#7800GANG
WRC Generations
Star Wars Jedi Fallen Order
Ghost of Tsushima Directors Cut
Allemaal PS5 titels.
Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan
Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 5800X, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.
Happy FF7Hergeboorte dag
"As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
- Frank Murphy
Shiny
Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 5800X, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.
Baldurs Gate 3 PC Big Box Deluxe edition ( non Special of Collectors Edition)
Heel gaaf zeg!
Heerlijk nostalgisch gevoel, die foto's
https://box.baldursgate3.game/
Als het goed is kun je hem nog bestellen.
Beschrijving zegt installatie CD, eigenlijks wel benieuwd wat het inhoud gezien je steamkey erbij krijgt.
Binnen kort laptop even opstarten kijken wat er op de Disc staat.
@The_wildcard , dat ziet er mooi uit. En die chibi-versies van de gezichten van de originele Baldur's Gate portretten zien er ook grappig uit. Tenminste als dat 'chibi' wordt genoemd?
Niet echt naar op zoek maar tegengekomen op een stripboekenmarkt in Deventer voor een heel schappelijke prijs:
All you need to know: https://www.viberate.com/artist/mindru
PS5:
Bramble the Mountain King
Hogwards Legacy
Sifu Vengance edition
PS4:
Overcooked All you can eat edition
Gangbeasts
Oh boy. Story time. Snap dat niemand dit leest, ik moet het ook gewoon even van mij af schrijven
Ik heb mijn childhood Dreamcast laatst van stal gehaald een paar weken terug. De Dreamcast, mijn eerste "eigen" console die ik vrij kort op de discontinuation ervan heb gekocht, is echt een brok nostalgie, maar ook qua performance is het ding op momenten impressive. Als je even uit je hoofd haalt dat het een contender voor de PS2 was (it wasn't), en het gewoon ziet als een generatie 5.5 console, heb je plots een power house vol met arcade goodness (wat hard in decline ging in generatie 6). Denk aan mega-solid (almost-)true-to-arcade ports van fighters, schmups en vs games, een goede line-up/comeback van Sega Sports, multiplatform games die tov de PSX/N64 vrijwel altijd superieur waren, en dan nog een line-up van een paar hele bijzondere games zoals Skies of Arcadia, Shenmue en Sonic Adventure.
Voor wie het ding wel eens heeft gezien: ook de VMU (de memory card) was bijzonder. De VMU was eem memory card, portable handheld (voor heeeele basic 1bit graphic mini-games, maar sommiige games hadden toffe implementaties), maar ook een soort very early WiiU implemntatie waar de VMU soms als extra scherm kon fungeren. Dat laatste is meestal niet aanwezig (meeste games tonen gewoon een logo), maar sommige games doen er coole dingen mee: in Speed Devils geeft het een top-down view van direct achter je auto waardoor het een soort rear-view mirror is, en in Virtua Tennis toont de VMU tijdens het spelen een 3d animated stickfigure representatie van de game (je kan basically een balletje terugslaan puur door naar de VMU te kijken, if you're good enough ). Misschien wel de meest nuttige toepassing is het kiezen van plays in NFL games (een erg common issue in 2-player American football games).
Goed, alle love daargelaten (ik moest even ramblen ): ik vermaakte mij flink met mijn originele games, ik had inmiddels vrijwel alle copied discs weggegooid na een verhuizing. Maar het smaakte ook naar meer, dus ik was nog even aan het twijfelen een disc burner opnieuw aan te schaffen. Ook de battery (een oplaadbare ML2032) was op, een vrij common issue. Na wat wikken en wegen toch besloten om wat dieper in de buidel te tasten en de Dreamcast een goede upgrade te geven.
