User Tag List

Page 8 of 9 FirstFirst ... 6 7 8 9 LastLast
Results 281 to 320 of 322

Thread: De Grote Wetenschap Thread

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1448 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Iemand deze gezien (al van januari)? Ik ben vrij veel met o.a. dit onderwerp bezig en dit is echt ongelooflijk interessant. Haakt via het microbioom in de darm, in op obesitas, prikkelbaardarmsyndroon, depressie, diabetes en veel andere aandoeningen.

Microbioom: alles over je darmen | Dokters van Morgen

Wist jij dat je darmbacteriŽn mede bepalen hoe je je voelt? Of je goed of slecht, gezond of ongezond voelt? Volgens psycholoog en onderzoekster Laura Steenbergen is er een relatie tussen je darmen en je geest. In deze uitzending kijken we hoe je deze relatie positief kunt beÔnvloeden. Daarnaast gaan we dieper in op het prikkelbare darm syndroom (PDS) en nemen we met een camera een kijkje in de darmen.

In deze uitzending
    Antoinette volgt de Britse journalist en arts Michael Mosley die een uniek kijkje geeft in zijn darmen. Er blijkt een heel universum schuil te gaan in de wereld van bacteriŽn.

Waarom de ťťn dik wordt van een taartje en de ander niet

Daarnaast volgen we Lieke, Tim en Rosemary, die alle drie last hebben van PDS. Zij passen tien weken lang hun voeding aan op hun microbioom - in de hoop beter te worden. Ook Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden laat zijn microbioom checken. Waaruit bestaat zijn gepersonaliseerde dieet?
    Video -> https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendin...en-22-01-2019/
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    1448 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

^ Voor wie het interesseert.

Depressie zit ook in de darmen: wetenschappers onderzoeken transplantatie van stoelgang

Gezonde stoelgang transplanteren bij mensen met geestelijke gezondheidsproblemen zou wel eens de Heilige Graal van de mentale zorg kunnen zijn. Beeld Getty Images

Onze darmflora speelt een rol bij het ontstaan van de ziekte van Parkinson. Daarom onderzoekt een Gents team het effect van stoelgangtransplantatie. Ook depressie zit in de darmen, zo ontdekten Vlaamse vorsers eerder dit jaar. Er is goede hoop dat het verbeteren van onze darmflora – met stoelgangtransplantatie, maar ook met probiotica, pillen gevuld met donorstoelgang of een gefermenteerd dieet – onze mentale gezondheid kan opkrikken.

De darmflora van patiŽnten met de ziekte van Parkinson verschilt sterk van wat men bij een gezonde persoon aantreft. Uit onderzoeksgegevens blijkt dat de verstoorde darmflora mogelijk de oorzaak is, en de ziekte van Parkinson het gevolg. Onderzoekster Roosmarijn Vandenbroucke, van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en het Center for Inflammation Research van de UGent, is met collega’s in Gent en Leuven een onderzoek gestart om na te gaan of men bij parkinsonpatiŽnten de evolutie van de symptomen kan beÔnvloeden met stoelgangtransplantatie. “Als die transplantatie van ‘gezonde’ stoelgang in de darmen van parkinsonpatiŽnten een gunstig effect teweegbrengt, hebben we voor het eerst een behandeling die bij parkinsonpatiŽnten op het ziektemechanisme ingrijpt, in plaats van zuiver op de symptomen”, stelt Vandenbroucke in de Artsenkrant.

DEPRESSIE DOOR ONTBREKENDE DARMBACTERIňN
    Recente ontdekkingen doen wetenschappers het concept ‘geestesziekte’ bijstellen. Het idee dat mentale ziektepatronen kunnen worden teruggebracht tot hersenziektes, wordt steeds meer verlaten. Wetenschappers vermoeden al langer dat onze darmflora effect heeft op onze hersenen en ons gedrag. Vlaamse wetenschappers ontdekten onlangs dat mensen met een depressie bepaalde bacteriŽn missen in hun darmen.

Voor het eerst werd daar ook echt bewijs voor geleverd. “We onderzochten de stoelgangstalen van mensen met een verminderd geluksgevoel of een depressie. We zagen dat er bij hen twee types van darmbacteriŽn veel minder aanwezig waren dan bij gelukkige mensen”, zegt professor Jeroen Raes van het VIB en de KU Leuven, die bij studenten een vierjarig onderzoek start naar het verband tussen darmflora en psychische gezondheid. “We willen controleren of we op basis van darmbacteriŽn kunnen voorspellen wie gevoelig is voor psychische stoornissen. We kozen voor studenten omdat zij vaak kampen met emotionele problemen zoals depressie”, stelt Raes. In de toekomst zouden ontbrekende bacteriŽn ingebracht kunnen worden bij patiŽnten met een depressie.

ZIEKENHUISBACTERIE EN BIPOLARITEIT
    Parkinson en depressie zouden dus met gezonde stoelgang behandeld kunnen worden, maar er is meer. Onderzoek van de universiteit van het Canadese Calgary toont aan dat stoelgangtransplantatie in haast alle gevallen werkt om te genezen van een antibiotica-resistente ziekenhuisbacterie. Aan diezelfde universiteit loopt een onderzoek waarbij patiŽnten met een bipolaire stoornis met stoelgangtransplantatie worden behandeld. Vast taat dat geen enkele ontwikkeling binnen de geestelijke gezondheidszorg zo beloftevol en tegelijk controversieel is als het idee dat we onze darminhoud moeten aanpakken om onze geest gezond te maken.
    bron

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    162 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Razendinteressant, die koppeling tussen darmen en brein/psyche!
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

Pankēkigēmu Masemium's Avatar
    Mentioned
    95 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Masemium
    Gekloot met buik/darmen zit in de familie, tot wel terug tot aan de overgrootouders.

