User Tag List

Results 1 to 13 of 13

Thread: [Console] PC Engine/Turbografx Mini

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

[Console] PC Engine/Turbografx Mini

Las het bericht vanochtend vroeg al, maar Konami (yeah, Konami...) heeft een PC Engine/Turbografx mini aangekondigd.

Ja, een nieuwe lente, een nieuwe mini... Toch vind ik dit, vermits het een GOEDE mini is (afkloppen voor de Sega Mini later dit jaar) een leuke manier om kennis te maken met een stukje videogame geschiedenis en ook een leuk verzamelobject.

Mocht je niet weten wat dit voor een machine is (heel begrijpelijk, het apparaat was wel enigszins populair in de VS en ik geloof ook nog wel een beetje in Duitsland, maar in Nederland heb ik er volgens mij nog nooit een gezien in de tijd dat het ding actueel was):

'Freude ist nur ein Mangel an Information'

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1181 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Ik twijfelde om er een thread voor aan te maken aangezien ik het apparaat inderdaad niet ken, ook de games niet. Voor wie is dit dan precies?

Maar knap van Konami dat ze eens iets anders maken dan een Pachinko-machine.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Ik twijfelde om er een thread voor aan te maken aangezien ik het apparaat inderdaad niet ken, ook de games niet. Voor wie is dit dan precies?
    Verzamelaars, totally, net als die NeoGeo mini die vorig jaar uitkwam. Behalve denk ik in Japan, waar de 'PC Engine' erg populair was en dus kan rekenen op de 'nostalgia factor' van menig salaryman.

Het staat of valt natuurlijk met een degelijke constructie van met name de controllers en goede emulatie van een fatsoenlijke keuze aan games. Ik hoop dan ook dat de kritiek op de PS Mini (keuze en emulatie van games) en de NeoGeo Mini (constructie controllers en resolutie/output naar TV) door Konami is opgepikt.

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    519 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik heb geen reet te doen op mijn werk en zit even te browsen maar er zijn nog best veel games verschenen voor dit apparaat. Nog nooit een met mijn eigen ogen gezien in mijn jeugd en kan me ook niet voorstellen dat in mijn regio verkocht werden.

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Overmind View Post
    Ik heb geen reet te doen op mijn werk en zit even te browsen maar er zijn nog best veel games verschenen voor dit apparaat. Nog nooit een met mijn eigen ogen gezien in mijn jeugd en kan me ook niet voorstellen dat in mijn regio verkocht werden.
    Tsja, in die tijd waren er in Nederland volgens mij niet of nauwelijks echte gamestores, waardoor consoles altijd verkocht werden in speelgoedwinkels en, hoe raar dat ook klinkt, fotozaken. En dat kwam altijd neer op Nintendo, Sega en eerder Atari, Mattel en Coleco. De meer exotische machines zag je eigenlijk nooit, al had je in die tijd natuurlijk wel veel meer 'onafhankelijke' consumentenelektronika en speelgoedwinkels, dus er kunnen er best wel wat zijn geweest op de meest onverwachte plekken. Ik herinner mij een grotere speelgoedwinkel in Apeldoorn die naar verhouding écht veel games en accessoires had, ook voor mijn dierbare Colecovision. Tsja, de pre-internet days toen zoeken nog echt zoeken was...

By the way: net even gecontroleerd en de Ys games voor deze Mini waren oorspronkelijk CD-ROM games, een van de allereerste blijkbaar. Die add-on kwam uit in 1988, zes jaar voor de PS1 (1994)!
    Last edited by Das Tentakel; 12th June 2019 at 23:02.

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    519 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Das Tentakel View Post
    Tsja, in die tijd waren er in Nederland volgens mij niet of nauwelijks echte gamestores, waardoor consoles altijd verkocht werden in speelgoedwinkels en, hoe raar dat ook klinkt, fotozaken. En dat kwam altijd neer op Nintendo, Sega en eerder Atari, Mattel en Coleco. De meer exotische machines zag je eigenlijk nooit, al had je in die tijd natuurlijk wel veel meer 'onafhankelijke' consumentenelektronika en speelgoedwinkels, dus er kunnen er best wel wat zijn geweest op de meest onverwachte plekken. Ik herinner mij een grotere speelgoedwinkel in Apeldoorn die naar verhouding écht veel games en accessoires had, ook voor mijn dierbare Colecovision. Tsja, de pre-internet days toen zoeken nog echt zoeken was...
    Veel gekker dan een 3DO heb ik nooit gezien in speelgoedwinkels in Deventer, al was die vlug uit het assortiment..