Het begon met de videokabel. De Dreamcast is kinda famous voor het feit dat hij VGA 640x480 kan outputten. Niet alleen een veel scherper signaal dan de reguliere analoge outputs, maar doordat het signaal progressive scanning is, ziet het er vele malen beter uit op een moderne TV. Deze upgrade alone kan ik niet anders beschrijven als dezelfde ervaring toen je je gen 7 console voor het eerst op HDMI mocht meemaken: het is echt ridiculous hoeveel beter dat signaal is. Niet iedere game ondersteunt het (PS2 had hetzelfde met component), maar het overgrote deel van de library wel.
Daarna volgde een GDEmu, een optical drive emulator. De originele chips worden zeer beperkt gemaakt door 1 guy, dus als je er eentje wil scoren ben je aangewezen op Chinese clones. Gelukkig zijn die ook qua kwaliteit flink verbeterd, én wat nicer geprijsd. Voor 55 euro koop je ze op AliExpress met alles erbij wat je nodig denkt te hebben. Ik heb een iets oudere versie gekocht (5.15b), gezien het enige verschil met de nieuwere versies is dat er een issue met 2 games is gefixt: Resident Evil: Code Veronica (er zijn gepatchte game images voor) en Skies of Arcadia (intro video loopt vast na een tijdje, maar die kan je skippen). De montage was idioot makkelijk, het ding plugt gewoon in op de slot van de discdrive en het is voornamelijk wat schroeven. Andere mooie bijkomstigheden zijn dat de laadtijden korter zijn er mee, en de console aanzienlijk minder herrie maakt: de GD-ROM drive is verreweg het meest luidruchtige onderdeel.
Ik moet zeggen: ALS je ooit een Dreamcast wil kopen, zijn deze 2 aanpassingen echt verreweg de meest eenvoudige en geven de meeste QoL. Maar ik heb toch nog even doorgepakt.
Eerst de batterij. Dat heb ik gewoon verziekt Je moet de oude battery van het controllerboard desolderen, ik heb iets te veel lopen kloten, pootjes zijn afgebroken in de poort, en ik was fucked Ik heb nog geprobeerd met wat draad op de oude contactpunten verder te solderen, en het heeft wonderbaarlijk 2 dagen gewerkt, maar het draad was kut, de soldeerpunten waren kut. Kortom, mislukt. Na 2 pogingen het te herstellen het maar even gelaten voor wat het is. Probleem is een beetje: deze boards zijn bijzonder lastig aan te komen. Op eBay gaan ze voor bijna 100 euro (wat onzinnig is, gezien een 2e hands DC 150~200 euro kost). OOK weet ik dat ik ooit een zekering moet gaan vervangen (dus desolderen) er op. Ik had even een out nodig: ik heb een ibluecontrolmod gekocht, een vervangende controllerboard waarmee je BT controllers kan aansluiten, maar het belangrijkste voor mij was dat het ding een vervangbare batterij en fatsoenlijke zekeringen heeft ingebouwd. Die is nu nog onderweg, maar dan kan ik de originele controller board bewaren als reserve, en who knows: misschien breng ik hem eens langs bij iemand met fatsoenlijke soldeerskills. Dit allemaal (stress van het desolderen, ik heb het board ook flink moeten abusen) was wel even kut allemaal, maar het lijkt allemaal goed te komen, en ik heb veel geleerd. Ook lijken de aftermarket parts vrij populair, dus ik vermoed dat over de jaren alternatieven beschikbaar blijven en er nieuwe bijkomen.
Gisteren nog de hand gelegd aan de laatste mod: een noctua fan inbouwen met behulp van speciale kitjes van AliExpress (je hebt een verloopje nodig, een houder voor de fan, en een vervangend mechanisme voor de lid sluiting). Nu de discdrive geen geluid meer maakt, is de case fan overduidelijk aanwezig. Als ik 's avonds laat op gedempt volume een spelletje speel hoor ik eigenlijk alleen maar die case fan. Het verschil is echt als dag en nacht. Not sure if it does it justice (speaker op telefoon was vrij representatief), maar:
before: https://recorder.google.com/c0fd3b23...3-8c912e0c792a
after: https://recorder.google.com/a10f6e68...a-f6f871f788ff
Daarnaast nog obligatory VMUs gekocht, nog een keer een controller kopen, en dan ben ik wel even klaar Als ik klaar ben is behalve de mainboard en de PSU niets meer origineel.