Dat ik vrijwel m'n gehele leven lang elk jaar wel minstens 1 keer een periode heb waar ik mij niet goed voel en het buikje van slag af is, wordt altijd wel aan de familiekwaal gelinked. Dat ik ook vaak op mindere momenten in een soort cirkeltje terecht kom van: met geest gaat het wat minder => lichamelijke uitwerking => zorgen om lichaam => geest minder => lichaam minder => etcetera

Dat je verteringsstelsel meer doet dan je bammetjes en McDonalds nuke-food afbreken is ondertussen wel duidelijk. Jammer dat nķ pas de wetenschap er wat meer voor open gaat staan. Vooralsnog probeer ik er "mee te leren leven", en zit ik sinds 2 maanden op darm-kalmerings-pillen, omdat het dit jaar allemaal wat heftiger is dan "normaal".
    There is a point where we needed to stop and we have clearly passed it, but let's keep going and see what happens.

Member Paralize's Avatar
    Mentioned
    238 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Is het nou zo dat parkinson dan ook afneemt? Of blijf je in de 'huidige' staat, is het dus een onomkeerbaar proces?
    'Toast'

Symbiotic disharmony Morrigun99's Avatar
    Mentioned
    135 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vraag ik me dan serieus af:

In hoeverre dragen drankjes als Yakult en Vifit (die actief marketen inzake herstel van de darmflora) dan bv. bij aan een betere psyche?
    Of...reguliere melkzuurproducten (want volgens mij hebben die hetzelfde effect).

Maar echt interessante materie dit.

Mentioned
    1448 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Paralize View Post
    Is het nou zo dat parkinson dan ook afneemt? Of blijf je in de 'huidige' staat, is het dus een onomkeerbaar proces?
    De klontering van enzymen in het brein is omkeerbaar begreep ik, maar de schade is zover ik weet altijd permanent...als in wat weg is, is weg.

Quote Originally Posted by Morrigun99 View Post
    Vraag ik me dan serieus af:

In hoeverre dragen drankjes als Yakult en Vifit (die actief marketen inzake herstel van de darmflora) dan bv. bij aan een betere psyche?
    Of...reguliere melkzuurproducten (want volgens mij hebben die hetzelfde effect).

Maar echt interessante materie dit.
    (Nog) niet, omdat ze op ťťn kolonie richten (bifidus) en dat moet veel breder. Op dat gebied is fecestransplantatie, zo ook genoemd hierboven, veelbelovender. Maar helaas qua effect nog steeds te tijdelijk.

De uitzending die ik erboven postte gaat nog wat verder en is helemaal interessant, ook voor mensen die niet ziek zijn.
    Last edited by Like-a-Bunny; 29th October 2019 at 15:25.

Choose Wisely The_wildcard's Avatar
    Mentioned
    101 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PsyKu Steam ID: STEAM_0:0:5264387

Normaal heeft hij het over Computer tech!?
    Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan

Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 2700x, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, MSI GTX 1080 Ti, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.

Administrator Rappa's Avatar
    Mentioned
    1018 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Rappa1985 PSN ID: Rappa1985 Steam ID: Rappa1985

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Heel aardig artikel over de rol van aaseters in de ecologie, naar aanleiding van een 'experiment' in het Hardangervidda natuurgebied in de hooglanden van Zuid-Noorwegen:

'Landscape of fear': what a mass of rotting reindeer carcasses taught scientists

Een kleine ramp - de dood van ruim driehonderd rendieren in Hardangervidda als gevolg van een abnormaal heftig onweer - was letterlijk een gevalletje 'de een zijn dood is de ander zijn brood' als wetenschappers de lichamen laten liggen en bestuderen wat de effecten voor de plaatselijke ecologie zijn. Komt er op neer: lullig voor die rendieren, maar het 'opruimen' door aaseters had direct en indirect positieve gevolgen voor de plaatselijke ecologie. De Oostvaardersplassen en de hongersnood van enkele jaren geleden aldaar wordt ook genoemd.

Misschien dat we ooit nog zo ver zijn dat we opa neerleggen in een bos en de natuur de rest laten doen. Misschien een natuurstenen herdenkingszuiltje met een tekst 'opa leeft voort in het bos' (maar dan wat poŽtischer) en zo is het wel mooi geweest

Overigens: comes de grote kladderadatsch, hebben de overlevenden dus voldoende te eten na een paar jaar. Ecologische opleving macht's mŲglich, met dank aan 6 Š 7 miljard mensenlichamen. De post-apocalyps wordt heel mooi groen

Goh, ga ik toch nog positief het weekeinde in
    Last edited by Das Tentakel; 10th July 2020 at 21:47.
    'Freude ist nur ein Mangel an Information'

Mentioned
    1448 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Cloud View Post
    Dit is hetzelfde als creationisme gelijk trekken aan de wetenschap.
    Oeh hoe toevallig:

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap...-oud-1.1709651

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    373 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Interessant artikel wel tbh.

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Je had me heel even tuk totdat ik zag dat het 't Reformatorisch Dagblad was...

Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat de goede Dr. Thomas zijn promotor deze heer was:

https://answersingenesis.org/bios/steve-taylor/

Prof. Steve Taylor uses his extensive technical experience to consider the evidence for a Creator.
    Het heeft vermoedelijk een aardig bedrag gekost om deze gelovige Texaan bij een co-religionist in Liverpool, UK te laten promoveren...
    Last edited by Das Tentakel; 4th November 2020 at 21:43.

aka PjotrStroganov Cloud's Avatar
    Mentioned
    181 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Pjotrstroganov PSN ID: Pjotrstroganov Steam ID: Pjotrstroganov
    Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Interessant artikel wel tbh.
    Als wilt zien hoe slinks dit soort kanalen zijn om de massa te misleiden? Sure.

Grappig genoeg is in de header een Dimetrodon zien. Die behoorde niet tot de orde van dinosauria.
    De volgende post hier onder plaatsen aub.

Mentioned
    373 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Als wilt zien hoe slinks dit soort kanalen zijn om de massa te misleiden? Sure.

Grappig genoeg is in de header een Dimetrodon zien. Die behoorde niet tot de orde van dinosauria.
    Leuk dat je met misleiding begint, maar de methodes die gebruikt zijn, zijn toch gewoon 100% wetenschappelijk?
    Is wetenschap niet juist vragen stellen en kijken of het antwoord te achterhalen is?
    Dat het antwoord niet in jouw straatje valt doet er dan niet toe, zolang de resultaten op een wetenschappelijke manier verkregen zijn, toch?

Wat betreft de header: hoeveel redacteuren van kanten ken jij die weten tot welke familie alle dino's e.d. behoren?
    Hell, zag na de aanslag in Wenen een kop van CNN dat het over Duitsland ging...

Mentioned
    1448 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Even naar hier verplaatst.

Mentioned
    373 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Even naar hier verplaatst.
    Ik dank u (k)

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Leuk dat je met misleiding begint, maar de methodes die gebruikt zijn, zijn toch gewoon 100% wetenschappelijk?
    Is wetenschap niet juist vragen stellen en kijken of het antwoord te achterhalen is?
    Dat het antwoord niet in jouw straatje valt doet er dan niet toe, zolang de resultaten op een wetenschappelijke manier verkregen zijn, toch?

Wat betreft de header: hoeveel redacteuren van kanten ken jij die weten tot welke familie alle dino's e.d. behoren?
    De promotor van de auteur is een Britse professor in een technisch vakgebied (niet biochemie) die tevens creationist is. Tegelijkertijd is het niet 'nieuw' nieuws (zie bijvoorbeeld Paleoproteomics Opens a Window into the Past, maar creationisten werpen zich er natuurlijk op omdat ze in de Amerikaanse (culture wars) context wanhopig op zoek zijn naar argumenten die niet 1-2-3 van tafel kunnen worden geveegd door een gemiddelde goed opgeleide leek want: te technisch.

Thomas' publicaties kun je overigens raadplegen via Researchgate en die zijn neutraal. Zijn promotor professor Taylor mag dan een creationist zijn, de co-promotors zijn dat (zeer waarschijnlijk*) niet en dat betekent dat de beide heren uiteraard voorzichtig moeten zijn. Wat ze daarna doen in de kerk, blijft in de kerk. Formeel dan.

* Dat kan soms wel gemanipuleerd worden vermoed ik, maar is wel heel moeilijk: er moeten voldoende professoren zijn gerelateerd aan het vakgebied met het juiste ideologische kleurtje.
    Last edited by Das Tentakel; 5th November 2020 at 12:06.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Ik weet dat je hem niet naar mij stelt, maar ik heb er wel wat over te zeggen.

En eens! De bevindingen, sec gezien, zijn ook interessant, en zouden ook nader bekeken kunnen EN moeten worden.

Echter, de context waarin dit gebeurt is niet wetenschappelijk, en onderzoek is niet alleen de metingen, maar ook de hypothese en de conclusies die je trekt. Deze mensen werken voor (even googlen): "The Institute for Creation Research" en "Young Earth Creationist". Deze theologische wetenschappers hebben vaak maar 1 manier om naar onderzoek te kijken: hun eigen geloof bevestigen. Dat is textbook confirmation-bias, en dat hoort niet thuis in de scientific method. Dat neemt niet weg dat andere wetenschappers dit ook in meer of mindere mate doen, bewust of onbewust, maar nergens gebeurt dit zo openlijk als onder de vlag van theologisch onderoek. Daarnaast doen deze mensen ook vaak gewoon hun eigen ding in hun eigen kringen: ze toetsen dit soort theorieen niet aan een scientific community zoals dat normaal met publicaties gebuert.

Daarnaast vind ik het woordengebruik misleidend, bijv. "evolutiegeloof". Dit soort tactieken zie je helaas te vaak binnen discussies omtrent creationisme vs evolutie: het slinks neerhalen van evolutie en afdoen als "slechts een theorie", of een gelijke aan creationisme.

Normaal zou het mij niet zoveel uitmaken, maar waarom ik dit gevaarlijk vindt is omdat dit soort onderzoeken (onterecht) een eigen waarheid gaan krijgen in een "wetenschaps"-niche. Dit soort dingen worden in the US ook gebruikt om evolutie uit de curricula op scholen te houden, of the downplayen. Het is belachelijk dat er staten zijn die evolutie op gelijke voet zetten met creationisme, of dat op evolutie-boeken stickers moeten.

edit: Alabama disclaimer over evolutie, op alle studieboeken betreffende evolutie sinds 2006, volgens mij nog steeds van kracht:

A MESSAGE FROM THE ALABAMA STATE BOARD OF EDUCATION

The word “theory” has many meanings. Theories are defined as systematically organized knowledge, abstract reasoning, a speculative idea or plan, or a systematic statement of principles. Scientific theories are based on both observations of the natural world and assumptions about the natural world. They are always subject to change in view of new and confirmed observations.

Many scientific theories have been developed over time. The value of scientific work is not only the development of theories but also what is learned from the development process. The Alabama Course of Study: Science includes many theories and studies of scientists’ work. The work of Copernicus, Newton, and Einstein, to name a few, has provided a basis of our knowledge of the world today.

The theory of evolution by natural selection is a controversial theory that is included in this textbook. It is controversial because it states that natural selection provides the basis for the modern scientific explanation for the diversity of living things. Since natural selection has been observed to play a role in influencing small changes in a population, it is assumed that it produces large changes, even though this has not been directly observed. Because of its importance and implication, students should understand the nature of evolutionary theories. They should learn to make distinctions between the multiple meanings of evolution, to distinguish between observations and assumptions used to draw conclusions, and to wrestle with the unanswered questions and unresolved problems still faced by evolutionary theory.

There are many unanswered questions about the origin of life. With the explosion of new scientific knowledge in biochemical and molecular biology and exciting new fossil discoveries, Alabama students may be among those who use their understanding and skills to contribute to knowledge and to answer many unanswered questions. Instructional materials associated with controversy should be approached with an open mind, studied carefully, and critically considered.
    Last edited by Liquidje; 5th November 2020 at 12:11.

