just Cause 2 – 920.000 stuks
'¢Dissidia: Final Fantasy – 820.000 stuks
'¢Kingdom Hearts: Birth By Sleep – 760.000 stuks (alleen in Japan uitgegeven)
Ik ben er van het weekend eindelijk eens wat langer ingedoken. Heb nu iets van 3,5 uur erop zitten, dus ben echt nog maar net begonnen, maar de gevechten beginnen nu al erg leuk te worden, doordat er steeds meer opties zijn. :)

Leis
4th June 2010, 23:51
" Mooie bumb naar boven. "

Gisteren binnen gekregen en vandaag begonnen met spelen.
Normaal duurt het even voordat ik in het verhaal gezogen wordt, maar echt gelijk in het begin blijft het verhaal boeiend en wil er meer te weten over komen. Animaties komen erg goed over, erg goed gedaan. Dit is overigens de eerste keer dat ik Final Fantasy speel. ^^

Combat systeem zit ook erg goed in elkaar!

TicTac
5th June 2010, 01:12
Ben bijna op einde, heb net een punt bereikt waar ik kan kiezen of ik verder ga (en niet meer kan terugkeren). Heb besloten om nog maar terug te keren, want ik wil GRINDEN!!

Darvo
7th June 2010, 01:02
Net uitgespeeld 41 uur ongeveer over gedaan, zonder te grinden en heb de missies tussen 11-20 (en die boven de stenen) niet gedaan. Was op heel veel punten moeilijk en de frustratie nam snel toe, zelfs momenten gehad van dat je wou opgeven. Maar gelukkig niet gedaan want dit is echt een top game, BESTE die IK ooit gespeeld heb.

Verhaal is een 10 waard, prachtig vertelt meelevend en het eind was uitstekend, hoop twists en verhaal veranderingen. Ook waren er veel korte filmpjes die het verhaal vertelde en waar je echt mooie graphics zag / ziet.

Gameplay is een 8 waard, omdat het toch wel op sommige punten eentonig werd, en in chapter 11 kwam je op een punt waardoor je bijna alles wel skipte omdat het de hele tijd de zelfde vijanden waren. Er waren in iedergeval veel verschilende soorten vijanden en models. Zelfs op het einde kreeg je allemaal nieuwe monsters / humaniods / bazen / beesten etc.

Bazen waren zeer moeilijk en je moest echt elke strategie gebruiken die je maar kon bedenken. Alleen de eindbaas was een beetje te makkelijk tegenover de andere bazen / monsters.

Ben bijna op einde, heb net een punt bereikt waar ik kan kiezen of ik verder ga (en niet meer kan terugkeren). Heb besloten om nog maar terug te keren, want ik wil GRINDEN!!
Nou, ik wou bijna even de 11-20 missies gaan doen maar daar had ik toch geen zin in, want je moet alleen maar 10km lopen en dan een mob killen. En trouwens er zijn 2 punten waar je terug kan keren. Bij het begin van Chapter 13 en wanneer je de eindbazen
moet bevechten. Je gaat dan gewoon terug door de portal en dan kom je op het punt waar de gate eerst zwart was en kun je weer terug na grand pulse
. Je kunt dan nog voor de achies gaan en level 5 worden. (je moet dan wel eerst de game voltooit hebben.

Maar goed overall is dit een top game en iedereen moet hem echt een keer gespeeld hebben. En je hoeft in deze versie niet te grinden, zolang je alles pakt wat je tegen komt hoef je nooit meer terug. En dat maakt het ook een stuk moeilijker.

Aelor
7th June 2010, 15:49
Ik ben er ook erg over te spreken, echt een top game is dit.

Die missions waren even leuk, ik heb alleen 1 tot en met 6 gedaan ... of komen er verder in het spel nog meer ? Na 6 ben ik met de evrhaallijn doorgegaan, en ik heb een bloedhekel aan grinden en zo ... dat is geestdodend :D.

Liquidje
7th June 2010, 19:24
Zit er nu zoń 8 uur in. Prachtige game, ook wat ze met het battle systeem hebben gedaan vind ik wel een prettige keuze. Echter hoop ik wel dat ze nu niet dit voor deel 14 t/m 22 gaan doen, het is juist zo lekker als het telkens weer fris is.

Enig nadeel is het zo..... vreselijk..... traag...... unlocken....... van.... features......

Lord Vampire
7th June 2010, 19:28
Zit er nu zoń 8 uur in. Prachtige game, ook wat ze met het battle systeem hebben gedaan vind ik wel een prettige keuze. Echter hoop ik wel dat ze nu niet dit voor deel 14 t/m 22 gaan doen, het is juist zo lekker als het telkens weer fris is.

Enig nadeel is het zo..... vreselijk..... traag...... unlocken....... van.... features......
Ik heb nu een uurtje of 10 a 11 gespeeld. Het systeem is inderdaad heel fijn, maar dat unlocken is zeker traag. Wat ik me ook afvroeg: ik had verwacht dat je moest gaan specialiseren, maar ik heb telkens zoveel CP, dat ik maar gewoon alles volknal, want het duurt zo lang voor je een nieuw level binnen je class unlocked.