Ik speel er wel echt volop op de afgelopen weken. Het is een imho goed geagede console, zonder de knulligheid/jankiness van early 3D helemaal af te schudden op momenten. Het is ook gewoon een unieke console, met zijn sterke arcade roots, en best wat games runnen 60fps. Het is ook superkoel om een stuk hardware van 25 jaar geleden te onderhouden en speelbaar te maken. Ik heb ook eindelijk eens een goede aanleiding echt goed de library in te graven, maar tussendoor ook gewoon wat childhood memories te herleven, zowel de home games als sommige van de arcade ports (Virtua Tennis 2 heb ik vroeger stuk gespeeld in de arcade bijvoorbeeld). Het is een lastige console om in general aan te raden, maar als je nieuwsgierig bent, zijn zeker de VGA kabel en de GDEmu imho een must-have.
Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.
Lekker bezig liquidje!
Leuk verhaal om te lezen en top dat je dreamcast je nog zoveel plezier geeft
Prachtig om te lezen buddy.
Zit al een poosje te denken die drive mod te doen.
Heel tof dit.
- Frank Murphy
Ah, ook een Dreamcast fan?
Die drive mod kan ik je dan iig flink aanraden. Komt ook enkel een schroevendraaier aan te pas. Hou er wel rekening mee met die clones, sommige crappen out na 1 of 2 jaar, of hebben temp issues. Is gewoon lastig te zeggen op voorhand, kwaliteit is variabel. Nadeel is dan weer dat de originele GDEmu 2 tot 3 keer zo duur is, en er ook nog eens mee gescammed wordt.
Mocht je er mee aan de slag gaan, SD kaartje maken is een ding, heb je een stukje software voor om te doen, maar je moet wat files bij elkaar rapen: https://github.com/sonik-br/GDMENUCardManager/ . If needed hmu, ik heb de tools klaar en preconfigured in een zip file in dropbox.
Zal even parts posten:
* Holder + battery: https://nl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2nld
* GDEmu (ik zou voor 5.15b gaan): https://nl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2nld
* ibluecontrolmod. LET OP: 2 varianten: 2 pins vs 3 pins fan connector, zie fotos in advertentie: https://nl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2nld
* Noctua fan mod kit (3 pins fan connector only): https://nl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2nld
* Noctua fan zelf: https://www.amazon.nl/dp/B00NEMGCIA?...302_E_DDE_dt_1
Ik kan je wel zeggen, zonder die drive ga je snel genoeg irriteren aan de fan. ENIGE nadeel is dat je het geluid haast mist bij vooral het aanzetten Ik ben zo gewend om altijd te horen *klik* *piiiieeep* *BBZZZZZZZZZZRT* *Sega-sounds*. En nu is het meer *klik* *piiiieeep* *haaaaaaa* *Sega-sounds*
Zo, de dreamcast is klaar
De battery mod lijktgeluktte werken, ondanks de mega-shoddy soldering Blijkbaar is de batteryholder een beetje vervormd (al dan niet door de abuse van mij met de soldeerbout?): toen ik de battery een weekje terug even verschoof in de holder kwam ik er 2 dagen later achter dat ik al in tijden geen date meer heb ingevoerd
Anyhoe, heb toch maar de ibluecontrolmod ingebouwd, ook omdat een andere zwakheid (de niet-herstelbare zekering in het controllerboard) op de loer ligt (tip: plug nooit controllers uit met de DC aan als je het kan voorkomen!), en ik echt geen zin had in nog meer gesoldeer na dit alles op dit board. Het board is supernice. Ik was initieel wat sceptisch, omdat er best wat games enkel de VMU uit controller A (en soms zelfs enkel controller A port 1) gebruiken waardoor je effectief geen BT controller als player 1 kunt gebruiken, maar het board heeft een undocumented feature (je moet hem even aanzetten in de config tool) om een memory card te emulaten en rumble op de BT controllers. Ik weet niet in hoeverre ik het moet vertrouwen, dus gebruik liever mijn eigen VMUs (heb ook nog een official 4x VMU binnen), maar good to know.