Mentioned
    373 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

@Das Tentakel wat ik in het artikel lees is dat hij zich voor zijn onderzoek puur wetenschappelijk gehouden heeft en pas na zijn promotie dit expliciet is gaan linken aan creationisme. Dus dat de anderen mogelijk geen creationisten zijn, is erg aannnemelijk.
    Dat is ook gelijk zo mooi aan dit stuk, hij heeft juist ervoor gekozen om alles 100% wetenschappelijk neer te zetten. Dat er een bias in de basis zit is daarin enkel een voetnoot @Liquidje , want elke wetenschapper heeft m.i. een bepaalde bias van waaruit ze aan een onderzoek beginnen.
    Wat er verder in de US gebeurt moeten ze lekker daar houden, jammer dat je je daar zo aan ergert, maar gelukkig doen we dat soort dingen in Nederland niet. Neemt niet weg dat de big-bangtheorie nog steeds een theorie is, want niet 100% te bewijzen.
    We zullen het nooit 100% zeker weten hoe ons universum ontstaan is, we kunnen enkel educated guesses doen of het aan een hogere macht toekennen.
    Voor wat betreft evolutie an sich, dat is inmiddels zo erg aangetoond dat volgens mij de paus dat zelfs al aangenomen heeft als wetenschappelijk feit. Of alles miljarden jaren oud is en wij geŽvolueerd zijn vanuit een bepaald soort goo, tsjah.

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    852 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer

Dat is ook gelijk zo mooi aan dit stuk, hij heeft juist ervoor gekozen om alles 100% wetenschappelijk neer te zetten. Dat er een bias in de basis zit is daarin enkel een voetnoot @Liquidje , want elke wetenschapper heeft m.i. een bepaalde bias van waaruit ze aan een onderzoek beginnen.
    Uhm in principe niet, een onderzoeker kan een stelling innemen en die proberen te bewijzen of ontkrachten, maar de wetenschapper zelf moet neutraal in de uitkomsten van zijn onderzoek zijn. Bias is het verkeerde woord hier.
    Ik wacht rustig af.

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Uhm in principe niet, een onderzoeker kan een stelling innemen en die proberen te bewijzen of ontkrachten, maar de wetenschapper zelf moet neutraal in de uitkomsten van zijn onderzoek zijn. Bias is het verkeerde woord hier.
    Ja en nee. Een wetenschapper heeft een bepaalde basis (kennis, inzicht, methodieken) van waaruit een vraagstelling wordt geformuleerd, maar die basis kan een bepaalde bias bevatten die voortkomt uit persoonlijke ideologie, voorkeuren etc. Wordt (in ieder geval bij geschiedenis) wel voor gewaarschuwd, maar komt helaas wel voor. Heeft ook soms te maken met gebrek aan kennis / ervaring. Maar: dat wetenschappers zich van het risico bewust zijn en dat een no-no vinden maar soms schuldig aan zijn, is iets heel anders dan dat iedereen dat doet.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

@Das Tentakel wat ik in het artikel lees is dat hij zich voor zijn onderzoek puur wetenschappelijk gehouden heeft en pas na zijn promotie dit expliciet is gaan linken aan creationisme. Dus dat de anderen mogelijk geen creationisten zijn, is erg aannnemelijk.
    Dat erken ik ook, maar nergens is deze zo blatant als in deze hoek (ok, misschien pharmaceutisch onderzoek ook, maar dat is een andere tak ).
    En het probleem zit hem bij mij echt niet in de metingen en de initiele vraagstukken/conclusies, maar juist deze verregaande conclusies. Vergeet niet dat dit in een niet-wetenschappelijke context al snel "waarheid" wordt.
    Wat er verder in de US gebeurt moeten ze lekker daar houden, jammer dat je je daar zo aan ergert, maar gelukkig doen we dat soort dingen in Nederland niet. Neemt niet weg dat de big-bangtheorie nog steeds een theorie is, want niet 100% te bewijzen.
    En dat is dus het punt. Dat dit niet in Nederlandse scholen speelt betekent niet dat de impact niet merkbaar is in Nederland. Het zijn ook dit soort dingen die een schijn-credibiliteit aan religie hangen, wat de ontkoppeling van geloof en bijv. overheid tegengaat.

Maar hier maak je ook dus de fout die "ze" met dit soort dingen maken: 100% bewijs is toch niet mogelijk. Maar het probleem is dat we A) enerzijds een thoerie, dat door een complete scientific community wordt gedragen, constant bewijs bij wordt gevoegd, en waar ook uitgebreid op gefalsified wordt, gelijktrekken met B) met een thoerie die totaal ontoetsbaar is, zich totaal niet bezighoudt met al het wetenschappelijke bewijs ertegen danwel het feit dat er amper bewijs voor is en in een community in stand wordt gehouden met het doel dat model in stand te houden.

We zullen het nooit 100% zeker weten hoe ons universum ontstaan is, we kunnen enkel educated guesses doen of het aan een hogere macht toekennen
    En hier gaat het m.i. mis. Ze zijn niet gelijk aan elkaar. En het afdoen van een wetenschappelijke theorie omdat er geen 100% bewijs voor is, is maar raar als het alternatief een boek is waar zo goed als 0 bewijs voor is. Deze kritische houding is extreem selectief.

Voor wat betreft evolutie an sich, dat is inmiddels zo erg aangetoond dat volgens mij de paus dat zelfs al aangenomen heeft als wetenschappelijk feit. Of alles miljarden jaren oud is en wij geŽvolueerd zijn vanuit een bepaald soort goo, tsjah.
    Hoe kan je nou enerzijds zeggen dat evolutie an sich is aangetoond, maar dingen over miljarden jaren en onze evolutie niet waar is? Dat is namelijk een integraal onderdeel van de theorie.

Begrijp mij overigens goed, ik hou totaal niet van geloof bashen en respecteer mensen hun geloof. Maar dit soort dingen zijn niet onderhevig aan subjectiviteit, en m.i. heeft geloof niets te zoeken binnen wetenschappelijke kaders, net als dat geloof niets te zoeken heeft binnen theologische kaders. Ze spreken simpelweg niet dezelfde taal. Maar ik word wel geactiveerd als er boundaries overschreden worden. Het afdoen aan evolutie en ondertussen twijfel zaaien onder de lezersgroep gaat mij wat te ver.

edit: ik kan het niet beter verwoorden dan ya boii Bertrand Russell:
    Although Russell often seems in his writings to be drawn towards a quasi-atheist position, his own agnosticism is reinforced by his recognition that the word "religion" does not have a very definite meaning. "If it means a system of dogma regarded as unquestionably true," he writes, "it is incompatible with the scientific spirit, which refuses to accept matters of fact without evidence, and also holds that complete certainty is hardly ever attainable."
    Last edited by Liquidje; 5th November 2020 at 12:42.

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    852 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Das Tentakel View Post
    Ja en nee. Een wetenschapper heeft een bepaalde basis (kennis, inzicht, methodieken) van waaruit een vraagstelling wordt geformuleerd, maar die basis kan een bepaalde bias bevatten die voortkomt uit persoonlijke ideologie, voorkeuren etc. Wordt (in ieder geval bij geschiedenis) wel voor gewaarschuwd, maar komt helaas wel voor. Heeft ook soms te maken met gebrek aan kennis / ervaring. Maar: dat wetenschappers zich van het risico bewust zijn en dat een no-no vinden maar soms schuldig aan zijn, is iets heel anders dan dat iedereen dat doet.
    Dat zeg ik, het argument "iedere wetenschapper heeft een bias" bestrijd ik, het is sowieso niet wetenschappelijk. Dat het voor komt ok.
    Ik wacht rustig af.

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Dat zeg ik, het argument "iedere wetenschapper heeft een bias" bestrijd ik, het is sowieso niet wetenschappelijk. Dat het voor komt ok.
    Okiedokie, was ook meer bedoeld als aanvulling/nuancering

Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    '...it is incompatible with the scientific spirit, which refuses to accept matters of fact without evidence, and also holds that complete certainty is hardly ever attainable.'
    Wat ook de reden is waarom zoveel wetenschappelijke publicaties, met name bijvoorbeeld geschiedwetenschappelijke (over periodes met weinig documentatie / archeologisch bewijsmateriaal), vol staan met 'perhaps', 'maybe', 'possibly', 'likely', 'conceivably' etc. Waar het publiek soms dol van wordt, laat staan makers van 'historische' games, films en tv series
    Last edited by Das Tentakel; 5th November 2020 at 13:06.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Wat ook de reden is waarom zoveel wetenschappelijke publicaties, met name bijvoorbeeld geschiedwetenschappelijke (over periodes met weinig documentatie / archeologisch bewijsmateriaal), vol staan met 'perhaps', 'maybe', 'possibly', 'likely', 'conceivably' etc. Waar het publiek soms dol van wordt, laat staan makers van 'historische' games, films en tv series
    Ja, of waarom wetenschappers dus vaak niet stellig ja/nee zeggen, maar "op basis van de op dit moment gekende feiten kunnen wij niet concluderen dat...". Dat maakt het dus ook zo lastig als je tegenover mensen staat die een andere taal praat die dit als zwakte ziet, terwijl het juiste gepaste modesty is.

Maar daarom mengt het gewoon niet. Daar zit ook de crux hem in als dingen die niet wetenschappelijk van aard zijn (maar bijvoorbeeld religieus of politiek) zich toch hierin gaan mengen. Het is ook gewoon niet level als je enerzijds wetenschap heeft dat volledig erkent niet sluitend te zijn, altijd kritisch is naar zichzelf, en zijn "waarheden" juist altijd op waarde inschat en in een veranderlijke context zet, versus iets dat juist overtuigd is van zijn gelijk, weinig falsificeert en regels op dogmatische basis vaststelt i.p.v. de modesty van een wetenschap. Eugenics, geloof en orthomoleculaire therapie vallen m.i. allemaal in deze "gelijkheidsfallacy" als ze zich in een wetenschappelijk kader proberen te plaatsen. Stay in your lane.
    Last edited by Liquidje; 5th November 2020 at 13:25. Reason: he

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ja, of waarom wetenschappers dus vaak niet stellig ja/nee zeggen, maar "op basis van de op dit moment gekende feiten kunnen wij niet concluderen dat...". Dat maakt het dus ook zo lastig als je tegenover mensen staat die een andere taal praat die dit als zwakte ziet.
    De meeste mensen, niet alleen fundamentalisten en zo willen zekerheid en willen niet nadenken over 'waarschijnlijkheden'. Iets is A of B, niet waarschijnlijk B, misschien C, A kunnen we niet helemaal uitsluiten, of misschien een mix van alledrie. Het wordt er niet beter op als wetenschappers bepaalde zaken dan wel weer met behoorlijke zekerheid kunnen zeggen (door heel veel empirisch bewijs of onafhankelijke, elkaar bevestigende bronnen) maar andere dus niet. 'Ik snap er niks meer van' is een bekende reactie...

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

De meeste mensen, niet alleen fundamentalisten en zo willen zekerheid en willen niet nadenken over 'waarschijnlijkheden'. Iets is A of B, niet waarschijnlijk B, misschien C, A kunnen we niet helemaal uitsluiten, of misschien een mix van alledrie. Het wordt er niet beter op als wetenschappers bepaalde zaken dan wel weer met behoorlijke zekerheid kunnen zeggen (door heel veel empirisch bewijs of onafhankelijke, elkaar bevestigende bronnen) maar andere dus niet. 'Ik snap er niks meer van' is een bekende reactie...
    Klopt. Ik merk dit toevallig zelf met mijn broer, zijn dochtertje heeft een hele erge aandoening. Maar hij kan niet omgaan met deze "onduidelijkeid" Regelmatig zegt hij dingen als "dat onderzoek (van een jaar geleden) is inmiddels achterhaald, er is twee maanden later een ander onderzoek geweest", of "welk onderzoek moet ik nou geloven?!". De hele frontier van onderzoek is iets waar je praktisch eigenlijk niets uit zou moeten halen, daar zijn meta-onderzoeken enzo voor zodat het geheel kan settlen en een kans heeft ontkracht te worden.

Maar dit is dus ook precies wat het probleem is van dit soort publicaties. Zelfs in de wetenschap, als er zoiets nieuws komt, duurt het jaren van verdere onderzoeken en meta-onderzoeken over al die onderzoeken voor dit de commonly accepted knowledge wordt. Echter, dit soort onderzoeken worden in een politieke context liefst meteen gebruikt omdat het kracht bij zet. Dit zie je ook met andere dingen (bijv. klimaat, duurzaamheid, voeding). Het is gewoon te snel ermee aan de haal te gaan: zulke onderzoeken zijn dikwijls slechts orienterend van aard.