Toch blijf ik het lastig vinden om echt enorm in de game gezogen te worden. Met name het verhaal volg ik echt helemaal niets van met al die L'Cie, Pulse L'Cie, Fal Cie, Cie'th etc. Begin langzaam aan een beetje door te krijgen wie wat nou precies is, maar alsnog raakt het verhaal kant nog wal lijkt het. Het helpt vast ook niet dat ik regelmatig wekenlang niet speel en dan weer verder ga, maar toch.

Liquidje
7th June 2010, 19:43
Ik heb nu een uurtje of 10 a 11 gespeeld. Het systeem is inderdaad heel fijn, maar dat unlocken is zeker traag. Wat ik me ook afvroeg: ik had verwacht dat je moest gaan specialiseren, maar ik heb telkens zoveel CP, dat ik maar gewoon alles volknal, want het duurt zo lang voor je een nieuw level binnen je class unlocked.

Toch blijf ik het lastig vinden om echt enorm in de game gezogen te worden. Met name het verhaal volg ik echt helemaal niets van met al die L'Cie, Pulse L'Cie, Fal Cie, Cie'th etc. Begin langzaam aan een beetje door te krijgen wie wat nou precies is, maar alsnog raakt het verhaal kant nog wal lijkt het. Het helpt vast ook niet dat ik regelmatig wekenlang niet speel en dan weer verder ga, maar toch.
Denk dat het vooral dat laatste is. Mijn 8 uur (of was het nou 10 uur?) heb ik in relatief korte tijd gedaan en ook hier en daar wat dingen in die journal gelezen, en dan is het allemaal wel errug logisch :)

Leis
8th June 2010, 11:38

Klopt, langzaam kom je erachter. (als je informatie niet gaat lezen in de menu.) ;) Zit nu ook pas op 7 uur gameplay, echt een tof spel! O+

Straks maar weer verder.

Trellgoth
8th June 2010, 11:47
Wat ik me ook afvroeg: ik had verwacht dat je moest gaan specialiseren, maar ik heb telkens zoveel CP, dat ik maar gewoon alles volknal, want het duurt zo lang voor je een nieuw level binnen je class unlocked.
Wacht maar. Later heb je zodanig CP dat je niet eens 1 skill kun activeren. Je hebt dan zoveel CP nodig om van A naar B te gaan dat je daar de punten niet voor hebt.
In het begin kun je lekker loos gaan met de punten though, maar later (ik zat tegen de 20 uur gameplay ongeveer) gaat je dat niet meer lukken.

Lord Vampire
8th June 2010, 12:36
Wacht maar. Later heb je zodanig CP dat je niet eens 1 skill kun activeren. Je hebt dan zoveel CP nodig om van A naar B te gaan dat je daar de punten niet voor hebt.
In het begin kun je lekker loos gaan met de punten though, maar later (ik zat tegen de 20 uur gameplay ongeveer) gaat je dat niet meer lukken.
Ok, zoiets had ik inderdaad al verwacht. Eerst dacht ik dat het misschien slim was om gewoon maar CP te gaan sparen dan, maar dan mis je al die extra HP etc, dus dat is ook geen optie.

@ Leis: Ik lees inderdaad niet echt de dingen in het menu, mogelijk helpt het lezen daarvan ook een stuk.

guest
11th June 2010, 15:10
Ik hoor hier en daar wat verhalen, dat playsation 3 dood gaat door final fantasy 13 na een laatste patch. klopt dat? :~/

Leis
13th June 2010, 02:42
Ok, zoiets had ik inderdaad al verwacht. Eerst dacht ik dat het misschien slim was om gewoon maar CP te gaan sparen dan, maar dan mis je al die extra HP etc, dus dat is ook geen optie.

@ Leis: Ik lees inderdaad niet echt de dingen in het menu, mogelijk helpt het lezen daarvan ook een stuk.
Oke, daar ligt het waarschijnlijk aan. :P Maar goed, ik ben zeer te vrede over de gameplay ook al hebben characters exact de zelfde skills erg jammer, had meer in mogen zitten.(A)

Ik zit nu in Chapter 5 wordt nu wel namelijk lastig de gevechten, moet nu echt goed switchen en goed opletten. |)

Obsidian
14th June 2010, 00:25
Ik ben maar eens verder gegaan met FF13. Ik heb net eindelijk Odin verslagen. Het is alleen nog wel even wennen aan het combat-systeem.

Leis
19th June 2010, 02:02
Zit nu in Chapter 9 erg verslavend moet ik zeggen, kon het spel maar niet weg leggen om ruimte te maken voor RDR. :P

Maar goed, zodra ik deze heb uitgespeeld is een andere spel in aanbod.

Obsidian
22nd June 2010, 12:00
Voorheen was ik niet zo positief over FF13, vooral vanwege de voor mij nog onhandige vechtsysteem. Anders gezegd: ik snapte er geen bal van.

