bah dat duurt nog wel even.
bah dat duurt nog wel even.
Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan
Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 5800X, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.
Lockwood & Co
Gebaseerd op een reeks YA boeken door Jonathan Stroud.
Ik moest mij wel door de eerste aflevering heen bijten, maar vanaf het moment dat de drie hoofdpersonen van Lockwood & Co samen zijn, is dit best een leuke paranormale detective serie in een alternatief Great Britain, waar spoken niet alleen echt zijn maar kennelijk ook een dodelijk gevaar vormen. Alleen jonge mensen kunnen spoken zien en effectief bestrijden, dus zij vormen de ‘first line of defence’ voor de rest van de bevolking.
Helaas heeft Netflix de serie al na het eerste seizoen gecanceld, en dit is zo’n serie die dat echt niet verdiende. Tsja, de Netflix algorithmes . Het ene seizoen is op zich wel een afgerond verhaal, prima aanrader voor een regenachtig weekeinde – maar bijt wel even door ep 1 heen.
Blue Eye Samurai
Net als @The_wildcard ging ik hier zonder verwachtingen in. Voor mij was het initieel een aangename verrassing die uiteindelijk een beetje als een teleurstelling eindigde; de eerste afleveringen vond ik het een dikke acht waard, maar vanaf het middendeel zakte het af naar een magere zeven. Niettemin al met al ondanks de nodige zwakke punten wel goed gemaakte Amerikaanse samurai schlock. YMMV
Het is een door en door Amerikaanse serie en dat merk je aan allerlei zaken; Kill Bill, Clint Eastwoods 'Man With No Name' personage en Yentl lijken de belangrijkste invloeden te zijn, met Japanse en Chinese martial arts films een meer secundaire invloed.
De serie is denk ik wel met liefde en respect voor Japan gemaakt - Blue Eye Samurai is primair geschreven door een schrijversechtpaar waarvan de vrouwelijke wederhelft half Japans-Amerikaanse en half Euro-Amerikaans is. Veel kennis van de tijd en periode moet je echter niet verwachten; voorzover dat in de serie zichtbaar is zijn dat zaken die verkoopbaar zijn, zoals prostitutie. Voordeel: de Nederlanders, die in de tijd van de serie daadwerkelijk met Japan handelden, komen in de serie niet voor en worden ook niet genoemd. Portugezen en Spanjaarden ook niet. Maar goed ook, want de paar (Britse) Europeanen in de serie komen qua karakterschets niet zo positief vanaf. Soms is het handig niet Engelstalig te zijn, want dan besta je voor Amerikanen meestal niet*
Dat het verhaal historisch volkomen bullshit is vond ik aanvankelijk niet erg want hey, het is een bloedborrelsbingo-pulpanimatieserie. Dacht ik aanvankelijk.
Maar: de interessante duels uit het begin maken plaats voor eindeloze massaslachtingen, personages handelen zwaar out of character omdat de schrijvers kennelijk vinden dat het plot dat vereist (i.p.v. een organisch uitvloeisel van de persoon) en de hoofdpersoon kent eigenlijk geen ontwikkeling (wel een tragisch verledentje, of course). Dat laatst is prima voor een actiefilm van 2 uur, minder voor een serie van 8 uur (en 3 extra seizoenen gepland, als Netflix de serie niet gaat cancelen).
De serie bevat wat animatie-boobies, moderne Japanse S&M-lite en tentakelsex-lite, maar stel je daar niet teveel van voor. Hentai it ain’t.
Het historische aspect is...vreemd. Aan de ene kant situeert de serie zich nadrukkelijk in een historische tijd en plaats, namelijk Japan in 1657. Ik nam dat eerst met een korreltje zout, hey, animatie bloedborrelsbingo he? Maar aan de andere kant doet de serie best vaak de 'wij zijn serieus en oh zo historical' song & dance routine en krijg ik vervolgens diverse historische aspecten en gebeurtenissen die soms aardig zijn neergezet maar nog vaker anachronistisch of zwaar vertekend.
Fun fact: De blanke schurk is, voor zover ik kan beoordelen, gebaseerd op - als een soort sadistische en seksueel perverse evil twin dan - Dirk Struan, de hoofdpersoon uit wijlen James Clavell’s bestseller Tai-Pan.
’Struan was a giant of a man, his face weathered by a thousand storms…he was forty-three, red-headed, and his eyes were emerald green.’
Net zoals Dirk Struan (Tai-Pan speelt zich af in de decades voor en tot de stichting van Hong Kong) handelt de schurk in Blue Eye Samurai in opium (niet een ding voor Europese kooplui in de zeventiende eeuw, maar wel een Brits ding in de negentiende. Zie de Opium Wars). Waar Dirk Struan verder in meer 'normale' zaken (vanuit ons modern perspectief dan) handelt in zijn 19e eeuwse setting, is de BES villain uiteraard ook actief in de wapenhandel en 'flesh'.
Struan zelf was door Clavell gebaseerd op William Jardine, een Britse zakenman (van oorsprong een arts...) die inderdaad een uiterst dubieuze rol heeft gespeeld in de voorgeschiedenis van de Opium Wars. Het bedrijf dat hij mede stichtte bestaat nog steeds (Jardine Matheson Holdings Limited, omzet 2021 109,3 miljard dollar, 400.000 werknemers) en wordt nog immer door zijn nazaten gerund. So much for karma
* Die moeilijke namen ook...
Last edited by Das Tentakel; 12th November 2023 at 21:16.