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Klopt. Ik merk dit toevallig zelf met mijn broer, zijn dochtertje heeft een hele erge aandoening. Maar hij kan niet omgaan met deze "onduidelijkeid" Regelmatig zegt hij dingen als "dat onderzoek (van een jaar geleden) is inmiddels achterhaald, er is twee maanden later een ander onderzoek geweest", of "welk onderzoek moet ik nou geloven?!". De hele frontier van onderzoek is iets waar je praktisch eigenlijk niets uit zou moeten halen, daar zijn meta-onderzoeken enzo voor zodat het geheel kan settlen en een kans heeft ontkracht te worden.

Maar dit is dus ook precies wat het probleem is van dit soort publicaties. Zelfs in de wetenschap, als er zoiets nieuws komt, duurt het jaren van verdere onderzoeken en meta-onderzoeken over al die onderzoeken voor dit de commonly accepted knowledge wordt. Echter, dit soort onderzoeken worden in een politieke context liefst meteen gebruikt omdat het kracht bij zet. Dit zie je ook met andere dingen (bijv. klimaat, duurzaamheid, voeding). Het is gewoon te snel ermee aan de haal te gaan: zulke onderzoeken zijn dikwijls slechts orienterend van aard.
    Yup. Afhankelijk van het onderwerp is het in de geschiedwetenschappen zo, dat je voor bepaalde deelonderwerpen veel van wat ouder is dan 20 jaar niet hoeft te lezen (behalve om inzicht te krijgen in het geschiedwetenschappelijk proces). Dat is zeker niet altijd het geval, maar voor bijvoorbeeld vroege middeleeuwen of Oudheid wel, met dank aan de archeologie, DNA-onderzoek etc. Voor veel medische onderwerpen geldt dat volgens mij ook en heel vaak in sterkere mate.
    Last edited by Das Tentakel; 5th November 2020 at 13:54.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Yup. Afhankelijk van het onderwerp is het in de geschiedwetenschappen zo, dat je voor bepaalde deelonderwerpen veel van wat ouder is dan 20 jaar niet hoeft te lezen (behalve om inzicht te krijgen in het geschiedwetenschappelijk proces). Dat is zeker niet altijd het geval, maar voor bijvoorbeeld vroege middeleeuwen of Oudheid wel, met dank aan de archeologie, DNA-onderzoek etc. Voor veel medische onderwerpen geldt dat volgens mij ook en heel vaak in sterkere mate.
    Voor zover niet duidelijk, mijn punt is meer het omgekeerde: op de frontier van een onderzoeksveld zijn ook geen waarheden te vinden. Alle nieuwe bevindingen van vandaag kosten vele jaren om meer mature te worden, verder uitgewerkt en onderzocht te worden, en zich moet bewijzen tegen ander onderzoek. Daarom zo gek dat politiek/duurzaamheid en dat soort zaken er altijd zo op inspringen: hier zijn juist geen goedgestaafde waarheden te vinden, en dit zijn juist de velden die zo "veranderlijk" overkomen.

Mentioned
    177 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Voor zover niet duidelijk, mijn punt is meer het omgekeerde: op de frontier van een onderzoeksveld zijn ook geen waarheden te vinden. Alle nieuwe bevindingen van vandaag kosten vele jaren om meer mature te worden, verder uitgewerkt en onderzocht te worden, en zich moet bewijzen tegen ander onderzoek. Daarom zo gek dat politiek/duurzaamheid en dat soort zaken er altijd zo op inspringen: hier zijn juist geen goedgestaafde waarheden te vinden, en dit zijn juist de velden die zo "veranderlijk" overkomen.
    True (tenminste, er zitten wel ' waarheden' op de grens van onderzoek, alleen zijn die als zodanig nog niet herkenbaar en op zijn best maar heel gedeeltelijk) , ik had het eigenlijk even moeten aanvullen: er zijn, afhankelijk van het deelonderwerp, bepaalde cycli te onderscheiden: initiŽle vraagstellingen en onderzoek, reactie / verder onderzoek, etc. . Jaar op jaar is dat soms moeilijk te herkennen, maar na 10, 20 jaar is het zichtbaar. Wat dan bekend is, is voor een groot deel bestendig, maar er zijn ook neven/bijzaken/onderdelen die weer in de volgende cyclus worden 'aangepakt' of de (redelijk) zekere zaken leiden tot nieuwe vraagstellingen. En vaak zijn bepaalde initiŽle vragen gewoon nog niet (naar tevredenheid) beantwoord.

Een deel is trouwens ook gewoon ruis: slechte communicatie door slechte wetenschapsjournalisten, non-wetenschapsjournalisten of ietwat slordige communicatie-afdelingen van onderzoeksinstellingen. Je zit ook met competitie om onderzoeksfondsen...'Na veel onderzoek hebben we meer data, maar geen antwoord op de vraagstelling' is niet welkom als conclusie na een duur gesubsidieerd onderzoek.

Politiek vandaag de dag is helaas vrij sterk korte termijn gericht, ook al betreft het lange termijn problemen. Sommige zaken lenen zich niet goed voor vier/vijfjarige verkiezingscycli...
    Last edited by Das Tentakel; 5th November 2020 at 15:06.

Mentioned
    181 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Mijn eerste gedachte was: Er zit collageen in de botten van dino's. Waarom stelt hij dan niet de vraag of onze conclusies over de houdbaarheid van enzymen niet kloppen?

Bovendien zie ik in het artikel dat hij al twee fouten maakt:

-krijt en jura gesteenten zijn mogelijk kort na elkaar afgezet.
    Behalve creationisten zul je geen geologen vinden die dit willen bevestigen. We weten hoe deze lagen zijn opgebouwd en dat ze er een bepaalde tijd over hebben gedaan om te ontstaan. Hieraan is niet te tornen.
    -Carbon Dating gebruiken om tot deze conclusie te komen. Carbon dating is alleen geschikt voor jongere fossielen, omdat de halfwaarde tijd een dikke 5000 jaar is en de maximaal te bepalen leeftijd ongeveer 50.000/60.000 jaar is. Natuurlijk ziet hij geen verschil tussen het C14/C12 gehalte tussen krijt en jura, welke veel langer geleden zijn gevormd.