Nu ik het aardig snap is het zeer verslavend geworden. Ik zit nu in chapter 9 volgens mij, bij het gevecht tegen Barthalendus. Tegen deze boss gebruik ik een party met Lightning, Hope en Fang. Alle hoofden kan ik makkelijk verslaan en vervolgens krijg ik Barthalendus naar ongeveer 40% van zijn hp. Ik ga alleen steeds dood als hij zijn derde Destrudo cast. Als hij zijn Destrudo aan het opladen is, dan heal ik gelijk tot ieders party members HP weer volledig is aangevuld. Ik switch dan naar Protection (MED, SYN, SEN) om buffs zoals protect te casten. Wellicht dat ik deze paradigm moet vervangen met Evened Odds (SAB, SYN, MED). Ook heb ik geprobeerd om tijdens het casten van Destrudo, Barthalendus snel te staggeren. Dat lukt mij alleen niet, en ik gebruik Relentless Assault hiervoor. Bij de derde Destrudo ga ik dus steeds dood. Lighting heeft dan nog maar 4% HP, Fang ook en Hope gaat steeds het hoekje om. Ik wil dan heel snel healen, maar Barthalendus valt dan gelijk weer aan. :(

Trellgoth
22nd June 2010, 12:17
Alle hoofden kan ik makkelijk verslaan en vervolgens krijg ik Barthalendus naar ongeveer 40% van zijn hp. Ik ga alleen steeds dood als hij zijn derde Destrudo cast. Als hij zijn Destrudo aan het opladen is, dan heal ik gelijk tot ieders party members HP weer volledig is aangevuld. Ik switch dan naar Protection (MED, SYN, SEN) om buffs zoals protect te casten. Wellicht dat ik deze paradigm moet vervangen met Evened Odds (SAB, SYN, MED). Ook heb ik geprobeerd om tijdens het casten van Destrudo, Barthalendus snel te staggeren. Dat lukt mij alleen niet, en ik gebruik Relentless Assault hiervoor. Bij de derde Destrudo ga ik dus steeds dood. Lighting heeft dan nog maar 4% HP, Fang ook en Hope gaat steeds het hoekje om. Ik wil dan heel snel healen, maar Barthalendus valt dan gelijk weer aan. :(
Zodra de Destudo cast begint, kijk of je zo snel mogelijk wat redelijk HP kunt krijgen. Gedurende de Destrude Cast moet je ook zo veel en hard mogelijk aanvallen tijdens het chargen. Als je hard genoeg aanvalt, zal de Cast minimale schade doen (word dan echt nog maar 30-40% van de normale schade).
Setup die ik altijd gebruik (zelfde characters)

Lightning - Hope - Fang

COM - RAV - COM
RAV - MED - COM
COM - MED - SEN
COM - SYN - SAB

Dat zijn de 4 setups die ik gebruik.

Tijdens de Destr. cast zet ik altijd heel even op RAV - MED - COM om toch wel HP bij te vullen.
Als mijn HP rond de 70% ofzo zit, dan switch ik naar COM - RAV - COM om zoveel mogelijk schade te doen. Je merkt op een gegeven moment dat de tegenstander even een stukje naar achtere schokt tijdens het chargen. Dat is jouw queue om eventueel weer te healen ofzo. Die "schok" betekent dat de schade van de Cast niet meer de volle 100% zal doen. Dan zit je safe ;)

Obsidian
22nd June 2010, 12:25
Het zou misschien ook helpen als ik wat shrouds kan krijgen voor het gevecht. Aegisol en Fortisol en dan proberen zo snel mogelijk die hoofden te vernietigen. Alleen die shrouds zijn zeker niet koop in de shop?

Edit: Jij hebt zeker een strategy guide waar zulke dingen in staan. Of niet? ;)

Trellgoth
22nd June 2010, 12:30
Het zou misschien ook helpen als ik wat shrouds kan krijgen voor het gevecht. Aegisol en Fortisol en dan proberen zo snel mogelijk die hoofden te vernietigen. Alleen die shrouds zijn zeker niet koop in de shop?
Nope. Inderdaad niet in de shop te krijgen (voor zover ik weet)
Weet niet, gebruik die dingen bijna niet. Heb ze tot nu toe maar bij 1 gevecht gebruikt (chapter 10 boss).
Heb van elk (geloof ik) een stuk of 5-7...

Obsidian
22nd June 2010, 12:40
Ik heb gelezen dat ik in chapter 10 veel moet grinden om alles op lvl 4. te krijgen. Dit omdat het in chapter 11 erg pittig gaat worden qua mobs (!) en niet eens een boss.

Trellgoth
22nd June 2010, 12:49
Ik heb gelezen dat ik in chapter 10 veel moet grinden om alles op lvl 4. te krijgen. Dit omdat het in chapter 11 erg pittig gaat worden qua mobs (!) en niet eens een boss.
Valt best mee.
Zat op de xbox toen in chapter... ehm... geloof 12...
Zat toen ook nog niet eens op lvl 4 Crystariums.

Leis
22nd June 2010, 14:26
Valt best mee.
Zat op de xbox toen in chapter... ehm... geloof 12...
Zat toen ook nog niet eens op lvl 4 Crystariums.
Het is ook vrij makkelijk als je weet hoe alles te werk gaat en je punten goed in de "Crystariums stopt."

Zit nog steeds bij "Chapter 9" Nog niet verder gespeeld, zodra terug ben van Curaí§ao ga ik er weer aan beginnen.

@ Obsidian Tactiek is veel switchen en switchen van ravager (Commando) dan weer gelijk terug naar Medic en zo verder. En goed opletten wat de zwakheden zijn van de mobs. Succes. :+

Obsidian
22nd June 2010, 15:58
Ik vermaak me in ieder geval zeer goed met FF13. Het verhaal is nogal vaag en zorgt soms voor wat "Huh wtf?"-momenten. Maar FF kennende wordt het verhaal beter naarmate je vordert in de game.

Leis
22nd June 2010, 16:32
Ik vermaak me in ieder geval zeer goed met FF13. Het verhaal is nogal vaag en zorgt soms voor wat "Huh wtf?"-momenten. Maar FF kennende wordt het verhaal beter naarmate je vordert in de game.

Verhaal is erg mee levend, vooral met Yaz zoontje die later veranderd (fate) naar een kristal.

Zitten zulke mooie scenes in waarbij ik bijna een traantje weg moest pinken. _O_

Liquidje
22nd June 2010, 16:39
Vond de game niet zo boeiend. Heb alweer een paar weken terug voor het laatst gespeed, totdat ik 2 dagen geleden verderging. Ik vond het vooral saaie, makkelijke x-bash gevechten en echt bijna nooit paradigm hoeven wisselen, wat mij erg stoorde.

En direct het eerste gevecht van die save ging het niveau een tandje omhoog. De combat was ineens, ook in de andere gevechten, plots een stuk diepgaander :D Dus ik ben weer helemaal hooked :D

Obsidian
23rd June 2010, 11:22
Ik heb gister weer meerdere pogingen gedaan om Barthandelus te verslaan. Ik ging eerst steeds dood bij Destrudo en ook had ik moeite bij die 4 hoofden. Uiteindelijk had ik het door en kon ik genoeg damage doen tijdens zijn Destrudo-cast dat hij niet de volste damage deed. Dit hield ik 2 keer vol totdat ik bij de derde Destrudo een gruwelijke fout maakte. Barthandelus had nog maar 5% HP, dus ik dacht hem makkelijk te kunnen verslaan door een Odin summon te doen. Dat liep dus op niets uit en ik ging dood door die Destrudo, dit terwijl Barthandelus nog maar 2% HP had ofzo. :( Ik laat Hope ook de hele party 'buffen' met protect en shell. Dat scheelt een hoop healen vooral als alle 4 hoofden weg zijn. Vervolgens wissel ik af tussen Diversity en Relentless Assault.

Kitoshi
23rd June 2010, 20:15
Gisteren de game uitgespeeld, ik vond het weer een top game.

Toch een goede 47 uur over gedaan, side missions heb ik er maar 20 van gedaan (1 - 10, 20 - 30), gewoon gedaan naar mate ik ze tegen kwam.
Maar die ga ik rustig aan finishen nu ik crystarium stage 10 unlocked heb moet ik die ook ff volledig upgraden.

En misschien een tip voor barthandalus, na zijn destrudo, pak 2 healers, ik zelf had com/med/med als ik het me goed herinner.

Imo snel recoveren is alles na zo een sterke aanval.
En houd uiteraard altijd je buffs up.

Het enige wat ik nogal zonde van de game vond was dat summons zo een kleine rol spelen, kwa het gebruik. Ik heb denk in totaal 1 keer odin gebruikt omdat het echt nodig was, verder ging alles net iets te gemakkelijk met alleen me party (lightning, vanille, hope), vaak als com/rav/rav en tegen iets sterkere vijanden com/med/rav, na de nodige debuffs van vanille uiteraard deprotect, deshell, imperli <3.

Echt een aanrader, vanille is een hele goed healer en extreem goede saboteur, het voordeel dat je van de debuffs krijgt zijn imo onmisbaar later in de game.

Darvo
23rd June 2010, 20:19
Ik gebruikte Vanilla en Fate (in iedergeval die vrouw die er als laats bij komt) beide goede debuffers. Daarna met hope na rav -rav -com en dan zijn ze een eitje. Hoe sterker vanilla wordt hoe zwakker de tegenstanders worden, daarom hebben ze ook de debuffs verwijdert van de eindbazen(behalve tijdens bepaalde momenten) anders waren ze veelste makkelijk.

Kitoshi
23rd June 2010, 20:26
Ik gebruikte Vanilla en Fate (in iedergeval die vrouw die er als laats bij komt) beide goede debuffers. Daarna met hope na rav -rav -com en dan zijn ze een eitje. Hoe sterker vanilla wordt hoe zwakker de tegenstanders worden, daarom hebben ze ook de debuffs verwijdert van de eindbazen(behalve tijdens bepaalde momenten) anders waren ze veelste makkelijk.
Ik heb zelfs Orphan
gedebuffed, meerdere keren.
Het is geen 1 debuff 1 hit, kost wel zeker 10 - 15 pogingen, maar het is best te doen.

Dus dat ben ik niet met je eens, bijna elke enemy is wel te debuffen, zelfs barthandalus en de spoiler tag boss die ik net noemde, alle 3 de vormen

En die er later bij komt is fang, idd ook een goede debuffer en hele sterke commando (de sterkste in game), maar ik vond lightning net iets meer bij mijn speelstijl passen van soort hybrid commando/ravager, zeker met one man army uit crystarium 9

Liquidje
1st July 2010, 17:42
Ik vind het vervelende aan het battlesysteem dat dat auto-battle vaak doet wat je wilt, maar net niet altijd (zoals soms area-attacks als het geen zin heeft, geen area attacks als dat juist goed uitkomt), maar het meest vervelende vind ik nutteloze buffs: bravery casten op puur magic players etc. Je kan zeker niet een rol dusdanig aanpassen dat er specifieke buffs worden gebruikt? Want nu duurt het soms echt onnodig lang om je hele team te buffen als je je SYN niet direct kunt besturen (4 buffs de man, dus 12 buffs), terwijl ik er maar 5~6 nodig heb :S

Kitoshi
1st July 2010, 18:14
Ik vind het vervelende aan het battlesysteem dat dat auto-battle vaak doet wat je wilt, maar net niet altijd (zoals soms area-attacks als het geen zin heeft, geen area attacks als dat juist goed uitkomt), maar het meest vervelende vind ik nutteloze buffs: bravery casten op puur magic players etc. Je kan zeker niet een rol dusdanig aanpassen dat er specifieke buffs worden gebruikt? Want nu duurt het soms echt onnodig lang om je hele team te buffen als je je SYN niet direct kunt besturen (4 buffs de man, dus 12 buffs), terwijl ik er maar 5~6 nodig heb :S
Zelf active die Syn spelen, is het enige wat ik kan bedenken.

Zo ver ik weet kan je niet kiezen welke buffs gecast worden, of juist niet, helaas.

Daar heb ik me ook wel een beetje aan lopen ergeren, zeker tegen het einde van het spel, dan heeft Hope bv een shitload aan buffs, niet normaal meer, en de helft is niet eens nodig.

Liquidje
1st July 2010, 18:35
Daar heb ik me ook wel een beetje aan lopen ergeren, zeker tegen het einde van het spel, dan heeft Hope bv een shitload aan buffs, niet normaal meer, en de helft is niet eens nodig.
Precies, en soms zijn bepaalde buffs meer nodig dan anderen.

En zelf actief buffen is natuurlijk een oplossing, maar dat vind ik zo de pace uit de game halen, omdat dat (tot nog toe dan) een van de weinige momenten is dat je NIET hoeft te auto-battlen, en dan vertraagt het zo erg vind ik :(

Kitoshi
1st July 2010, 18:48
Precies, en soms zijn bepaalde buffs meer nodig dan anderen.

En zelf actief buffen is natuurlijk een oplossing, maar dat vind ik zo de pace uit de game halen, omdat dat (tot nog toe dan) een van de weinige momenten is dat je NIET hoeft te auto-battlen, en dan vertraagt het zo erg vind ik :(
Ik weet niet hoe je buffed, of je iets van med/med/syn doet ofzo, of atk/atk/syn.

Maar wat ik vond dat best hielp, zeker later in het spel als de gevechten toch wel pittig worden, is voor een commando (lightning in mijn geval) / medic (vanille) / syn (hope), te gaan, en dan lightning active te spelen, zo houd je voor jezelf toch wel die pace wat hoger, en lopen de buffs langzaam aan binnen. Zeker later in de game als hope haste
krijgt, dan zijn buff rounds in no time voorbij.

(geen echte spoiler, gewoon een skill die je krijgt op een later crystarium level voor hope, weet niet hoe ver je bent, dus heb het maar even tussen spoiler tags gezet)

Liquidje
1st July 2010, 19:28
Ik weet niet hoe je buffed, of je iets van med/med/syn doet ofzo, of atk/atk/syn.

Maar wat ik vond dat best hielp, zeker later in het spel als de gevechten toch wel pittig worden, is voor een commando (lightning in mijn geval) / medic (vanille) / syn (hope), te gaan, en dan lightning active te spelen, zo houd je voor jezelf toch wel die pace wat hoger, en lopen de buffs langzaam aan binnen. Zeker later in de game als hope haste
krijgt, dan zijn buff rounds in no time voorbij.
Ik heb sowieso niet de luxe om party leader te kiezen op dit moment. Maar hoe dan ook, het gaat er om dat ik time-units dan verkwansel aan buffs die ik niet nodig heb, wat resulteert in dat het langer duurt voor de SYN terug kan naar RAV of whatever. Nogmaals, het kan best zijn dat mijn bezwaren puur komen door waar ik ATM ben in de game.

en haste
is niet echt een spoiler voor mij, tzit in elke Final Fantasy game (en ik heb er veel in bezit + gespeeld :D). Wordt haste
dan ook als eerste gecast? Dan scheelt het enigszins.

Kitoshi
1st July 2010, 19:31
Ik heb sowieso niet de luxe om party leader te kiezen op dit moment. Maar hoe dan ook, het gaat er om dat ik time-units dan verkwansel aan buffs die ik niet nodig heb, wat resulteert in dat het langer duurt voor de SYN terug kan naar RAV of whatever. Nogmaals, het kan best zijn dat mijn bezwaren puur komen door waar ik ATM ben in de game.

en haste
is niet echt een spoiler voor mij, tzit in elke Final Fantasy game (en ik heb er veel in bezit + gespeeld :D). Wordt haste
dan ook als eerste gecast? Dan scheelt het enigszins.
Yup, die wordt altijd als eerste gecast, Sazh krijgt em overigens al heel vroeg, nog ver voordat je party leader switch krijgt.

En ik denk idd dat het een beetje ligt aan het punt waar je nu zit, het is idd heel gelimiteerd en wat langzaam allemaal voordat je je eigen party kan samen stellen.

Het wordt echt een stuk beter als je eenmaal party leader in kan stellen, en alle characters hebt, zeker ook omdat je dan altijd met 3 characters bent, en je wat meer je eigen voorkeur kan instellen, in plaats van gebonden zijn aan die pre-set chars omdat dat in het verhaal past.

Liquidje
1st July 2010, 20:12
Yup, die wordt altijd als eerste gecast, Sazh krijgt em overigens al heel vroeg, nog ver voordat je party leader switch krijgt.

En ik denk idd dat het een beetje ligt aan het punt waar je nu zit, het is idd heel gelimiteerd en wat langzaam allemaal voordat je je eigen party kan samen stellen.

Het wordt echt een stuk beter als je eenmaal party leader in kan stellen, en alle characters hebt, zeker ook omdat je dan altijd met 3 characters bent, en je wat meer je eigen voorkeur kan instellen, in plaats van gebonden zijn aan die pre-set chars omdat dat in het verhaal past.
Ik vind het momenteel wel interessant en lekker gevarieerd. Als je net bent gesettled met de huidige setup/config, kan je naar de volgende. Houd de boel lekker vers, zeker als je de units terugkrijgt, want dan kunnen ze vaak allemaal nieuwe dingen :D

Kitoshi
1st July 2010, 21:00
Ik vind het momenteel wel interessant en lekker gevarieerd. Als je net bent gesettled met de huidige setup/config, kan je naar de volgende. Houd de boel lekker vers, zeker als je de units terugkrijgt, want dan kunnen ze vaak allemaal nieuwe dingen :D
Het is zeker geen slecht concept, de afwisseling was erg goed tussen de teams, heb er ook zeker van genoten in het begin, zo leer je beetje alle characters goed kennen. En vooral wat voor rol ze goed in passen.

Maar als je eenmaal je team bij elkaar hebt, werkt het net iets fijner allemaal, en zo kun je je ook iets meer specialiseren in bepaalde builds.

Een vriend van me bv speelde met com/sent/rav, of com/sent/med heel vaak, ik zelf was meer een com/rav/rav speler, met een switch naar com/sab/rav of com/sab/med, en echte gevallen van nood was het voluit med/med/med.

Leuk om de verschillen te zien die mensen bedenken, hoe klein het ook lijkt, is de impact op de speelstijl best groot.

Liquidje
1st July 2010, 21:07
Het is zeker geen slecht concept, de afwisseling was erg goed tussen de teams, heb er ook zeker van genoten in het begin, zo leer je beetje alle characters goed kennen. En vooral wat voor rol ze goed in passen.

Maar als je eenmaal je team bij elkaar hebt, werkt het net iets fijner allemaal, en zo kun je je ook iets meer specialiseren in bepaalde builds.

Een vriend van me bv speelde met com/sent/rav, of com/sent/med heel vaak, ik zelf was meer een com/rav/rav speler, met een switch naar com/sab/rav of com/sab/med, en echte gevallen van nood was het voluit med/med/med.

Leuk om de verschillen te zien die mensen bedenken, hoe klein het ook lijkt, is de impact op de speelstijl best groot.
Ja inderdaad. En dat bevalt me wel. Normaal was je bij combat elke minuut zo'n 20 í* 30 seconde de juiste attack aan het kiezen voor een beetje verschil, nu krijg je met andere paradigms gigantische verschillen in hoe je team de aanval inzet :D

Ik ben nu trouwens lightning totaal niet aan het builden als medic, aangezien ik in de regel aan 1 medic genoeg heb. Loont het nog hierin te investeren of niet?

Overigens, bij het upgraden van wapens lijkt het alsof enkel grote quantities een bonus opleveren, maar 1 of 2 stuks (hoe goed de component ook is) levert weinig op.

Tevens zie ik nu wapens in de shop die ongeveer even goed zijn als mijn geupgrade prut. Is het daarom verstandiger te wachten met upgraden, of kan ik het beste mijn wapens parallel aan de shop upgraden?

Kitoshi
1st July 2010, 21:22
Ja inderdaad. En dat bevalt me wel. Normaal was je bij combat elke minuut zo'n 20 í* 30 seconde de juiste attack aan het kiezen voor een beetje verschil, nu krijg je met andere paradigms gigantische verschillen in hoe je team de aanval inzet :D

Ik ben nu trouwens lightning totaal niet aan het builden als medic, aangezien ik in de regel aan 1 medic genoeg heb. Loont het nog hierin te investeren of niet?

Overigens, bij het upgraden van wapens lijkt het alsof enkel grote quantities een bonus opleveren, maar 1 of 2 stuks (hoe goed de component ook is) levert weinig op.

Tevens zie ik nu wapens in de shop die ongeveer even goed zijn als mijn geupgrade prut. Is het daarom verstandiger te wachten met upgraden, of kan ik het beste mijn wapens parallel aan de shop upgraden?
Zorg in ieder geval dat lightning Cure heeft, dan zit je voorlopig goed, als je punten over hebt kan je er makkelijk in investeren, want extra hp/str/magic is nooit weg, en later ook extra accessory slot als ik het me goed herinner.

2 medics is wel aan te raden voor later, sommige bosses gaan attacks doen die een goede 90 % van je hp gewoon in 1 klap wegvagen, dus een snelle recovery is altijd mooi mee genomen.

Kwa weapons upgraden, ik heb weinig ge-upgrade persoonlijk, pas toen ik later in de game door middel van een side quest opeens iets van 600k had, toen ben ik pas aan upgraden.

Verschillende wapens geven ook verschillende soorten growth, bijvoorbeeld de Axis blade voor Lightning is een erg goed Ravager weapon in het begin, maar de gladius bv is weer een uitstekend commando weapon, maar weer een stuk minder voor een ravager.
Het is een beetje puzzelen en doen en kijken wat jouw persoonlijke playstyle is, maar ik zou er niet te veel aan upgraden in het begin.

Er is zeg maar geen "ultimate weapon" in deze versie, verschillende builds hebben verschillende weapons.

Wat je eventueel wel kan doen, is het upgraden van accesories, +str en +magic accesories zijn zo ie zo erg belangrijk voor je characters, zo wel als +hp voor characters met iets minder (Hope bijvoorbeeld).

Wat ik persoonelijk heb gedaan, ik heb gladius redelijk hoog ge-upgrade in het begin, naar iets van level 30 ofzo, zodat lightning redelijk wat power had, daarna hope zijn Hawkeye, uitstekend ravager weapon, heeft ontzettend goede magic growth.

Ook heb ik iets minder aandacht besteed aan de ravager weapons omdat die het voordeel van elemental weakness hebben, en er zijn weinig physical weakness vijanden.

Naast dat heb ik wat accesories geupgrade, zoals +str voor lighting en +magic voor vanille en hope.

Ik heb verder eigenlijk nooit een wapen gekocht, je vind bijna elk wapen wel een keer in het spel, met uitzondering van een paar wapens later in het spel, maar dan moet ik gaan spoilen, en dat doen we maar niet =).

Nog 1 laatste tip voor upgraden, focus je wel op 1 wapen als je gaat upgraden, meerdere wapens tegelijk heb je gewoon het geld niet voor.
Ook omdat je voornamelijk items moet kopen later om goed te upgraden, waarvan je eerst 36, 150gil items otherworldly bone is het beste
moet kopen en in het wapen stoppen, om een een multiplier van x2 te krijgen, en daarna overstappen op de 840gil items Super conductor is daar het beste
, maar dit is meer iets voor latere zorg.

De spoiler tags zijn niet echt spoilers kwa verhaal ofzo, weet alleen niet of je het wilt weten welke items het beste zijn :P.

Leis
8th July 2010, 19:59
Wat een irritante, ===>

Barthandelus echt ik heb wel 10x opnieuw geprobeerd om 'm te verslaan, maar hij wil maar niet dood. Ik krijg wel alle kopjes weg, daarna laat ie zich met volle energie op, als ik dan geraak wordt ben ik op slag meteen dood (Ook al heb ik 2 healers)

Mijn party:

Ik heb 2 healers in de party zitten: Hope, Vanilla + Lighting. 2 Healers moet ik wel in de party hebben, wil ik lang overeind blijven staan.