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Veel gekker dan een 3DO heb ik nooit gezien in speelgoedwinkels in Deventer, al was die vlug uit het assortiment..
    Daarom zeurde ik ook regelmatig mijn ouders aan hun hoofd om eens te gaan winkelen in Apeldoorn. Of Arnhem

Ik heb trouwens even zitten controleren op Konsolenkost.de, en die machines gaan voor 400 á 700 euro over de toonbank. Zo te zien trouwens Amerikaans, volgens Konsolenkost is het apparaat in Europa alleen maar even in Spanje te koop geweest. Volgens wikipedia zijn ze echter ook als import in Frankrijk en Duitsland verkocht met gemodificeerde video outputs. Waarschijnlijk zijn ze dus inderdaad nooit origineel in Nederland verkocht.

In Noord-Amerika was de impact blijkbaar ook nogal beperkt, want in mijn exemplaar van Vintage Game Consoles (2014, door Bill Loguidice en Matt 'Matt Chat' Barton) wordt het hele apparaat zo te zien niet eens genoemd.

De Wii Virtual Console verkocht trouwens een aantal games uit de PC Engine/Turbografx bibliotheek. Volgens mij heb ik er zelfs een paar gekocht destijds.
    Last edited by Das Tentakel; 12th June 2019 at 23:18.

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    519 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Daarom zeurde ik ook regelmatig mijn ouders aan hun hoofd om eens te gaan winkelen in Apeldoorn. Of Arnhem

Ik heb trouwens even zitten controleren op Konsolenkost.de, en die machines gaan voor 400 á 700 euro over de toonbank. Zo te zien trouwens Amerikaans, volgens Konsolenkost is het apparaat in Europa alleen maar even in Spanje te koop geweest. Volgens wikipedia zijn ze echter ook als import in Frankrijk en Duitsland verkocht met gemodificeerde video outputs. Waarschijnlijk zijn ze dus inderdaad nooit origineel in Nederland verkocht.
    Jij kwam daar ook weg, niet? Op een gegeven moment kwam er een Nedgame in Apeldoorn en veel later een gameshop in Deventer maar ik heb het lang met de Intertoys moeten doen voor console games

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Jij kwam daar ook weg, niet? Op een gegeven moment kwam er een Nedgame in Apeldoorn en veel later een gameshop in Deventer maar ik heb het lang met de Intertoys moeten doen voor console games
    Na ja, na de Colecovision kwam er een Speccie, MSX, Atari ST, Amiga...
    Games kocht ik toen vooral bij Computer Collectief, postorders. En, eh, alternatieve kanalen.
    Toen ik ging studeren in Utrecht was het hek van de dam, in de weekeindes een hele reeks winkels afstruinen en koopjes proberen te vinden. Wel hele andere koek na de bijna-gameswoestijn van Deventer...

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1181 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    De Speelboom hier en daarna Intertoys plus Freerecordshop. En ik fietste netjes 15 km heen en 15 km terug voor een spelletje.

Quote Originally Posted by Das Tentakel
    En, eh, alternatieve kanalen.
    Die slimme jongens die als eerste een cd-schrijver in huis hadden verdienden goud geld met Twilight-kopietjes op het schoolplein.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    529 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Een vriend had er 1. Lelijk blauw ding van NEC. Alles zag eruit alsof het een nep Nintendo was. De controller zag eruit als een nes controller. Rare kaartjes op carts.

Maar ik heb een stuk of 40 games gespeeld op mijn pi. Er zitten echt een hoop pareltjes op deze console. Ontdekt met name door kanalen als MetalJesus en Classic Game Room
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Tonne View Post
    Een vriend had er 1. Lelijk blauw ding van NEC. Alles zag eruit alsof het een nep Nintendo was. De controller zag eruit als een nes controller. Rare kaartjes op carts.

Maar ik heb een stuk of 40 games gespeeld op mijn pi. Er zitten echt een hoop pareltjes op deze console. Ontdekt met name door kanalen als MetalJesus en Classic Game Room
    Ik denk eerlijk gezegd dat dit, veel meer dan de NES en SNES Classic, een interessant item is voor ‘echte’ gamers die ook wat interesse hebben voor de geschiedenis van hun hobby. NES en SNES is veelal nostalgie, d.w.z. reeds bekend. Dit apparaat is potentieel gewoon een window op een stukje onbekende maar kwalitatief vrij hoogwaardige videogame geschiedenis.

Konami: don’t fuck this up (dus geen herhaling van het NeoGeo mini verhaal).

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    529 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Ik denk eerlijk gezegd dat dit, veel meer dan de NES en SNES Classic, een interessant item is voor ‘echte’ gamers die ook wat interesse hebben voor de geschiedenis van hun hobby. NES en SNES is veelal nostalgie, d.w.z. reeds bekend. Dit apparaat is potentieel gewoon een window op een stukje onbekende maar kwalitatief vrij hoogwaardige videogame geschiedenis.

Konami: don’t fuck this up (dus geen herhaling van het NeoGeo mini verhaal).
    Absoluut zoals ik zei ik heb heel wat hidden gems op mijn pi staan. En die games zijn echt pareltjes.
    Mooi stukje onbekend game geschiedenis voor ons mits goed gedaan.
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy