PDA

View Full Version : Nieuwe/lossere regels voor aanmaken threads?

R0nnNL
28th October 2014, 14:14
Ooit in een ver verleden hadden we bedacht om het allemaal overzichtelijk te houden en per game een algemene thread te bouwen, voorafgaand met een platformtag. Op zichzelf een mooi idee, maar nu ik na lange tijd weer terug ben, mist het voor mij toch de nodige dynamiek en levendigheid. Ik mis de motivering om een willekeurig gametopic aan te klikken, helemaal als je kijkt hoe lang sommige threads al zijn geworden.

Ik word toch vooral getriggerd door klinkende 'headlines' en scherpe uitspraken. De kamerolifant in deze is, as usual, NeoGAF, maar ook buiten dat gegeven werkt zo'n systeem voor veel sites sowieso beter. Mensen hebben tegenwoordig weinig tijd en een korte aandachtsspanne en moeten daarom gegrepen worden door een stukje tekst wat hun aandacht trekt. Het brengt ook meer leven in de brouwerij. Nu heb je zo'n statisch ogend forum met weinig zichtbare beweging en dat vinden mensen weinig interessant.

Kortom, ik wil er voor pleiten om de regels voor het aanmaken van threads te versoepelen ten opzichte van voorheen. Platformtags zijn nog steeds prima, maar het lijkt me goed dat men ook losse threads mag aanmaken over games naast het algemene topic. Denk aan losse discussiepunten die groot genoeg zijn om een eigen thread te rechtvaardigen, een bijzonder perspectief/mening die je graag onder de aandacht wilt brengen, LTTP threads etc.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ries
28th October 2014, 14:37
Woeps, deze thread had ik nog niet gezien, ik dump hier een deel van mijn $0.02 uit het 'indeling' topic.

Al die verschillende tags vind ik op dit moment rommelig ogen. Volgens mij kun je 90% van de tags de prullenbak ingooien of misschien verplaatsen naar een subtitel, zodat de thread titels ook daadwerkelijk titels zijn en niet voor de helft uit tags bestaan.

Nu hebben we bijvoorbeeld threads als 'Het grote ... topic', 'Het ... topic [deel 4]', 'Algemene ... topic' en '[Algemeen] ...' etc. Ik bedoel, als we een 'gamenieuws' thread hebben hoeft er voor mij niet voor te staan dat het een algemene thread is. Daar gaat men neem ik aan wel vanuit, voor de verschillende platformen zijn ook al aparte threads.

Ook omdat er nauwelijks games zijn voor een specifieke console (uitzondering Wii/DS en een paar andere games) vind ik het ook weinig nut hebben om bij elke thread tussen die lelijke haakjes erbij te zetten op welke platformen de allemaal uitkomt. Misschien kan dat in een subtitel worden gezet onder de thread titel.

In de subtitels staat nu de topicstarter en de startdatum, die regel kan misschien gebruikt worden om de thread nader toe te lichten wat betreft platform, algemeen, genre (shooter/strategie/RPG) etc. Dan krijg je gewoon een mooi overzicht met alle game namen in een lijstje zonder ook maar één tag, en een mooie toelichting in de subtitel voor mensen die voor het eerst van de game horen en zo gelijk zien of het voor hun interessant is (platform/genre).

En veel titels hebben ook nog het 'deel' nummer erin staan, die zouden dan ook weg kunnen toch? Gezien we al jaren in hetzelfde deel bezig zijn :P Dat zou ook alweer een tag schelen.

$0.02

Cloud
28th October 2014, 14:46
Eens met Ronn. Zelfs al beweegt dit forum zich niet zo snel als gaf, een topic over een klein nieuwtje zal zolang het relevant is wel weer naar boven bewegen. En later zal het vanzelf weer buiten beeld verdwijnen.

Een officieel topic kan rond de launch wel in het leven worden geroepen.

Ook dingen als gamenieuwtjes hoeven van mij niet in een verzameltopic te worden geplaatst.

Liquidje
28th October 2014, 15:09
Ik kan mij goed vinden in jullie punten. Ik heb ook liever een side-discussie in een apart topic (hebben we wel eens eerder gedaan als bijvoorbeeld het PC volk erg overheersend werd). Ik ben ook voorstander weg te gaan met de verzameltopics. Het is gewoon lui en onderwerpen worden vertrappeld door nieuwe nieuwtjes.

Ik denk dat we ook eens te raden moeten gaan wat we met offtopic doen. Maar eerst die game hokken!

Like-a-Bunny
28th October 2014, 15:55
Dit hebben we maanden eerder elders ook al eens besloten. Gewoon een nieuwe thread voor een nieuwe nieuwtje.
Ik kan me er ook helemaal in vinden.

pSeudoDog
28th October 2014, 20:53
Ik heb een vraag.

Is er al een thread om Steam of andere online gamecodes te ruilen, of is dit niet aan te bevelen?
Ik heb namelijk een aantal codes van games uit bundles die ik al eerder op Steam had aangeschaft.
Ik weet dat ik dat op Steam ook kan doen maar dan moet ik echt met wildvreemden het risico aangaan en daar heb ik slechte ervaringen mee.