Mja, zal nog wel even duren voordat ik 'm down hebt. :D

Kitoshi
8th July 2010, 20:53
Wat een irritante, ===>

Barthandelus echt ik heb wel 10x opnieuw geprobeerd om 'm te verslaan, maar hij wil maar niet dood. Ik krijg wel alle kopjes weg, daarna laat ie zich met volle energie op, als ik dan geraak wordt ben ik op slag meteen dood (Ook al heb ik 2 healers)

Mijn party:

Ik heb 2 healers in de party zitten: Hope, Vanilla + Lighting. 2 Healers moet ik wel in de party hebben, wil ik lang overeind blijven staan.

Dan doe je toch echt iets verkeerd :P, te weinig HP upgrades misschien ?
Ik kon toch al een direct hit hebben van hem, en zijn kopjes
heb ik gewoon met blitz kapot gemaakt.

Leis
8th July 2010, 21:00
Dan doe je toch echt iets verkeerd :P, te weinig HP upgrades misschien ?
Ik kon toch al een direct hit hebben van hem, en zijn kopjes
heb ik gewoon met blitz kapot gemaakt.
Met blitz + 2 healers? Duurt erg lang voordat ze dan kapot zijn. :P Ik heb alles ge upgrade geen punten meer over. :~/ Ik heb net maar het spel afgesloten, morgen maar weer proberen. :+

Kitoshi
8th July 2010, 22:05
Met blitz + 2 healers? Duurt erg lang voordat ze dan kapot zijn. :P Ik heb alles ge upgrade geen punten meer over. :~/ Ik heb net maar het spel afgesloten, morgen maar weer proberen. :+
Duurt idd wat langer, maar je red het wel :P.

En zorg dat je je zelf eerst buffed, goede "build" voor dat is med(lightning)/med(vanille)/syergist(hope).

Je staat dan wel even still kwa damage, maar is het zeker waard.

En daarna debuffs met vanille, med/saboteur/med, of commando/sab/med.

Dat helpt al ontzettend veel.

Leis
9th July 2010, 10:18
Duurt idd wat langer, maar je red het wel :P.

En zorg dat je je zelf eerst buffed, goede "build" voor dat is med(lightning)/med(vanille)/syergist(hope).

Je staat dan wel even still kwa damage, maar is het zeker waard.

En daarna debuffs met vanille, med/saboteur/med, of commando/sab/med.

Dat helpt al ontzettend veel.
Thanks ga ik dan maar eens proberen, tamelijk is hij wel erg overpowerd.:( Mja, neemt niet weg, dat ik erg leuk vindt om deze uitdaging aan te gaan. |)

Obsidian
9th July 2010, 11:54
Is dat het eerste gevecht tegen Barthandelus?

If so: Als hij zich oplaadt voor Destrudo (duurt 25 seconden) zorg dan dat al je party members geheald zijn (ik gebruikte daar Diversity voor) en val dan gelijk aan met paradigm Relentless Assault. Als je genoeg damage doet (stagger meterje ergens halverwege) dan schokt Barthandelus even en dat is het teken dat Destrudo niet meer de volste damage doet. Als hij heeft aangevallen met Destrudo switch dan naar Combat Clinic (med, med, sen) om snel te healen. Wissel vervolgens dan af tussen diversity en relentless assault.

Trellgoth
9th July 2010, 11:56
Wat een irritante, ===>

Mijn party:

http://forum.gamer.nl/showpost.php?p...&postcount=468 (http://forum.gamer.nl/showpost.php?p=2418153&postcount=468)

Zodra de Destudo cast begint, kijk of je zo snel mogelijk wat redelijk HP kunt krijgen. Gedurende de Destrude Cast moet je ook zo veel en hard mogelijk aanvallen tijdens het chargen. Als je hard genoeg aanvalt, zal de Cast minimale schade doen (word dan echt nog maar 30-40% van de normale schade).
Setup die ik altijd gebruik (zelfde characters)

Lightning - Hope - Fang

COM - RAV - COM
RAV - MED - COM
COM - MED - SEN
COM - SYN - SAB

Dat zijn de 4 setups die ik gebruik.

Tijdens de Destr. cast zet ik altijd heel even op RAV - MED - COM om toch wel HP bij te vullen.
Als mijn HP rond de 70% ofzo zit, dan switch ik naar COM - RAV - COM om zoveel mogelijk schade te doen. Je merkt op een gegeven moment dat de tegenstander even een stukje naar achtere schokt tijdens het chargen. Dat is jouw queue om eventueel weer te healen ofzo. Die "schok" betekent dat de schade van de Cast niet meer de volle 100% zal doen. Dan zit je safe ;)

Obsidian
9th July 2010, 11:58
Het gevecht was met deze tactic trouwens reuze makkelijk. :+

Leis
9th July 2010, 19:52
Is dat het eerste gevecht tegen Barthandelus?
Nu maak je mij erg nieuwsgierig komt ie vaker terug? :'(

Thanks, Trellgoth zal het vanavond even proberen met jou tactici.

TicTac
10th July 2010, 15:47
Chapter 13
Ben bezig met Titan's Quest... één mofo krijg ik nog niet dood. :(

Raktavija

Ondertussen zit ik al 70 uur achter FF13 :P

Kan ik beter gewoon game uitspelen en later die missies doen?