Puntje bij mij was echter wel dat de ibluecontrolmod niet helemaal lekker in mijn PAL va1 Dreamcast pastte: mijn DC zijn voeding heeft nog wat extra PCB over het board hangen wat precies in de weg zit. Ik heb van de ibluecontrolmod wat gaten moeten uitboren en een deel van de bevestigingszijde (daar zit verder niets in qua chips of aderen, is gewoon plastic) schuin moeten afknippen zodat het board er schuin in kon (de chip waar de controllers in gaan staan hier los van, en kan wel gewoon recht er in).
Ik ben wel echt superblij. Oude machine, en toch wel in de ultieme staat atm. Maar mijn verdict: als je wil modden, begin lekker met zo'n GDEmu, het is verreweg de meest nuttige upgrade.
Naar de Retrogamebeurs in Tilburg geweest vandaag, (overigens LANG niet op liquidbunny geweest lol! dus hallo!)
Suikoden 4 en budokai 3 collectors Edition in hele nette staat €37,50 bij elkaar, zeer verbaasd om budokai 3 CE te vinden voor een leuke prijs.
Golden Sun in doos alhoewel echt gebruikt €40, wou eigenlijk de cartridge, en de CIB in nettere staat had ik geen zin in om daar geld aan te besteden, dus een mooie tussenweg, is gewoon zeer presenteerbaar in box protector.
Disgea 1 en Ridge racer 4 voor €24 samen ook echt hele nette prijs die had 20% korting op alles
Odin sphere ps2 paar keer tegenkomen maar dure prijzen allemaal €30+ PS4 versie helaas niet zo kunnen vinden, maar die koop en speel ik wel een ander keer.
Dbz infinite world ook belachelijke prijzen, geen een voor rond de 30 kunnen vinden, allemaal 45+
Ridge racer 4 ook helemaal geen black label gevonden echt bizar ������ daarom dus blij dat ik eentje heb kunnen vinden voor heel weinig geld. Kan ik hem toch spelen nu
Pokemon Kaarten ook gescoord , maar dat hou ik wel hier gescheiden
Last edited by Lugia; 25th August 2024 at 16:29.
Dat zijn betere prijzen, nog steeds insane vergeleken met 10 jaar terug natuurlijk..maar al stukken beter dan online opzoek gaan
- Frank Murphy
Ja inderdaad, helaas, die tijd is voorbij... Retro games beginnen nu eenmaal gewoon belachelijk te worden.
Overigens lag er echt wel veel van hetzelfde troep (uiteraard) en genoeg vendors die belachelijke prijzen vroegen, sommige of evenveel of hoger zelfs dan dedicated game winkels, waarbij je nog goede service krijgt ook nog meestal en een soort van garantie.
Al met wel wel de moeite waard geweest, vond het een aanrader vergeleken met andere beurzen, Ireen Wüst IJsbaan was super veel ruimte, weinig stinkende mensen geroken, was redelijk goed geventileerd, leuke praatjes kunnen maken, en ook makkelijk parkeren voor 2,50 (voor de hele dag) eronder bij parkeergarage stappegoor 2 minuten wandelen van de beurs af, ik kwam wel om 11 uur aan, kon gelijk naar binnen, ik wou toch liever rustig wakker worden dan stipt om 9:30 uur daar zijn en in de rij staan 😂
had nog wat andere games op mijn wishlist, maar helaas niet gevonden.