Primate Ryan
28th October 2014, 23:26
Geen slecht idee uiteraard, maar volgens mij waren de regels om topics aan te maken al jaren niet meer zo streng? Het is juist meer dat er een vrees was/is om topics aan te maken en men liever alles in zo algemeen mogelijke topics dumpt (wat mankeert je gameplay, wat speel je nu, algemeen gamenieuws etc.). Wat mij betreft hoeft een OP ook helemaal niet zo uitgebreid te zijn. Een korte aanzet en het topic is klaar om te gaan. In tegenstelling tot de specifieke gametopics op GAF, waar de opening posts met het jaar uitgebreider werden en mensen de grootste moeite deden om letterlijk alle informatie erin te gooien. Als je die posts doorgenomen had (wat niemand deed uiteraard, waarom zou je dat doen) dan hoefde je de game niet meer te spelen. Geen idee hoe dat tegenwoordig is, echter, ik kom er al jaren niet meer.

Maar die regels zijn nog voor een deel een overblijfsel van de tijd dat mensen constant voor de meest onzinnige onderwerpen een topic openden en dan vooral nieuwelingen die niet eens de moeite namen om in hun eigen topic te reageren (help me, ik zit vast in level 2 van Mario en dat soort ongein).

Net zoals dat de forumindeling nog een overblijfsel is van die tijd dat we van de consolehokken af wilden, omdat games steeds meer multiplayer werden en het onzinnig was dat je drie discussies langs elkaar had lopen (dat speelde in 2003-4 of wat het ook was al, ja). Toen namen we de pc-genre indeling maar als basis voor de gamehokken en het aantal aanpassingen daaraan is klein gebleven. Ik weet nog wel dat het een rotklus was om alle topics in de juiste hokken te krijgen en dat er veel weerstand was onder forumleden.

Cryptical
29th October 2014, 00:17
Ik ben wel voorstander om in ieder geval een paar centrale threads te blijven houden. Bijvoorbeeld de algemene nieuwsthread, de algemene game-nieuwsthread, etc. Wat mij betreft mogen er inderdaad wel wat meer nieuwe threads aangemaakt voor nieuwtjes, maar ik denk dat er ook genoeg nieuwtjes zijn of discussiepunten die niet een eigen thread nodig hebben. Persoonlijk gooi ik wel eens een nieuwtje in de algemene nieuwsthread bijvoorbeeld waar ik niet zo snel een aparte thread voor aan zou maken.

Dus ja, wel voorstander van lossere regels omtrent nieuwe threads, maar ook voorstander voor een paar algemene threads waar je dingen kwijt kunt die geen nieuwe thread nodig hebben. Denk ik bijvoorbeeld ook aan de Series thread voor algemeen gelul, maar meer aparte threads voor series lijkt me ook geen kwaad kunnen.

Paralize
29th October 2014, 02:38
Goeie ideeën lui. Kan me er goed in vinden.

Marc
29th October 2014, 11:25
In de subtitels staat nu de topicstarter en de startdatum, die regel kan misschien gebruikt worden om de thread nader toe te lichten wat betreft platform, algemeen, genre (shooter/strategie/RPG) etc. Dan krijg je gewoon een mooi overzicht met alle game namen in een lijstje zonder ook maar één tag, en een mooie toelichting in de subtitel voor mensen die voor het eerst van de game horen en zo gelijk zien of het voor hun interessant is (platform/genre).

En veel titels hebben ook nog het 'deel' nummer erin staan, die zouden dan ook weg kunnen toch? Gezien we al jaren in hetzelfde deel bezig zijn :P Dat zou ook alweer een tag schelen.

Mooi voorstel, hier sluit ik me helemaal bij aan. O^

Like-a-Bunny
29th October 2014, 11:44
Ik heb een vraag.

Is er al een thread om Steam of andere online gamecodes te ruilen, of is dit niet aan te bevelen?
Ik heb namelijk een aantal codes van games uit bundles die ik al eerder op Steam had aangeschaft.
Ik weet dat ik dat op Steam ook kan doen maar dan moet ik echt met wildvreemden het risico aangaan en daar heb ik slechte ervaringen mee.

Die hadden we wel een geloof ik. Met name voor de Humble Bundle-keys die dubbel zijn.
Wat mij betreft is het een thread waardig hoor!

pSeudoDog
29th October 2014, 15:50
Die hadden we wel een geloof ik. Met name voor de Humble Bundle-keys die dubbel zijn.
Wat mij betreft is het een thread waardig hoor!
Uitstekend. :)
Zal ik zelf een nieuwe starten, ik kan de oude niet vinden namelijk.

Liquidje
29th October 2014, 15:59
Uitstekend. :)
Zal ik zelf een nieuwe starten, ik kan de oude niet vinden namelijk.

Klopt, V&A niet meegenomen behalve de lijst met (on)betrouwbare verkopers. Als je wil aanmaken, graag!

Baukereg
30th October 2014, 00:58
Vind het eigenlijk wel fijn, iedere game zijn eigen draadje. Lekker overzichtelijk en kan snel de gamethreads uitzoeken die ik volg. Bovendien, bij losse threads heb je de kans dat een game van proportie Destiny/GTA een heel subforum overneemt waardoor andere games misschien ondersneeuwen.