'Der Sumpf hat immer recht'
Bodies
Meer dan de bingebait die het doet vermoeden, Bodies is een verrassend leuke serie waarin 3 dezelfde lijken in 3 tijden gevonden worden. Het is een beetje V for Vendetta meets Dark. Over een groot aantal plotholes moet je met een poolstok heen springen, maar de kracht van de serie zit hem in de drie (anders gefilmde) tijden en manieren waarop de agenten te werk gaan om het mysterie op te lossen.
Ik zal niet zeggen dat het historisch accuraat is , maar ik zal ook niet zeggen dat het niet historisch accuraat is.
De eerste paar afleveringen gekeken van Scavengers Reign. Ik krijg er heel erg een Moebius vibe bij. Het wordt heel volwassen verteld en de alien wereld is ook echt alien. Zeker een aanrader.
De volgende post hier onder plaatsen aub.
Blue Eye Samurai
Awesome
Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan
https://www.youtube.com/@Coola_the_Koala
Ja snap ik. Erg mooie stijl.
Robbie Williams
Prima portret van een vrij labiele ster. Ik had alleen - juist van zo iemand als hij - véél meer dirt verwacht en willen zien. Het blijft allemaal wat oppervlakkig.
Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix
Onnavolgbare rommel die door muziek en sfeer hooguit de middenmoot behaalt. Duidelijk in elkaar gezet voor effectbejag i.p.v. om een goede/gedegen animatieserie af te leveren.
Cyberpunk: Edgerunners
Schreeuwerige anime vol tropes...maar als je weet dat je dat moet verwachten, is de uiteindelijke opbouw en climax wel bevredigend. Echt wel aardig imo.
"You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic matter as everyone, and we are all part of the same compost pile."
Zo na 257 dagen klaar met Naruto Shippuden.
Het eind gevecht tussen Naruto en Sasuke was echt een lackluster. Alle confrontaties in Shippuden zijn een lackluster eigenlijk. Enige fight die goed was Jiraiya vs Pain.
Verhaal was wel goed, maar qua fights was Naruto beter dan Shippuden.
Anyway van af morgen (of beter gezegd vandaag) ga ik weer kijken naar dragon ball. 370 dagen zonder die serie is hard.
Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan
Je mag ook gewoon “flauw” zeggen hoor
Nieuwste seizoen van Fargo wel een aanradertje! Prima rollen van Juno Temple en Jon Hamm. Misschien ietwat simpel verhaal dit keer, maar sterk verteld.
Nice, mijn favoriete serie, daar ga ik de komende avonden voor zitten.
Afgelopen weekend Mask Girl gebincht. De trailer is een beetje meh, want deze serie ontpopt zich in de tweede helft tot een heerlijke psychologische thriller vol dubbele moralen. Geweldig acteerwerk ook van blijkbaar bekende koreaanse acteurs. Aanrader, maar dan wel met de originele audio en niet de amerikaanse dub.
Zijn hier mensen die The Missing al eens gezien hebben? Steengoede serie.
All you need to know: https://www.viberate.com/artist/mindru
One Day
Hea bah, een RomCom Dat dacht ik, toen m'n vrouw deze voorstelde. In 3 dagen alle 14 afleveringen (van ieder max 30min) erdoorheen gejankt
Nee oprecht, toffe serie, must watch!
One tequila, two tequila, three tequila, floor. - George Carlin
True Detective Seizoen 1
Waarom heb ik dit niet eerder gekeken? McConaughey speelt de sterren van de hemel samen met Harrelson. Geniale detective serie met een dikke plottwist.
Overigens hiervoor seizoen 4 gekeken, met Jodie Foster. Keek lekker weg, maar was wel een stuk minder voldaan op het eind. Voelde afgeraffeld aan.
One tequila, two tequila, three tequila, floor. - George Carlin
Helaas heeft de serie UNIT 13 weer een markante castlid verloren. Vorige week overleed Luc Boyer op 88-jarige leeftijd. In Unit 13 was hij bekend als het personage Charon/Schipper en net voor hem overleed Linda van Dyck, die ook in dezelfde serie te zien was als PG Margot Sterk.
Last edited by pessie83; 16th March 2024 at 21:07.
Brassic, heerlijke Britse humor over een stel vrienden die aan de rand van de samenleving al wiet-kwekend en auto-stelend in de gekste situaties terecht komen. Zijn al vijf seizoenen van, dus binchen maar.
Precies waar ik tegenwoordig behoefte aan heb, geen duistere en moeilijke shit maar gewoon vrolijk vermaak. Heb alleen één probleem: net aan mijn lies geopereerd en dus pijn als ik te veel lachen moet. Heb al verscheidene afleveringen halverwege moeten afzetten omdat ik het niet meer trok.
X-Men'97
Alles wat ik wou en meer.
Als een superhelden project niet deze kwaliteit kan leveren kan het opzouten. Genieten van begin tot eind.
"As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
- Frank Murphy
Eerste aflevering van Star Wars The Acolyte gekeken.
Visueel prachtig. Maar verhaal is is........ Meh. Ga de serie wel uitkijken maar de glorie dagen van voor de sequeel films gaan imho niet terug komen.
"As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
- Frank Murphy
Ik weet niet of ik de enige ben. Maar ik vind het wel raar dat series, die goed worden bekeken, vaker worden gecanceld dan series die heel slecht worden bekeken.
De eerste aflevering van Those About to Die gekeken. Het is geen Spartacus qua kwaliteit maar het is vermakelijk en redelijk bloederig en dat is wat ik zoek in een serie over Gladiatoren en Romeinse spelen.
Those About to Die
Uiteindelijk toch echt wel een goede serie. Verhaal is interessant, soms wel wat rommelig. Het is lekker gewelddadig, although wel minder heftig dan Spartacus. Dat gezegd hebbende als Spartacus en/of The Gladiator je ding zijn dan is dit imho echt een must watch.
Koreaanse series