Hij wil dus door middel van zijn bevindingen andere door de gehele wetenschap vastgestelde bevindingen weerleggen. Vastgestelde bevindingen die constant door nieuw onderzoek worden bevestig of geraffineerd.

Er zijn overigens al onderzoeken naar gedaan en er zijn aanwijzingen dat ijzer in het bloed van de T-rex invloed kan hebben gehad op de houdbaarheid van de weefsels.
    https://www.nature.com/articles/s41598-019-51680-1
    Last edited by Cloud; 5th November 2020 at 17:27.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Mijn eerste gedachte was: Er zit collageen in de botten van dino's. Waarom stelt hij dan niet de vraag of onze conclusies over de houdbaarheid van enzymen niet kloppen?

Bovendien zie ik in het artikel dat hij al twee fouten maakt:

-krijt en jura gesteenten zijn mogelijk kort na elkaar afgezet.
    Behalve creationisten zul je geen geologen vinden die dit willen bevestigen. We weten hoe deze lagen zijn opgebouwd en dat ze er een bepaalde tijd over hebben gedaan om te ontstaan. Hieraan is niet te tornen.
    -Carbon Dating gebruiken om tot deze conclusie te komen. Carbon dating is alleen geschikt voor jongere fossielen, omdat de halfwaarde tijd een dikke 5000 jaar is en de maximaal te bepalen leeftijd ongeveer 50.000/60.000 jaar is. Natuurlijk ziet hij geen verschil tussen het C14/C12 gehalte tussen krijt en jura, welke veel langer geleden zijn gevormd.

Hij wil dus door middel van zijn bevindingen andere door de gehele wetenschap vastgestelde bevindingen weerleggen. Vastgestelde bevindingen die constant door nieuw onderzoek worden bevestig of geraffineerd.

Er zijn overigens al onderzoeken naar gedaan en er zijn aanwijzingen dat ijzer in het bloed van de T-rex invloed kan hebben gehad op de houdbaarheid van de weefsels.
    https://www.nature.com/articles/s41598-019-51680-1
    Wat ik dus "gevaarlijk" vind bij dit soort wetenschappers (maar dit geld voor alle pseudo-wetenschap): normale mensen hebben de onderlegging niet dit te weerleggen. Wat jij hier noemt, ik weet dit gewoon niet. Als jij in een community opgroeit waar je niet kritisch leert kijken naar dit soort dingen is dit voor jou gewoon "bewijs" dat je juist zit. Dat is het gevaarlijke aan dit soort wetenschap, en het bias pijnpunt verwoord je (inhoudelijk) mooi aan het begin van je post.

Thanks voor de opheldering

Mentioned
    181 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Wat ik dus "gevaarlijk" vind bij dit soort wetenschappers (maar dit geld voor alle pseudo-wetenschap): normale mensen hebben de onderlegging niet dit te weerleggen. Wat jij hier noemt, ik weet dit gewoon niet. Als jij in een community opgroeit waar je niet kritisch leert kijken naar dit soort dingen is dit voor jou gewoon "bewijs" dat je juist zit. Dat is het gevaarlijke aan dit soort wetenschap, en het bias pijnpunt verwoord je (inhoudelijk) mooi aan het begin van je post.

Thanks voor de opheldering
    Je ziet het wel vaker in discussies tussen wetenschappers en creationisten. De laatste komt met een kennisbrei van halve waarheden, waarbij de eerste zich moet verdedigen op elk punt. Zelfs buiten zijn gebied van expertise. Dat is onmogelijk, dus de creationist is telkens de winnaar van de discussie. Voor samenzweringstheorieŽn geldt precies hetzelfde. Moet je nagaan hoe een leek zich voelt als deze wordt blootgesteld aan deze “feiten”.

Weet je, ik ben geen wetenschapper. Ik heb een jaar biologie gestudeerd, maar ik kom ook niet verder dan een gezonde interesse in wetenschap en geschiedenis. Ik wist ook niet precies hoe carbon dating werkt, maar ik wist dat er iets niet in de haak was aan zijn conclusie. Dus ik heb het gewoon opgezocht. Misschien is het dan wel handig dat je weet hoe je moet zoeken en dat kan dan weer komen door die interesse.
    Last edited by Cloud; 6th November 2020 at 17:13.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Dus ik heb het gewoon opgezocht. Misschien is het dan wel handig dat je weet hoe je moet zoeken en dat kan dan weer komen door die interesse.
    Precies, en dat kan je ook prima uitzoeken, zeker vandaag de dag. Ik doe het niet omdat ik mij niet ga verdiepen inhoudelijk in een studie als de randvoorwaarden al zo shakey zijn, net als dat NASA geen geld gaat verspillen aan bewijzen dat de aarde plat is

Mentioned
    373 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Je ziet het wel vaker in discussies tussen wetenschappers en creationisten. De laatste komt met een kennisbrei van halve waarheden, waarbij de eerste zich moet verdedigen op elk punt. Zelfs buiten zijn gebied van expertise. Dat is onmogelijk, dus de creationist is telkens de winnaar van de discussie. Voor samenzweringstheorieŽn geldt precies hetzelfde. Moet je nagaan hoe een leek zich voelt als deze wordt blootgesteld aan deze ďfeitenĒ.

Weet je, ik ben geen wetenschapper. Ik heb een jaar biologie gestudeerd, maar ik kom ook niet verder dan een gezonde interesse in wetenschap en geschiedenis. Ik wist ook niet precies hoe carbon dating werkt, maar ik wist dat er iets niet in de haak was aan zijn conclusie. Dus ik heb het gewoon opgezocht. Misschien is het dan wel handig dat je weet hoe je moet zoeken en dat kan dan weer komen door die interesse.
    Maar twijfel je nu aan de wetenschappelijke bevindingen waarop de man gepromoveerd is, of op de conclusies die hij er hierna binnen zijn eigen kring aan verbind?
    Die laatste zijn namelijk sowieso voor de mensen die toch al niet in iets anders geloven dan creationisme, dus daar moet je je niet eens aan willen branden imo.

