Baldur's Gate
Aangezien er op het hele forum geen enkele thread te vinden is die de gehele Baldur's Gate Saga onder de loep neemt, leek het me een goed idee om er dan maar zelf één aan te maken. Hell, ik heb momenteel toch niets beters te doen en ik zag de laatste tijd weer veel referenties naar dit spel op het forum. Let wel, ik richt me hier puur op de RPG tak voor de PC, en laat de actie georieí«nteerde offspring welke uitkwam voor diverse consoles even voor wat het is.
Baldur's Gate werd in 1998 gereleased door het toen nog onbekende Bioware. Een riskante onderneming, want RPG's waren verre van populair in die tijd. Sterker nog, er was al enkele jaren te spreken van een echte droogte als het ging om RPG's. Oldschool liefhebbers kwamen van 'oude' populaire franchises als Ultima, Might and Magic en Wizardry, maar hadden weinig nieuws om van te genieten in een tijd waar de meeste developers zich bezig hielden met populaire genre's als RTS & FPS. Ondanks dat sommige puristen de games niet konden waarderen door de focus op (realtime) actie en het gebrek aan vrijheid in vergelijking met de Ultima games was het toch een geweldige hit in RPG land.
Het spel besloeg verder zo'n 5 cd's en was gebaseerd op de regels van het populaire Advanced Dungeons & Dragons (2e editie). Het speelde zich af rond het Sea of Swords gebied van Faerí»n en kende in 1999 een uitbreiding met de naam: 'Tales of the Sword Coast'.
Ondertussen was Bioware al druk bezig met Baldur's Gate II: Shadows of Amn, welke groter en vooral epischer qua verhaal moest worden. Het volgde (licht) het verhaal van BG1, waarbij ook enkele bekende karakters weer voorbij kwamen. Voorbeelden zijn Minsc en zijn spacehamster Boo, Jaheira, Edwin en Viconia (en natuurlijk Imoen). Om dit deel tot een succesvol einde te brengen (inclusief de meeste subquests) was je een goede 200 uur verder. Ook dit (uiterst succesvolle) deel kende een uitbreiding, met de naam: 'Throne of Bhaal' gereleased in 2001. Deze uitbreiding bood een redelijk complex gebied aan in het orgineel, met de naam: 'Watcher's Keep' en vervolgde verder het plot tot een uiteindelijk epische climax (en een aardig moeilijk eindgevecht, al zeg ik het zelf).
Beide games waren erg populair vanwege de grote vrijheid die je had (persoonlijk vond ik de map verkennen in BG1 leuker dan het daadwerkelijke plot volgen), gecombineerd met geweldige quests en dialogen. Het was een periode voordat het genre echt mainstream werd, waardoor je quests op moest lossen door daadwerkelijk na te denken en de meest krachtige items te verkrijgen waren door subquests op te lossen. Dit in contrast met de 'automagische' pijlen die je in hedendaagse RPG's naar je doel verwijzen en waarbij subquests nog maar een insignificant gedeelte behelzen van de totale ervaring.
Voor mensen die deze games nooit ervaren hebben, maar wel van diepgaande RPG's houden: waar wacht je nog op? Veel beter gaat het niet worden (althans, niet totdat ik soortgelijke threads voor Fallout en Planescape gemaakt heb B) ).
Alle twee de games (plus alle uitbreidingen!) zijn namelijk te bestellen voor een kleine €16. Verder is hier een widescreen mod te downloaden, welke het mogelijk maakt om Baldur's Gate I & II te spelen in breedbeeld resoluties zoals 1440x900 en 1680x1050. En dan valt te zien dat de voorgerenderde achtergronden nog steeds een lust voor het oog zijn. Ondanks dat we anno 2007 heel ver zijn met 3D graphics en alle daaraan gerelateerde voordelen, haalt het het niet bij de sfeer die deze games nog steeds uitstralen.
Verder zijn er ook genoeg mods uitgekomen voor de serie, welke varií«ren van nieuwe avatars of voicepacks, tot volwaardige usermade expansions zoals 'Dark Side of the Sword Coast'. Klik hier voor een aardig overzicht. De belangrijkste quote ik hieronder:
Verder lijkt deze thread me ook uitermate geschikt om ervaringen te posten m.b.t. je party destijds, of te pimpen met het feit dat je BGII uitgespeeld hebt met één character. Persoonlijk maakte ik het mezelf vaak moeilijk door geen mage in mijn party te nemen, wat vooral in BGII een beproeving was door de vele gevechten met mages. Oh ja, en ik moet nog steeds een keer die Big Metal Unit bemachtigen. En ik maar denken dat die Pantaloons useless waren...* Ascension, a mod primarily written by BioWare staff member David Gaider. It changes the ending of Baldur's Gate II: Throne of Bhaal, while increasing the difficulty of some encounters and providing a variety of bonuses. According to Gaider, Ascension is what Throne of Bhaal should have been like, if only the developers had more time to tinker with the game.
* Unfinished Business attempts to tie as many loose ends as possible by recreating and completing aspects of the game that were removed or left unfinished by the original developers in Shadows of Amn. The developers have recently started a Baldur's Gate version and a Throne of Bhaal version is also expected.
* BG1Tutu is a project which automatically converts the resources in a Baldur's Gate, or Baldur's Gate + TotSC install to the BGII engine, allowing for Baldur's Gate to take advantage of higher resolutions, as well as various other improvements in the BGII engine.[4] A simpler installation method, EasyTutu, is also available.[5] Most mods for Baldur's Gate are produced for Tutu distribution, primarily BG1 NPC Project.[6]
* Baldur's Gate Trilogy (BGT) combines Baldur's Gate, TotSC, Baldur's Gate II: SoA, BG:ToB into one massive game using BGII engine. The main advantages over Tutu is that BGT generate[s] some kind of [transparently to player] continuity between the events the Child of Bhaal experiences in the Sword Coast and subsequently Amn. Additionally it is compatible with a large number of mods [1], noticeably BG1 mods like Dark Side of the Sword Coast , Northern Tales of the Sword Coast, The Secret of Bone Hill, Drizzt Saga, BG1 NPC Project along with The Big Picture family of mods for BG2. They can be installed with BGT when BP-BGT Worldmap is installed after them all.
* Redemption: The Longer Road by "dorotea" of Spellhold Studios, is a mini-expansion that allows the player to incarnate Jon Irenicus, the tormented antagonist in Shadows of Amn.
* Kelsey by Jason Compton and Ghreyfain of Pocketplane Group and Solaufein by Westley Weimer are among the many popular mods which add romanceable NPCs to the game.[7] Several additional mods exist that add romance options with existing NPCs, including Valygar, Nalia, Imoen, Edwin, Kivan and Xan.
* The Darkest Day, Shadows over Soubar, Tortured Souls, Check the Bodies, Region of Terror and Return to Trademeet are large mods that add further adventures to the game, most of them unrelated to the main plot (i.e. side quests). Another mod, The Big Picture, allows you to play a game featuring all these mods except for Return to Trademeet, therefore they are traditionally called Big Picture family mods and are compatible with Baldur's Gate Trilogy.