Edit: @Liquidje het verschil is dat het een feit is dat de aarde rond is, geen theorie. Dus je vergelijking gaat daar stuk
    Last edited by LtPsycho; 6th November 2020 at 18:55.

Mentioned
    181 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Maar twijfel je nu aan de wetenschappelijke bevindingen waarop de man gepromoveerd is, of op de conclusies die hij er hierna binnen zijn eigen kring aan verbind?
    Die laatste zijn namelijk sowieso voor de mensen die toch al niet in iets anders geloven dan creationisme, dus daar moet je je niet eens aan willen branden imo.

Edit: @Liquidje het verschil is dat het een feit is dat de aarde rond is, geen theorie. Dus je vergelijking gaat daar stuk
    Het lijkt erop dat zijn onderzoek redelijk volgens het boekje is gegaan. Het artikel gaat vooral over de conclusies die hij trekt buiten het onderzoek; welke ik in twijfel trek.

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    162 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Waar is @Kudeta eigenlijk gebleven??
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

Member Culloden's Avatar
    Mentioned
    158 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Woman the hunter: Ancient Andean remains challenge old ideas of who speared big game

When archaeologists discovered the bones of a 9000-year-old human in a burial pit high in the Andes, they were impressed by a tool kit of 20 stone projectile points and blades stacked neatly by the person’s side. All signs pointed to the discovery of a high-status hunter. “Everybody was talking about how this was a great chief, a big man,” says archaeologist Randy Haas of the University of California (UC), Davis.

Then, bioarchaeologist Jim Watson of the University of Arizona noted that the bones were slender and light. “I think your hunter might be female,” he told Haas.

Now, the researchers report that the burial was indeed that of a female, challenging the long-standing “man the hunter” hypothesis. Her existence led them to reexamine reports of other ancient burials in the Americas, and they found 10 additional women buried with projectile points who may also have been hunters. “The message [of the new finding] is that women have always been able to hunt and have in fact hunted,” says archaeologist Bonnie Pitblado of the University of Oklahoma, Norman, who was not part of the study.

The “man the hunter hypothesis,” which prevailed after an influential symposium in Chicago in 1966, held that during the course of human evolution, men hunted and women gathered—and they seldom switched those gender roles. Some researchers challenged the notion, and ancient female warriors have been found recently, but archaeological evidence of women hunting has been scant. And the idea that all hunters were male has been bolstered by studies of the few present-day groups of hunter gatherers, such as the Hadza of Tanzania and San of southern Africa. In those cultures, men hunt large animals and women gather tubers, fruits, nuts, and seeds.

Haas and his team, including local Aymara colleagues, weren’t intending to study female hunters. They discovered the fossilized remains of six individuals in burial pits at the archaeological site of Wilamaya Patjxa at 3925 meters’ altitude on the windswept altiplano of southern Peru. Two people were buried with stone tools. One person, likely 17 to 19 years old, was accompanied by four projectile points that would have been attached to short spears for hunting, several cutting blades, a possible knife, and scraper tools likely used for processing animal hides and meat. The 20 stone tools and ochre, which can be used to tan hides, were neatly stacked next to the top of one individual’s thigh bone, as if they had been held in a leather pouch that had disintegrated. Another person, likely 25 to 35 years old at death, was buried with two projectile points. The pits also held bone fragments of Andean deer and camelids, such as vicuŮa or guanaco.

The researchers figured out the sex of the bones using a new forensics method developed by co-author Glendon Parker of UC Davis. The technique analyzes whether an individual’s tooth enamel carries a male or female version of a protein called amelogenin. The individual with the impressive toolkit was female; the other person with hunting tools was male. Studies of isotopes of carbon and nitrogen in the woman’s teeth showed she ate a typical hunter’s diet of animal meat and plants.

Others find the evidence of a female hunter convincing. “It’s a smoking gun,” says archaeologist Meg Conkey of UC Berkeley, who was not part of the study. “But skeptics might say it’s a one-off.”

Haas anticipated that concern: In a search of reports of burials at 107 other sites in the Americas older than 8000 years, he found 10 other women and 16 men also buried with hunting tools. This meta-analysis suggests “early big-game hunting was likely gender neutral,” he and his colleagues report today in Science Advances.

Robert Kelly of the University of Wyoming applauds the discovery of the female hunter but isn’t convinced by many of the other potential cases. He points out that having tools in the same grave as a person doesn’t always mean they used them in life. Two burials were female infants found with hunting implements, for example. Buried tools could also have been offerings from male hunters to express their sorrow, he says.

Pitblado says that even if not all of those female remains belonged to hunters, the meta-analysis suggests women have long been capable of hunting, and provides hints about where to look more closely for evidence. Human ecologist Eugenia Gayo of the University of Chile agrees. Such research could help answer questions such as “What were the type of environments where everybody got involved in the hunting?” she says.

It shouldn’t be surprising that women could hunt, Pitblado adds. “These women were living high up in the Andes, at 13,000 feet full time,” she says. “If you can do that, surely you can bring down a deer.”
    Dat waren pas feministen met ballen.

Mentioned
    1259 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik weet het niet of die vergelijking zo stuk gaat. Het concept van beide is hetzelfde: mensen die vast blijven houden aan een bepaalde overtuiging ondanks al het bewijs voor het tegendeel en de onwaarschijnlijkheid van hun eigen claim. Neemt niet weg dat het niet mijn bedoeling was een 1:1 vergelijking daar te trekken, maar meer te verklaren waarom ik mij niet geroepen voel een onderzoek te ontkrachten dat zo'n niet-wetenschappelijke claim wil maken.

Ook jammer dat je van al mijn posts en uitspraken alleen deze ene zin er uit pakt Ik heb een stuk zinnigere dingen gezegd in de voorgaande posts.

Tags for this Thread